AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #1 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg har flere eldre søsken, og vi har denne julen blitt enige om at vi voksne ikke skal gi julegaver til hverandre. Jeg gir til barna deres, dvs. mine nieser og nevøer. Men så har jeg ei lillesøster i begynnelsen av tjueårene som er singel og ikke har barn. Tidligere år har jeg gitt henne gave, men hun har ikke hatt økonomi til å gi noe særlig tilbake. Det spiller overhodet ingen rolle for meg, jeg gir gave uavhengig av om jeg får noe tilbake. Men så lurer jeg litt på hvordan jeg bør gjøre det nå som jeg har blitt enige med mine andre søsken at vi ikke gir gaver til hverandre. På den ene siden føler jeg at det blir feil overfor de andre søsknene om jeg bare gir gave til lillesøster og ikke til dem. Samtidig gir jeg jo ganske dyre gaver til mine søskens barn, og det er jo noe som kommer foreldrene også til gode. Lillesøster har jo ikke barn, så det blir kanskje litt feil å ikke gi noe til henne i det hele tatt? Dette ble rotete. Men har dere noen innspill til hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 9. desember 2011 #2 Del Skrevet 9. desember 2011 Du har blitt enige med de andre søsknene dine om å ikke gi hverandre gaver? Da er jo søsknene dine enig i det. Men du har ikke snakka med hu i tjue åra om å ikke gi gaver til hverandre? isåfall hadde jeg gitt en liten oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #3 Del Skrevet 9. desember 2011 Hvis du bare har to søsken, og kun kjøper til den ene så er det litt rart, men det høres ut som om du har minst 2 i tillegg til denne yngre søsteren og da bør det ikke være problematisk i mine øyne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #4 Del Skrevet 9. desember 2011 Ja, mine eldre søsken er enige i at vi ikke skal gi gaver til hverandre. Tror at vi alle synes at det er en god løsning. Jeg har ikke tatt dette opp med lillesøster, for jeg tenkte kanskje hun synes det er litt pinlig at hun ikke har mulighet til å gi gave tilbake til meg. Men jeg har i alle år gitt henne gave til tross for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #5 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg har 3 søsken totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. desember 2011 #6 Del Skrevet 9. desember 2011 Hadde kjøpt til lillesøster jeg,hun skal ikke bli "straffet" for at de andre har barn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 9. desember 2011 #7 Del Skrevet 9. desember 2011 Kjøp til lillesøster. Jeg hadde blitt skuffa om jeg var henne og ikke fikk julegave 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 9. desember 2011 #8 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg ville også gitt til lillesøster Siden hun ikke har så mye penger, er det jo ekstra hyggelig å gi gave. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #9 Del Skrevet 9. desember 2011 Vi har en lignende 'deal' i vår søskenflokk. Jeg er yngst og har ingen barn, mine eldre søsken har alle sammen barn. Jeg gir gaver til mine niecer og nevøer (og ikke til søsken), men får allikevel gaver fra dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #10 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg synes det er en fryktelig uting å bare gi gaver til ungene! Hvorfor kan ikke voksne få gaver lenger, bare fordi de har fått barn??? Jeg ville nok gitt til alle søsknene mine, og tantebarna, men kansje gitt litt billigere gaver. Og gi i det minste til lillesøster, er jo ikke hennes feil at resten av dere har unger... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 9. desember 2011 #11 Del Skrevet 9. desember 2011 Støtter majoriten her; kjøp gave til din lillesøster du, og kjøp den med god samvittighet Hvis ikke så blir det jo slik at hun vil kjøpe til alle sine tantebarn, men selv sitte "tomhendt" tilbake på julaften. Og hun har kanskje ting hun virkelig ønsker seg eller virkelig trenger ? - dette tenker jeg siden du sier hun ikke har spesielt god råd . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 9. desember 2011 #12 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg synes det er en fryktelig uting å bare gi gaver til ungene! Hvorfor kan ikke voksne få gaver lenger, bare fordi de har fått barn??? Blir vel litt forskjell fra familie til familie. I min familie er det ikke vanlig å få så mange barn, så jeg kjøper veldig få gaver hvert år. Jeg kjøper til kusiner og fettere siden jeg har så få å gi til, og jeg har skjønt at det er uvanlig. Den ene venninnen min er i en søskenflokk på fire, og alle de har tre til fire barn. Man ville jo blakket seg om man skulle gi til alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #13 Del Skrevet 9. desember 2011 TS her igjen! Takk for alle innspill, gøy å høre hva dere andre mener. Tror nok jeg heller mot å gi lillesøster julegave, spesielt siden vi skal feire julaften sammen (og mine andre søsken skal feire jul andre steder). Men bør jeg si noe til mine andre søsken om at jeg gir lillesøster gave likevel? Jeg får litt dårlig samvittighet, for jeg vil ikke gjøre forskjell.. Samtidig synes jeg det er litt vanskelig å bruke den begrunnelsen overfor mine søsken at lillesøster ikke har barn og dermed skal ha gave.. For jeg er selv barnløs, og vil ikke at mine søsken skal føle at de må gi meg gaver av den grunn. For jeg forventer i alle fall ingen gaver selv om jeg gir til deres barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 9. desember 2011 #14 Del Skrevet 9. desember 2011 TS her igjen! Takk for alle innspill, gøy å høre hva dere andre mener. Tror nok jeg heller mot å gi lillesøster julegave, spesielt siden vi skal feire julaften sammen (og mine andre søsken skal feire jul andre steder). Men bør jeg si noe til mine andre søsken om at jeg gir lillesøster gave likevel? Jeg får litt dårlig samvittighet, for jeg vil ikke gjøre forskjell.. Samtidig synes jeg det er litt vanskelig å bruke den begrunnelsen overfor mine søsken at lillesøster ikke har barn og dermed skal ha gave.. For jeg er selv barnløs, og vil ikke at mine søsken skal føle at de må gi meg gaver av den grunn. For jeg forventer i alle fall ingen gaver selv om jeg gir til deres barn. Nei, det syns jeg ikke. De har jo ikke noe med hvem du gir gave til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 9. desember 2011 #15 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg synes du skal gi lillesøster julegave, spesielt siden du ikke har tatt det opp med henne at dere ikke skal gi gave. Dersom du pleier å gi gave - gi gave i år og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #16 Del Skrevet 9. desember 2011 I vår familie gir man til barna dersom noen har barn. Dersom noen ikke har barn, får de gave selv. Synes det er en veldig ryddig måte å gjøre det på. Og du trenger vel ikke forklare det for noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 10. desember 2011 #17 Del Skrevet 10. desember 2011 Selvfølgelig skal du gi til lillesøster. Du har avtalt med søsknene dine som har barn, om at dere kun skal gi gave til barna. Men den avtalen gjelder da virkelig bare de som har avtalt det seg imellom, ikke alle andre. Jeg synes det er rart at du i det heletatt tenker tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 10. desember 2011 #18 Del Skrevet 10. desember 2011 om dere ikke har avtalt md denne søsteren om at dere ikek gir gaver synes jeg så absolutt du skal gi henne gave. Tnekt å sitte der på julaften å så få beskjeden; vi gir ikke gaver til søsknene lengre, vi...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå