Gå til innhold

Hjemmeboende ungdom søker AAP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Venninde 1 har ryggproblemer. Flere av oss vennene rundt synes det virker merkelig at hun er for syk til å jobbe, men at hun fester. Men, hvis legen sier at hun ikke kan jobbe så får vi vel bare stole på det.

Hun har fått sykepenger av og på en lengre periode, men arbeidsgiver ville ikke ha henne lenger, så de ble enige om at AAP er beste løsning.

Til AB #15: Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at arbeidsgiver skal trekke de pengene fra lønnen. Men det er nå litt forskjell på lønn og AAP. Jeg mener at trygd skal brukes på nødvendigheter, og ikke søles bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Venninde 1 har ryggproblemer. Flere av oss vennene rundt synes det virker merkelig at hun er for syk til å jobbe, men at hun fester. Men, hvis legen sier at hun ikke kan jobbe så får vi vel bare stole på det.

Hun har fått sykepenger av og på en lengre periode, men arbeidsgiver ville ikke ha henne lenger, så de ble enige om at AAP er beste løsning.

Til AB #15: Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at arbeidsgiver skal trekke de pengene fra lønnen. Men det er nå litt forskjell på lønn og AAP. Jeg mener at trygd skal brukes på nødvendigheter, og ikke søles bort.

Trygd er faktisk for å dekke bortfall av lønn. Og således i samme kategori. Man skal faktisk kunne leve selv om man går på trygd, og ingen blir ihvertfall bedre hverken mentalt eller fysisk av å måtte sitte hjemme og snu på krona.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønnblomst

Jeg har en venninde på 21 som for en kort periode ikke kan jobbe. Hun bor hjemme og mor og far gir henne lommepenger fast. Hun betaler ikke et øre for å bo hjemme, mat, klær eller andre nædvendige utgifter. Hun bruker kun penger på alkohol, fest og moro.

En annen venninde av meg bor for seg selv og har en alvorlig sykdom som gjør at hun aldri kan jobbe igjen. Hun får AAP og bruker pengene på kun nødvendigheter. Hun har sjelden penger til overs, men er fornøyd med at hun får hjelp fra NAV.

Den første venninden jeg nevnte synes synd på seg selv fordi hun ikke har like mye penger nå som før. Jeg kjenner at jeg blir sint og skuffet over henne. Hun ser jo hvordan venninde nummer 2 sin økonomi er. Og når nr1 får like mye penger som nr2, men slipper å bruke pengene på bolig, mat osv. Da blir jeg sint! Synes virkelig dette er utnytting av systemet. Har lyst til å ringe NAV og si at hun bor faktisk hjemme og at det er tull å gi henne penger!

Helt enig med deg. Synes det er dårlig gjort å utnytte systemet på denne måten. Hun burde virkelig skamme seg. Synd på henne er det i hvert fall ikke. Høres ut som hun er vant med et stort forbruk, og da kan det være vanskelig å instille seg på et lavere. Tror likevel hun får mer enn hun har fått før, i og med at hun ikke har noe særlig utgifter.

Det at hun bare bruker penger på alkohol fest og morro, viser at hun egentlig ikke trenger penger. Synes foreldrene hennes burde stille mer krav til henne. Hun høres veldig bortskjemt og umoden ut. Hadde jeg bodd hjemme og mottatt penger jeg ikke trengte, hadde jeg spart dem, og i hvert fall ikke kastet dem bort på sånt tull som dette her.

Endret av Grønnblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk AAP på rundt en måned når jeg hadde erklæringer fra lege og psykolog. Skal ikke så mye til om man er syk nok og bor i et fylke med effektive NAV-kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AB #15: Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at arbeidsgiver skal trekke de pengene fra lønnen. Men det er nå litt forskjell på lønn og AAP. Jeg mener at trygd skal brukes på nødvendigheter, og ikke søles bort.

Og de som er tvunget til å gå på trygd hele livet skal bare være blakke hele tiden, fordi det er deres skyld at de er for syke til å jobbe? De får ikke lov til å nyte livet, selv om de gjerne skulle jobbet og hatt råd til det?

Hvor går grensa, da? Hun som har blitt lam i trafikkulykke, får hun lov å bruke penger på alkohol, eller er ikke det nødvendig? Han som er deprimert og har angst, får han lov å kjøpe seg en boks snus, eller er ikke det nødvendig? Hvis foreldrene dine blir uføre, får de lov å dra på ferie, eller søles pengene bort på unødvendigheter da?

Man må dessverre ha regler som gjør at de som er bortskjemte har det bedre enn andre. Skulle man kalt inn alle til forhør, da, og sett på kontoutskrifter? "Aha, du kjøpte øl på et utested i går, du får ikke mer AAP."

Du har det godt, du, som ikke har vært avhengig av penger fra staten før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar !de er uvitende og har ikke noe livserfaring i det hele tatt. Ryggsmerter ja, kanskje hun har et par timer der hun ikke har smerter og vil gjerne nyte dette litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk AAP på rundt en måned når jeg hadde erklæringer fra lege og psykolog. Skal ikke så mye til om man er syk nok og bor i et fylke med effektive NAV-kontor.

Det er jo bra at det går fort for noen da. Jeg lener meg på egne erfaringer, uttalelser fra navansatte (til meg da) og hva jeg har lest om andre. Når nav selv sier at vanlig behandlingstid for aap er åtte uker, regner jeg ikke med at man får det "fort og enkelt" med en legeerklæring.

Er også en forutsetning at kommunikasjonen innad i navsystemet fungerer, men her skjer det rett som det er at det svikter. Og det igjen går ut over dem som sitter og venter på saksbehandling. Merker jeg selv er litt bitter pga manglende kompetanse, spydigheter og regelrett løgn fra navansatte, men, det er jo kjempebra at det funket for deg!

Ellers, det var jeg som spurte om hvilken sykdom venninnen hadde som gjorde at hun ikke kunne jobbe, men kunne feste. Selvfølgelig mener jeg ikke at om du er syk skal du ikke kunne ta deg en fest, absolutt ikke! Men jeg forsto det på ts som om dette var noe tidsbegrenset, og da regnet jeg med at det ikke var noe som var så alvorlig at hun satt i rullestol, som noen her brukte som eksempel. Derfor jeg var nysgjerrig.

gira97: men er det ikke da en litt rar prioritering om hun velger å bruke disse par timene på noe som som kjent er utmattende på kroppen/påvirker kroppen negativt? Vil ikke det kunne gjøre problemene verre?

Må si at jeg ikke har problemer med ryggen selv, jeg er bare nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg får AAP og bor hjemme hos mine foreldre. Betyr det at jeg ikke fortjener å få "lønn", fordi foreldrene mine betaler maten min og jeg bor gratis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får AAP og bor hjemme hos mine foreldre. Betyr det at jeg ikke fortjener å få "lønn", fordi foreldrene mine betaler maten min og jeg bor gratis?

Ikke i det hele tatt. Mange som mottar aap bor hjemme hos foreldrene, nettopp fordi de ikke har råd til eget sted å bo.

Det man er opprørt over i denne tråden, er at det ikke virker som ts's venninne har en reell grunn til å skulle motta aap, da det ser ut til at hun har energi til "festing og moro" osv, selv om hun har ryggproblemer som skal være årsaken til at hun ikke kan jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt. Mange som mottar aap bor hjemme hos foreldrene, nettopp fordi de ikke har råd til eget sted å bo.

Det man er opprørt over i denne tråden, er at det ikke virker som ts's venninne har en reell grunn til å skulle motta aap, da det ser ut til at hun har energi til "festing og moro" osv, selv om hun har ryggproblemer som skal være årsaken til at hun ikke kan jobbe.

Jeg har ryggproblemer selv, riktignok er det ikke derfor jeg får AAP, men som med alt annet har man gode og dårlige dager. På en god dag klarer man kanskje å gjøre helt vanlige ting, og kunne klart å jobbe, mens andre dager kommer man seg ikke opp av senga.Jeg tror at veldig mange som ikke jobber, KAN jobbe, men at det rett og slett ikke finnes et tilbud til dem som passer til sykdommen.

Problemet er å finne en jobb som godtar at du kommer når du er i form til å jobbe. Hvis man sliter med plager som varierer i styrke og intensitet (som jo kan være det aller meste av sykdommer), er det vanskelig å vite om man er i form til å jobbe tirsdag og torsdag fra 10-14. Kanskje kan man en uke jobbe fulle dager hver dag, så være borte fra jobben i tre uker, så jobbe to timer en dag og en halvtime to dager senere.. Det er tilnærmet umulig å få en jobb der man kan få i stand en slik ordning, og da er det mange som ender opp med å ikke jobbe. Ikke fordi de er vanskelige selv, men fordi det er veldig vanskelig å gi et opplegg som er tilpasset sykdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg har søkt om AAP og venter på at behandlingstiden skal bli over. Dere som får AAP nå, hadde dere veiledningssamtale før dere fikk penger?

Jeg er forsiktig med å si meg enig i denne saken, fordi jeg ikke kjenner denne jenta og vil derfor ikke dømme henne. Jeg er klar over at det finnes snyltere der ute og det irriterer meg så jeg begynner å klø, men som sagt, jeg kan ikke dømme henne utifra det jeg hører fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to samtaler i forkant. Første gang "vanlig" samtale, andre gang fordi de behøvde flere legeerklæringer og bevis på at jeg hadde prøvd ut flere forskjellige typer jobber.

Synes det er synd om folk mottar stønad og det ikke brukes til livsopphold eller andre nødvendige utgifter. Om man har mulighet til å gå på shopping et par ganger i måneden så synes jeg det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke motatt et brev der det står ca hvor lang behandlingstiden er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...