Gå til innhold

18 årsgrense for solarium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns det er et flott tiltak. Det er ikke verd det at unge utsetter seg selv for kreft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Vent til du kommer i 30-35-årsalderen, du, så ser du at det straffer seg å mishandle huden sin. Det er nok ikke så moro å se ti år eldre ut enn jevnaldrede kvinner. Jeg kjenner en dame som holdt på akkurat som du i ungdommen, og hun angrer nå der hun går rundt skrukkete i ansikt, på hals og bryst. Dessverre er skaden irreversibel. Sol aldrer huden noe voldsomt, det faktum slipper man ikke unna, men du ser det ikke ennå.

Personlig foretrekker jeg heller å være porselensdukkeblek med hud som vil holde seg ung, glatt og spenstig lenge.

Tror du virkelig jeg er ødelagt for resten av livet fordi jeg tok sol hver dag i 4 mnd? Hva med de som bor et år i syden da? De må jo se 20 år eldre ut enn jevnaldrede.

Nei, den tid den sorg. OM det skjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det slutt på solariumsindustrien i Norge.

Begrunnelse? :skratte:

Brun og Blid sier selv at 9-10% av kundene er under 18 år. Samtidig øker den totale omsetningen. 90% og videre økning ser jeg som uproblematisk.

Problemet er ikke 18 årsgrense, men at det kreves at de har ansatte der som kan følge dette opp - de krever bemanning av utdannet personell. En ekstrautgift.

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

Jeg mener 18-årsgrense var litt i høyeste laget, hva med de som skal til syden på vinterstid og burde ta solarium for å hindre solskader på en vinterblek hud rett i sola i Thailand?

Som 16-åring kan du ha lovlig sex med andre over 16, fordi du da menes å kjenne din egen kropp.

... Solarium derimot. :roll:

Hva gjorde de uten solarium før i tiden, folk dro jo til syden da også? Hele hemmeligheten er å ikke sole seg 6 timer først dagen og bruke solfaktor 2. Høy faktor dvs 30-50 og max en time kanskje de 2-3 første dagene danner er greit grunnlag. Så kan man øke solingstiden etterhvert og gå ned litt på faktor. Vips, ikke solskade!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelse? :skratte:

Brun og Blid sier selv at 9-10% av kundene er under 18 år. Samtidig øker den totale omsetningen. 90% og videre økning ser jeg som uproblematisk.

Problemet er ikke 18 årsgrense, men at det kreves at de har ansatte der som kan følge dette opp - de krever bemanning av utdannet personell. En ekstrautgift.

Du ber om begrunnelse men gir den jo selv? Kontinuerlig bemanning er jo ikke en ubetydelig ekstrautgift. Mange vil nok måtte stenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra med et forbud jeg, hvis det kan hjelpe til med å forhindre hudkreft i ung alder er jeg absolutt for det! :) Og jeg ser ikke helt argumentet med å måtte bygge opp et grunnlag før man drar til syden, å bruke høy solfaktor de første dagene gjør da samme nytten så vidt jeg vet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om begrunnelse men gir den jo selv? Kontinuerlig bemanning er jo ikke en ubetydelig ekstrautgift. Mange vil nok måtte stenge.

Naturlig nok fordi jeg lurte på hva grunnlaget for uttalelsen var. Om du visste noe jeg ikke visste.

Hvorvidt det er en stor utgift eller ikke, avhenger av hvordan man løser det? De fire Brun og Blid-avdelingene jeg har vært innom, har jo allerede ansatte der - dog på dagtid. De fleste avdelingene går med pent overskudd, såvidt det er meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er enda et tåpelig forbud. Dette kommer til å føre til at mange bedrifter må legges ned. OK, greit nok det. Men for hva? De sier at 9-11% av kundene er under 18 år. Det er sikkert mange av disse som klarer å lure seg til å ta sol allikevel. Så kanskje det fører til at det er kun 6-7% under 18 som tar sol. Det er vel ikke verdt det i den store sammenhengen? Med tanke på tapt inntekter i lønn og i form av skatter til staten? Da kan de like så godt forby hele solariums-bedriften i seg selv.

Eller kan vi ikke heller stole på at folk klarer å ta egne valg. Og heller gi bedre informasjon om skadene ved solarium til både voksne og barn. Da kanskje det blir færre voksne og barn som velger å ta sol, og det må vel være mye bedre? Samtidig som de som har behov for solarium kan fortsette med det, f.eks. folk med leddproblemer og folk i nord ved mørketid.

Mange bedrifter må legges ned? Tenk hvor mange arbeidsplasser vi kunne hatt hvis barn under 18 fikk lov til å røyke også da! :ironi: Og hvis alle disse barna likevel klarer å lure seg til å tå sol, så vil vel ikke bedriftene gå konkurs likevel da....?

Og ærlig talt, hvis det har gått noen hus forbi at man kan få kreft og elefanthud av overdreven soling, så har man sittet i en boble. Da jeg var yngre var jeg svært lite bekymret for morgendagen, og tanken på å få kreft som 50-åring eller eldre ville nok ikke stoppet den 15 år gamle meg fra å ta solariumlarium. Jeg er ikke for formynderstat, men jeg syns likevel det er fint at det legges ned forbud mot noe som er så åpenbart skadelig og unødig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pule og få barn kan du, men solarium. Fy fy!

Helt utrolig!

Ehm. Pule og få barn kan du, men kjøre bil eller røyke eller kjøpe Vodka eller stemme ved kommunevalget, eller opprette aksjeselskap eller betale honørbillett på bussen - fy fy :ironi:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et kjempebra tiltak! Jeg hadde en solariumsperiode da jeg var 16-17 og fikk masse stygge føflekker. Tok det i utgangspunktet fordi jeg hadde fått rådet fra noen som sa at det hjalp mot et hudproblem jeg hadde. Vel, det gjorde det ikke og jeg er kjempeglad for at dagens 16-17-åringer slipper å påføre seg tidlige hudskader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er enda et tåpelig forbud. Dette kommer til å føre til at mange bedrifter må legges ned. OK, greit nok det. Men for hva? De sier at 9-11% av kundene er under 18 år. Det er sikkert mange av disse som klarer å lure seg til å ta sol allikevel. Så kanskje det fører til at det er kun 6-7% under 18 som tar sol. Det er vel ikke verdt det i den store sammenhengen? Med tanke på tapt inntekter i lønn og i form av skatter til staten? Da kan de like så godt forby hele solariums-bedriften i seg selv.

Eller kan vi ikke heller stole på at folk klarer å ta egne valg. Og heller gi bedre informasjon om skadene ved solarium til både voksne og barn. Da kanskje det blir færre voksne og barn som velger å ta sol, og det må vel være mye bedre? Samtidig som de som har behov for solarium kan fortsette med det, f.eks. folk med leddproblemer og folk i nord ved mørketid.

1. Noen solstudier må nok klart legges ned, da de pr dags dato så og si finnes ubemannede studier på hvert gatehjørne i enkelte byer, men jeg tror ikke nødvendigvis at det kommer til å ta drepen på hele bransjen. De må nok bare legge om litt, samarbeide med andre bedrifter som har anledning til å sjekke leg på de som benytter seg av solsengene ect.

2. At 9-11% av kundene er under 18 kan de jo ikke vite noe om, da de fleste sentrene er ubemannede. Dessuten er det ikke bare hvilke aldersgrupper som besøker solstudier som betyr noe, men også hvilke aldersgrupper som er de mest flittige brukerne. Jeg personlig tror tallene er mye høyere. Da jeg gikk på videregående tok omtrent annenhver jente sol flere ganger i uken. Kreftforeningens undersøkelse blant ungdom viser at tallene kan være annerledes, og at kundene ofte starter veldig tidlig, helt ned til 13-14-års alderen. http://www.kreftforeningen.no/forebygging/solvett_og_hudkreft/solarium/unders_kelse_viser_at_ungdom_starter_tidlig___bruke_solarium_13228

Ungdommene svarte også at de tok solarium fordi de ville være brune, og ikke fordi de så helsemessige fordeler som d-vitamin ect.

3. Du er bekymret for tapte inntekter for staten i form av skatter og avgifter, men hva med økte utgifter for staten om 10-20 år når solariumsgenerasjonen får hudkreft, må på behandlinger, blir uføre osv? Ikke at jeg har regnet på dette, men jeg synes da virkelig at en sunnere befolkning virker som en mye bedre investering!

4. Det har allerede vært relativt mye snakk om solarium og evnt. skadevirkninger, men det virker ikke som om det går hjem hos folk så lenge solariumene står åpne for enhver til all tid. Jeg synes virkelig det er bedre å beskytte tenåringer fra å gjøre et valg de kanskje angrer på frem i tid enn å la de skade helsen sin.

"Etter en gjennomgang av 19 studier konkluderer det internasjonale kreftforskningsbyrået IARC/WHO med at unge mennesker bør frarådes å bruke solarium, og at aldersgrense for å bruke solarium sterkt bør vurderes. Her er hovedpunkter fra konklusjonen:

Klar økt risiko for føflekkreft ved å bruke solarium i tenårene og tyveårene.

Bruk av solarium i tenårene kan også ses i sammenheng med økt risiko for hudkrefttypen plateepitelkreft.

Immunsystemet kan påvirkes.

Ingen positive helseeffekter." (fra kreftforeningen-linken)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturlig nok fordi jeg lurte på hva grunnlaget for uttalelsen var. Om du visste noe jeg ikke visste.

Hvorvidt det er en stor utgift eller ikke, avhenger av hvordan man løser det? De fire Brun og Blid-avdelingene jeg har vært innom, har jo allerede ansatte der - dog på dagtid. De fleste avdelingene går med pent overskudd, såvidt det er meg bekjent.

Mhm, men du kan kanskje tenke deg til at dette vil ramme de små sol-studioene som ikke har bemanning fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bedrifter må legges ned? Tenk hvor mange arbeidsplasser vi kunne hatt hvis barn under 18 fikk lov til å røyke også da! :ironi: Og hvis alle disse barna likevel klarer å lure seg til å tå sol, så vil vel ikke bedriftene gå konkurs likevel da....?

Og ærlig talt, hvis det har gått noen hus forbi at man kan få kreft og elefanthud av overdreven soling, så har man sittet i en boble. Da jeg var yngre var jeg svært lite bekymret for morgendagen, og tanken på å få kreft som 50-åring eller eldre ville nok ikke stoppet den 15 år gamle meg fra å ta solariumlarium. Jeg er ikke for formynderstat, men jeg syns likevel det er fint at det legges ned forbud mot noe som er så åpenbart skadelig og unødig.

Unge under 18 er 9-11 % av kundegrunnlaget nå. Når forbudet iverksettes pga denne lille kundegruppen vil det ramme de bedriftene som ikke kan drive lønnsomt med bemanningskrav. Det vil gå utover de kundene som er over 18, altså cirka 90 % av kundegrunnlaget. mange mister solariumstilbud der de bor. Ikke alle tar sol for "å bli brune" men mange pga hudproblemer. Hvorfor er det ok at disse mister tilbudet bare fordi enkelte unge ikke klarer å ta ansvar for seg selv? De fleste tar sol med måte. Dette er tåpelig. Formynderstat de luxe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bedrifter må legges ned? Tenk hvor mange arbeidsplasser vi kunne hatt hvis barn under 18 fikk lov til å røyke også da! :ironi: Og hvis alle disse barna likevel klarer å lure seg til å tå sol, så vil vel ikke bedriftene gå konkurs likevel da....?

Og ærlig talt, hvis det har gått noen hus forbi at man kan få kreft og elefanthud av overdreven soling, så har man sittet i en boble. Da jeg var yngre var jeg svært lite bekymret for morgendagen, og tanken på å få kreft som 50-åring eller eldre ville nok ikke stoppet den 15 år gamle meg fra å ta solariumlarium. Jeg er ikke for formynderstat, men jeg syns likevel det er fint at det legges ned forbud mot noe som er så åpenbart skadelig og unødig.

De vil ikke gå konkurs pga tapt kundemasse, men pga at mange ikke har mulighet til å sette inn bemanning. Det er en stor utgift å ha bemanning så mange timer som de ofte er åpne.

Desverre er det mange som sitter i denne boblen, ellers hadde det vel ikke vært noe problem med hudkreft av denne typen? Det legges heller ikke ned forbud, kun aldersgrense. For min del syns jeg de heller burde lagt ned forbud enn å sette en aldersgrense, da dette uansett har liten effekt på mange. Dette har ingen effekt på voksne over 18, noe mer utdypende informasjon hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Noen solstudier må nok klart legges ned, da de pr dags dato så og si finnes ubemannede studier på hvert gatehjørne i enkelte byer, men jeg tror ikke nødvendigvis at det kommer til å ta drepen på hele bransjen. De må nok bare legge om litt, samarbeide med andre bedrifter som har anledning til å sjekke leg på de som benytter seg av solsengene ect.

2. At 9-11% av kundene er under 18 kan de jo ikke vite noe om, da de fleste sentrene er ubemannede. Dessuten er det ikke bare hvilke aldersgrupper som besøker solstudier som betyr noe, men også hvilke aldersgrupper som er de mest flittige brukerne. Jeg personlig tror tallene er mye høyere. Da jeg gikk på videregående tok omtrent annenhver jente sol flere ganger i uken. Kreftforeningens undersøkelse blant ungdom viser at tallene kan være annerledes, og at kundene ofte starter veldig tidlig, helt ned til 13-14-års alderen. http://www.kreftforeningen.no/forebygging/solvett_og_hudkreft/solarium/unders_kelse_viser_at_ungdom_starter_tidlig___bruke_solarium_13228

Ungdommene svarte også at de tok solarium fordi de ville være brune, og ikke fordi de så helsemessige fordeler som d-vitamin ect.

3. Du er bekymret for tapte inntekter for staten i form av skatter og avgifter, men hva med økte utgifter for staten om 10-20 år når solariumsgenerasjonen får hudkreft, må på behandlinger, blir uføre osv? Ikke at jeg har regnet på dette, men jeg synes da virkelig at en sunnere befolkning virker som en mye bedre investering!

4. Det har allerede vært relativt mye snakk om solarium og evnt. skadevirkninger, men det virker ikke som om det går hjem hos folk så lenge solariumene står åpne for enhver til all tid. Jeg synes virkelig det er bedre å beskytte tenåringer fra å gjøre et valg de kanskje angrer på frem i tid enn å la de skade helsen sin.

"Etter en gjennomgang av 19 studier konkluderer det internasjonale kreftforskningsbyrået IARC/WHO med at unge mennesker bør frarådes å bruke solarium, og at aldersgrense for å bruke solarium sterkt bør vurderes. Her er hovedpunkter fra konklusjonen:

Klar økt risiko for føflekkreft ved å bruke solarium i tenårene og tyveårene.

Bruk av solarium i tenårene kan også ses i sammenheng med økt risiko for hudkrefttypen plateepitelkreft.

Immunsystemet kan påvirkes.

Ingen positive helseeffekter." (fra kreftforeningen-linken)

1. Du får det til å høres veldig enkelt ut å skaffe noen til å passe på å få se "leg". Ingen gjør dette gratis. Og bemanning KOSTER.

2. 9-11% er det artikkelen som viser til. Det er den det er linket til, har ikke gjort noe annen research nei. Men det er vel ikke bare folk under 18 som tar for mye sol? Dette er et problem for mange fler enn ungdom og jeg mener dette er en lettvint løsning, men det tar ikke fatt i hovedproblemet. At folk ikke VET NOK om konsekvensene av for mye bruk av solarium.

3. Igjen sunnere befolkning! Ikke bare sunnere ungdom. Som sagt, så ville jeg mye heller støttet et forbud mot hele solarium-bransjen.

4. Ja, for folk klarer ikke tenke selv. Det er sånn Norge er, staten må passe på oss, ellers hadde vi aldri overlevd. Hvis ikke tidligere informasjon har hjulpet, må man tenke innovativt. Da jeg gikk på skolen hørte jeg aldri et pip om farer ved solarium o.l. Jeg har aldri sett en informasjonsplakat el.l. informasjon om dette. Jeg er "heldigvis" ganske interessert i helse og oppsøker informasjon om det jeg tar meg til, men ikke alle gjør dette. Eneste informasjonen jeg har sett om soling, er den lille lappen på solstudio som informerer om hvor mye sol man bør ta/ikke ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke gå konkurs pga tapt kundemasse, men pga at mange ikke har mulighet til å sette inn bemanning. Det er en stor utgift å ha bemanning så mange timer som de ofte er åpne.

Desverre er det mange som sitter i denne boblen, ellers hadde det vel ikke vært noe problem med hudkreft av denne typen? Det legges heller ikke ned forbud, kun aldersgrense. For min del syns jeg de heller burde lagt ned forbud enn å sette en aldersgrense, da dette uansett har liten effekt på mange. Dette har ingen effekt på voksne over 18, noe mer utdypende informasjon hadde gjort.

Det legges jo ned forbud for de under 18? Ingenting som er misforstått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det slutt på solariumsindustrien i Norge.

Useriøs bransje som ofte brukes til hvitvasking av penger tjent på organisert kriminalitet. Ikke noe stort tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...