Gå til innhold

Trenger jeg å passes?

Anbefalte innlegg

Gjest Silje16
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 16 år som bor hjemme hos foreldrene mine mens jeg går videregående.

Rett etter nyttår skal mamma og pappa dra på et kurs som varer i en uke. De drar på fredag og kommer hjem neste søndagen, så de er borte ni dager.

Har visst om dette en stund, og har gledet meg til å være alene hjemme litt, men nå har foreldrene mine laget avtale med mora til en jente i klassen min som bor ett kvartal unna om at jeg skal bo der mens de er borte.

Jeg synes dette er blodig urettferdig! Hallo, en av de beste venninnene mine begynte på en annen skole enn meg i høst og bor nå alene på hybel, i Oslo !, mens jeg må ha barnevakt akkurat som en liten unge fordi foreldrene mine er bortreist i en uke...! Jeg fotalte henne om dette og da fikk hun bare latterkick og så sa hun at jeg bare måtte si ifra til foreldrene mine at hun godt kunne komme og være barnevakt neste gang for hun har masse erfaring med å passe på småunger!

Ærlig talt dette er dødsflaut!!!

Har foreldrene mine lov til bare å sette meg bort sånn, uten engang å spørre meg?

Og en annen ting. Jeg vet at mora til hun jeg skal være hos er skikkelig dritstreng. Hun har bestandig hatt råkjipe inne og leggetider, noe jeg ikke har hatt på iallefall ett par år. Jeg spurte henne om det i dag og da sa hun at hun måtte være hjemme senest klokka ti på skoledager og legge seg klokka elleve. Det var sånn jeg hadde da jeg var tolv-tretten år! Mora bestemmer til og med hva slags klær hun skal ha på seg. Hun må bestandig ha refleksvest på seg til og fra skolen, enda nesten ingen andre bruker det ( Vi måtte ha det på barneskolen, men hun fortsatte å bruke det på ungdomsskolen og nå på videregående). Og senest idag kom hun på skolen med regnbukse på så hun så ut som hun gikk i barnehagen i stedet, bare fordi det var litt sørpete ute.

Må jeg virkelig høre etter hvis hun mora begynner å herse slik med meg også mens jeg er der? Jeg mener, hun har jo egentlig ingen grunn til å skulle bestemme sånt over meg, og iallefall ikke så lenge mine egne foreldre ikke gjør det?

Jeg har ikke lyst til å lage noen scene og begynne å krangle med hun mora mens jeg er der, da vil jo bare foreldre mine bruke det mot meg etterpå og si at det er umodent av meg og at det er derfor jeg må ha barnevakt, men jeg har ikke særlig lyst å bli flausa ut for hele skolen heller med å bli kledd opp som en liten unge, og måtte dra hjem fordi jeg har innetid/leggetid osv.

Hva kan jeg gjøre? Og er alt dette i det hele tatt lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lovlig ja? Du er under 18, foreldrene dine bestemmer. Forresten synes jeg ikke at hverken regnbukse eller relfeksvest er feil, vil man heller bli sørpevåt oppover bena og sitte med det en hel skoledag, eller risikere å bli meid ned av en bil som ikke ser en? Som sjåfør har jeg lyst til å stoppe og presse refleks på folk som ikke har det.

• Liker 22
Skrevet

Foreldre har forskjellige ting de bryr seg om når det gjelder oppdragelse. Selv fikk jeg ikke lov til å være hjemme alene mer enn en natt om gangen før det året jeg fylte 18. Det er kjedelig, men ikke så mye å gjøre med. Du er fortsatt et "barn", og må derfor gjøre som foreldrene sier.

Og det er i alle fall ikke ulovlig.

• Liker 3
Skrevet

Vær glad du har foreldre som bryr seg, selv om jeg nok hadde seilt min egen sjø og blitt forbanna om det var mine foreldre og jeg var på den alderen. Det burde da være mulig å snakke seg ut av dette med mindre de har grunner til å ikke kunne stole på deg.

Skrevet

Relfeksvest burde faktisk vært påbudt, eller i hvertfall refleks. Kan jo skjønne at vesten kan være noe "i veien" og jeg antar en refleks har samme nytten. Litt usikker der egentlig. Det er faktisk veldig lurt å ha det. I fjor da mannen min kjørte hjem fra jobb så var det mørkt ute og han var 1mm i fra å kjøre ned noen fordi de gikk i svarte klær, svart lue og ingen refleks. Hadde han kjørt på dem så hadde de mest sansynlig blitt enten drept eller veldig hardt skadet.

Men bortsett fra det så er jeg enig med deg. Så lenge du er en oppegående jente og ikke en bråkmaker som havner i alt mulig tull og trøbbel så synes jeg nesten det er gallskap at du skal ha barnevakt.

• Liker 4
Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

inne ti på skoledager og elleve i helger?!?! :sjokkert: stakkars deg!! not..........

men for å være helt ærlig, så synes jeg det høres litt drøyt ut. Ihvertfall hvis foreldrene dine stoler på at du ikke kommer til å finne på noe tull, så ville det kanskje vært mer naturlig å avtale med moren til venninnen din om at du kunne ta kontakt med henne om det var noe, eller noe sånt.

men ja, det er lovlig. Hvorfor skulle det ikke være det?

Men jeg synes du kanskje skulle tatt deg en prat med dine foreldre. er du av typen som kan finne på å ha full fest straks de har dratt? isåfall er det ikke rart de ikke vil ha deg alene hjemme. men hvis ikke, så kan du jo prøve å prate dem til fornuft. Fortelle dem om moren til venninnen din, og hvordan hun er. Kanskje du har noen andre du heller kan bo hos den tiden du er alene? Eventuelt at dere avtaler at noen skal sjekke innom deg hver dag for å se at alt er ok (feks noen i nærmeste familie, hvis det er noen der du bor), og som du kan ringe til hvis det skulle være noe. og at dere avtaler at du skal ringe hver dag, og lover dyrt og hellig at du skal legge deg tidlig slik at du kommer deg på skolen hver dag (du kan jo love at du skal ringe hver morgen når du står opp), lage ordentlig middag, vaske og gjøre litt husarbeid hjemme, og alt det der.

Endret av Solsmil
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din. Det eneste som hjelper for meg i lignende situasjoner er å være sta. Sta som pokker. Og komme med en leksjon om hvordan "du lærer mye ansvarsfølelse av å være hjemme alene" og så videre. Har du besteforeldre eller annen familie i nærheten? Du kan jo foreslå at de istedet kan hjelpe deg med middag i noen dager.

Er dere over meg her sikre på at det er lov å shippe bort sin ufrivillige datter til en annen familie?

• Liker 1
Skrevet

Vel, foreldrene dine kjenner deg bedre enn vi her gjør. Hvis de mener dette er det rette, så har de kanskje et poeng? Ikke vet jeg, men om jeg hadde bedt noen passe min 16åring, min fiktive sådan, så hadde det vært fordi jeg selv mente det var en god grunn for det.

• Liker 8
Gjest badeand1
Skrevet

Kanskje de rett og slett føler seg tryggere hvis du bor med venninna di.

• Liker 4
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din. Det eneste som hjelper for meg i lignende situasjoner er å være sta. Sta som pokker. Og komme med en leksjon om hvordan "du lærer mye ansvarsfølelse av å være hjemme alene" og så videre. Har du besteforeldre eller annen familie i nærheten? Du kan jo foreslå at de istedet kan hjelpe deg med middag i noen dager.

Er dere over meg her sikre på at det er lov å shippe bort sin ufrivillige datter til en annen familie?

dette forslaget støtter jeg. Og når det gjelder å "shippe" bort datteren sin ufrivillig, så vet jeg egentlig ikke om noen plasser der det står at det er lov/ikke lov, når du sier det, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle vært lov. mener foreldrene at hun ikke er moden nok til å være alene hjemme, og de selv skal bort, så er det vel naturlig å skaffe barnevakt, uavhengig om hun vil eller ikke. Kanskje det hadde vært mer uansvarlig av dem å la henne være alene hjemme.

Skrevet

Du sier ingenting om din forhistorie, hvorvidt du er til å stole på eller ikke.

Uansett, jeg synes ikke en 16-åring trenger å passes.

MEN! Du må ikke la dette gå utover damen som skal passe på deg. At hun er streng med sin datter har ikke noe med deg å gjøre vanligvis. Det er ikke din sak, hun har sine egne grunner til dette, og folk er forskjellige. Hun har ikke bedt om å passe deg! Det er viktig at du ser på dette som en kamp mellom deg og dine foreldre, ikke nabojenta og moren hennes.

• Liker 8
Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

Vel, foreldrene dine kjenner deg bedre enn vi her gjør. Hvis de mener dette er det rette, så har de kanskje et poeng? Ikke vet jeg, men om jeg hadde bedt noen passe min 16åring, min fiktive sådan, så hadde det vært fordi jeg selv mente det var en god grunn for det.

enig i den. skal selvfølgelig sies at noen foreldre er kjipere enn andre, og at det for noen er litt vell mye at hun skal være alene i 9 dager, men vi kjenner ikke ts - vi vet bare hvordan hun framstiller seg på dette forumet. Og som de fleste 16-åringer, liker hun vel å framstille seg som en ansvarsbevist ung voksen som gjerne kunne ha flyttet hjemmefra i fjor. Men det er ikke alltid oppfatningen av seg selv stemmer med virkeligheten.

Endret av Solsmil
Gjest UhuruPeak
Skrevet (endret)

Innetid klokken ti på en skoledag er da ikke tidlig synes jeg. Jeg er veldig sjeldent ute til lenger en ti når jeg skal på jobb dagen etter og jeg er 24. Hvis du skal opp klokken si syv for å gå på skolen så er ikke elve seint å legge seg heller mener jeg.

Regnbukse når det er sørpete ute er bare fornuftig, å ikke ha refleksvest når det er mørkt ute er bare dumt!

Du er ikke myndig og foreldrene dine bestemmer fortsatt sånn er det bare.

Endret av Kine Josefine
Skrevet

jeg tror ikke du har noe behov for å ha barnevakt heller.... da jeg var på din alder kunne jeg fint være alene hjemme i opptil 2 uker......

jeg hadde selvfølgelig alene hjemme fest og sånn :P høhø. Men vi passet alltid på at det ikke skjedde noe galt. Foreldrene mine skjønte det jo etterhvert, men sånt skjer.... vi ble tilogmed ferska engang da flyet til pappa ble kansellert og han plutselig sto i døra :P Men det har ikke skremt dem fra å la meg og søsknene mine være alene hjemme.... vi fikk jo kjeft selvfølgelig da...

da jeg var 17 spanderte tilogmed foreldra mine roskilde-tur på meg..... selv om jeg rava rundt og gjorde all slags mulig tull fra jeg var 14 :P

prøv å overbevis dem om at du kan passe på deg selv... de kan ringe deg hver dag, eller du ringer dem....

Gjest UhuruPeak
Skrevet

På den andre siden så kan de jo ikke våke over deg for alltid heller. Hva med å foreslå at noen kan stikke innom deg når du er hjemme alene for å se at alt er bra? Tror du bare må bevise at du er voksen nok, men det gjør du nok ikke med argumentene dine ovenfor.

Skrevet

Foreldrene dine bestemmer over deg til du er 18 år.

Er ikke enig i at hun som må inn klokka 22 på en hverdag har det strengt, når vi snakker om en 16 åring.

I helgene er det noe annet.

Har du spurt jenta om hun frivillig bruker refleksvest og regnbukse?

Mange som kjører mopp eller sykler her jeg bor, bruker begge deler.

Ja, når du bor der MÅ du følge husreglene de har. Det er ikke å herse med unger å bestemme over dem. Sånn er det å være barn. Foreldre dine skal bestemme over deg enda 2 år. Kanskje på tide at du blir herset med som du sier. Du har det tydeligvis alt for slappt nå.

Håper nesten at du ikke snakker sant når du forteller om hvor lite regler det er hjemme hos deg.

• Liker 3
Skrevet

jeg tror ikke du har noe behov for å ha barnevakt heller.... da jeg var på din alder kunne jeg fint være alene hjemme i opptil 2 uker......

jeg hadde selvfølgelig alene hjemme fest og sånn :P høhø. Men vi passet alltid på at det ikke skjedde noe galt. Foreldrene mine skjønte det jo etterhvert, men sånt skjer.... vi ble tilogmed ferska engang da flyet til pappa ble kansellert og han plutselig sto i døra :P Men det har ikke skremt dem fra å la meg og søsknene mine være alene hjemme.... vi fikk jo kjeft selvfølgelig da...

da jeg var 17 spanderte tilogmed foreldra mine roskilde-tur på meg..... selv om jeg rava rundt og gjorde all slags mulig tull fra jeg var 14 :P

prøv å overbevis dem om at du kan passe på deg selv... de kan ringe deg hver dag, eller du ringer dem....

Utfra det du sier synes ikke jeg at du var moden nok til å være alene hjemme på den alderen der, selv om det gikk bra på festene kunne det fort skjedd noe alvorlig. Og hva skulle foreldrene dine da gjort om de var mange timers flytur unna feks, og ikke kunne kommet akutt? Og jeg hadde aldri i livet sendt en 17årig ungdom alene på Roskilde, da skulle jeg i såfall vært med selv.

• Liker 11
Skrevet

Du har ikke noen andre som du heller kunne tenkt deg å bo hos da? Da jeg og mine søsken var på den alderen var vi alene hjemme, men tanta mi som ikke har barn var og sjekka og sov gjerne over noen netter. Men som de andre sier, vi vet jo egentlig ikke hvor mye du er til å stole på. Jeg og mine søsken har alltid vært modne og fornuftig så foreldrene våre var ikke redd for å dra fra oss fra ca 16 års alder. Men så reiste de kanskje bort 3 ganger på fram til vi ble 18 ;)

Men ja, kanskje du kan campe hos noen andre? Ellers så hadde jeg ikke krangla på innetida og tatt av meg regnbuksa og refleksvesten på veit til skolen. Latterlig, jeg vet, men jeg ville ikke begynt å krangle med mora til ei i klassen..

• Liker 1
Skrevet

Utfra det du sier synes ikke jeg at du var moden nok til å være alene hjemme på den alderen der, selv om det gikk bra på festene kunne det fort skjedd noe alvorlig. Og hva skulle foreldrene dine da gjort om de var mange timers flytur unna feks, og ikke kunne kommet akutt? Og jeg hadde aldri i livet sendt en 17årig ungdom alene på Roskilde, da skulle jeg i såfall vært med selv.

tro meg, det gikk bra! Og da jeg var på roskilde, var en god venn av pappa der og, så vi fikk nummerne til hverandre og han sa han kunne være der for meg hvis jeg trengte hjelp. Så da hadde jo foreldrene mine den tryggheten. Men de ba ikke kameraten om å bo i naboteltet mitt liksom....

Jeg raste ihvertfall fra meg da jeg var yngre, og det er jeg glad for. Nå er jeg ekstremt mye roligere ang gutter, narkotika, alkohol og annet faenskap.... selvfølgelig kan noen havne på skråplanet eller det kan skje noe forferdelig... men heldigvis ble vi også oppdratt på en ordentlig måte... jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men vi er ganske flinke og normale unge voksne hele søskenflokken nå hvertfall. Det har nok vært litt risiko i livene våres.. fks da hele familien dro på jungeltur der det er fullt av giftige slanger og skumle dyr.. og vi bodde i en skrøpelig, falleferdig hytte fks...

tror de bare absolutt ikke ahr sydd puter under armene våres.... og vi har nå kommet godt ut av det....

Gjest SteinarO
Skrevet

Noen kjappe svar:

1. Det er mye som kan skje på ni dager som hverken du eller foreldrene dine nødvendigvis har oversikt over på forhånd, og som ikke den jevne 16-åring nødvendigvis klarer med. Så ja, du trenger å passes på av en voksen.

2.Du burde være sjeleglad at foreldrene dine bryr seg såpass mye mer om deg enn det kan høres ut som foreldrene gjør som sender en seksten år gammel jente alene til Oslo. (Jeg jobber selv i Oslo og vet en del om hva som foregår der, men bor litt utenfor byen, og det kommer overhodet ikke på tale at noen av mine på 14 og 16 får lov å dra inn til byen alene på dagtid engang. Og etter mørkets frambrudd kun ifølge med en voksen!) Hun venninna di kan da uansett ikke være SÅ god venninne om hun begynner å mobbe deg slik fordi du har mer fornuftige foreldre enn hun selv har...

3. Som en annen har nevnt over her: Hva er galt med refleksvest? De fleste voksne kjører med hjertet oppi halsen i nærheten av en skole av frykt for skolebarn, i alle aldre, som skvetter rundt i veien uten refleks så de er nesten umulig å se før man har kjørt over dem! Det burde du bruke uavhengig av om du blir fortalt det om du vil fremstå som moden nok til å passe deg selv.

4. Om vær og føre var på samme viset der du bor i dag som her i Oslo så burde det være naturlig å bruke regntøy, - det kalles å kle seg etter været for ikke å bli syk.

5. De leggetidene til venninna di hørtes da helt greie ut. Min egen sønn på 16 har strengere regler enn det der.

Skal du få nok søvn til å klare deg ordentlig på skolen, og også utvikle deg optimalt, trenger du å være i seng til omtrent de tidene, medmindre skolen din ikke starter før langt utpå dagen da...?

6. Når foreldrene dine, som tross alt har ansvaret for deg, din sikkerhet og din oppdragels, frem til du er 18, sier at du skal bo hos den dama så er det jo en selvfølge at du hører etter på henne og følger de reglene som gjelder i det huset.

Hun har tross alt påtatt seg ett stort ansvar ved å gå med å passe på deg mens foreldrene dine er borte. Det er jo ikke som hun bare kan "gi opp" og la deg gjøre som du selv vil når hun har lovet foreldrene dine noe annet, og da vil det bare være rett og slett barnslig av deg om du prøver å gjøre det vanskelig for henne!

7. Som 16-åring skjønner jeg at du føler deg nokså voksen, og på enkelte områder er du (nesten) det, men på andre områder så er du fremdeles et barn. De punktene jeg har listet raskt opp over her viser jo ganske klart at du kanskje ikke har allverden til evne for konsekvensanalyse (Hva skjer om jeg gjør slik eller slik. Hvordan kan det f.eks. påvirke andre rundt meg, eller sette meg selv eller andre i fare).

Og vet du hva; Det er helt greit. Evne til konsekvensanalyse er nemlig noe som (som oftest) kommer med alderen, og 16 år gammel har du rett og slett ikke opparbeidet noe særlig grunnlag for å kunne det. Men nettopp derfor er det dessto viktigere at der er noen voksne i nærheten som kan hjelpe og veilede deg.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...