Gå til innhold

Å dele husleie med venner som ikke betaler

Jellyfish

Anbefalte innlegg

Ganske håpløs situasjon egentlig: Tidligere bodde jeg alene, og betalte relativt høy husleie. Etter sommeren flytta ei venninne inn til meg, og vi skulle dele på husleia og andre faste utgifter (strøm, telefon og adsl). Jeg fikk den første husleien av henne (om enn over en uke for seint), men etter dette har jeg ikke fått noe. Hun skylder meg da husleie for 2 måneder, fra den 1. blir det tre. I tillegg kommer de andre faste utgiftene som jeg har betalt. Hun har to jobber, og vet veldig godt at jeg bare lot henne flytte inn fordi jeg ville ha en å dele utgiftene med. Da jeg selv er relativt pliktoppfyllende og ikke liker å skylde penger, har jeg selvsagt betalt alle utgifter løpende. Har prøvd å snakke med henne om dette, men hun sier bare at hun ikke har penger. Men å kjøpe røyk og busskort og gå på byen - det kan hun!

Er skikkelig sint og skuffet for tiden. Jeg har ikke lyst til å bli uvenner med henne, men samtidig setter dette meg i en vanskelig økonomisk situasjon. Jeg har tross alt beregnet mitt forbruk etter hva jeg trodde jeg skulle få inn av henne, og bl.a bestilt ferietur. Dette har jeg ikke råd til hvis hun ikke betaler for seg. Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt fra at hvis hun ikke betaler må hun flytte ut. Voksne mennesker som oppfører seg på denne måten gjør meg :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo oppføre seg slik fordi du lar henne, ikke sant? Jeg hadde tatt en alvorsprat med henne, og sagt at dere må sette opp nedbetalingsplan. Det går ikke at hun bare lar være å betale - da må hun ut så du kan få inn noen andre (satt på spissen). Nedbetalingsplanen kan da inneholde fremtidige husleier + halv husleie til hver gang f.eks inntil de 3 foregående er betalt. Hvis hun ikke viser vilje til å gjøre opp for seg, så er hun en innmari dårlig venn.. snylter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

En god grunn til å ikke dele leilighet med venner..

Ta en alvorsprat med henne. Om hun ikke betaler for seg, ja da må hun flytte. Å snylte på deg på denne måten er særdeles dårlig vennskapsinnstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd det selv, men kjenner noen...

Det han måtte gjøre, var å gripe tak i leietakeren/vennen sin, hver lønningsdag - ellers var toget gått, og pengene vekk.

Det endte med at leietakeren måtte flytte, fordi det hele ble så slitsomt for utleieren. Noen er slik, virker som om de befinner seg vel med det også. Vær hard - og saklig. Krev inn pengene, straks hun får lønn, og få også til en avbetalingsordning. Hvis ikke, så ta fra henne nøklene, og be henne hente tingene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempevanskelig. Men som de andre har sagt. Du kan like gjerne ta det nå som senere - der er liten sjans for at hun kommer til å forbedre seg med tiden. Enten må hun betale fast tid hver måned, eller så må hun flytte. Punktum. Hun kan jo ha et automatisk trekk til din konto hver gang hun få lønn. Virkelig - gjør det med en eneste gang. Jada, det kan ødelegge vennskapet, men det sier mer om henne som venn enn om deg som venn. du kan få venner som ikke utnytter deg sånn.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si klart ifra at dersom hun ikke betaler for seg, så er du nødt til å bytte henne ut med en leietaker som faktisk GJØR det!!

Sier hun at hun ikke har penger, så fortell henne at så lenge hun har penger til røyk og annet (kjøper hun aldri nye klær eller går på kafe eller tar en fest ihelgene?) så har hun penger, hun prioriterer bare feil og må ta konsekvensen av det selv!

Økonomi kan ødelegge masse, og det VIL ødelegge vennskapet om du ikke tar det opp! Så ta det heller opp, da har du ihvertfall en SJANS til å bevare venneforholdet dersom hun åpner øya å ser realiteten.

Fortell henne også at DU må droppe ferien din dersom hun ikke betaler det hun skylder deg, dersom hun er en "venn" så KAN hun ikke ønsket å være skyldig i det!!!!? Da er hun ikke verd din goodwill ihvertfall!!

nedbetalingsplan kan være lurt, for at hun ikke har tre husleier på en måned tror jeg på. + alt det andre, som hun også skal betale sin del av.

del matbudsjett, slik at dere har hver deres mat, sånn betaler ikke du for å fore henne, og hun blir tvunget til å klare seg litt selv.

Lykke til, kjip situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på de andre her: forlang pengene hun allerede skulle ha betalt. Hvis hun betaler, sørger du for å skrive kontrakt med henne, hvis ikke, bør du hive henne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prinsesse tam tam-gjest

Prøv å forlange at hun får direktetrekk fra kontoen sin til din samme dag som hun får lønn. Sett opp nøyaktig hvor mye hun skylder deg, avtal en nedbetalingsplan og ta med dette i det faste trekket også. Da er det tross alt enklere for henne å betale, og du stakkar, får sannsynligvis noe av pengene. Sier hun nei til dette, hiv henne ut! Tru med å ta ut forliksklage i yttersete konsekvens, men da er hun garantert ikke venninna di lenger. Men det er hun sannelig ikke nå heller, så tapet blir vel ikke så stort, spør du meg..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...