Gå til innhold

Har DU kastet julegaver?


Gjest Crow

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sunshine23

En gang som jeg kan huske. Jeg fikk et sånt gavesett med parfyme og en deodorant fra Cubus eller hvor den var fra for et par år siden. Stinket helt for jævlig!! :spy:

Jeg prøvde først å gi det bort, men ingen var intressert :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som her helt sær, for jeg pleier alltid reagere når folk snakker om at de skal bytte julegaver fordi de heller ville hatt noe annet. Synes det er utakknemlig, og det er jo alltid noen andre som har bruk for det hvis man absolutt ikke kan bruke det selv. Men så leser jeg altså her at noen rett og slett kaster gavene sine? Da må det være bedre å bytte likevel.

Der er jeg motsatt. Jeg bruker tid til å finne en gave som jeg håper mottaker kan sette pris på. Joda, jeg bommer sikkert. Da vil jeg heller at mottaker bytter den og får noe hun/han vil ha enn at det blir gitt bort. Det kan også skje at mottaker for dobbelt opp. Av den grunn er jeg nøye på å ha byttelapper på alle tingene jeg kjøper.

Som svar til TS.

Nei, jeg kaster ikke julepresanger. Dersom det av ulike grunner ikke lar seg bytte så blir det gitt videre til f.eks. Fretex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg blir overhodet ikke sur om jeg bommer litt med gaver og mottaker velger å bytte. Uansett hvor mye omtanke jeg har lagt i gaven, har jeg forståelse for at mottaker kanskje får flere av samme ting i gave eller rett og slett ikke blir så begeistret som jeg hadde håpet på. Jeg vil mye heller at de bytter gaven til noe de har mer lyst på, enn at de driver og oppbevarer gaven av ren høflighet og det aldri blir brukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg, fikk en Bibel og en bok om Jesus. Takket pent, smilte pent, dagen etter smilte jeg pent da jeg hev de i bosset. Årsak: Jeg er ikke religiøs, og skal heller ikke presse det (søppelet :lol: ) på noen andre :) Har aldri hatt dårlig samvittighet for det heller.

Men det er det eneste av julegaver jeg har kastet. Alt annet har blitt stående lenge i skapet og så blitt kastet under flytting, rydding osv.

EDIT: trykkleif :)

Endret av Anuket
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at så mange bare kaster! Jeg bytter det jeg kan bytte, ellers kan det hende jeg re-gifter, men jeg kaster meget sjelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg som skrev at disse ferdigpakkene med 3 ting, bodylotion/såpe osv. gikk i søpla. Nå er jeg 40+, og har hatt min andel av div kremer/lotioner/parafymer gjennom årene som jeg har mottatt som julegave, men som har blitt stående ubrukt i åresvis bakerst i hylla. Etter å ha gjennomgått samme rutinen gjennom årene, har jeg lært gjennom erfaring at kremene kommer ikke i bruk, og dermed, julen 2010, gikk pakken rett i søpla, uten å stå bakerst i hylla i noen år først. Jada, får jeg en slik i år, så skal jeg gi den til fretex.

Dere som aldri har kastet en julegave, har dere aldri fått en rar gave av en gammel tante eller bestemor?

Et lite spørsmål til dere som kaster julegaver hvis dere får noe dere ikke liker...

Hvor mange julegaver bruker dere å få?

Jeg får 3 pakker, en fra far, og vi er 3 søstre som gir hverandre en liten ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen utakknemlige folk! Hive nye ting...hørt om å gi bort eller bytte!

Har dere tenkt på at det finnes mange mennesker i norge som ikke har råd til å kjøpe seg verken bodylotion, dusjsåpe eller roll on?? (JA HELT SANT!!!!) Slike ting blir sett på som luxusvarer når man knapt har råd til mat..også kaster dere disse tingene?? Herregud, visste ikke det gikk an! Skjerp dere og gi det bort til andre som setter pris på det da! Djiiiiiiiiizz! :kjefte:

AMEN!!

Og er ikke gaven bra nok, går det virkelig ann og gi den til Fretex/Fattighuset osv så gaven kan komme til nytte hos dem som ikke er godt stilt!

Kaste gaver, trodde virkelig ikke folk gjorde slikt jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller ikke noe fan av å få gavepakkninger som inneholder parfyme, bodylotion osv. Jeg er kresen når det kommer til sånt og det ender bare opp med at jeg aldri kommer til å bruke det og det blir stående bakerst i skapet.

Men det kunne ikke falt meg inn å kaste det. jeg prøver å få byttet det eller så gir jeg det bort til noen har mer glede av det enn det jeg har. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Det har jeg, fikk en Bibel og en bok om Jesus. Takket pent, smilte pent, dagen etter smilte jeg pent da jeg hev de i bosset. Årsak: Jeg er ikke religiøs, og skal heller ikke presse det (søppelet :lol: ) på noen andre :) Har aldri hatt dårlig samvittighet for det heller.

Men det er det eneste av julegaver jeg har kastet. Alt annet har blitt stående lenge i skapet og så blitt kastet under flytting, rydding osv.

EDIT: trykkleif :)

En bibel koster som oftest over 400 kr, altså en "billig" bibel koster rundt 400, mens en skinnbibel ligger på 800kr og mer, boka kosta sikkert også over 100kr så istedenfor å bytte og heller få noe for disse pengene, valgte du å kaste det? Var det kun fordi det var en bibel eller liker du å kaste penger?

Edit: skriveleif

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bibel koster som oftest over 400 kr, altså en "billig" bibel koster rundt 400, mens en skinnbibel ligger på 800kr og mer, boka kosta sikkert også over 100kr så istedenfor å bytte og heller få noe for disse pengene, valgte du å kaste det? Var det kun fordi det var en bibel eller liker du å kaste penger?

Edit: skriveleif

hadde jeg også fått en bibel hadde den gått rett i søpla.

jeg er nærmest imot religion, og alle rundt meg vet det. så hvis noen hadde kjøpt det til meg, måtte dem skylde seg selv.

det skal faktisk ikke mye til for å finne ut hva man kan gi til folk, det koster deg en mld og spørre hva den personen ønsker seg. og hvis man ikke kan spandere på seg det, så kan dem heller la vær å kjøpe noe synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Hmm, og jeg som alltid har sett på såper og slikt som en safe ting å kjøpe. Det er en ting som ikke blir stående og ta opp plass i evighet, fordi man bruker det opp. Og det er noe som alle trenger. Jeg trodde ikke folk var så kresne på hva slags såper de brukte jeg, men så feil kan man ta... :sjenert:

Huden er superkresen. Jeg får utslett og kviser av omtrent alt. Og er er virkelig så fæl bare fordi en vet hva en liker innenfor hudpleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har kastet noe mer enn en av de billige stinkende deodorantene fra Sparkjøp. Jeg hadde aldri brukt den selv, og jeg visste ikke da at det var mulig å gi den bort til Fretex el.

Bytte ting gjør jeg hvis jeg får dobbelt opp, eller noe som ikke passer, men ellers er jeg alltid takknemlig for det jeg får.

Nå er vi ganske flinke til å kjøpe gaver til hverandre i min familie, og ønskelister hjelper jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bibel koster som oftest over 400 kr, altså en "billig" bibel koster rundt 400, mens en skinnbibel ligger på 800kr og mer, boka kosta sikkert også over 100kr så istedenfor å bytte og heller få noe for disse pengene, valgte du å kaste det? Var det kun fordi det var en bibel eller liker du å kaste penger?

Edit: skriveleif

Altså det var en Bibel som kom med verken byttelapp eller noen form for innpakning, dermed kunne jeg ikke bytte den. Heller ikke boken om Jesus, noen bokhandlere er greie og lar deg få bytte boken hvis de har den selv inne, men jeg gadd rett og slett ikke å bruke tid på det :)

Personen som gav meg dette vet utmerket godt hva jeg tenker om religion, og det å bli presset på slike ting. Så ja den gikk i bosset fordi det var en Bibel :) Når personen vet at jeg er langt fra religiøs, ikke er interessert i å bli omvendt, så kan h*n ikke forvente noe annet enn at det går i bosset hos meg.

Om det å kaste en Bibel betyr at jeg liker å kaste penger får så være. Jeg lever fint med min samvittighet ;)

(PS: jeg skrev forøvrig i innlegget mitt at det er den eneste julegaven jeg noen gang har kastet, så hvor du får ideen din om at jeg liker å kaste penger får du spørre deg selv om).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Altså det var en Bibel som kom med verken byttelapp eller noen form for innpakning, dermed kunne jeg ikke bytte den. Heller ikke boken om Jesus, noen bokhandlere er greie og lar deg få bytte boken hvis de har den selv inne, men jeg gadd rett og slett ikke å bruke tid på det :)

Personen som gav meg dette vet utmerket godt hva jeg tenker om religion, og det å bli presset på slike ting. Så ja den gikk i bosset fordi det var en Bibel :) Når personen vet at jeg er langt fra religiøs, ikke er interessert i å bli omvendt, så kan h*n ikke forvente noe annet enn at det går i bosset hos meg.

Om det å kaste en Bibel betyr at jeg liker å kaste penger får så være. Jeg lever fint med min samvittighet ;)

(PS: jeg skrev forøvrig i innlegget mitt at det er den eneste julegaven jeg noen gang har kastet, så hvor du får ideen din om at jeg liker å kaste penger får du spørre deg selv om).

Du kunne jo bare spurt etter kvittering? Og skjelden en bibel er innpakket. Ja du kastet jo noe som faktisk koster mer enn 100 kr, så da har du kastet bort penger kun fordi du er imot noe.

Har ingenting med samvittigheten din å gjøre, om noen vil kaste en bibel får være opp til dem, også deg, tiltross for at du kanskje kunne fått noe annet fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

hadde jeg også fått en bibel hadde den gått rett i søpla.

jeg er nærmest imot religion, og alle rundt meg vet det. så hvis noen hadde kjøpt det til meg, måtte dem skylde seg selv.

det skal faktisk ikke mye til for å finne ut hva man kan gi til folk, det koster deg en mld og spørre hva den personen ønsker seg. og hvis man ikke kan spandere på seg det, så kan dem heller la vær å kjøpe noe synes jeg.

Helt enig i det du sier, men en ting: Får man noe man ikke liker, men som er verdt litt mer en 100kr, så kan man vel bare bytte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig i det du sier, men en ting: Får man noe man ikke liker, men som er verdt litt mer en 100kr, så kan man vel bare bytte det?

Det er jo ikke alltid man har muligheten til å bytte, eller får byttet noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo bare spurt etter kvittering? Og skjelden en bibel er innpakket. Ja du kastet jo noe som faktisk koster mer enn 100 kr, så da har du kastet bort penger kun fordi du er imot noe.

Har ingenting med samvittigheten din å gjøre, om noen vil kaste en bibel får være opp til dem, også deg, tiltross for at du kanskje kunne fått noe annet fint:)

Jeg hadde neppe fått en kvittering av vedkommende, såpass kjenner jeg den personen. Så ja jeg kastet noe, om den kom fra menigheten hvor h*n går eller bokhandleren spiller ingen rolle. Jeg har ikke benektet at jeg kastet bort penger, men du fremstiller det som om jeg liker å kaste penger i hverdagen.

Jeg kunne ikke ha fått noe annet fint når jeg ikke kunne bytte den. Så jeg hadde blitt sittende med en Bibel jeg overhode ikke har bruk for, da er det bedre å kaste den i mine øyne. Å gi den bort hadde jeg heller ikke gjort, rett og slett fordi jeg ikke kjenner noen som ville blitt oppriktig glad for den Bibelen.

Det fungerte i hvert fall, har aldri fått en Bibel i julegave igjen :fnise: Winning!

EDIT: Hvorfor er grensen din 100 kr forresten? Med din tankegang så burde jo det ikke spille noen rolle hvor mye gaven kostet?

Endret av Anuket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerte i hvert fall, har aldri fått en Bibel i julegave igjen :fnise: Winning!

Det kunne slått motsatt veg: vedkommende mener vel at du fremdeles mangler en bibel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Anuket: Nei 100kr var bare for å sette ett tall. Men tilsammen så er vel gaven verdt mer enn 500kr og det er mye å kaste, synes jeg.

Nei jeg framstilte det kanskje litt feil, og det trodde jeg kanskje du skjønte i innlegg nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...