Gå til innhold

Hvordan fungerer dette kostholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange steder på nett man kan finne informasjon om dette, men siden jeg er litt grønn på området, sier det meg ikke så mye :sjenert: Jeg tenkte kanskje noen litt kvalifiserte mennesker kunne hjelpe meg med å svare på det jeg lurer på. Jeg trenger ikke helt eksakte utregninger, det skjønner jeg at dere ikke gidder å gjøre for meg, men litt sånn ca. kanskje?

Jeg er en jente tidlig i tyveårene, normalt slank (str. 36 på H&M, kan bruke noe 34). Vanligvis ser mitt dagskosthold ca. slik ut:

Frokost: 1 porsjon havrefras med skummet melk

Lunsj: To brødskiver med pålegg (stort sett ost/ost og skinke/ost og kaviar)

Middag: 1 laksefilet og 1 porsjon hurtigris

Hvordan er dette kalorimessig? Jeg trener ca. 3 ganger i uken, men går ikke ned i vekt. Jeg synes ikke jeg kan spise noe særlig mindre enn jeg gjør. I helgene spiser jeg en del godteri, kan det være dette som ødelegger helt? Det hadde hjulpet meg å vite sånn ca. hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag så jeg i alle fall har noe å gå etter.

Takk på forhånd :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste måten å finne ut kalorinivået på er at du regner det ut selv, det står på samtilige produkter du bruker så det er neppe noe heksekunst. Går du ikke ned i vekt spiser du enten for mange kalorier eller for lite, jeg tipper basert på dette lille her at du spiser for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer grønnsaker og bytt ut hurtigris med en grovere type ris. Gjerne paraboiled, fullkorn eller villris.

Varier gjerne med andre typer tilbehør som quinoa, byggris, couscous eller bulgur.

Alltid 50% av tallerkenen med grønnsaker.

Ellers er jeg enig at det virker litt lite. Fryste laksefileter pleier å være mellom 100 og 125 gram. Det er litt lite. Kvinner bør ha rundt 150-200 gram kjøtt eller fisk til middagmåltider (eller tilsvarende mengde proteiner tilført via vegetariske kilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er det virkelig mulig at jeg ikke går ned i vekt fordi jeg spiser for lite? Jeg spiser da ikke så lite at kroppen min går i sparemodus, eller hva det heter. Jeg spiser ingen grønnsaker nei, pleier å ha soltørkede tomater i risen, men ellers ikke noe. Sånn grov villris liker jeg ikke. Har veldig lite tålmodighet med matlaging, så det er nok litt av grunnen til at det blir gjort så enkelt, men det går også på økonomi. Tidligere spiste jeg alltid like mye salat som ris (altså spiste det samme som jeg har skrevet over, men med en del salat i tillegg), men jeg har hatt litt lite penger, så jeg sluttet rett og slett å ta meg råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Er det virkelig mulig at jeg ikke går ned i vekt fordi jeg spiser for lite? Jeg spiser da ikke så lite at kroppen min går i sparemodus, eller hva det heter. Jeg spiser ingen grønnsaker nei, pleier å ha soltørkede tomater i risen, men ellers ikke noe. Sånn grov villris liker jeg ikke. Har veldig lite tålmodighet med matlaging, så det er nok litt av grunnen til at det blir gjort så enkelt, men det går også på økonomi. Tidligere spiste jeg alltid like mye salat som ris (altså spiste det samme som jeg har skrevet over, men med en del salat i tillegg), men jeg har hatt litt lite penger, så jeg sluttet rett og slett å ta meg råd til det.

Grønnsaker er mye viktigere enn ris. Frosne grønnsaker er heller ikke dyre. Ferske grønnsaker trenger heller ikke være dyre. Gulrot, løk og paprika er relativt rimelig. I tillegg er brokkolien jevnt over billig med noe sesongvariasjoner. Unngå asparges siden den er dyr året rundt.

Poteter, som jeg mener er et bedre alternativ en hvit polert ris, er også relativt billig.

Kjøtt og fisk er billig frossent. Kiwi har helgetilbud på porsjonspakket kjøtt/fisk. Rema1000 selger billig frossenfisk osv.

Hvis du forventer at sunn mat skal være ferdig på 5 minutter blir du nok skuffet, men dersom du er dyktig til å planlegge trenger det ikke ta noe særlig lenger tid å lage mat enn det tar å finne frem utstyr, varme stekepannen/gryten og steke kjøttet. Grønnsakene kutter du opp når du varmer platene og steker kjøttet. Dersom du koker dem tar det ikke mer enn 2-3 minutter å koke dem ferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som veldig lite mat! Rundt 1400 kcal, hvor jeg nå tok noen forutsetninger på mengde og sånn. Hvor høy er du og hvor mye veier du? 34/36 er jo ikke akkurat store størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg skal prøve å bli flinkere med grønnsaker. Brokkoli er jeg faktisk veldig glad i! Hjelper det om jeg tar en god klase brokkoli ved siden av risen og fisken? Og hvordan tilbereder jeg det egentlig? :sjenert:

Jeg er veldig glad i ris, så jeg har i grunnen ikke lyst til å bytte den ut med poteter. Men det med grønnsakene skal jeg virkelig tenke på og prøve å bli flinkere til :)

Til siste AB: Jeg er ca. 164. Vet ikke hvor mye jeg veier, og har ikke tenkt til å finne det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn grov villris liker jeg ikke.

Har du prøvd fullkornsris? :) Hvis du spiser det en fem-seks ganger tipper jeg du kommer til å foretrekke den. Tar ti minutter å koke, og fins i porsjonspose hvis du foretrekker det.

Grønnsaker er kjempeenkelt å få i seg mer av, bare kjøp en pose med frosne grønnsaker og kok det som det står på posen - lettere blir det ikke. Og det tar bare noen minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at du ikke går ned om du ikke vet hva du veier?

Jeg kjenner kroppen min veldig godt, og har speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du kjent kroppen din så godt som du sier hadde du ikke gått på et forum og spurt om hjelp :)

Hun kan kjenne kroppen sin godt i den forstand av at hun ser at hun ikke har gått ned i vekt, men likvel ikke vite hvordan hun skal spise for å gå ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må gi oss litt mer informasjon for at vi skal kunne hjelpe deg, skjønner du. Du vet vel om du nærmer deg 100 kg eller ligger nærmere 50? Ut i fra 36 i str. så går jeg ut i fra at du veier rundt 55 kg kanskje. Om det stemmer så ser jeg ikke for meg at du har behov for å gå så veldig mye ned i vekt, men heller stramme opp. Du sier ingenting om hva du trener, men jeg kan jo gjette på saltimer i form av aerobic-ligningende trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet det er mange steder på nett man kan finne informasjon om dette, men siden jeg er litt grønn på området, sier det meg ikke så mye :sjenert: Jeg tenkte kanskje noen litt kvalifiserte mennesker kunne hjelpe meg med å svare på det jeg lurer på. Jeg trenger ikke helt eksakte utregninger, det skjønner jeg at dere ikke gidder å gjøre for meg, men litt sånn ca. kanskje?

Jeg er en jente tidlig i tyveårene, normalt slank (str. 36 på H&M, kan bruke noe 34). Vanligvis ser mitt dagskosthold ca. slik ut:

Frokost: 1 porsjon havrefras med skummet melk

Lunsj: To brødskiver med pålegg (stort sett ost/ost og skinke/ost og kaviar)

Middag: 1 laksefilet og 1 porsjon hurtigris

Hvordan er dette kalorimessig? Jeg trener ca. 3 ganger i uken, men går ikke ned i vekt. Jeg synes ikke jeg kan spise noe særlig mindre enn jeg gjør. I helgene spiser jeg en del godteri, kan det være dette som ødelegger helt? Det hadde hjulpet meg å vite sånn ca. hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag så jeg i alle fall har noe å gå etter.

Takk på forhånd :goodbye:

Grovt regnet tipper jeg at du ligger på 8-900 kalorier om dagen. Det ier seg selv; Du spiser alt for lite.

Kroppen din tviholder nok på alt væske og fett for at den ikke skal sulte. Du kommer selvsagt gradvis til å gå ned i vekt fordi du går på kaloriunderksudd, men ikke på den sunne måten som gir det en sterk, flott og stram kropp, men på en måte som gjør at du mister muskelmasse(ser mager ut) og etterhvert se syk ut(og mest sannsynelig bli syk).

Du skriver at du er størrelse 36. Hva er grunnen til at du vil ned i vekt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt regnet tipper jeg at du ligger på 8-900 kalorier om dagen. Det ier seg selv; Du spiser alt for lite.

Kroppen din tviholder nok på alt væske og fett for at den ikke skal sulte. Du kommer selvsagt gradvis til å gå ned i vekt fordi du går på kaloriunderksudd, men ikke på den sunne måten som gir det en sterk, flott og stram kropp, men på en måte som gjør at du mister muskelmasse(ser mager ut) og etterhvert se syk ut(og mest sannsynelig bli syk).

Du skriver at du er størrelse 36. Hva er grunnen til at du vil ned i vekt?

Så lite?? Det hadde jeg ikke trodd. Var en over her som anslo 1400, men det er jo uansett lite.. Kanskje jeg rett og slett skal spise litt mer da. Jeg vil ikke mye ned, bare litt. Jeg var litt tynnere før. Enda flatere mage, slitt smalere lår osv. Det er bare noen gram jeg vil kvitte meg med her og der, jeg bare synes jeg så overraskende lite resultater. Jeg var superfornøyd med kroppen min før sommeren, da var jeg akkurat sånn jeg ville. Men så ble det lite trening og kanskje litt mye usunt i sommer, så jeg ble litt slafsete igjen :sjenert: Vil bare tilbake til der jeg var, men nå har jeg trent siden tidlig i høst, og høster svært lite resultater :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må gi oss litt mer informasjon for at vi skal kunne hjelpe deg, skjønner du. Du vet vel om du nærmer deg 100 kg eller ligger nærmere 50? Ut i fra 36 i str. så går jeg ut i fra at du veier rundt 55 kg kanskje. Om det stemmer så ser jeg ikke for meg at du har behov for å gå så veldig mye ned i vekt, men heller stramme opp. Du sier ingenting om hva du trener, men jeg kan jo gjette på saltimer i form av aerobic-ligningende trening?

Jeg kan jo umulig nærme meg 100 kilo når jeg er 164 og størrelse 34/36 :fnise: Jeg har ikke et akutt behov for å gå ned, men jeg forklarte i innlegget over hvordan det henger sammen. Kan nok stemme at oppstramming er hovedmålet, ja :) Du tar feil angående saltreningen, tydelig at du har plassert meg i en ganske snever bås i ditt hode. Mest elipsetrening 3-4 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...