Gå til innhold

Kranglet om nakenhet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har ingenting med å seksualisere barna bare fordi man mener at det ikke er ok at en gutt og en jente og til og med så gamle skal være naken sammen. Og når gutter kommer i puberteten så begynner de også å få stiv penis i ny og ne. Hva om gutten får stå når han ser søstra si naken? Eller hva om han får sædutløsning i badekarret? Og det kan faktisk være veldig traumatisk for ei jente å bli sett naken av en gutt så her bør foreleldrene passe på. Ei jente så gamel som 11 burde få slippe at gutter ser henne naken, om så det er bror, venn eller far.

Tviler sterkt på at du er mann ut fra hvordan du beskriver gutters seksuelle reaksjoner.

Jeg tviler sterkt på at en gutt vil få stå av å se på søstra si. Da må det være fordi han opplever situasjonen som seksuell. Hvis han har badet naken med søstra si siden de var små og det aldri har vært noe seksuelt tidligere så er det ingen grunn til at han plutselig skal oppleve situasjonen som så seksuell at han får reisning. Slik er det også med gutter og jenter i naturistmiljøer og homofile gutter i guttedusjen. En homofil gutt får ikke reisning av å gå inn i en guttedusj hvis han har dusjet naken med gutter siden han var liten. Hvis det derimot er første gangen han går inn i et guttedusj så kan det være en viss sjanse men heller ikke den er særlig stor.

Hva hvis han virkelig fikk en liten reisning? Hadde det vært en katastrofe? Tror du ikke søsteren hadde sagt "Æsj" og så hadde de ledd det bort og tenkt på noe annet. Barn som har levd tett på hverandre gjennom hele oppveksten har opplevd så mye "ekkelt" med hverandre at et kort øyeblikk med en halvstiv penis neppe ville skille seg noe spesielt ut.

Sædutløsning i badekaret er helt usannsynlig. Mange gutter har problem med ufrivillig sædutløsning de første gangene de er sammen med jenter. Men meg bekjent er det kun når de tror at de skal ha sex om kort tid. Jeg har aldri hørt om at noen heterofile har fått det sammen med søsken eller andre av det motsatte kjønn som de har pleid å være sammen med og som det er uaktuelt å ha sex med. Jeg har heller aldri hørt om at homofile gutter eller menn plutselig ukontrollert får sæduløsning i gutte/herredusjen. Det vil i så tilfelle inntreffe så ekstremt sjelden at man ikke bør innrette seg etter det.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes at så lenge barna selv er ok med det, så er det greit. Når puberteten slår inn, vil de slutte på eget intiativ. Hva er galt med å ha et naturlig forhold til egen kropp?

• Liker 2
Skrevet

En smule hysterisk, ja.

• Liker 3
Skrevet

Det har ingenting med å seksualisere barna bare fordi man mener at det ikke er ok at en gutt og en jente og til og med så gamle skal være naken sammen. Og når gutter kommer i puberteten så begynner de også å få stiv penis i ny og ne. Hva om gutten får stå når han ser søstra si naken? Eller hva om han får sædutløsning i badekarret? Og det kan faktisk være veldig traumatisk for ei jente å bli sett naken av en gutt så her bør foreleldrene passe på. Ei jente så gamel som 11 burde få slippe at gutter ser henne naken, om så det er bror, venn eller far.

:skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Det er vel egentlig slike holdninger som det der som er med på gjøre det traumatisk i såfall.

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobber i en 6. klasse. Jentene har fått hår både her og der og noen har fått mensen, og regner med guttene også har hår her og der. Hvis noen finner ut at de bader sammen så kommer ungene til å få seriøse problemer blant vennene sine. På tide å dusje hver for seg.

Skrevet

Hva som er pinlig, flaut eller til og med "traumatisk", som enkelte hysterikere her inne får seg til å kalle det, er noe som blir innlært av samfunnet rundt en når en vokser opp, og da spesielt de voksne.

Selv om ungene ikke har syntes det var noe rart å være nakne sammen tidligere kan jeg godt tenke meg de synes det nå, etter å ha opplevd den krakilske svigerinna di lage ett sånt nummer av det som det der. Det må jo ha opplevdes som en EKTE traumatisk situasjon for dem og plutselig bli fortalt på det viset at de skal ha gjort noe galt ved å være nakne sammen...

Opplevde selv en litt sånn episode da jeg var liten som ennå sitter brent fast i hukommelsen i dag, 30 år senere. Jeg hadde en liten blære da jeg var liten, og var sengevæter til jeg var ca 10 år gammel. Eller det vil si, jeg brukte nattbleier det meste av tida. Mye bedre enn å våkne til våt seng, og det var liksom aldri noe "big deal" hjemme med det så det var en naturlig ting for meg å bruke dem.

Men sommeren da jeg var ni år var vi på ferie hos besteforeldrene mine på andre siden av landet. Jeg hadde som vanlig tatt på meg bleier og pysj og skulle bare si god natt til dem som var der før jeg la meg. Da kommer det fra bestemora mi; "Men herregud da! Har dere ham fremdeles i nattbleier? TENK SÅ PINLIG FOR DEN STAAAKKARS GUTTEN!"

Vel, eh, JA SELVFØLGELG! DA ble det plutselig pinlig da!!! Faren min ba henne rett ut om å roe seg ned litt og tenke på at jeg faktisk var til stede, men i stedet ble det til en større krangel om barneoppdragelse (akkurat som om min underutviklede blære hadde noe med oppdragelse å gjøre).

Dette er faktisk ett av de tidligste ordentlige minnene jeg har i livet, og det er absolutt IKKE ett lykkelig minne!

Det gikk enda ett år før jeg klarte å slutte å tisse på meg, og det året ble et sant helvete både for foreldrene mine og meg. Krangling om bleiebruk hver eneste kveld. Til stadig klissvåt seng om morgenen fordi jeg hadde tatt dem av meg på natta, osv.

Jeg hadde jo fått fortalt i klartekst, av voksne, at jeg var ALT for stor til å bruke slikt, og at foreldrene mine var rene grusomme barnemisshandlere som lot meg bruke dem osv., osv. :kjefte:

Enkelte SÅKALT voksne burde jammen lære seg å passe kjeften litt bedre foran barn. FØRST tenke, snakke! :nei:

• Liker 10
Skrevet

Enig med bruker #47.

Er det noen som virkelig er barnemishandlere så må det være de som lærer barna opp til å skamme seg, la dem føre skyld og ellers la den få et forvrengt bilde på ting, som f.eks nakenhet og kroppen generelt.

• Liker 3
Skrevet

Hvis begge synes dette er greitt, hva er det problemet?

Hvis dem ønsker å forsette å bade/dusje sammen selv om puberteten er i gang, hva er problemet?

Er man er 11 år eller eldre så er man så gammel at man selv kan bestemme hva som er greit, og da bestemmer man også hvem man vil dusje/bade sammen med. Pubertet er forresten ingen sykdom, men noe som er helt naturlig.

Verken gutter eller jenter tar skade å se motsatt kjønns pubertet, er heller veldig flott at dem kan dele denne erfaringen med hverandre. Det gjør at dem får enda sterkere bånd hverandre, og kan trøste hverandre i den tiden.

Tenk om dem kanskje ønsker å bli naturister, skal man nekte dem det også?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig i at det ofte er uomtenksomme voksne som skaper problemer og påfører barna mer skyld og skam enn de behøver. Jeg husker at jeg som liten gutt blev med min mor og søster i damegarderoben i svømmehallen. Jeg var to år under aldersgrensen men stor for alderen fysisk. En dame der kjeftet på min mor fordi hun hadde tatt meg med i damegarderoben. Jeg husker godt hvor skamfull jeg ble av å være med på noe "ulovlig" og jeg nektet å bli med min mor i svømmehallen senere.

• Liker 1
Skrevet

Ganske mye unødvendig hysteri om nakenhet... Hadde min svigerinne kommet med noe slikt hadde jeg blitt noe forbannet.

Så lenge det er greit for barna og foreldrene ser jeg ingen grunn til at dette ikke kan fortsette. Jeg må si at når barna er 11 år er jeg overrasket over at de selv ikke har sagt noe på det. Men på en annen side, det at mange opplever at dette er feil er jo noe som er tillært av andre og har de ikke hatt den opplevelsen er et jo ingen grunn til at det er feil.

Hva med å snakke med dem om det og om nakenhet og høre hvordan de opplever det? Og fortelle dem noe om hvordan andre opplever nakenhet og at andre har et anstrengt forhold til det. De er gamle nok for dette, er de ikke?

• Liker 1
Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du mener at de bør bade/dusje hver for seg fordi de kommer i puberteten? Hvis det er fordi noen blir sjenerte i den alderen så er jeg enig og mener at det selvfølgelig skal respekteres. Hvis det bare er fordi de kommer i puberteten så lurer jeg på hvorfor puberteten skal medføre det? Er det forskjell hvis begge er av samme kjønn?

Barn er forskjellig. En familie jeg vokste opp med består av to gutter og to jenter som badet og dusjet sammen fra de var små til langt opp i ungdomsårene. En av jentene ble sjenert når hun kom i puberteten mens ingen av de andre hadde noe problemer med det. Hun ble selvfølgelig respektert. En av guttene ble homofil og mener at den avslappede holdningen til nakenhet gjorde han tryggere på seg selv. Alle tre som badet sammen mener at det var positivt at de gjorde det og at det var positivt for deres forhold til egen kropp. Hun som ikke ville angrer ikke på det og har fortsatt et mer restrektivt syn på nakenhet for seg og sine barn. (Alle fire ser ut til å klare seg bra.)

Jeg mener det fordi jeg har ei barndomsvenninne som runket sin egen fetter.

De var begge nettopp kommet i puberteten (hun er like gammel som meg altså 21 og han er 22 eller 23 nå) og de ville utforske hverandre. Og det førte altså til litt av hvert.

Skrevet

Familier er forskjellige når det kommer til nakenhet, og vi vil alltid tenke og tro at våres komfort sone er best både for oss selv og andre. Men noen ganger må vi alle la folk ha sine ting, meninger, oppdragelser for seg selv uten andres/våres innblandinger.

Jeg vet ingen ting om hvor modne deres barn er, hva dere har lært de av tanke på nakenhet, privatliv etc. Dere som vet det :)

Jeg og min bror har 2 års mellomrom på alder, så vi sluttet å bade sammen da vi var veldig små. (tror jeg var ca 4 år??!)Tror det var mest fordi min storebror ville bade uten meg, og fordi vi hadde stor nok varmtvannstank gikk jo det greit.

Min familie (Mor,far, bror) har pleid å bade,dusje for seg selv og jeg er ikke vokst opp med at verken min mor eller far spradet naken rundt i huset som noen vane. Men det var oss på 80 tallet.

Min manns familie er av en helt annen karakter, jeg har sett hans søstre uten klær og til og med (dessverre :P)svigerfar i trusa....

Min mann er vokst opp med nakenhet mer liberalt, da hans foreldre var "hippi" i sin ungdom...

Våre barn får litt av alt, jeg er blitt mer åpen for nakenhet, men setter litt mer grenser enn min mann var oppdratt :goodbye:

Ps: snakk med tanten om at hun må holde barna dine utenfor og snakk sammen på egenhånd med din mann :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det fordi jeg har ei barndomsvenninne som runket sin egen fetter.

De var begge nettopp kommet i puberteten (hun er like gammel som meg altså 21 og han er 22 eller 23 nå) og de ville utforske hverandre. Og det førte altså til litt av hvert.

Skjedde dette i badekaret? Tror du dette ikke hadde skjedd hvis de ikke hadde badet sammen?

Hvilke uheldige konsekvenser har det medført for deres forhold senere?

Skrevet

Jeg er jente, og også tvilling, vokste opp på 80-tallet i en familie med et temmelig normalt forhold til nakenhet (tror jeg).

NO WAY at jeg ville ha badet naken med tvillingsøsteren min eller vist meg naken til en av foreldrene mine etter fylte 8 år... Allerede som 8-åring likte jeg å ha privatliv...

For dette handler vel ikke om seksualitet, men om privatliv...!?

Kjønnsorganer er privat, og spør du meg er det smart å lære barna sine det. Det er vel ikke det samme som å seksualisere barn å lære de at det under trusen er privat? Og at noe er privat betyr ikke at det er skamfullt etc... :-)

Gjest Madelene1
Skrevet

Skjedde dette i badekaret? Tror du dette ikke hadde skjedd hvis de ikke hadde badet sammen?

Hvilke uheldige konsekvenser har det medført for deres forhold senere?

Det var da veldig! Slutt å angrip å trekk inn klørene!

At man runker fetteren sin er ikke bra! Kanskje derfor det skurrer litt i hode på dem begge og at ingen av de vil ha kontakt med hverandre og at de snakekr konstant dritt om hverandre.

Skrevet

Det var da veldig! Slutt å angrip å trekk inn klørene!

At man runker fetteren sin er ikke bra! Kanskje derfor det skurrer litt i hode på dem begge og at ingen av de vil ha kontakt med hverandre og at de snakekr konstant dritt om hverandre.

Beklager. Fra min side var det virkelig ikke ment som et angrep men kun som nysgjerrige spørsmål. Jeg er helt enig i at å runke fetteren sin ikke er lurt og vil i mange tilfeller vanskeliggjøre forholdet fremover. Jeg var derfor seriøst nysgjerrig på hvordan det hadde påvirket forholdet.

Jeg var også nysgjerrig på om de hadde badet sammen og det skjedde i sammenheng med det. Og om du tror at det ikke vil skjedd hvis de ikke badet sammen.

Jeg kjenner til noen få tilfeller hvor det har vært utført seksuelle handlinger mellom ungdom i familie. I ingen av disse tilfellene hadde de badet eller sett hverandre nakne på flere år før det skjedde. Jeg tror at slike handlinger skjer helt uavhengig av om de dusjer, bader eller går i badstu sammen eller ikke. I de tilfellene jeg kjenner så var det helt andre omstendigheter rundt når dette skjedde. Jeg tror derfor ikke at å hindre felles dusjing eller badstu påvirker dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...