Gå til innhold

Familiebil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips til en fin familiebil? Vi tenker å bruke 150-170 000, kan strekke oss til 200 000 hvis vi finner drømmebilen. Det må være plass til barnevogn, og den må ha et fint utseende, og være stasjonsvogn. Hyundai, Peugeot og Ford er uaktuelt. Jeg tenker hovedsaklig VW, Audi, Volvo, BMW.. men er åpen for andre forslag.

Noen som har erfaringer? Både som bil, og som familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker VW Touranen vår... Men nå er sambo litt Volkswagenfreak, så har ikke prøvd så mange andre bilmerker. Men den er iallefall bedre enn Golf stasjonsvognen vi hadde tidligere.

Det jeg liker er at den er god å kjøre, den føles trygg på vinterføre, man sitter litt høyt, god plass til bakovervendte barneseter (og også voksne bak) og god bagasjeplass.

Vi har den dyreste utgaven av vår modell, dvs en del ekstrautstyr og litt mer krom ol, så jeg synes vår er pen å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med VW passat. Den har både stort bagasjerom og baksete. Nå har vi to barn bakovervendt 0 og 2 år) og vi får plass til vognene til begge (ikke de største vognene). Det er en topputstyrt 2005 mod 4motion som vi betalte 160000. Pen og se på også :)

Det skal sies at vi også vurderte Audi og BMW, måtte da opp på audi din a6 eller 5-serien til BMW for å få nok plass og det ble en hel del dyrere enn passaten. Men Volvo er vel også "rimelige" biler, og de også har stor plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utseende er jo smaken som baken...så det er litt vanskelig for oss å ta det med i betraktningen, men jeg har personlig meget god erfaring med Octavia. På alle måter. Ellers høres det ut som om Passat kunne være veldig aktuelt ut fra deres kriterier. Dere kan vel også få tak i en og annen Legacy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel har stasjonsvogner som ser tøffe ut, har en selv, enda jeg mangler både hund og barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hovedsaklig VW, Audi, Volvo, BMW.. men er åpen for andre forslag.

Noen som har erfaringer? Både som bil, og som familiebil.

Opel har stasjonsvogner som ser tøffe ut, har en selv, enda jeg mangler både hund og barn :)

Jeg ville holdt meg langt unna Opel. Vi kjøpte en 3 år gammel en, og allerede etter 3-4 måneder fikk vi problemer. Bremsesystemet var helt rustet bort, og alt måtte skiftes. 10.000 kroner takk!

Ett år senere var det 60.000-servicen. Da måtte registerreima skiftes, og noe flere slitasjedeler. Nesten 10.000 kroner der også. Et halvt år etter det igjen røyk bremsene IGJEN. Denne gangen var det "bare" 6000 kroner ut vinduet.

På dagen den var 5 år iflg førstegangsregistrering fant vi ut at den hadde rustet i nederste kant av alle dørene både utvendig og innvendig. Og ifølge de som jobbet på Opels lakkerverksted så var det helt typisk, og da særlig rundt pakninger :lur: Gjett om jeg var rask med å legge den ut på finn.no da?

Og vedlikehold fra vår side var ikke problemet. Vi har garasje, sørget for å holde den ren, polert, sørget for å spyle understellet godt jevnlig om vintern pga alt det salt på veiene, men nei. Det var ikke godt nok.

Jeg byttet ut det makkverket av en "bil" med en 14 år gammal Volvo, og har ikke angret ett sekund. Det har ikke vært ett eneste problem, og i følge serviceheftet har det ikke vært i nærheten av slike problemer med denne bilen som med den så godt som nye Opelen.

Forresten så har ikke Volvoen min rustet ett eneste sted enda :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg/vi har en Opel Vectra. Jeg var veldig bastanst på god plass til fremtidig barnevogn, og god plass til barnesete/lange mennesker i baksetet. Ville gjerne ha Toyota, mens gubben var bestemt på Opel :fnise:

Så vi endte opp med fiiine stasjonsvogna vår :rodmer: 2006mod forresten. EasyFix-fester, og ellers alle plasskrav jeg kom med.

Blir spennende å se hvordan det funker den dagen vi får barn :) Så langt er den testet med lånte barn (nevøer og venninnebarn), og det har gått fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg langt unna Opel. Vi kjøpte en 3 år gammel en, og allerede etter 3-4 måneder fikk vi problemer. Bremsesystemet var helt rustet bort, og alt måtte skiftes. 10.000 kroner takk!

Ett år senere var det 60.000-servicen. Da måtte registerreima skiftes, og noe flere slitasjedeler. Nesten 10.000 kroner der også. Et halvt år etter det igjen røyk bremsene IGJEN. Denne gangen var det "bare" 6000 kroner ut vinduet.

På dagen den var 5 år iflg førstegangsregistrering fant vi ut at den hadde rustet i nederste kant av alle dørene både utvendig og innvendig. Og ifølge de som jobbet på Opels lakkerverksted så var det helt typisk, og da særlig rundt pakninger :lur: Gjett om jeg var rask med å legge den ut på finn.no da?

Og vedlikehold fra vår side var ikke problemet. Vi har garasje, sørget for å holde den ren, polert, sørget for å spyle understellet godt jevnlig om vintern pga alt det salt på veiene, men nei. Det var ikke godt nok.

Jeg byttet ut det makkverket av en "bil" med en 14 år gammal Volvo, og har ikke angret ett sekund. Det har ikke vært ett eneste problem, og i følge serviceheftet har det ikke vært i nærheten av slike problemer med denne bilen som med den så godt som nye Opelen.

Forresten så har ikke Volvoen min rustet ett eneste sted enda :wink:

Min er en 2007 Astra, gått 70.000 og har ikke hatt noe trøbbel som ikke har gått på garanti (noe overflaterust og dugg i en baklykt) Den har aldri stått i garasje heller, og triller på saltete veier om vinteren :)

Måtte bytte bremser bak nå, det kostet 2800 kr for arbeid og deler hos Meca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en 2007 Astra, gått 70.000 og har ikke hatt noe trøbbel som ikke har gått på garanti (noe overflaterust og dugg i en baklykt) Den har aldri stått i garasje heller, og triller på saltete veier om vinteren :)

Måtte bytte bremser bak nå, det kostet 2800 kr for arbeid og deler hos Meca.

En 5 år gammel bil skal ikke ruste uansett om det blir garantisak eller ikke :lur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under pyntelisten på døren-knapt synlig og et sted det er vanskelig å holde rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo V70 er et sikkert kort, god verdi og gjennomført hyggelige biler. Noen fallgruer er det dog. Som prinsipp anbefaler jeg generelt at man kjøper 2.4 literen, og man trenger ikke turbo. 2.0turbo har dessverre en del oljesvetting og lekkasjer, samt at turboen fort blir en dyr affære om denne skal skiftes. Unngå biler med manuell kasse, med mindre denne nettopp er servet med ny clutch (da tenker jeg spesifikt på den prisklassen du nevner).

Forøvrig anbefaler jeg også å finne en bil som har mye utstyr, disse er lettere å selge senere samt at den vil også få en bedre pris.

Sjekk at lenkarmer foran er skiftet og at helsen på bærearmer bak er bra. Sjekk også parkeringsbrems, hvis denne er slakk spør selger om det har vært andre problemer med bremser/bremsekalippere bak. Se etter vannlekkasje fra bakluke.

Og, sist - denne prisklassen - GLEM DIESEL! Ja, det er mange som kan fortelle at disse går helt fint, men de alt for mange som opplever motorras på disse Volvoene kan fortelle om et mindre koselig og heller dyrt bilforhold.

I denne prisklassen er Volvoen den eneste stasjonsvognen jeg faktisk gidder anbefale, man kan selvfølgelig ta en titt på Mazda6 eller Honda Accord. Begge disse to er solide biler med usedvanlig lite tull eller feil. Det er også mulig å få gode handler rundt din prisklasse, fordi den gemene hop stort sett velger pjatt som Passat, Avensis eller Audi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er Ford uaktuelt? Ford Mondeo er jo en av de mest populære bilene nå, i tillegg til at de har veldig snille verkstedregninger.

Ellers har jo Volvoene en tendens til å være evighetsmaskiner, da. De har i hvert fall vært det tidliger?

Hva legger du i familiebil? Hva er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste generasjon Ford Mondeo er en veldig bra bil - faktisk eneste tyske bil jeg selv ville giddet bruke penger på - men jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva pris denne ligger på. Jeg ville ikke vurdert så alt for seriøst forrige generasjon, med mindre det ligger en bunnsolid tilstandsrapport til grunn for den aktuelle bilen. Mye lekkasjer fra vannpumpe, rust og generelle elektriske feil som dessverre var veldig vanlig for Ford før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er Ford uaktuelt? Ford Mondeo er jo en av de mest populære bilene nå, i tillegg til at de har veldig snille verkstedregninger.

Ellers har jo Volvoene en tendens til å være evighetsmaskiner, da. De har i hvert fall vært det tidliger?

Hva legger du i familiebil? Hva er viktigst?

Fordi vi har Ford nå og den er det bare tull med. Og jeg synes de har et ekstremt kjedelig utseende. Et familiemedlem kjøpte også helt ny Ford og det var bare tull fra dag en, han fikk hevet kjøpet etter mye fram og tilbake.

Ja, har sett mye på Volvo og det er jo generelt trygge biler og billigere enn både VW, Audi og BMW. Men noen sier at V50 kan bli litt trange, og V70 er visst dyrt igjen.

Plass til barnevogn, barneseter og at man samtidig har plass foran uten å sitte trangt. Og at det er en trygg og sikker bil.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer Volvo V50, husk at dette er en rebadged Ford Focus. Jeg hadde heller kjøpt Focusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du vurderer Volvo V50, husk at dette er en rebadged Ford Focus. Jeg hadde heller kjøpt Focusen.

Hva mener du med det? Har flere venner med V50 og synes det er kjempefine biler. Ford er uaktuelt og hvertfall den fæle Focusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT under karosseriet på Volvo V50 er akkurat det samme som Ford Focus. Volvo V50 har dessverre en haug med alvorlige feil, en god venn og kollega er akkurat nå ferdig med en lang tvist mot en av norges Volvoforhandlere pga et totalt motorhavari grunnet elektrisk feilgiving. Forden er bedre, og det merkes også på den ene forskjellen på disse bilene; bærearmene. Forden er langt mer kjørevillig og føles stødigere i tyngre bremsinger og med tung last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, igjen - jeg føler jeg må trekke frem den siste av søskenflokken på tre: Mazda3. Også samme grunnplattform som Focus/V50/S40/C30 - men med en fantastisk god motor og en helt annen finish og kvalitet. Av disse tre er valget fryktelig lett for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...