Gå til innhold

Jo mer svette, desto bedre?


violet92

Anbefalte innlegg

Hei =)

Jeg pleier å veksle litt på oppvarmingen min når jeg trener. Pleier å varme opp i rundt 30 minutter og bytter på sykkel,ellipse,gå i oppoverbakke og jogge. Når jeg tar ellipsemaskinen i 30 minutter så står det at jeg har brent rundt 300 kcal og det samme om jeg går i oppoverbakke ( dette er altså hva maskinen viser), men jeg føler selv at jeg er gjennomsvett,har skyhøy puls og må gi alt når jeg går oppover på mølla, men ikke av ellipsemaskinen. Allikevel står det at jeg har forbrent det samme.

Får jeg likt utbytte som maskinene viser eller forbrenner jeg mer når jeg svetter mer, har høyere puls osv ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forbrenner nok ikke mer når du svetter mer. Ikke mye i alle fall. Høyere puls vil i de fleste tilfeller føre til økt kaloriforbruk per minutt. På tredemølla bruker du jo faktisk kroppen din på en helt annen måte enn på en ellipsemaskin. Du må på tredemølla løfte og forflytte kroppen, mens på ellipsemaskinen bruker du kraften på å trykke ned to "pedaler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med disse apparatene er at de ikke måler eksakt, da viktig informasjon om deg uteblir og pulsen ikke blir målt. At du svetter mye, trenger ikke nødvendigvis bety at du forbrenner mer. Jeg hadde investert i en pulsklokke for å få et mer nøyaktig bilde av hvor mye du forbrenner og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man svetter mye, betyr bare at man har effektive svettekjertler, har ikke noe med hvor mye man forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønnblomst

Hei =)

Jeg pleier å veksle litt på oppvarmingen min når jeg trener. Pleier å varme opp i rundt 30 minutter og bytter på sykkel,ellipse,gå i oppoverbakke og jogge. Når jeg tar ellipsemaskinen i 30 minutter så står det at jeg har brent rundt 300 kcal og det samme om jeg går i oppoverbakke ( dette er altså hva maskinen viser), men jeg føler selv at jeg er gjennomsvett,har skyhøy puls og må gi alt når jeg går oppover på mølla, men ikke av ellipsemaskinen. Allikevel står det at jeg har forbrent det samme.

Får jeg likt utbytte som maskinene viser eller forbrenner jeg mer når jeg svetter mer, har høyere puls osv ??

hva maskinen viser er en ting, hva du faktisk forbrenner er noe helt annet. kommer an på hva du veier, fettprosent, hva koppsmassen består av. Jo mer du har å ta av, desto lettere er det å se resultater. Når du er vant med den samme treningen, vil du etter hvert få mindre ut av det. Kroppen tilpasser seg nemlig det den blir vant med. Derfor er det lurt å variere. Du blir også nødt til å øke intensiteten etter hvert for å få samme utbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke se på energiforbruket på slike maskiner. De er like nøyaktige som jorda er flat.

Minstekravet for å få en omtrentlig beregning på energiforbruk under trening krever at du vet makspuls, kjønn, alder, kroppsmasse og høyde.

Pulsen din og følelsen av hvor sliten du blir (kan dog variere litt ift dagsform, søvn, kosthold etc) gir deg en god indikasjon på hvor hardt du har jobbet. Jobb så intenst du kan, og med så mye kvalitet du kan gitt den tida du har tilrådelig til trening. Noen ganger så betyr det intervalløkter, andre ganger styrke, noen ganger langkjøring. Å løpe på mølle kan oppleves hardere ift puls, men du bruker mer av kroppen på en ellipse eller romaskin. Du kan fint få like mye utbytte energimessig på f.eks en ellipsemaskin, men da må du opp i motstand og stigning der også.

Og kast badevekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fått mange gode råd, ja. Konkluderer med at den oppvarminga jeg syntes er hardest, mest sannsynligvis er den mest effektive også :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svetting skjer vel egentlig av to grunner. Den ene fordi du er varm og må kjøles ned og den andre pga frykt.

Så i praksis spiller ikke mengden svette noen rolle ift effekten.

Det svette spiller en rolle i forhold til er restitusjon. Dersom du svetter mye, som utendørstrening en varm dag, må du drikke mer underveis og etter trening. Hvor mye væske har du brukt?

Den enkleste måten er å veie seg før og etter trening. Forskjellen er ca hvor mye vann som har forsvunnet. Husk å legge til det du ev har drukket.

Væsketap bør erstattes 1,5 ganger. Og på de dagene der du svetter veldig mye, altså mye mer enn normalt, bør du også innta salter underveis eller etter trening.

Dehydrering er ikke bra. 1% væsketap tilsvarer -10% ytelse sies det.

En liten digresjon: Under langdistanseidrett er man avhengig av å drikke underveis, men over tid er det ikke mulig å erstatte alt vannet man taper. Man skulle da tro at det bare er å drikke mer, og det er mange som gjør det, men da ender man opp med å overhydrere slik at alle saltene blir skylt ut. Og det er uten at væskebalansen gjenopprettes. Vannet går rett og slett bare gjennom systemet og blir ikke tatt opp like fort som det forsvinner ut. Altså under langdistanseidretter, og gjerne på varme dager.

Drikke for mye er derfor et større problem enn å drikke for lite på de aller lengste distansene som iron man triatlon, ultramaraton osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare såpass utfyllende, men det var egentlig ikke det jeg lurte på. På det samme treningsstudio, under de samme forholdene, varmer jeg opp i 30 minutter på mølle, sykkel eller ellipse. Når jeg er på mølla ( går raskt i oppoverbakke) har jeg høyere puls, svetter mer og føler det er mer krevende enn de andre oppvarmingene, MEN maskinen viser at jeg har forbrent like mye som når jeg tar 30 min, på ellipse som jeg føler går mye lettere. Lurer derfor på om denne høye pulsen, svettinga og det at jeg må streve mer er en indikator på at jeg forebrenner mer også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare såpass utfyllende, men det var egentlig ikke det jeg lurte på. På det samme treningsstudio, under de samme forholdene, varmer jeg opp i 30 minutter på mølle, sykkel eller ellipse. Når jeg er på mølla ( går raskt i oppoverbakke) har jeg høyere puls, svetter mer og føler det er mer krevende enn de andre oppvarmingene, MEN maskinen viser at jeg har forbrent like mye som når jeg tar 30 min, på ellipse som jeg føler går mye lettere. Lurer derfor på om denne høye pulsen, svettinga og det at jeg må streve mer er en indikator på at jeg forebrenner mer også =)

Som Bergans skriver, ikke stol på maskinene. Dersom du blir mer sliten av å holde på med en enn den andre så er sannsynligheten stor for at du bruker mest energi på den du sliter mest på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...