Gå til innhold

Skippertak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slike tråder beviser i allefall at den generelle universitetsmodellen i Norge ikke fungerer. Du kommer jo ikke til å huske et komma av det du har lest idet eksamen er over! Dette er sløsing med samfunnets ressurser. Sett deg ned og LÆR pensum neste gang!

Jeg husker lite dagen etter eksamen uansett om jeg har lest jevnt eller med skippertak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anti jante-June: jeg husker ikke mye uansett for at jeg sliter sånn generelt. Nei, hadde konseptet her på universitetene i Norge ikke funket hadde landet vært et vrak.. Jeg vil bare få meg utdannelse slik andre rundt meg ikke stempler meg mere taper enn det jeg er!

Tusen takk, skal poste hvordan det vil gå til torsdagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker lite dagen etter eksamen uansett om jeg har lest jevnt eller med skippertak.

Så du lærer egentlig fint lite av å studere? Du leser bare nok til å hoste opp alt på et papir, for så å glemme det, og resultatet er en utdannelse? Så betryggende for dine framtidige brukere/kollegaer/elever/klienter/pasienter som faktisk har behov for den kompetansen som du egentlig burde hatt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti jante-June: jeg husker ikke mye uansett for at jeg sliter sånn generelt. Nei, hadde konseptet her på universitetene i Norge ikke funket hadde landet vært et vrak.. Jeg vil bare få meg utdannelse slik andre rundt meg ikke stempler meg mere taper enn det jeg er!

Tusen takk, skal poste hvordan det vil gå til torsdagen:)

Jeg forstår at du er syk, og det er jo synd. Å ha et dårlig semester er selvsagt ok, men hvis du gjennom hele utdanninga di kun leser i to dager før eksamen, tviler jeg på at du blir særlig kompetent innenfor fagfeltet ditt. Men jobb får du sikkert likevel. (Dette er forøvrig ikke kritikk mot deg personlig, men mot den elendige eksamensfikseringa som regjerer. Hva som LÆRES er visstnok irrelevant, så lenge en får et vitnemål og kan lure arbeidsgiver til å tro at en kan noe. *smiley som vifter med hvitt flagg, som jeg ikke finner på mobilen*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lærer egentlig fint lite av å studere? Du leser bare nok til å hoste opp alt på et papir, for så å glemme det, og resultatet er en utdannelse? Så betryggende for dine framtidige brukere/kollegaer/elever/klienter/pasienter som faktisk har behov for den kompetansen som du egentlig burde hatt.

Det var da veldig så surmaget du skulle være, da?

Altså, jeg kan ikke ramse det opp på samme måte, men kunnskapen ligger der jo. Det må kanskje friskes opp litt, men alt man en gang har lært, legger seg jo i hukommelsen. Og alt avhengig av fag, naturligvis. Er man interessert i noe, sitter det mye bedre enn når man pugger for å pugge. Men fagene jeg ikke interesserer meg for og ikke ser poenget med, de går rakst i glemmeboka, det skal jeg innrømme.

Har du det ikke på samme måte med noen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig så surmaget du skulle være, da?

Altså, jeg kan ikke ramse det opp på samme måte, men kunnskapen ligger der jo. Det må kanskje friskes opp litt, men alt man en gang har lært, legger seg jo i hukommelsen. Og alt avhengig av fag, naturligvis. Er man interessert i noe, sitter det mye bedre enn når man pugger for å pugge. Men fagene jeg ikke interesserer meg for og ikke ser poenget med, de går rakst i glemmeboka, det skal jeg innrømme.

Har du det ikke på samme måte med noen ting?

Når kunnskapen ligger der så har du jo ikke glemt det, selv om du kanskje ikke kan ramse opp alle formler/årstall osv ei uke etter eksamen. Om du studerer humanistiske fag og faktisk lærer de store linjene/sammenhengene, sitter du jo igjen med den verdifulle kunnskapen som vitnemålet ditt forteller at du har. Om det er sånn med deg, så er vi jo egentlig enige, bare at jeg formulerte meg litt mer hvasst enn deg (beklager det :sjenert: .)

Mange studenter driter i hva de lærer, selv i emner som går direkte mot det som vil være aktuelle yrker for dem i framtiden. De bruker skippertaksmetoden og får en C, men lærer ingen ting, og det er det jeg reagerer på.

Jeg tok relativt lett på perspektivemnet mitt og til dels ex.phil, og husker lite av det nå, så ja, jeg skjønner hva du mener med interesse. Fagene som jeg senere skal få undervisningskompetanse i har jeg derimot jobbet beinhardt med, og husker innholdet godt i ettertid. Å pugge pensum og å forstå pensum er jo to helt forskjellige ting, og i de emnene jeg har tatt har ikke sistnevnte vært mulig med kun to dager med lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kunnskapen ligger der så har du jo ikke glemt det, selv om du kanskje ikke kan ramse opp alle formler/årstall osv ei uke etter eksamen. Om du studerer humanistiske fag og faktisk lærer de store linjene/sammenhengene, sitter du jo igjen med den verdifulle kunnskapen som vitnemålet ditt forteller at du har. Om det er sånn med deg, så er vi jo egentlig enige, bare at jeg formulerte meg litt mer hvasst enn deg (beklager det :sjenert: .)

Mange studenter driter i hva de lærer, selv i emner som går direkte mot det som vil være aktuelle yrker for dem i framtiden. De bruker skippertaksmetoden og får en C, men lærer ingen ting, og det er det jeg reagerer på.

Jeg tok relativt lett på perspektivemnet mitt og til dels ex.phil, og husker lite av det nå, så ja, jeg skjønner hva du mener med interesse. Fagene som jeg senere skal få undervisningskompetanse i har jeg derimot jobbet beinhardt med, og husker innholdet godt i ettertid. Å pugge pensum og å forstå pensum er jo to helt forskjellige ting, og i de emnene jeg har tatt har ikke sistnevnte vært mulig med kun to dager med lesing.

Da misforstod vi hverandre, unnskyld. Dustete skriftlige former :sjenert:

Men da er vi enige, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, kun dette året som ble helt dramatisk Irrasjonell!!

Neste år SKAL BLI BEDRE:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er syk, og det er jo synd. Å ha et dårlig semester er selvsagt ok, men hvis du gjennom hele utdanninga di kun leser i to dager før eksamen, tviler jeg på at du blir særlig kompetent innenfor fagfeltet ditt. Men jobb får du sikkert likevel. (Dette er forøvrig ikke kritikk mot deg personlig, men mot den elendige eksamensfikseringa som regjerer. Hva som LÆRES er visstnok irrelevant, så lenge en får et vitnemål og kan lure arbeidsgiver til å tro at en kan noe. *smiley som vifter med hvitt flagg, som jeg ikke finner på mobilen*)

Det er jo ikke snakk om hele utdanningen, men et innføringsemne e.l. Jeg leste bare noen få dager i en god del av innføringsemnene her jeg studerte, og fikk toppkarakterer (det er fag jeg hadde god bakgrunn i). I tillegg var jeg på forelesninger og hadde gjerne lab underveis. I mange andre fag, og særlig etter hvert i studiet, har jeg måttet jobbe mer jevnt med pensum - særlig om det er snakk om regning o.l, men også ellers. For kravene blir jo større etter hvert. Dessuten er det vanligste at man i tillegg til avsluttende eksamen har flere oppgaver, rapporter, delprøver og andre evalueringer underveis i semesteret, som både bidrar til at man jobber jevnere, og blir testet på flere "evner" enn hukommelse.

Jeg må for øvrig fortsatt pugge litt for mye detaljer til eksamen, som jeg glemmer etterpå (hvor mange gram vi brukte av et stoff i et forsøk, eller navnet på et middel som ikke er i bruk lenger etc). Men de store linjene blir igjen hos de fleste studentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skippertak på meg også nå. Har eksamen på fredag og har så og si gjort ingenting i faget. Hadde en eksamen i går også. Har jobbet litt i dag, og fått bittelitt oversikt, men blir to intensive dager fremover. Skippertak har alltid fungert bra for meg, får som regel gode karakterer, men denne gangen er jeg usikker på om det går.

Men du må ikke gi opp. Bruk de dagene du har til disposisjon, er utrolig hvor mye man kan lære på to dager! Fokuser på tidligere gitte eksamensoppgaver, samt oppgaver og temaer det har blitt lagt mye vekt på i forelesningene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...