nutta Skrevet 19. mai 2002 #1 Del Skrevet 19. mai 2002 Datteren min er 11 år og fikk mensen for 1/2 år siden. Dette synes hun er ekkelt , flaut og vanskelig. Hun nekter å snakke med noen andre enn meg om det. Hun blør i 8 dager. Dette synes jeg er lenge til at hune r så ung. Er det normalt? Har nesten regelmessig syklus allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 19. mai 2002 #2 Del Skrevet 19. mai 2002 Det er nok ikke vanlig men det skjer. Kanskje ett besøk hos lege ville være på sin plass bare for å være på den sikre siden. Til eksempel er det svært vanlig for jenter i Sør-Amerika å få sin første mens i 11 års alderen. Det har med gener og DNA å gjøre. Milla12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 19. mai 2002 #3 Del Skrevet 19. mai 2002 Datteren din er helt normal. Hun er ikke tidligere ute enn det som er vanlig, ei heller har hun flere dager med blødning enn det som vil falle utenfor normalen. Blør hun mye, er det viktig å få i henne nok jern - det har du gjerne hatt i tankene allerede. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. mai 2002 #4 Del Skrevet 19. mai 2002 De fleste jenter synes mensen er flaut og ekkelt i begynnelsen, så det er ikke rart at hun ikke vil snakke med noen om det. Det er helt normal! Vil kanskje ikke annbefale samtale med lege, men heller en helsesøster som har stor erfaring med å snakke med barn og unge. En helsesøster har også spesielt gode kunskaper om hva som er normalt for barn i skolealder, og vil vite om det er noe som bør sjekkes nermere, eller om det ikke er noe å bekymre seg for. Tror dette er helt normalt jeg, en av jentene er alltid først og denne gangen er det din datter. Hun som er sist vil være akkurat like flau. Men en samtale med helsesøster vil kunne berolige deg.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2002 #5 Del Skrevet 19. mai 2002 Det er nok ikke unormalt, for jeg fikk mensen rett før jeg fylte 12 og hadde den 8-9 dager.Sånn var det de første årene og da gikk det ned til 5-6 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 19. mai 2002 #6 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg fikk også mensen som 11 åring. Led forferdelig - var ikke noe gøy å være den eneste av gjengen som hadde det. Jeg hadde ingen mor som forstod meg..... det har din datter. Fortsett å være der for henne - det vil helt sikkert hjelpe. Klem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppsi Skrevet 19. mai 2002 #7 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg fikk mensen da jeg var 9 år, og det jeg opplevde som positivt var at mamma støttet meg, og jeg kunne prate med henne om alt. Bare vær der for datteren din du, det ordner seg nok! Hun venner seg nok til "herket" etter hvert 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 20. mai 2002 #8 Del Skrevet 20. mai 2002 Jeg fikk mensen når jeg var 12 år, og det var MANGE andre i klassen min som hadde fått det før meg. Vi har alltid hatt et åpent forhold om "sånne ting" hjemme, og jeg var ikke flau. Lillesøsteren min derimot gikk og la seg med hodet under puta og likte det VELDIG dårlig når hun fikk det. Så vi er forskjellige Det kan være lurt å gi datteren din Floradix (naturlig jernekstrakt) de dagene hun har mens. Men det kommer jo an på om hun trenger det (sjekk hos legen) og om hun blør mye. Jeg blødde veldig lite i begynnelsen -men det visste jeg jo ikke da! Husker mamma spurte om jeg blødde mye eller lite, men jeg ante jo ikke hva som var "mye" og hva som var "lite". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicky B Skrevet 20. mai 2002 #9 Del Skrevet 20. mai 2002 Husker godt den tida der. Jeg var 11 aar naar jeg fikk mensen og jeg var utroestelig! Jeg ville ikke ha det i det hele tatt og foelte at naar jeg hadde det saa kunne ALLE se det paa meg. Syntes det var veldig skamfullt og foelte meg moekkete og ekkel. Jeg ville ikke snakke med noen om det, ikke engang mamma, saa naar jeg fikk det, klarte jeg ikke si det en gang, jeg bare viste henne trusa mi mens jeg hylte"jeg vil ikke bli voksen..." og mamma fant frem saba self sit og kakao... I tillegg var jeg ogsaa bare den andre jenta i klassen som hadde det, men snart begynte de andre aa komme etter og det var ikke lenger saa ekkelt eller flaut. Jeg bloedde ogsaa 7-8 dager i strekk og ble veldig fort regelmessig, saa jeg syns ikke datteren din hoeres unormal ut. Det er bra at hun foeler hun kan snakke med deg om det, for i den alderen der er saanne ting veldig oemtaalelige temaer. Soesteren min var ogsaa veldig tidlig ute med aa faa mensen, saa det er ikke unormalt tidlig aa faa mensen naar man er 11... Lykke til! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aziraphale Skrevet 20. mai 2002 #10 Del Skrevet 20. mai 2002 Enda en gang: Din datter er helt normal! Fikk elv mensen som elleveåring, og har siden da blødd i nesten ti dager - ikke gøy! Det var grusomt i førsten, vi hadde ikke noe åpent forhold til det blandt jentene i klassen så ingen visste om de andre hadde fått "det". Men så hadde jeg ei venninne som var litt eldre enn meg og fra Kina, som jeg fortalte det til. Hun tok meg med på kafe, spanderte cola på meg, og gratulerte meg fordi jeg hadde blitt kvinne! Det var en veldig positiv opplevelse og det fikk meg til å innse at det ikke var så jævlig allikevel 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 21. mai 2002 #11 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg fikk mensen den sommeren jeg var 12, jeg var den første av venninnene mine, og det var selvfølgelig grusomt. Bestevenninnen min visste det (dessuten fikk hun mensen to uker etter meg, så da var vi to om det), men jeg tror det gikk i hvert fall et år før jeg i det hele tatt våget å hinte om det til noen av de andre venninnene mine. Tror de aller fleste jenter som er "først ute" har det sånn, og det er vel ikke så mye man kan gjøre med det...det går seg til etter hvert, i mellomtiden er det vel viktigst at du stiller opp litt for henne hvis hun trenger noen å snakke med 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 22. mai 2002 #12 Del Skrevet 22. mai 2002 Jeg var også den første i klassen som fikk mens, da var jeg såvidt fylt 12. Jeg var hjemme fra skolen første dagen (var litt opprørt!) og da ringte moren til læreren min, som hadde tatt en prat med resten i jentene i klassen om det. Gikk veldig greit, men jeg likte ikke å snakke om det. Heldigvis tok det ikke lang tid før de andre kom etter! Søstra til ei venninne fikk mensen da hun var 10 år, så 11 år er ikke unormalt tidlig!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HappyGirl Skrevet 22. mai 2002 #13 Del Skrevet 22. mai 2002 Det er faktisk nesten like ille å få mensen til slutt av alle! Jeg var av de siste og ble så og si mobbet på en pen måte fordi jeg var så sent ute! Men det var jammen godt for oss som var så sent ute og ha noen venninner å snakke med det om, som visste hvordan det var! Så når dattera di blir vant til og godtar mensen, kan det være lurt om hun forteller det til sine venninner slik at de vet hvem de kan gå til!=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 23. mai 2002 #14 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg fikk mensen 8 dager etter at jeg hadde fyllt 12. Det var ikke gøy i det hele tatt- det skjedde på skolen. I en sløyd-time. Jeg husker det så tydelig! Jeg løp inn på do fordi jeg kjente en ekkel følelse nedentil, og ganske riktig, der var det litt tynn farge... Jeg tok meg fri resten av dagen, tok bussen hjem og gråt under dyna hele kvelden. Jeg var den første i klassen også. Ikke gøy. Mamma trøstet meg og lo når jeg sa at jeg hadde fått mensen, buhuuu, hun trodde jo at verden holdt på å gå under sånn som jeg bæljet Det første året var mensen en kjedelig ting som måtte dukke opp hver mnd. Nå bryr jeg meg nesten ikke engang. Tamponger lettet det enormt, men de fikk jeg ikke inn før etter mitt første samleie. Ikke de aller minste en gang. (er ikke akkurat så vid der nede...) Fortsett å støtte henne, dette går fort over!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leni Skrevet 29. mai 2002 #15 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg var 12 år, datteren din er nok ganske normal der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haugtussa Skrevet 29. mai 2002 #16 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg var sist av alle...heller ikke gøy! Følte meg utenfor og ensom når de andre tisket og hvisket, selv om jeg egentlig hadde veldig mange venner. Husker veldig godt da jeg endelig fikk den, det var en søndag, 8.mars (kvinnedagen!), og jeg var 14 år. Jeg var sååå glad! Rart å tenke på at det var slikt et slit i begynnelsen, nå legger jeg jo såvidt merke til det. Stapper oppi en tampong, og så er alt som vanlig. Takk til den som oppfant tampongen 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2002 #17 Del Skrevet 29. mai 2002 Fikk også mensen sent, var vel 14 år. Men jeg syntes ikke det var flaut eller dumt i del hele tatt. Jeg var glad for å være sent ute, for de andre klagde jo bare hele tiden Det var mange i min klasse som fikk det lenge før de begynte på ungdomsskolen. Det er så individuelt. Ikke bekymre deg, det er helt normalt! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnupp Skrevet 30. mai 2002 #18 Del Skrevet 30. mai 2002 11 tror jeg er ganske normalt i disse dager. Husker jeg fikk mensen første gang når jeg var 9, som var et par år før de andre jentene i klassen. Syntes det var kjempeflaut, og jeg fikk jo da også former og hårvekst leeenge før de andre - gymtimene var et mareritt. Følte at alle så på meg og hvisket og tisket. I ettertid har jeg skjønt/hørt at de ikke brydde seg en døyt, det eneste var i tilfelle noen som var MISUNNELIG Menmen...når man er lita og først ute er ikke sånne ting lett å skjønne. Bare prøv å la henne være litt i fred med tingene sine, det akn være at hun føler dette privat og ikke ønsker å prate det 'ihjel' (jeg pratet aldri med mamma om det, var ikke naturlig for meg i det hele tatt) Vær våken og på 'alerten' sånn at du skjønner på henne dersom ting blir vanskeligere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alice Skrevet 30. mai 2002 #19 Del Skrevet 30. mai 2002 Fikk mensen som 11-åring, blødde mye og med svært sterke smerter. Det føltes helt forferdelig da jeg kun hadde lest om mensen i O-fagboka på skola, mamma hadde aldri snakket med meg om dette, tror det kom som et lite sjokk på henne ja. Utrolig at man utsetter å snakke om slike ting. I dag har jeg en sønn på 11 år, og jeg skjuler ikke at jeg har noe som heter "mensen" og har sagt til han at dette er noe som alle jenter vil få og ha nesten halve livet. For det kan jo være greit å vite hva hans medsøstre på skolen "lider" av, ikke sant? Dette er jo helt naturlig, slik ser jeg jo det i dag. Det var selvfølgelig annerledes når man var 11 år. Synes tipset om å ta datteren din ut på "byen" og spandere en brus/noe å spise for å feire mensen hørtes helt herlig ut! Da vil hun nok slappe litt mer av tror nå jeg. Mvh Alice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 31. mai 2002 #20 Del Skrevet 31. mai 2002 Som alle skriver så er nok datteren din helt normal. Jeg fikk mensen da jeg var 10, og syntes det var fælt. Mamma hadde prøvd å hinte litt i tiden forut ettersom jeg var tidlig utviklet, men jeg hadde ikke villet høre på henne. Jeg syntes det var kjempeekkelt, og følte meg skitten hver måned. Det tok bare litt tid å venne seg til det og akseptere at slik er det. Å feire hørtes ut som en ypperlig ide istedet for å si: Huffda stakkar, dette var da tidlig... Men det er kanskje litt sent for det nå, ettersom det burde ha kommet med en gang? Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå