Gå til innhold

Lav karbo, men ikke lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga en diabetiker skal jeg prøve å legge om kostholdet i huset her. Siden det er karbohydrater som i størst grad påvirker blodsukkeret så bør jeg prøve å få til et kosthold med minst mulig karbohydrater (med selvfølgelig unntak av når blodsukkeret må opp, og det må det jo støtt og stadig, derfor (og av andre grunner) vil jeg ikke at alle vi her i huset skal begynne på en lavkarbodiett, jeg vil bare at vi skal spise lite karbohydrater.

Men jeg synes det er vanskelig å legge opp noe slikt, for jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal balansere midt imellom et vanlig sunt kosthold og et lavkarbokosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vil jeg anbefale deg Fedon Lindberg-dietten. Jeg gikk ned flere kilo på den, den er ikke fanatisk, og det er mye god mat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke begynne på en diett, for jeg synes at man skal følge en diett når man først begynne på den. Det er av to grunner:

1) En diabetiker (hvertfall ikke han her, han har alt for ustabilt bl.s. og nei, det kan ikke styres av bare mat) kan ikke følge en slik diett slavisk.

2) Jeg kan godt spise sunt og lite karbohydrater når jeg er hjemme, men er jeg ute med venninner eller julebord eller hva som helst så vil ikke jeg tenke at jeg er på en lavkarbodiett enten det er fedon eller noe annet. Da vil jeg kunne kose meg litt med det jeg vil med god samvittighet, uten at det ødelegger "dietten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, denne kostholdsendringen har ingenting med vekt å gjøre. Det handler om å prøve å få et mer stabilt blodsukker i så stor grad det er mulig med maten. (Og å leve sunt da, men det gjør vi fra før også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Jeg vil egentlig ikke kalle Fedon en diett, men det er mer en livsstil, diett er bare enklere å bruke når man skriver:p

Kostholdet går ut på at man ikke skal spise ris, pasta eller poteter, og ikke lyst brød. I tillegg er det lov å skeie ut en gang i blant, ettersom det ikke ødelegger "alt", slik som man kan få inntrykk av at det gjør hvis du skeier ut under et LFHC-kosthold. I tillegg legges det vekt på å spise mat med lav GI. Det er lov å spise karbohydrater med dette kostholdet, det er ingen spesifikk grense på hvor mye du kan spise, bare begrens inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg kan jo sjekke ut fedoendietten (les: livsstilen) litt, men jeg er litt skeptisk altså. Har utrolig lite lyst til å bli satt i en lavkarbobås. Synes det er så dumt med tanke på miljø og fattigdomsproblematikk i verden, men kanskje det er mindre kjøtt og mettet fett i fedoendietten enn det er i det som oftest kommer fram når man snakker om lavkarbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil gjøre det veldig enkelt, så kutter du bare "verstingene", lyst brød, hvit ris, pasta og til dels potet. Spis masse grønnsaker/salat i stedet. Litt mer egg, sunne oljer og de fete melkeproduktene. Det metter mer, samtidig som det ikke blir "fanatisk". Om du vil ha pasta/ris, så velg fullkorn og mørk ris, samtidig som du kutter i mengden og erstatter med annet. Dette gjør veldig godt for kroppen min, selv om det ikke blir noen diett i så måte. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvsagt kutte mest mulig sukker da. F.eks, frukt er lov, men ikke for mye. Godteri bare en dag i uka (om du "må" ha godis, jeg spiser ikke så ofte), kaker bare når du "må" osv. Men dette er vel ganske logisk. ;) Det finnes jo massevis av lavkarbogodis og, som er mer "lov". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen sykdommer som krever et spesielt kosthold, eller ønske om å gå ned i vekt. Men vi har et kosthold jeg vil betegne som et sunt, normalt kosthold.

I hovedtrekk spiser vi veldig lite brød, frokost og lunsj består i havregrøt,hjemmelagde knekkebrød, salater, eggbaserte retter, middagsrester og så videre. Middag består av et stykke protein, som regel fisk eller hvitt kjøtt, mye grønt, og gjerne litt linser, bønner eller andre proteinkilder. Pasta og ris unngår vi, det samme gjelder alle andre halvfabrikata der vi ikke kan styre sukker og saltinnholdet selv. Vi drikker stort sett bare vann.

Jeg trur du kommer langt med sunn fornuft, som en skrev over her - styr unna verstingene, som butikkbrød, pasta og ris, og diverse snacks og usunn mellommat. Spis grønnsaker, linser og bønner til så mange måltid som mulig. Og sunne fettkilder som metter - avocado, olivenolje, nøtter og så videre. Og drikk vann, vann, vann. Juice, brus og annen drikke med smak er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å prøve å spise proteiner til alle måltider for å holde blodsukkeret stabilt (har lavt stoffskifte). F.eks. ha egg på brødskiva eller proteinpulver i smoothien. Så jeg spiser brød, men med proteinrikt pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke begynne på en diett, for jeg synes at man skal følge en diett når man først begynne på den. Det er av to grunner:

1) En diabetiker (hvertfall ikke han her, han har alt for ustabilt bl.s. og nei, det kan ikke styres av bare mat) kan ikke følge en slik diett slavisk.

2) Jeg kan godt spise sunt og lite karbohydrater når jeg er hjemme, men er jeg ute med venninner eller julebord eller hva som helst så vil ikke jeg tenke at jeg er på en lavkarbodiett enten det er fedon eller noe annet. Da vil jeg kunne kose meg litt med det jeg vil med god samvittighet, uten at det ødelegger "dietten".

1) Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye som faktisk kan styres av bare kostholdet, om dere går litt inn for det. Ikke nødvendigvis "all out" med LCHF altså.

2) Du trenger ikke tenke så mye på det. På de aller fleste restauranter jeg har vært på (med unntak av Big Horn) så bytter de gjerne ut pasta/potet/ris osv med grønnsaker eller salat om du spør. Om du skal spise noe av det, så bare begrens mengden, bytt med grønt. Få i deg mer protein, det trenger ikke være bare kjøtt, det metter godt.

Og drikk vann ja, om du trenger smak så ha i en skive lime eller sitron, kjempegodt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye som faktisk kan styres av bare kostholdet, om dere går litt inn for det. Ikke nødvendigvis "all out" med LCHF altså.

2) Du trenger ikke tenke så mye på det. På de aller fleste restauranter jeg har vært på (med unntak av Big Horn) så bytter de gjerne ut pasta/potet/ris osv med grønnsaker eller salat om du spør. Om du skal spise noe av det, så bare begrens mengden, bytt med grønt. Få i deg mer protein, det trenger ikke være bare kjøtt, det metter godt.

1) Ja for mange og til en viss grad, men det finnes også de med diabetes som er så ukontrollerbar at det er umulig å styre det med kun mat. Han her er det mest ekstreme tilfellet legene hans har vært bort i, så da tør jeg fortsatt ikke legge opp til et reint lavkarbokosthold som nærmest "sprekker" om jeg desperat prøver å vekke han opp når han har føling og er bevisstløs med en eller annen karbobombe (cola f.eks).

2) Jeg tror forsåvidt det går fint å bytte ut med salater å sånn om man er innstilt på det. Men jeg er veldig glad i poteter og pasta og ris, og jeg vil ha mulighet til å kunne spise det innimellom uten å føle at jeg ødelegger hele dietten/livsstilen min ;)

Jeg vet ikke så mye om lavkarbo heller, men hva skjer egentlig om man går på en ekstrem lavkarbodiett med noen få g karbohydrater om dagen og man plutselig må spise masse karbohydrater for å få opp blodsukkeret? (eller man plutselig skal ut/bort å skeie ut litt med en swææææe porsjon pasta). Det er vel ikke så veldig ideelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Ja for mange og til en viss grad, men det finnes også de med diabetes som er så ukontrollerbar at det er umulig å styre det med kun mat. Han her er det mest ekstreme tilfellet legene hans har vært bort i, så da tør jeg fortsatt ikke legge opp til et reint lavkarbokosthold som nærmest "sprekker" om jeg desperat prøver å vekke han opp når han har føling og er bevisstløs med en eller annen karbobombe (cola f.eks).

2) Jeg tror forsåvidt det går fint å bytte ut med salater å sånn om man er innstilt på det. Men jeg er veldig glad i poteter og pasta og ris, og jeg vil ha mulighet til å kunne spise det innimellom uten å føle at jeg ødelegger hele dietten/livsstilen min ;)

Jeg vet ikke så mye om lavkarbo heller, men hva skjer egentlig om man går på en ekstrem lavkarbodiett med noen få g karbohydrater om dagen og man plutselig må spise masse karbohydrater for å få opp blodsukkeret? (eller man plutselig skal ut/bort å skeie ut litt med en swææææe porsjon pasta). Det er vel ikke så veldig ideelt?

Jeg tror nok du fint kan spise både ris og poteter som du vil, bare begrens mengden. Altså, ta 1 potet i stedet for 2 f.eks. Kos deg masse med den ene poteten. :)

Jeg spiser vel ca 80g karbo om dagen, teller ikke så nøye lenger, så det blir nok både mer og mindre. Om jeg har en utskeiing, f.eks om jeg spiser lasagne med mye pasta eller kake på bursdag, så reagerer kroppen min veldig dårlig. Jeg blir oppblåst og dårlig i magen og suger til meg vann (ser det på vekta, det forsvinner igjen etter et par dager). Men jeg reagerer veldig på kh da, det kan like gjerne være lyst brød med ost som sjokoladekake.

Vektmessig så stopper vektnedgangen om jeg skeier ut sånn. Kroppen forbrenner kh først, så om du får i deg masse av det så vil det måtte forbrennes før fettet (alkohol forbrennes først av alt). Men om det ikke er vektnedgang du tenker på så har det nok ikke så mye å si, tror jeg? Men jeg ville vært obs på fett. Spiser du mye kh, så spis mindre fett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...