Gå til innhold

18 årsgrense for solarium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen og skulle gjerne tatt litt sol av og til, men rundt her er det bare useriøse steder. Dersom alle de useriøse aktørene forsvinner og det kommer ET seriøst solstudio så hadde de tjent mer penger på meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er helt greit.

Det er jo 18-årsgrense på en masse annet som her i landet, som også kan få store konsekvenser. Alkohol, tobakk, bilkjøring, ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde de uten solarium før i tiden, folk dro jo til syden da også? Hele hemmeligheten er å ikke sole seg 6 timer først dagen og bruke solfaktor 2. Høy faktor dvs 30-50 og max en time kanskje de 2-3 første dagene danner er greit grunnlag. Så kan man øke solingstiden etterhvert og gå ned litt på faktor. Vips, ikke solskade!

Er ikke det å reise til "syden" egentlig ett relativt nytt fenomen? Tror ikke det å reise til syden for den tradisjonelle normann er så veldig mye eldre enn da solariumene ankom landet. Bestemoren min hadde så vidt vært i Oslo da jeg var liten. Mulig jeg tar feil, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit! Ungdom er ikke alltid så flinke til å tenke på konsekvenser, og selv om de skulle komme til å tenke på det, så driter de i det :P Etter min erfaring ihvertfall. Det er selvfølgelig ikke alle som blir skadet (alt fra kreft til aldret hud), men noen kommer jo til å oppleve det. Og jeg tror at en aldersgrense vil hjelpe. Kanskje folk blir mer oppmerksomme på det også.

Har et skrekkeksempel av en barndsomvenninne. De hadde riktignok solarium hjemme, men er vel ikke så mange som har det nå lenger? Hun solte seg OFTE gjennom tenårene. Nå er vi i starten 20-årene og hun angrer seg mildt sagt. For det første så ser hun 7-8 år eldre ut enn meg og andre venninner. Hun har også måttet fjerne utallige skumle føflekker opp gjennom årene og går fortsatt rundt og er redd for hudkreft. Samtidig så klarer hun ikke å slutte helt med solariumet, for hun orker ikke tanken på seg selv som bleik :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det å reise til "syden" egentlig ett relativt nytt fenomen? Tror ikke det å reise til syden for den tradisjonelle normann er så veldig mye eldre enn da solariumene ankom landet. Bestemoren min hadde så vidt vært i Oslo da jeg var liten. Mulig jeg tar feil, men.

Husket at folk dro til syden da jeg var liten og det er 30 år siden, da hadde de ikke solarium og den høyeste faktoren man fikk tak i norge var faktor 10 og den var høy! Rart ikke alle over 30 har hudkreft... Tar man det med ro de første dagene i syden og bruker høy faktor trenger man ikke ta solarium før man drar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dumt...

Jeg tar selv sol 20 min en gang i uka, etter trening, for å holde en jevn brunfarge. Dette gjør underverker for meg! Får mye bedre selvtillit og det er veldig viktig for meg å føle meg pen.

Nå må sikkert de legge ned pga det er ubemannet...:/ Og det blir nok dyrere...

Skuffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra at det blir aldersgrense :) Barn og unge trenger ikke ta sol i solarium, det er en stygg trend som fører til press om å være så brun som mulig.

For de som er plaget med atopisk eksem, så går det nok an å få spesialtillatelse, eller ta sol på sykehus om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er helt greit.

Det er jo 18-årsgrense på en masse annet som her i landet, som også kan få store konsekvenser. Alkohol, tobakk, bilkjøring, ...

Ja, mens den største konsekvensen av de alle er barn og 16-åringer kan lovlig pule. To fjortenåringer kan vel så og si også gjøre det lovlig.

Og du som sier man kan bruke høy solfaktor i syden: Hvis man gjør det de første dagene fordi man faktisk blir BRENT hvis ikke blir man vel ikke så brun? Nå har jeg alltid brukt relativt lav solfaktor og ser ut som en neger etter 6 timer i sol og har vært solbrent en gang i mitt liv, men jeg reiser til Syden med en venninne som er så og si albino og hun blir brent uansett hvor høy solfaktor hun bruker og flasser som en gal og hun blir ikke brun heller med den sinnsyke faktoren. I år derimot hadde hun tatt sol på forhånd og hun ble utrolig nok beige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempe bra!

Og de som tenker på de økonomiske konsekvensene: Hvis man har belaget seg på at økonomien går rundt fordi man jobber på et solarium så er det kanskje på tide å få seg en utdanning og en ordentlig jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra med et forbud jeg, hvis det kan hjelpe til med å forhindre hudkreft i ung alder er jeg absolutt for det! :) Og jeg ser ikke helt argumentet med å måtte bygge opp et grunnlag før man drar til syden, å bruke høy solfaktor de første dagene gjør da samme nytten så vidt jeg vet.

Det burde egentlig si seg selv at det ikke kommer til å ha den tiltenkte effekten på forekomsten av hudkreft i og med at bare 10% av kundene er under 18, og solariumsbruk IKKE er en stor del av årsaken til at folk får hudkreft.

Så jeg tror at man her har påført bransjen et stort tap og fratatt unge mennesker enda en del av deres frihet, til ingen verdens nytte.

Faktisk er det mulig at det vil ha stikk motsatt effekt enn den påtenkte, siden det nå ikke vil være mulig for ungdommer som skal til syden, å skaffe seg et grunnlag for å tåle sterk sol gjennom å ta solarium før de reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde egentlig si seg selv at det ikke kommer til å ha den tiltenkte effekten på forekomsten av hudkreft i og med at bare 10% av kundene er under 18, og solariumsbruk IKKE er en stor del av årsaken til at folk får hudkreft.

Så jeg tror at man her har påført bransjen et stort tap og fratatt unge mennesker enda en del av deres frihet, til ingen verdens nytte.

Faktisk er det mulig at det vil ha stikk motsatt effekt enn den påtenkte, siden det nå ikke vil være mulig for ungdommer som skal til syden, å skaffe seg et grunnlag for å tåle sterk sol gjennom å ta solarium før de reiser.

Ja, dette er nok en undervurdering av barn og en feilvurdering av hva som er mest hensiktsmessig for barn. Dette går helt på tvers av normene i samfunnet. Det vil kun føre til at andre og mer utrygge former blir brukt blant barn for å få brunfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok en undervurdering av barn og en feilvurdering av hva som er mest hensiktsmessig for barn. Dette går helt på tvers av normene i samfunnet. Det vil kun føre til at andre og mer utrygge former blir brukt blant barn for å få brunfarge.

Det er et artig tankekors i denne debatten. Det ble nevnt et sted tidligere også at det kan ha negative effekter at man ikke kan forberede huden på sterk sol gjennom å ta solarium. En av forsvarerne av loven sa i respons til det at de kunne vel bare bruke høyere solfaktor for å kompensere. Interessant: Man tiltror ikke ungdommen evne til moderasjon eller fornuft i fht bruk av solarium, men tar det for gitt at de vil utvise moderasjon og fornuft mht hvor lenge de oppholder seg i solen når de har lagt noen tusenlapper i et 14 dagers opphold som de skal ha mest mulig ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et artig tankekors i denne debatten. Det ble nevnt et sted tidligere også at det kan ha negative effekter at man ikke kan forberede huden på sterk sol gjennom å ta solarium. En av forsvarerne av loven sa i respons til det at de kunne vel bare bruke høyere solfaktor for å kompensere. Interessant: Man tiltror ikke ungdommen evne til moderasjon eller fornuft i fht bruk av solarium, men tar det for gitt at de vil utvise moderasjon og fornuft mht hvor lenge de oppholder seg i solen når de har lagt noen tusenlapper i et 14 dagers opphold som de skal ha mest mulig ut av.

For å ikke snakke om at barn kan fristes av piller og injeksjoner solgt over internett som kan gjøre de brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om at barn kan fristes av piller og injeksjoner solgt over internett som kan gjøre de brune.

Du tenker på "Barbie-sprøyten"? Jeg tror du har et poeng der.

Jeg tror at politikerne sterkt undervurderer hvor sterkt motivert ungdommer er i fht å oppfylle idealene sine. Hvis idealet er å bli brun, så vil de bli brune, enten sånn eller slik. De jobber jo allerede ræva av seg for å følge med på hva som er hipt, kult og moderne i alle mulige andre sammenhenger. Soling hjemme er jo også en mulighet. Da blir det vel med forrige generasjons rør, ingen form for tidsbegrensning, og selvsagt totalt uten supervisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Latterlig. Ingen har så mye sære lover og regler som Norge. Staten skal jo bestemme absolutt alt for innbyggerne sine. Dette er rett og slett for drøyt! Det kunne godt ha vært en aldersgrense, barneskoleelver er litt vel unge, men å sette grensen på 18 år er ren idioti i mine øyne. Man er medisinsk sett voksen når man er 16 år, og har lov å bestemme over sin egen kropp, men man får ikke ta sol? Jeg blir bare så flau.

Og hvis noen skulle lure, så fyller jeg 18 år i oktober 2012, så for meg spiller det jo ikke særlig stor rolle.

Snart må man vel være 18 år for å kjøpe cola også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Latterlig. Ingen har så mye sære lover og regler som Norge.

Det er ikke lov for en person over 18 år å ha alle tennene synlig når man smiler, dvs. man må ha mistet i alle fall en tann. (Tombstone / Arizona)

Alaska

Det er ikke lov å vise frem elg fra fly.

Det er lov å skyte bjørn, men ikke å ta bilder av den mens den sover.

Det er ikke lov å slippe en levende elg ut fra et fly.

Det er ikke lov å rygge! (Glendale / Arizona)

Det kan ikke bo mer en 6 jenter i samme hus.

Hvis man blir tatt for å stjele såpe må man vaske seg selv helt til såpen er brukt opp. (Mohave County / Arizona)

Det er ikke lov å ha alligatorer i badekar.

Det er ikke lov å ha på seg cowboy-støvler med mindre man eier minst to kuer. (Blythe / California)

Og du syns Norge har rare og sære lover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Det er ikke lov for en person over 18 år å ha alle tennene synlig når man smiler, dvs. man må ha mistet i alle fall en tann. (Tombstone / Arizona)

Alaska

Det er ikke lov å vise frem elg fra fly.

Det skulle da bare mangle også.

Det er lov å skyte bjørn, men ikke å ta bilder av den mens den sover.

Hadde du likt å bli tatt bilde av mens du sov, kanskje?

Det er ikke lov å slippe en levende elg ut fra et fly.

Hva er så rart med det? Elgen dør jo hvis man slipper den ut fra et fly.

Det er ikke lov å rygge! (Glendale / Arizona)

Da må man tenke ut andre kreative løsninger :)

Det kan ikke bo mer en 6 jenter i samme hus.

Det syns jeg er veldig sunt å nekte. Stakkars naboer!

Hvis man blir tatt for å stjele såpe må man vaske seg selv helt til såpen er brukt opp. (Mohave County / Arizona)

Man skal ikke stjele :)

Det er ikke lov å ha alligatorer i badekar.

Alligatorer har ingenting i et badekar å gjøre.

Det er ikke lov å ha på seg cowboy-støvler med mindre man eier minst to kuer. (Blythe / California) Noe annet ville ha vært utenkelig.

Og du syns Norge har rare og sære lover?

JEPP!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Jeg skjønner ikke helt hvordan barn har råd til å ta solarium med de prisene som det er på å ta sol i dag.

Jeg er 17 år og har deltidsjobb. Ser ikke på meg selv som et barn. Man kan jobbe allerede fra 13 års alder, så penger er vel det minste problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...