Fanta Exotic Skrevet 9. desember 2011 #21 Skrevet 9. desember 2011 Da jeg var 16 år fikk jeg lov til å være alene hjemme noen netter, men da var gjerne søstra mi også hjemme. Mormor (som da bodde i huset ved siden av) kom innom en gang om dagen for å se om alt gikk bra. Mamma ringte også på kvelden. Så måtte vi spise middag hos mormor annenhver dag. Det gkk alltid bra 1
kisskissbangbang Skrevet 9. desember 2011 #22 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Flytta til en annen by da jeg var seksten, jeg ... Jeg reagerer litt på at du skal ha "barnevakt", men foreldra dine kjenner deg og det gjør ikke vi, så for alt vi vet har du en historie som tilsier at du ikke er i stand til å ta godt nok vare på deg selv. Det er snakk om ni dager, svelg kamelen og vis foreldra dine at du er så voksen som du selv mener at du er. Men jeg hadde nok sagt takk for omtanken men nei takk dersom denne dama hadde bedt meg ha på refleksvest og regnbukse. Ett sted går grensa, og du har tross alt et ettall foran seksa. Endret 9. desember 2011 av kisskissbangbang 2
Skylight Skrevet 9. desember 2011 #23 Skrevet 9. desember 2011 Ang spørsmålet ditt om du trenger å passes så er svaret nei. En 16 åring trenger ikke å passes lenger og klarer fint å ta vare på seg selv. Men det spørsmålet er ganske irrelevant så lenge du ikke har noe annet sted å bo enn hjemme hos dine foreldre. Det er de som eier huset og er ansvarlig for dette. Det er de som betaler alt (mest sannsynlig) av alle tilhørende kostnader, inklusiv forsikringer og det er deres ansvar at bruken av huset blir overholdt deretter. 2
Gjest Silje16 Skrevet 9. desember 2011 #24 Skrevet 9. desember 2011 Takk for svar. For det første er jeg IKKE en som starter kjempefest selv om jeg er hjemme alene, men hvordan skal jeg kunne bevise det om jeg aldri får lov å være alene hjemme? De to gangene i mitt liv jeg har smakt på alkohol syntes jeg det var pyton! Refleksvest kan jeg vel alltids bruke, men regnbukse har jeg ikke engang hatt siden den gamle ble ødelagt på rideleir for halvannet år siden. Og den hun venninna mi har er sånn knallrød oljebuksesak som de bruker i barnehagen. Jaja, får håpe det kommer snø iløpet av julen. Det hadde ikke vært så galt å legge meg klokka ti, det gjør jeg ofte, men jeg vil ikke bli KOMMANDERT i seng som om jeg var en liten unge! Forde vi bor så nært har vi flere ganger samarbeidet på skoleprosjekter så jeg har vært på besøk hos henne flere ganger og vet hvordan mora hennes er. Hun er pedagog og jobber i en barnehage, men hun jobber visst like mye med dattera si...til hennes ydmykelse! For eksempel i høst, da var jeg og en annen fra klassen på besøk hos henne og jobbet med en fellesoppgave. Da kom mora hennes inn rett etter at nyhetene på TV2 var ferdig (vi hørte tv som sto på) og sa at "så er det tid for nattdrakt og tannpuss, så nå må du nok be vennene dine gå!" -TIL EN SEKSTENÅRIG JENTE PÅ VIDEREGÅENDE, FORAN VENNINNENE HENNES...!!!?? Hun så ut som hun ville grave seg ned i gulvet etter at mora hadde lukket døra og hun mumlet til oss at "Nå må jeg legge meg, så da må nok dere gå!" Hun få heller aldri lov å se filmer med mer enn femtenårsgrense, og dataen på rommet hennes har sånn "barnevakt" på sånn at hun ikke kan søke på det hun vil, og den slår seg av automatisk klokka ni. Og henne skal jeg altså bo hos... Har forsøkt å snakke med foreldrene mine om det, men de bare sier det samme: "Hva vis noe skjer da og ingen er her?" Javel, hva hvis noe skjer med alle de på femten og seksten som bor for seg selv da? Og hva skulle liksom skje da? Som sagt er jeg ikke typen for store fester, jeg har aldri engang vært på en sånn stor fest som alle foreldrene er så redde for. Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg, og ikke bruker jeg stoff. Skulle det bli brann kan jeg nummeret til brannvesenet, 110, og blir det innbrudd kan jeg nummeret til politiet, 112. Hva skal egentlig hun "barnevakten" kunne gjøre mere om det blir brann eller innbrudd?
Gjest SummerJudith Skrevet 9. desember 2011 #25 Skrevet 9. desember 2011 Takk for svar. For det første er jeg IKKE en som starter kjempefest selv om jeg er hjemme alene, men hvordan skal jeg kunne bevise det om jeg aldri får lov å være alene hjemme? De to gangene i mitt liv jeg har smakt på alkohol syntes jeg det var pyton! Refleksvest kan jeg vel alltids bruke, men regnbukse har jeg ikke engang hatt siden den gamle ble ødelagt på rideleir for halvannet år siden. Og den hun venninna mi har er sånn knallrød oljebuksesak som de bruker i barnehagen. Jaja, får håpe det kommer snø iløpet av julen. Det hadde ikke vært så galt å legge meg klokka ti, det gjør jeg ofte, men jeg vil ikke bli KOMMANDERT i seng som om jeg var en liten unge! Forde vi bor så nært har vi flere ganger samarbeidet på skoleprosjekter så jeg har vært på besøk hos henne flere ganger og vet hvordan mora hennes er. Hun er pedagog og jobber i en barnehage, men hun jobber visst like mye med dattera si...til hennes ydmykelse! For eksempel i høst, da var jeg og en annen fra klassen på besøk hos henne og jobbet med en fellesoppgave. Da kom mora hennes inn rett etter at nyhetene på TV2 var ferdig (vi hørte tv som sto på) og sa at "så er det tid for nattdrakt og tannpuss, så nå må du nok be vennene dine gå!" -TIL EN SEKSTENÅRIG JENTE PÅ VIDEREGÅENDE, FORAN VENNINNENE HENNES...!!!?? Hun så ut som hun ville grave seg ned i gulvet etter at mora hadde lukket døra og hun mumlet til oss at "Nå må jeg legge meg, så da må nok dere gå!" Hun få heller aldri lov å se filmer med mer enn femtenårsgrense, og dataen på rommet hennes har sånn "barnevakt" på sånn at hun ikke kan søke på det hun vil, og den slår seg av automatisk klokka ni. Og henne skal jeg altså bo hos... Har forsøkt å snakke med foreldrene mine om det, men de bare sier det samme: "Hva vis noe skjer da og ingen er her?" Javel, hva hvis noe skjer med alle de på femten og seksten som bor for seg selv da? Og hva skulle liksom skje da? Som sagt er jeg ikke typen for store fester, jeg har aldri engang vært på en sånn stor fest som alle foreldrene er så redde for. Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg, og ikke bruker jeg stoff. Skulle det bli brann kan jeg nummeret til brannvesenet, 110, og blir det innbrudd kan jeg nummeret til politiet, 112. Hva skal egentlig hun "barnevakten" kunne gjøre mere om det blir brann eller innbrudd? syns synd på deg 1
kisskissbangbang Skrevet 9. desember 2011 #26 Skrevet 9. desember 2011 Ok, jeg skjønner frustrasjonen din fullt og helt! 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 9. desember 2011 #27 Skrevet 9. desember 2011 Hei! Jeg er en jente på 16 år som bor hjemme hos foreldrene mine mens jeg går videregående. Rett etter nyttår skal mamma og pappa dra på et kurs som varer i en uke. De drar på fredag og kommer hjem neste søndagen, så de er borte ni dager. Har visst om dette en stund, og har gledet meg til å være alene hjemme litt, men nå har foreldrene mine laget avtale med mora til en jente i klassen min som bor ett kvartal unna om at jeg skal bo der mens de er borte. Jeg synes dette er blodig urettferdig! Hallo, en av de beste venninnene mine begynte på en annen skole enn meg i høst og bor nå alene på hybel, i Oslo !, mens jeg må ha barnevakt akkurat som en liten unge fordi foreldrene mine er bortreist i en uke...! Jeg fotalte henne om dette og da fikk hun bare latterkick og så sa hun at jeg bare måtte si ifra til foreldrene mine at hun godt kunne komme og være barnevakt neste gang for hun har masse erfaring med å passe på småunger! Ærlig talt dette er dødsflaut!!! Har foreldrene mine lov til bare å sette meg bort sånn, uten engang å spørre meg? Og en annen ting. Jeg vet at mora til hun jeg skal være hos er skikkelig dritstreng. Hun har bestandig hatt råkjipe inne og leggetider, noe jeg ikke har hatt på iallefall ett par år. Jeg spurte henne om det i dag og da sa hun at hun måtte være hjemme senest klokka ti på skoledager og legge seg klokka elleve. Det var sånn jeg hadde da jeg var tolv-tretten år! Mora bestemmer til og med hva slags klær hun skal ha på seg. Hun må bestandig ha refleksvest på seg til og fra skolen, enda nesten ingen andre bruker det ( Vi måtte ha det på barneskolen, men hun fortsatte å bruke det på ungdomsskolen og nå på videregående). Og senest idag kom hun på skolen med regnbukse på så hun så ut som hun gikk i barnehagen i stedet, bare fordi det var litt sørpete ute. Må jeg virkelig høre etter hvis hun mora begynner å herse slik med meg også mens jeg er der? Jeg mener, hun har jo egentlig ingen grunn til å skulle bestemme sånt over meg, og iallefall ikke så lenge mine egne foreldre ikke gjør det? Jeg har ikke lyst til å lage noen scene og begynne å krangle med hun mora mens jeg er der, da vil jo bare foreldre mine bruke det mot meg etterpå og si at det er umodent av meg og at det er derfor jeg må ha barnevakt, men jeg har ikke særlig lyst å bli flausa ut for hele skolen heller med å bli kledd opp som en liten unge, og måtte dra hjem fordi jeg har innetid/leggetid osv. Hva kan jeg gjøre? Og er alt dette i det hele tatt lovlig? jeg syns det er rart at de mener en 16 åring trenger barnevakt. Greit nok du er ikke myndig, men en 16 åring klarer seg fint alene en uke. Som du sier, det er jo mange på din alder som bor på hybel allerede. Jeg hadde ikke barnevakt på den alderen iallefall. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 9. desember 2011 #28 Skrevet 9. desember 2011 Lovlig ja? Du er under 18, foreldrene dine bestemmer. Forresten synes jeg ikke at hverken regnbukse eller relfeksvest er feil, vil man heller bli sørpevåt oppover bena og sitte med det en hel skoledag, eller risikere å bli meid ned av en bil som ikke ser en? Som sjåfør har jeg lyst til å stoppe og presse refleks på folk som ikke har det. Greit nok å ha refleks, men man trenger jo ikke å kle på seg en vest 1
Gjesten Skrevet 9. desember 2011 #29 Skrevet 9. desember 2011 Jeg holder 100 % med foreldrene dine i dette tilfellet. Jeg skjønner at det er kjipt for deg, men en uke er lenge for en 16-åring å være alene hjemme. Og klokken 23 er mer enn sent nok for en 16-åring å legge seg. Dessuten er disse "strenge" reglene kun for en uke. Bit tennene sammen, og vær stor jente nå. Du skal komme deg gjennom dette også. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #30 Skrevet 9. desember 2011 Har du ingen andre venninner du kan bo hos, som et kompromiss?? Jeg ville satt ned foten der, altså. Jeg bodde alene hjemme hele sommerferien da jeg var 16, jeg. Jeg hadde sommerjobb i Oslo (som ikke er på langt nær så farlig som hysteriske bonder her inne skal ha det til), og foreldrene mine var på hytta. Det fungerte helt fint, jeg fikk et budsjett og klare avtaler som skulle overholdes. Nå var jeg heller aldri typen som inviterte til hjemme-alene-fester, og vi hadde naboer som var hjemme og visste at jeg var alene, som jeg kunne løpe til hvis noe skulle skje. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #31 Skrevet 9. desember 2011 Jeg er fortsatt "ung", og vet at det kan føles kjipt. Samtidig så syns jeg du skal sette pris på at foreldrene dine tenker på deg og vil at du skal være trygg. Selv ble jeg satt igjen hjemme i sommerferien jeg var 13. Mamma og stefaren min dro til sverige i 2-3 uker og ga meg en 500-lapp til mat og ting jeg trengte. Trenger jeg å si at det gikk skeis? Men har du ikke andre du kanskje foretrekker å bo hos? Kanskje foreldrene dine går med på det.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 9. desember 2011 #32 Skrevet 9. desember 2011 Jeg er fortsatt "ung", og vet at det kan føles kjipt. Samtidig så syns jeg du skal sette pris på at foreldrene dine tenker på deg og vil at du skal være trygg. Selv ble jeg satt igjen hjemme i sommerferien jeg var 13. Mamma og stefaren min dro til sverige i 2-3 uker og ga meg en 500-lapp til mat og ting jeg trengte. Trenger jeg å si at det gikk skeis? Men har du ikke andre du kanskje foretrekker å bo hos? Kanskje foreldrene dine går med på det. Det er en vesentlig forskjell på en 13 åring og en 16 åring.. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #33 Skrevet 9. desember 2011 da jeg var yngre, og vi var på besøk hos bestemor måtte vi alltid vaske oss bak ørene. Bare fordi hun sa det betyr det ikke at det er rett. Noen ganger bestemmer de foresatte litt for mye. Jeg tror du hadde klart deg helt fint alene, sålenge du ikke blander deg inn i noe tull.... Det skal liksom mye til for at noe helt forferdelig skal skje BARE fordi du er alene hjemme... 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #34 Skrevet 9. desember 2011 Det er en vesentlig forskjell på en 13 åring og en 16 åring.. Det er meg du siterer, og jeg er helt enig i deg at det er stor forskjell. Det gikk mye bedre den ferien jeg var 16 for å si det sånn Poenget var vel bare at det er bra at foreldrene bryr seg. Jeg må nok innrømme at jeg syns det er drøyt om hun må bo der hun beskriver. Derfor så foreslo jeg at hun kan prøve å finne noen andre å kanskje få bo der. Personlig ser jeg egentlig ikke noe problem i at en 16-åring skal være alene. Og hvis man sier ifra til en god nabo eller noe, så burde det ihvertfall å bra. Sånn at naboen bare kan holde et øye med huset, eller titte innom og kvelden og sjekke at alt står bra til. 1
Pinkee Skrevet 9. desember 2011 #35 Skrevet 9. desember 2011 OiOiOi, skjønner jeg er en dårlig mor, som lot min sønn flytte på hybel før han ble 16. Barnevakt til en 16-åring for 9 dager høres hysterisk ut i mine ører. Hadde vel klart seg om dem avtalte tilsyn og hjelp med en nabo? Eller er det et utrygt miljø der dere bor? Mye kriminalitet og slikt? Har foreldrene dine dårlig kontakt/oversikt med ungdomsmiljøet? Hvis det er slik, så kan jeg muligens forstå dem. 3
Gjest Solsmil Skrevet 9. desember 2011 #36 Skrevet 9. desember 2011 syns synd på deg jeg også...............
Gjest Solsmil Skrevet 9. desember 2011 #37 Skrevet 9. desember 2011 Takk for svar. For det første er jeg IKKE en som starter kjempefest selv om jeg er hjemme alene, men hvordan skal jeg kunne bevise det om jeg aldri får lov å være alene hjemme? De to gangene i mitt liv jeg har smakt på alkohol syntes jeg det var pyton! Refleksvest kan jeg vel alltids bruke, men regnbukse har jeg ikke engang hatt siden den gamle ble ødelagt på rideleir for halvannet år siden. Og den hun venninna mi har er sånn knallrød oljebuksesak som de bruker i barnehagen. Jaja, får håpe det kommer snø iløpet av julen. Det hadde ikke vært så galt å legge meg klokka ti, det gjør jeg ofte, men jeg vil ikke bli KOMMANDERT i seng som om jeg var en liten unge! Forde vi bor så nært har vi flere ganger samarbeidet på skoleprosjekter så jeg har vært på besøk hos henne flere ganger og vet hvordan mora hennes er. Hun er pedagog og jobber i en barnehage, men hun jobber visst like mye med dattera si...til hennes ydmykelse! For eksempel i høst, da var jeg og en annen fra klassen på besøk hos henne og jobbet med en fellesoppgave. Da kom mora hennes inn rett etter at nyhetene på TV2 var ferdig (vi hørte tv som sto på) og sa at "så er det tid for nattdrakt og tannpuss, så nå må du nok be vennene dine gå!" -TIL EN SEKSTENÅRIG JENTE PÅ VIDEREGÅENDE, FORAN VENNINNENE HENNES...!!!?? Hun så ut som hun ville grave seg ned i gulvet etter at mora hadde lukket døra og hun mumlet til oss at "Nå må jeg legge meg, så da må nok dere gå!" Hun få heller aldri lov å se filmer med mer enn femtenårsgrense, og dataen på rommet hennes har sånn "barnevakt" på sånn at hun ikke kan søke på det hun vil, og den slår seg av automatisk klokka ni. Og henne skal jeg altså bo hos... Har forsøkt å snakke med foreldrene mine om det, men de bare sier det samme: "Hva vis noe skjer da og ingen er her?" Javel, hva hvis noe skjer med alle de på femten og seksten som bor for seg selv da? Og hva skulle liksom skje da? Som sagt er jeg ikke typen for store fester, jeg har aldri engang vært på en sånn stor fest som alle foreldrene er så redde for. Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg, og ikke bruker jeg stoff. Skulle det bli brann kan jeg nummeret til brannvesenet, 110, og blir det innbrudd kan jeg nummeret til politiet, 112. Hva skal egentlig hun "barnevakten" kunne gjøre mere om det blir brann eller innbrudd? eh... den var litt drøy, ja. Går det ikke ann å finne noen andre venner du kan bo hos? Det er verre enn å være alene hjemme, men bedre enn å bo hos hun foreldrene dine mener du skal bo hos..
GammelKaktus Skrevet 9. desember 2011 #38 Skrevet 9. desember 2011 Du har iallfall min sympati Forstår godt at du er frustrert Har ingen gode råd å komme med siden det virker som om du har prøvd det meste, men jeg ville prøvd å ta en ny prat med foreldrene dine...
Gjest Rosemor Skrevet 9. desember 2011 #39 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Jeg skjønner ikke helt... Hvert år går politiet ut i media, og ber foreldrene ikke la sine ungdommer være hjemme alene over flere dager, nettopp på grunn av faren for hjemme-alene-fester som kan komme ut av kontroll. Likevel er det mange her som mener at det er uhørt at en 16-åring ikke får være alene hjemme over en uke. Du kan kanskje stole på ditt barn, men kan du stole på alle andre som kanskje får snusen i at ditt barn er hjemme alene? Ved skolestart hvert år ber lærere oss foreldre om å ta ansvar, og sørge for at ungdommene våre får nok søvn. De opplever hver eneste dag at elever sovner i timene... Likevel mener mange her at det er uhørt at en 16-åring må legge seg senest kl 23 kvelden før skoledag. Jeg slutter aldri å forundres... Endret 9. desember 2011 av Rosemor 5
Gjest SteinarO Skrevet 10. desember 2011 #40 Skrevet 10. desember 2011 Helt enig med deg Rosemor! Og det kan vel også legges til de punktene dine at hvert år dør xxx antall fotgjengere i trafikken fordi de ikke brukte refleks, og xxxx blir skadet for livet. Men allikavel mener noen at det er drøyt at hun skal bruke refleksvest når hun er 16. Hun er vel ikke noe mer synlig i mørket utfra når hun er født, eller er det sånn at når man blir tenåring så blir man automatisk selvlysende? Hva gjelder bruk av regntøy så fins det vel neppe noen offentlige advarsler for det, men det er vel ikke overdrevent å tenke at hvert år pådrar xxxx antall ungdommer seg lungebetennelser, ørebetennelser, bihulebetennelser, og hjernebetennelser som følge av at de nektet å kle seg etter været. Og allikevel er det altså dem som mener at det er galt at hun må bruke det. Som en annen nevnte her inne tror jeg ærlig talt hun kan ha godt av å få oppleve hvordan det er å bo i ett hus med litt fornuftige rutiner, om så bare for en stakkars uke... Ps! Hva gjelder leggetider tror jeg det er litt av ett særnorsk (scandinavisk) fenomen det der med at undommer skal legge seg senere jo eldre de er. En venninne jeg hadde da jeg var på den alderen jobbet ett å som au-pair i mexico da hun var atten, og der hun var var reglene at ALLE barna, fra elleve og opp til, vel henne, måtte være hjemme snest klokka 19.00 og i seng klokka 21. Prøvde å google på engelsk om vanlig leggetid for 16-åring, og fikk opp en masse debattforumer som dette fra England, USA og Australia. De feleste diskuterte der om femten.sekstenåringene deres burde være i seng til 20.00, eller om det var greit å være oppe helt til 21.00.... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå