Gå til innhold

åpning av gaver

hufsa90

Anbefalte innlegg

En deler ut pakker og så åpner man etter hvert som man får pakkene. Viser alltid frem hva vi får da :) Det samme hos familien til samboeren min

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren min er utpekt som gavehenter og gavekort-oppleser. Hun henter og deler ut alle gavene, også begynner vi å åpne en og en :) Liker det best sånn :) Artig å se hva andre får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en person som får jobben med å hente en og en pakke fra under treet, og alle ser på at denne blir pakket opp.

I år blir det bare oss fire her, så da får vel ungene pakke opp annenhver gang, også får Noen og jeg pakke opp de to-tre som er til oss innimellom. :ler:

Ungene får forresten lov til å åpne en pakke hver på formiddagen også, og en før middag. Da blir ikke ventetiden så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi åpner én og én slik at alle får se. Koselig å strekke ut gaveåpningen litt, og fint å se hva alle får (og vi pleier å skrive vers eller rim på noen av gavelappene slik at man kan gjette hva som er inni). Synes det er koselig. I år blir vi imidlertid ganske mange til jul for en gangs skyld, så da tror jeg nesten vi må nok endre litt om vi ikke skal bruke hele natta på å åpne gavene, så da åpner sikkert flere samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har feiret jul hjemme, har det variert litt. Har jeg feiret bare med foreldre og søsken, har vi åpnet en og en, mens har vi vært sammen med besteforeldre og flere av familien, så har det vært så mange at det har blitt mer sånn at flere åpner av gangen, og ingen er egentlig ikke så nøye på å se hva andre får, men heller opptatt av sine egne. I år skal jeg og samboer feire sammen, og da skal vi vente til ganske sent på kvelden, og så skal vi kose oss med vin og gaveåpning, der vi åpner annen hver. De mest "kjedelige" fra de fjerneste først, og så tar vi fra hverandre helt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanlig at en står og leser høyt fra pakkelappene som det ser ut til her? Det har vi aldri gjort. Vi har ofte ikke pakkelapper heller, vi sitter med hver vår sekk gaver som vi deler ut til de andre etter hvert. Jeg pleier spare de beste gavene til slutt (av de jeg gir bort). Stort sett har alle en pakke å åpne uten å vente lenge mellom hver. Vi sitter ikke og ser på at en og en pakke åpnes. Det må jeg innrømme jeg hadde blitt stresset av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så vanlig at en står og leser høyt fra pakkelappene som det ser ut til her? Det har vi aldri gjort. Vi har ofte ikke pakkelapper heller, vi sitter med hver vår sekk gaver som vi deler ut til de andre etter hvert. Jeg pleier spare de beste gavene til slutt (av de jeg gir bort). Stort sett har alle en pakke å åpne uten å vente lenge mellom hver. Vi sitter ikke og ser på at en og en pakke åpnes. Det må jeg innrømme jeg hadde blitt stresset av.

tror det er ganske vanlig ja. Jeg synes gaveåpningen er det beste med hele julaften, selv om jeg klør av nysgjerrighet flere dager i forveien av å åpne dem. Men selv om jeg egentlig vil åpne alle mine på en gang, så vil jeg også at gavestunden skal vare så lenge som mulig, fordi det er utrolig koselig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er veldig vanlig ja, bare sånn jeg har opplevd det i hvertfall. Men hver familie gjør jo det de er vant til og synes er best da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie så har det vært normalt at barna har tatt seg av pakkeutdelingen, og da har de lest høyt "til xxx, fra xxx", har det stått mer på lappen, så har de ikke alltid lest opp dette (avhenger av håndskriften og lengden).

Vi har brukt gaveutdelingen som en artig øvelse for barna. Sist var de to, en leste lappene (9år) og hun andre delte ut (5år). De får øvd seg på lesing av håndkrift, tålmod og det å være "på scenen".

Litt greit å ha lapper på gavene siden vi samler alle under og rundt juletreet :) (Og har gaver fra flere enn de som er tilstede)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er pappa sjefs-nisse og vi åpner pakken en og en så alle får se. Tar tid, men utrolig koselig. Har røykepauser, tissepauser og kakepauser. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa er alltid den som leser opp til og fra lappene, å deler ut pakkene. er samme som veldig mange andre her, en og en pakke pakkes opp, mens resten av gjengen sitter rundt å følger spent med. :)

er så koselig atte! :strix:

Endret av Namine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid hatt det slik at "familiens overhode" (dvs en av de eldre herrene) har lest opp og delt ut gavene en og en mens alle ser på. I fjor fikk sønnen min den oppgaven (2,5 år). Han plukket ut en pakke, fikk hjelp med hvem den var til, og gikk og satt seg på fanget til personen og åpnet for dem :ler: Jeg synes det er koselig med lang gaveoppakking, men mamma blir veldig stresset av det og begynner å mase etterhvert. Hun vil gjerne ta de mest spennende først på denne måten, og så ta de mer "kjedelige" gavene på en gang mot slutten.

I år setter vi ny rekord med 10 personer på julaften, så er mulig vi må revurdere hvordan vi gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De yngste deler ut gavene til alle sammen. Deretter åpner man en gave og sier hvem det er fra osv. En og en. Til alle har åpnet gavene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en som henter gaver og leser på lappen!:)

Feiret jul hele storfamilien en gang (over 40 stk), og da ble gavene bare slengt ut fra under treet av 3-4 stk. Forståelig mtp tiden, men utrolig lite koselig!:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En er "pakkeansvarlig" og leser opp navnene på pakkene. Alle får en pakke i riktig rekkefølge, så ingen må vente altfor lenge. En etter en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Vi åpner en og en pakke. Som regel en som er utpekt til pakkehenter. Tar litt lang tid de årene vi er mange, men synes det er mye mer koselig enn om alle skulle åpnet samtidig.

Sånn gjør vi det også, men rullerer pakkehenteren så den også kan få åpne noen gaver til seg selv sittende og ta en kopp kaffe etc :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det slik at vi barna åpnet våre gaver, og vi ga foreldrene våres deres gaver. Som regel var vår far ikke noe interessert og oppholdt seg stort sett i et annet rom når vi skulle åpne gaver. Kvelden ble som regel avsluttet med at vår far var sint fordi vi barna hadde fått så mange gaver (som regel fikk vi vel rundt 8-10 gaver hver, som var gaver fra familie og venner, og ikke dyre gaver). Og så gikk vår far og la seg, som regel ganske tidlig på kvelden og som regel i sinne.

Nå med min familie koser vi oss med gavene, vi lar barna velge ut gavene, vi leser opp. Vi bruker som regel en del tid på det, og koser oss med en god film i bakgrunnen og godteri. Barna får pakke opp én gave før vi spiser, slik at de ikke er altfor opptatt av gavene under middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...