Gå til innhold

Kranglet om nakenhet

Fremhevede innlegg

Skrevet

De er jo tvillinger, så kanskje de er så vant med hverandre at det føles helt naturlig? Husker selv at jeg gikk bare i bikinitruse til jeg var 12 år.

Om de ennå ikke er i puberteten går det vel greit, men når puberteten kommer, ganske snart, så bør de kanskje bade hver for seg?

Det vil de nok ønske seg også?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette er noe de regulerer fint selv. Hvilken alder man mener slikt bør opphøre, er individuelt. Joda, hadde nok stussa sjøl, men synes heller ts og mannen har gjort en kjempejobb med barna ift å være komfortabel med kroppen sin.

• Liker 6
Skrevet

Den negative holdningen til ikke-seksuell nakenhet er mer enn noe annet et motefenomen uten fornuftig begrunnelse. Når man spør om hvorfor så får man bare svar som "slik er det bare" eller "alle fornuftige mennesker forstår det". Rasjonelle begrunnelser er fraværende. Det er rart hvordan enkelte moter kan engasjere følelser så sterkt som det tydeligvis gjør i dette tilfellet.

La barna få gjøre som de vil. De vil sannsynligvis slutte med det enten fordi de blir sjenerte eller fordi de opplever et kulturelt press utenfra som forteller at det de gjør er galt. Det er synd at man har slike moter som sier at noe er galt når det ikke er noen rasjonell grunn til det men det er nå en del av kulturelle moters natur. Man kunne tro at vi moderne mennesker var mere kritiske og krevde rasjonalitet bak våre regler men slik er det ikke. Vi lar oss i like stor grad påvirke og styre av irrasjonelle moter som foregående generasjoner. For barna er badingen uskyldig, hyggelig, effektiv og sosial. Det er ingen grunn til at andre, spesielt slektninger, skal ødelegge denne gleden for de før samfunnets fordommer gjør det. Når slektninger reagerer så sterkt som de gjør så får barna en følelse av at det uskyldige de gjorde egentlig var veldig galt. De kan til og med etter hvert oppleve det som et overgrep fra foreldrene at de tillot dette selv om det ikke er rasjoenlt betinget.

Noen barn er sjenerte, noen er det ikke. Noen blir sjenerte når de kommer i puberteten mens andre ikke blir det. La barna få bestemme det selv og la de få bade sammen så lenge de vil.

Når det gjelder hvilke skader barna kan ta av dette så er det ingen. De starter hverken tidligere eller senere med sex enn andre og de har heller ikke noe bedre eller dårligere sexliv enn andre. Det er heller ikke større sjanse for at de "dummer seg ut" og opptrer nakne i situasjoner med andre hvor de ikke burde det - de forstår som alle andre at det er forskjell på situasjoner. Det er noen fordeler som at de blir tryggere på egen kropp og at det er mindre sjanse for at de vil utvikle kroppskomplekser.

Så et spørsmål til dere som mener at de ikke bør gjøre dette hvis en eller begge kommer i puberteten. Hvorfor? Tror dere at det er en realistisk sjanse for at de skal begynne å ha sex med hverandre? Eller er det en annen grunn?

Når barn eller voksne av samme eller motsatt kjønn er vant med å være nakne sammen uten at det har vært noe seksuelt inne i bildet så vil de fortsette å oppleve nakenheten som ikke spesielt seksuell. Hvis man forbinder nakenhet kun med seksualiet så vil man selvfølgelig oppleve plutselig felles nakenhet som skremmende og seksuell inntil man har blitt vant med at det ikke behøver å være det. At barn bader sammen er uvant for dagens unge og de vil selvfølgelig oppleve det som rart, og påvirket av dagens moteretninger, som noe som er galt.

Når det ikke er spesielle fornuftige grunner så synes jeg at folk burde få gjøre som de vil. Det er litt trist at noen absolutt må bestemme hva som er riktig for andre i slike sammenhenger.

• Liker 15
Skrevet

Den negative holdningen til ikke-seksuell nakenhet er mer enn noe annet et motefenomen uten fornuftig begrunnelse. Når man spør om hvorfor så får man bare svar som "slik er det bare" eller "alle fornuftige mennesker forstår det". Rasjonelle begrunnelser er fraværende. Det er rart hvordan enkelte moter kan engasjere følelser så sterkt som det tydeligvis gjør i dette tilfellet.

La barna få gjøre som de vil. De vil sannsynligvis slutte med det enten fordi de blir sjenerte eller fordi de opplever et kulturelt press utenfra som forteller at det de gjør er galt. Det er synd at man har slike moter som sier at noe er galt når det ikke er noen rasjonell grunn til det men det er nå en del av kulturelle moters natur. Man kunne tro at vi moderne mennesker var mere kritiske og krevde rasjonalitet bak våre regler men slik er det ikke. Vi lar oss i like stor grad påvirke og styre av irrasjonelle moter som foregående generasjoner. For barna er badingen uskyldig, hyggelig, effektiv og sosial. Det er ingen grunn til at andre, spesielt slektninger, skal ødelegge denne gleden for de før samfunnets fordommer gjør det. Når slektninger reagerer så sterkt som de gjør så får barna en følelse av at det uskyldige de gjorde egentlig var veldig galt. De kan til og med etter hvert oppleve det som et overgrep fra foreldrene at de tillot dette selv om det ikke er rasjoenlt betinget.

Noen barn er sjenerte, noen er det ikke. Noen blir sjenerte når de kommer i puberteten mens andre ikke blir det. La barna få bestemme det selv og la de få bade sammen så lenge de vil.

Når det gjelder hvilke skader barna kan ta av dette så er det ingen. De starter hverken tidligere eller senere med sex enn andre og de har heller ikke noe bedre eller dårligere sexliv enn andre. Det er heller ikke større sjanse for at de "dummer seg ut" og opptrer nakne i situasjoner med andre hvor de ikke burde det - de forstår som alle andre at det er forskjell på situasjoner. Det er noen fordeler som at de blir tryggere på egen kropp og at det er mindre sjanse for at de vil utvikle kroppskomplekser.

Så et spørsmål til dere som mener at de ikke bør gjøre dette hvis en eller begge kommer i puberteten. Hvorfor? Tror dere at det er en realistisk sjanse for at de skal begynne å ha sex med hverandre? Eller er det en annen grunn?

Når barn eller voksne av samme eller motsatt kjønn er vant med å være nakne sammen uten at det har vært noe seksuelt inne i bildet så vil de fortsette å oppleve nakenheten som ikke spesielt seksuell. Hvis man forbinder nakenhet kun med seksualiet så vil man selvfølgelig oppleve plutselig felles nakenhet som skremmende og seksuell inntil man har blitt vant med at det ikke behøver å være det. At barn bader sammen er uvant for dagens unge og de vil selvfølgelig oppleve det som rart, og påvirket av dagens moteretninger, som noe som er galt.

Når det ikke er spesielle fornuftige grunner så synes jeg at folk burde få gjøre som de vil. Det er litt trist at noen absolutt må bestemme hva som er riktig for andre i slike sammenhenger.

Velgig bra skrevet! Veldig enig! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Synes nå det er ganske kvalmt at jenter og gutter så gammel som 11 bader naken sammen. Hva er poenget med det? Ei så stor jente burde faktisk ha på seg i hvertfall ei truse om henne skal bade med en gutt. Og er hu 11 så er vel puberteten like rundt gjørnet. Hva da? Skal du la de bade naken da også?

Nei, etter skolealder så er man for stor til sånt.

Og dine saklige argumenter for dette er...? At de trenger å lære seg så fort som mulig å skjemmes over kroppen sin? At de trenger å forstå sine egne søsken som et seksuelt objekt? At de trenger å lære å se på seg selv som et seksuelt objekt, i en alder av 11 år??

En naken kropp er faktisk noe helt naturlig, uansett alder, medmindre du begynner å blande inn seksuelle baktanker slik som du gjør her. Og å gjøre det med barn, og attpåtil søsken, dèt er kvalmt det.

• Liker 9
Gjest Madelene1
Skrevet

Ts, du gjør ingenting galt. :)

Som mor, bestemmer du hva du mener er riktig for dine barn. Men bare husk at jenter (og gutter?) som er rundt den alderen nærmer seg puberteten/ er i puberteten. Og da er det vel kanskje en ide at de bader/dusjer hver for seg? :)

Når jeg var 11 hadde jeg allerede fått hår der nede og jeg holdt på å utvikle pupper. :)

Skrevet

Ts, du gjør ingenting galt. :)

Som mor, bestemmer du hva du mener er riktig for dine barn. Men bare husk at jenter (og gutter?) som er rundt den alderen nærmer seg puberteten/ er i puberteten. Og da er det vel kanskje en ide at de bader/dusjer hver for seg? :)

Når jeg var 11 hadde jeg allerede fått hår der nede og jeg holdt på å utvikle pupper. :)

Jeg lurer på hvorfor du mener at de bør bade/dusje hver for seg fordi de kommer i puberteten? Hvis det er fordi noen blir sjenerte i den alderen så er jeg enig og mener at det selvfølgelig skal respekteres. Hvis det bare er fordi de kommer i puberteten så lurer jeg på hvorfor puberteten skal medføre det? Er det forskjell hvis begge er av samme kjønn?

Barn er forskjellig. En familie jeg vokste opp med består av to gutter og to jenter som badet og dusjet sammen fra de var små til langt opp i ungdomsårene. En av jentene ble sjenert når hun kom i puberteten mens ingen av de andre hadde noe problemer med det. Hun ble selvfølgelig respektert. En av guttene ble homofil og mener at den avslappede holdningen til nakenhet gjorde han tryggere på seg selv. Alle tre som badet sammen mener at det var positivt at de gjorde det og at det var positivt for deres forhold til egen kropp. Hun som ikke ville angrer ikke på det og har fortsatt et mer restrektivt syn på nakenhet for seg og sine barn. (Alle fire ser ut til å klare seg bra.)

• Liker 2
Skrevet

I tro KG-ånd så er folk alltid veldig raske med seksualisering av nakenhet. Så lenge barna selv ikke syns det er noe problem at de bader sammen så må de få lov til det. 11-åringer er fremdeles barn! Tror dere at mor tvinger dem eller?

Svigerinnen din gikk langt over streken, spesielt med tanke på at det var en familesammenkomst med barna tilstede. Hadde forlangt en unnskyldning. Det er ingen som har noe med hvordan dere gjør ting i deres hjem, så lenge barna trives :)

• Liker 6
Skrevet

Nå skjønner ikke jeg meg på båndet mellom tvillinger, men jeg har en datter i samme alder som har et stort behov for privatliv når hun dusjer så jeg regner med at barn flest regulerer slikt selv.. Men, jeg kan skjønne at din svigerinne reagerer, for 11 år er store barn - det ville være noe helt annet om de var 5 - 6 år

Skrevet

11år er de jo litt gamle, men så lenge ingen av dem synes det er flaut så er det jo ikke noe galt.

Når de kommer i puberterten kommer de sikkert til å ønske mer privatliv...

Men det er verre at de andre lager en stor sak ut av det forran barna, slik at de tror det er helt galt.

helt enig

Skrevet

Jeg bada ikke naken med broren min (10 år eldre og bodde hos sin egen mor), men jeg bada mye naken med en yngre fetter i oppveksten. Når jeg ble tenåring så ville jeg ikke det lenger.

Nå er vi nok begge litt småskada for jeg er jente og jobber med IT og fetteren min jobber i hæren...;)

Jeg klarer liksom ikke helt å se hva som er skadelig med dette?

• Liker 2
Skrevet

Og er hu 11 så er vel puberteten like rundt gjørnet. Hva da? Skal du la de bade naken da også?

Hvorfor ikke?

• Liker 5
Skrevet

De er søsken, skjønner ikke hva svigerinna styrer sånn med.

De vil tidsnok finne ut av dette selv :roll:

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det plutselig ikke greit etter pupberteten? Hvor er puberteten så farlig for enkelte?

Dette synes jeg er noe barna selv få bestemme. Om de er 5 eller 15 spiller da ingen rolle.

Synd at enkelte skal gjøre puberteten til noe flaut og farlig. Ikke rart en del får problemer.

• Liker 3
Skrevet

Fy faen for et anstrengt forhold enkelte har til nakenhet. Seksualisere 11-åringe tvillinger på den måten. Kjenner folk som vokste opp med hippieforeldre, hvor alle som en slentra rundt nakne. Både foreldre og barn. Ble fine og fordomsfrie folk av dem gitt, ingen har havnet på psykiatrisk enda såvidt meg bekjent.

• Liker 4
Skrevet

Det har ingenting med å seksualisere barna bare fordi man mener at det ikke er ok at en gutt og en jente og til og med så gamle skal være naken sammen. Og når gutter kommer i puberteten så begynner de også å få stiv penis i ny og ne. Hva om gutten får stå når han ser søstra si naken? Eller hva om han får sædutløsning i badekarret? Og det kan faktisk være veldig traumatisk for ei jente å bli sett naken av en gutt så her bør foreleldrene passe på. Ei jente så gamel som 11 burde få slippe at gutter ser henne naken, om så det er bror, venn eller far.

• Liker 2
Skrevet

Det har ingenting med å seksualisere barna bare fordi man mener at det ikke er ok at en gutt og en jente og til og med så gamle skal være naken sammen. Og når gutter kommer i puberteten så begynner de også å få stiv penis i ny og ne. Hva om gutten får stå når han ser søstra si naken? Eller hva om han får sædutløsning i badekarret? Og det kan faktisk være veldig traumatisk for ei jente å bli sett naken av en gutt så her bør foreleldrene passe på. Ei jente så gamel som 11 burde få slippe at gutter ser henne naken, om så det er bror, venn eller far.

Men hvis hun ikke har noe problem med det selv (å bli sett naken) så er det ingen vits i å gjøre det til et problem.

• Liker 5
Skrevet

Svigerinnen din og de som er enig med henne høres hysterisk ut. Jeg synes at barna skal ha et sunt forhold til kropp og nakenhet. Det er ikke noe som skal gjemmes vekk og som man skal måtte skamme seg over. Det er en av de mest naturligste tingene i verden.

Og barna sitter selv strek for badingen sammen snart, siden de er såpass gamle.

Jeg har 3 barn i alderen 7-12 år og de har sett oss nakne titt og ofte og omvendt. 12-åringen har blitt bevisst på kroppen sin siden hun er 12 år og vil ha privatliv når hun dusjer/bader, men når hun var yngre så dusjet hun sammen med en av brødrene sine. Dette har hun styrt selv, så det kommer naturlig.

Samboeren min har en mor som er naturist og hun har spradet i kun truse eller helt naken, til og med når samboeren min var i ten-årene. For han gjorde det ikke noe og han har et sunt forhold til kropp og nakenhet pga dette.

Jeg husker en gang jeg og samboeren skulle på besøk til svigermor. Det var om sommeren og veldig varmt. Hun hadde vært ute i hagen og kommer inn. Hun har kun på seg truse. Litt merkelig for meg, men samboeren ble ikke brydd i det hele tatt, fordi han er så vant til det.

Hvis barna ikke får ha et sunt forhold til kropp og nakenhet, så har jeg stor tro på at det er de barna som blir ødelagt. Fordi de opplever det som flaut og at det er noe å skjemmes over. Og det er ikke rett...

Uansett, så er ikke dette deres sak. Dette er noe som er mellom deg og din samboer. Det at dere lærer barna deres at nakenhet og kropp er naturlig, er fantastisk synes jeg. Hva andre mener om det, skal dere drite i :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Natuturlig nakenhet skader ikke, men redselen for det gjør det. Du tror du gjør barnet en tjeneste med å ha strenge regler for nakenhet. Jeg vil si at man gjør barnet heller en bjørnetjeneste. Og jeg tror også at barn som vokser opp med et naturlig forhold til nakenhet har sex senere. De har liksom ikke helt samme grunnen til å trasse eller gjøre opprør.

For virker som at det er tidlig sex de fleste nakenmotstandere er redd for.

Og hvorfor skulle barna ha tidlig sex bare fordi de ser hverandre naken?

Og hvorfor er det jentene folk bekymrer seg mest over? Er det verre at ei jente blir sett naken av en gutt enn at en gutt blir sett naken av en jente?

Av en eller annen merkelig grunn så virker det som at folk tror at hvis ei jente blir sett naken av en gutt så tar hun skade av det og at hvis ei jente ser en naken gutt så tar jenta skade av det da også. Ingen sier noe om gutten.

• Liker 2
Skrevet

11 år, da er det jo ikke veldig lenge før de er på ungdomsskolen (jeg var 12 når jeg begynte på u.skolen, disse barna går kanskje i 6. nå? ).

jeg syntes det er litt gammelt for sambading, og i alle fall når de kommer i u.skolealder. ingen jeg kjenner i alle fall sambadet i den alderen (så vidt jeg vet, kan jo ikke vite sikkert). i den alderen var det til og med fler i klassen min som hadde problemer med å dusje med andre av samme kjønn, siden flere hadde kommet i puberteten.

men altså, du gjør det du føler er rett for dine barn, og de barna dine er komfortable med. men jeg syntes personlig det er litt gammelt. når du skrev barn, så jeg for meg 4-6 åringer, ikke barn som er tenåringer om under to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...