Gå til innhold

åpning av gaver

hufsa90

Anbefalte innlegg

Gjest finurlig

Vi deler ut alle gavene først, så begynner enten den eldste eller den yngste å åpne, så går det i rekkefølge derfra.

De yngste får jo som regel litt flere gaver, så til slutt blir det bare åpnet som man vil :)

Åh, gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tar ein og ein gave, leser opp det som står på lappen og venter mens mottaker pakker opp før vi går videre. Vi tar oss god tid og snakker gjerne litt om de fine gavene, tar kaffepause og koser oss. Vi er som regel mange (nærmere 10 stk), så det gir litt meir oversikt over hvem man fikk hva av.

Sambo sin familie er motsatt. De utveksler gaver og åpner gavene samtidig. Men de er ikkje så mange då, bare 4 personer..

Endret av Apophis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg glad jeg ikke tilhører en sånn "åpne en og en mens alle ser på"-familie. Ser det levende for meg: "Oj, så fin dobbelpakk sloggi maxi, mamma. Tusen takk :rodmer: ".

Det vil alltid være noen gaver man liker bedre enn andre, sånn er det jo. I vår familie, der vi alle sitter og åpner noe samtidig, så blir det ikke så mye fokus på hvem som fikk hva. Men hvis alle skulle stirre på meg når jeg åpner hver gave, og studere min reaksjon, så hadde det blitt stress. Jeg hadde også blitt mer bekymret for hvordan mine gaver ville falle i smak. Da ville det plutselig blitt veldig tydelig om man ga en "dårligere" presang enn den man fikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye seremoni det finnes rundt gaveåpning :sjenert: Synes igrunn det høres koselig ut å åpne en og en, men i min familie har man mer eller mindre kastet seg over gavene når middag er fortært og kaffe står på bordet, haha :gjeiper: Tror vi er ferdige på ca 15 min :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt en fast tradisjon med gaveåpning de siste 8 årene, på grunn av barn. Vi brukte å ha en fast person som delte ut pakker, hvor vi åpnet en etter en. Min mormor har noen år brukt å skrive ned hva hver enkelt person får, og hvem pakken er fra. Men siden barna kom til verden, blir det noen ganger litt kaos. Begge mine tantebarn (8 og snart 3 år) er utrolig ivrige unger, så de har som regel aldri klart å sitte i ro å vente på at en og en person åpner pakker. Resultatet har da ofte blitt at de minste åpner gaver som de vill, i mens vi eldre tar det litt mer med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi åpner etter mat. En og en så alle kan se.

I år skal vi bort og vi ville ikke ha gaver. De som har gitt er åpnet alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange synes det er stress og styr med gaver om man bare sitter med en haug pakker foran seg og pakker opp som på rullebånd. Hos oss åpner vi en og en, det er jo DET som er kos - å se reaksjonen hos mottakeren når de får en presang som jeg har plukket ut og kjøpt til akkurat HAM/HENNE. Vi er 6-10 personer på julaften, flere av disse små barn, og det er en deilig avslappet og "verdig" tradisjon - om jeg kan kalle det det. Etter at gaveåpningen er overstått, tar vi alltid også "runden" oss i mellom hvor vi takker og klemmer hverandre for gavene. Jeg setter utrolig pris på denne tradisjonen og viderefører den med største selvfølge til egne barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år åpnet en og en pakke. En som får ansvaret for å finne pakker og lese opp. Personen åpner og alle får sett hva det er. Men i år skal jeg feire hos svigers for første gang og der deler svigerfar ut alle gavene og alle sitter hver for seg og pakker opp. Syntes det virker litt stusselig. Men alt blir jo nytt i år så det går nok bra:) vi blir riktignok 10 voksne og 3 barn så det hadde nok tatt si tid:P men vi en gang har barn og skal feire hjemme hos oss selv skal vi helt garantert åpne en og en pakke. Mannen syntes også det var mye mer koselig. Også skal vi jo til mine foreldre til neste år så da blir det en og en igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Siden vi pleier å være rundt 12-15 stykker på julaften, så åpner vi alle en og en sammen. Skulle bare en åpne mens alle andre sitter å glor på, så hadde det tatt tid. Ingen her er intresserte i å sitte helt til midnatt med å åpne gaver. Spesielt ikke nevøene og niesene mine. Synes også det er ubehagelig og litt flaut når jeg åpner en pakke og alle sitter spent for å se reaksjonen min og hva jeg fikk. Vi viser hverandre gavene etter vi er ferdige hvis noen ikke fikk med seg alt.

Endret av Linda sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en utdeler, så får alle en pakke samtidig. Etter første pakke er det litt varierende, da er det av og til en og en, så to og to. Spørs hva som ligger mest tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utdeler som deler ut en og en og alle venter og ser hva som er i. Men etter en stund så sklir det litt ut, og vi tar et par i slengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunshine23

Vi åpner en alene mens alle ser på, men vi sklier som regel ut :ler: I fjor startet vi med en og en og til slutt ble lilebroren min på 17 så lei av at han bare ga oss alle gavene våre. Endte med at vi begynte å pakke opp flere samtidig. Ikke noe krise egentlig, for er bare å vise etterpå hva man fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år vet jeg ikke hvordan det blir. Skal feire julen med samboeren sin familie for første gang. Tror det blir to gave utdelinger. En der også en når vi kommer tilbake. (Vi bor lagt unna hverandre, så det blir litt styr å ta med masse pakker på toget, for så å ta de med tilbake hit.) Er spent på hvordan de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme åpner vi en og en. Synes det er koslig.

I fjor var jeg hos familien til typen for aller første gang på julaften. Vi var vel rundt 20 stykker til sammen!! Også skulle vi åpne pakkene en og en. Trodde vi aldri skulle bli ferdig :daane: Ungene ble jo super utålmodige og begynte grine og sutre. Siden vi var såpass mange, så ble det mere slitsomt enn kos. Vi holdt på i en evighet. Hjemme er vi kun 5 stykker og det blir noe annet synes jeg. Men når man er 20 stykker burde man finne en annen løsning synes jeg. Jeg mener ikke at man hive seg over pakkene, men hadde vi alle fått åpne en pakke samtidig, hadde alt gått mye fortere. Jaja, smak og behag. For meg ble dette slitsomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (feirer alltid hos mine foreldre) tar alltid utdelingen etter middag. Det vil si en god stund etter middag, for først skal de voksne sove middag (mest på tull) og så skal man ditt og datt og kanskje alle pakkene ikke har kommet under treet.

Min far er fast utdeler, med unntak av noen få år da det var en eller to av mine søsken. Han leser opp lappene og passer på at helst ikke noen som nettopp har fått eller gitt kommer på nytt med én gang. Vi er bare fire i år men har vært opp til 8 på det meste da mine besteforeldre levde, men det har alltid gått greit å dele ut og se på en og en pakke. Så får det være om noen får mammas 3-pakk truser eller lignende, det er vi vant til. Mamma har prøvd å skrive hvem som har fått hva og av hvem, men siden vi ikke takker spesielt (siden vi ikke snakker med våre tanter og onkler), så har det lite for seg. Hun tar en takkerunde med sine søsken når det passer på nyåret, regner jeg med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tar alltid utdelingen etter middag. Siden jeg er "barnet" i huset, er det jeg som alltid har hatt jobben som utdeler. Jeg finner da fram en pakke, leser hvem den er til og den personen åpner den så alle kan se hva hver og en får. Synes det er veldig koselig. Vi tar oss god tid, og bruker gjerne flere timer selv om vi ikke er så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...