Gå til innhold

overvektig eller ikke?


williefelly

Anbefalte innlegg

hei

jeg er en jente på 16 år som lurer på om jeg er overvektig.

jeg vil ikke stole helt på disse BMI testene med tanke på at beinbyggningen også har en del å si.

jeg er ca 165 høy +- et par cm og veier rundt 69/70 kg.

jeg har en medium tykk beinbygning.

Jeg kan se at jeg ikke er av de slankeste, jeg har litt mage,lår og rumpe men jeg vet ikke om jeg kan kalles dirkete feit. det er egentlig det jeg vil finne ut av med denne tråden. se hva dere mener og få et syn på dette fra mennesker som ikke lever i denne fjortis tilværelsen jeg står midt oppi.

Også er det litt greit å få et svar fra voksene damer som ikke har noen tilknyttning til meg i det heletatt. er ikke vits å spørre mamma ( kommer ingen vei med det)så derfor spør jeg dere!

Om det er menn inne på dette forumet så er det veldig greit om dere kanskje sier noe også:) siden menn og kvinner har noenganger forskjellig syn på hva som er hva.

ps. dette er ikke et tråd for å hisse folk opp.

jeg vil helst ikke starte en heftig diskusjon der en som veier kanskje 40 kg mer og er flere år eldre enn meg skal begynne å hakke ned på det jeg spør om og det faktum at jeg fortsatt er ganske ung.

har lest litt her tidligere og har sett at det er en del som lett legger opp til krangler. sier ikke at dere som svarer her nødvendigvis er sånn men jeg vil bare nevne det. blir så dårlig stemning av det. + at poenget i spørsmålet forsvinner helt når folk begynner med kranglingen sin.

håper på svar!

klem fra meg:)

Endret av williefelly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, til sammenligning er jeg 167 høy og veier 50, så om jeg skulle lagt på meg 20 kilo, så hadde jeg følt meg rimelig tykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler deg kanskje litt "chubby", kan jeg tenke meg? Jeg har vært som deg en gang, og jeg var for all del ikke tykk - men jeg ble det. Noe i kostholdet ditt gjør at du legger på deg, og du legger sikkert på deg mye lettere enn vennene dine.

Noen er så heldige de holder kroppsvekten på det samme ca. hele livet, mens vi andre må jobbe for det. Det er bare sånn det er.

Jeg sier ikke at du er tykk, men jeg vil anbefale deg å endre litt her og der og begynne med litt enkel trening som f.eks gå tur med vennene dine noen ganger i uken (eller hver ettermiddag/kveld).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, til sammenligning er jeg 167 høy og veier 50, så om jeg skulle lagt på meg 20 kilo, så hadde jeg følt meg rimelig tykk.

Woaw, så relevant.

Ikke bry deg om vekt/høyde ts. Hold deg i aktivitet og spis høvelig sunt, så skal kroppen klare å regulere seg selv på normalt nivå. Beinbygningen har ikke noe å si på vekten, kun hvordan du bærer vekten.

For å svare på spørsmålet så høres det ut som om du er i grenseland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ju jättesvårt att svara på det när vi bara ser dina siffror. Frågan är snarare - hur mår du rent fysiskt? Har du bra kondition, koncentrationssvårigheter, knäproblem? Om du vet att du spiser sunt och tränar några gånger i veckan samt mår fysiskt bra så skulle jag inte vilja kalla dig särskilt överviktig. Det är svårt att bli överviktig med en sund livsstil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på at du er ung så er ikke vekten farlig slik den er nå, du kommer fortsatt til å vokse og utvikle deg, jeg forandret meg mye kroppslig fra jeg var 16 til jeg ble 18 for å si det slik, selv om vekten var den samme.

Så lenge du er aktiv (trener regelmessig) og holder deg unna brus, snop og ferdigmat til hverdags har du ikke noe å bekymre deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du høres normal ut. Sånn at det ikke er helsefarlig for deg å gå verken opp eller ned 5-10 kilo. Ikke begynn noe slankeprosjekt før du er ferdig utviklet, i alle fall. Jeg hadde litt valpefett på den tiden, og fikk plutselig hofter som gjorde at jeg følte meg feit, men det gikk seg til etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er tykk har jeg ingen formening om, men du bør se på kostholdet ditt og aktivitet/trening. Du kunne med fordel ha gått ned til rundt +/- 60 kg.

Du ligger i øvre del av hva som er ok og da kan det fort skje at du tipper over og legger på deg en kg nå og en kg da. Som sagt. Fokus på et sunt kosthold og aktivitet. En trent kropp er flott å se på uansett. Du må også finne din trivselsvekt. Det er det bare du som kan gjøre. Jeg har venninner som ligger litt i overkant i vekt, men som har en fysisk sterk kropp pga aktivitet og er stolte av kroppen sin. Ikke minst så liker de seg selv.

Kan gi deg et eksempel. Jeg er tynn. En venninne har en god del kilo for mye. Hun er i mye bedre form enn meg. I tillegg så har hun en sjarm og trygghet som gjør at menn ser henne før de ser meg. Altså så blir du ikke lykkelig av å være tynn. Du blir lykkelig med en kropp som fungerer og som du føler deg komfortabel med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BILDE!!! Umulig å si noe om hvordan du er basert på disse tallene. Jeg synes det høres ut som du har noen kilo for mye, men jeg vet jo ikke før jeg får sett deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor godt trent du er og hvordan kroppen din ser ut, ja. Det finnes håndballspillere med de målene der, men de er jo i god form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil si det kommer an på hvordan vekten fordeler seg, det om du er overvektig eller ikke. Jeg er selv 168 cm høy, og veier 70 kg. Jeg er så "heldig" at ekstra fett legger seg rett på magen, så min kroppsform er egentlig ganske så uproporsjonert. Dette igjen fører jo til at det er enkelte klessnitt jeg må holde meg unna, for om ikke føler jeg meg mye større (les: feitere) enn jeg vet at jeg er.

Hvordan er det med deg? Jeg vet du er i utviklingsfasen fortsatt, men hvordan er kroppsformen? Er du godt proporsjonert, eller er noen deler (rumpe/lår for eksempel) større enn andre områder? For å si det enkelt: har du områder du ønsker å punktslanke?

Det du også må tenke på, er at om du er fysisk aktiv, og dermed har muskler, så veier muskler mer enn fett.

Hmmm, var gjerne ikke så mye svar på det du spurte om dette her, men... poster det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabel :)

Jeg syntes du høres helt normal ut jeg :-)

Jeg er selv 170 cm og veier 74 kg. Jeg trener 4 ganger i uken og spiser sunt.

Jeg ser ikke på meg selv som overvektig. Får jo på meg de klærene jeg vil ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

jeg er en jente på 16 år som lurer på om jeg er overvektig.

jeg vil ikke stole helt på disse BMI testene med tanke på at beinbyggningen også har en del å si.

jeg er ca 165 høy +- et par cm og veier rundt 69/70 kg.

jeg har en medium tykk beinbygning.

Jeg kan se at jeg ikke er av de slankeste, jeg har litt mage,lår og rumpe men jeg vet ikke om jeg kan kalles dirkete feit. det er egentlig det jeg vil finne ut av med denne tråden. se hva dere mener og få et syn på dette fra mennesker som ikke lever i denne fjortis tilværelsen jeg står midt oppi.

Også er det litt greit å få et svar fra voksene damer som ikke har noen tilknyttning til meg i det heletatt. er ikke vits å spørre mamma ( kommer ingen vei med det)så derfor spør jeg dere!

Om det er menn inne på dette forumet så er det veldig greit om dere kanskje sier noe også:) siden menn og kvinner har noenganger forskjellig syn på hva som er hva.

ps. dette er ikke et tråd for å hisse folk opp.

jeg vil helst ikke starte en heftig diskusjon der en som veier kanskje 40 kg mer og er flere år eldre enn meg skal begynne å hakke ned på det jeg spør om og det faktum at jeg fortsatt er ganske ung.

har lest litt her tidligere og har sett at det er en del som lett legger opp til krangler. sier ikke at dere som svarer her nødvendigvis er sånn men jeg vil bare nevne det. blir så dårlig stemning av det. + at poenget i spørsmålet forsvinner helt når folk begynner med kranglingen sin.

håper på svar!

klem fra meg:)

Det viktigste er at du er fornøyd med deg selv. Vil selvsagt oppfordre til sunt kosthold og trening; Men det gjelder alle uansett alder og vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare høyde og vekt sier egentlig forferdelig lite... BMI er også et helt håpløst mål, det sier kun noe om vekt i forhold til høyde, ingenting om kroppsammensetning. Om du trener mye, og har godt med muskelmasse kan du helt fint være slank, ja, til og med tynn med dine mål. Om du er utrent, med lite muskelmasse og mere fett vil du nok være litt "rund i kanten". Du er ung, og ikke ferdig utvokst. Ikke stress med vekten, men tenk gjennom hva du spsier. Kroppen trenger skikkelig drivstoff og byggestoff; spsi variert og mye frukt og grønt. Når du er ferdig med å voke og utvilke deg vil også ting legge seg litt "tilrette".

Min seldte var i fler år så fortvilt over magen, hoftene og lårene sine, og mente hun var kjempetykk ( var helt normalvektig for høyden sin). Når veksten stagget seg og kroppen fikk litt tid til å tilpasse seg forvsant plutselig " barnemagen", og vips, så ble både rumpe, hofte og lår mere passe også. Hun flirer litt av meg i dag når jeg sier " hva sa jeg", men det er sant, det går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt er jo veldig individuelt.

Jeg er 172 og veier 93 kg. Tror du jeg er feit??

Er kraftig ja, men bruker størrelse 38/40/42 i klær. En annen som hadde hatt den samme vekta og høyden ville kanskje vært større enn hva jeg er! Er rart det der, men ved 75-80 kg ville jeg vært veldig slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En venninne av meg var 167 cm og 67-68 kg da hun var 17, og hun var absolutt ikke tykk. Men som sagt, det er jo individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Isabel :)' timestamp='1323804224' post='10152316]

Jeg syntes du høres helt normal ut jeg :-)

Jeg er selv 170 cm og veier 74 kg. Jeg trener 4 ganger i uken og spiser sunt.

Jeg ser ikke på meg selv som overvektig. Får jo på meg de klærene jeg vil ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt er jo veldig individuelt.

Jeg er 172 og veier 93 kg. Tror du jeg er feit??

Er kraftig ja, men bruker størrelse 38/40/42 i klær. En annen som hadde hatt den samme vekta og høyden ville kanskje vært større enn hva jeg er! Er rart det der, men ved 75-80 kg ville jeg vært veldig slank.

Du har en BMI på over 30. Med mindre du har muskler som Marit Bjørgen eller har en ekstremt sjeldent tilstand der du mangler kroppsfett, så vil jeg foreslå vektreduksjon. BMI'n din ansees som helsefarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, teknisk sett, er du overvektig ifølge BMI. Det trenger derimot ikke å bety så mye, den vet jo ikke hvor vekten ligger på kroppen din, og jeg tviler STERKT på at du er feit. Jeg veier selv ca 65 kg og er 163, og jeg er lubben. Har relativt slanke bein, men har en del mage! Holder på å gjøre noe med det nå da :) 17 kg down, 5 to go! Uansett, hvis du er fornøyd med deg selv, skal du drite i om andre mener du er overvektig, du er uansett ung, vet om mange som hadde litt "valpefett" i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...