Gå til innhold

dyr eller billig sofa?


^me^

Anbefalte innlegg

ok, nå har det seg slik at vi har fått en god slump med penger siden vi har solgt noe og fått 90.000 for den (hadde ingen lån på den)

planene våre er og nedbetale forbrukslånet vårt, så de månedlige utgiftene går ut der og betale ned en elektrikerregning på 21.000.

min kjære mann og jeg trenger seriøst nye stuemøbler, egentlig alt siden det vi har er arvet, slitt og utgått allerede på 80 tallet :fnise:

vi tenkte at ok, nå kjøper vi en skikkelig sofagruppe, et sofabord, en recliner med gyngefunksjon og tv benk.

vi har funnet en ganske dyr stressless sofagruppe til 36k som vi likte kjempegodt og tenker at det er jo virkelig kvalitet (ekornes) som varer leenge og det er en sofagruppe du ikke ser i alle hjem for og si det slik, men så tenker vi også at 36k er ganske mye for en sofa!tenk om vi angrer på at vi brukte så mye penger på en sofa?

vi har også funnet en sofagruppe til 13k på obs bygg som vi likte men som ikke har alle kvalitetene vi ønsker i en sofa og er litt redd for å angre i ettertid på at vi ikke kjøpte en skikkelig sofa når vi først kunne...

hva ville dere gjort?

- kjøpt en sykt dyr og spesiell sofa som ikke alle har og som var lovd til å vare i mange år fremover pga veldig god kvalitet?

- eller en helt normal en som egentlig kan sees i alle hjem med dårligere kvalitet for og spare penger?

vi har alle pengene og kan cashe ut den dyre sofaen uten problem..det er bare det at 36k er mye penger!

med alle de andre møblene vi trenger blir regnestykket slik:

med dyr sofa: 44k

med billig sofa: 24k

ps: stressless sofaen er på 20% tilbud, det er medregnet i 36k.

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billig sofagruppe, og heidundrende ferietur for beløpet dere sparte!

Synes det er mye å betale 36 000 for en sofa - det KAN jo skje noe med den, eller dere blir veldig lei av stilen, el.l.

Er mange møbelforretninger som selger fine møbler til OK pris - hva med f.eks. Bolia?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

har dere sittet i sofaene? hvis ikke, må det testes ut i butikken :) det kan avgjøre saken :) jeg hadde tatt den dyre sofaen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi har testet sofaene flere ganger :)

Hvilken tror du er best og sitte i?

En dyr stresslesssofa eller en billig vanlig sofa? :fnise:

så det spørsmålet er iallefall lett og svare på :jepp:

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring vet jeg at ekornes sine stressless-sofaer er fine å sitte i og holder seg i mange, mange år.

Vi kjøpte derimot en billig hjørnesofa til 10k, og nå, bare fire måneder etter, ser putene nedsittet ut. Jeg angrer, for å si det sånn.

Jeg ville kostet på meg en litt dyrere sofa hvis dere syns dere har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Personlig ville jeg gått for en billigere sofa. Ikke slike superbillige nødvendigvis.

Selv har jeg hatt dyr sofa som jeg ble skuffet over ganske fort. Kjempe god å sitte i når vi testen den og de mærmeste ukene etter kjøpet, men så begynte vi å merke at sofaen ble skikkelig "nedsittet" og den var ikke lengre god.

Nå har vi en billigere sofa (ny koster den ca 13k, vi kjøpte den brukt for 600kr) og har hatt den i flere måneder nå. Kjempefornøyd og elsker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Min erfaring er også at ekornes sine sofaer er av høy kvalitet som varer lenge og at sittekomforten også holder. Hvis dere er sikre på at dere vil like utseende og farge i mange år framover hadde jeg gått for dyrt framfor billig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sparepenger fra før? Hvis ikke hadde jeg uten tvil spart de 20 000,- dere har igjen hvis dere ikke kjøper den dyre sofaen. En buffer er mer viktig enn en dyr sofa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hadde jeg hatt penger nok, så ville jeg kjøpt en dyr sofa istedenfor en billig en. men ville absolutt ikke brukt 36tusen på en sofa. Galskap. Hadde leita etter noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sparepenger fra før? Hvis ikke hadde jeg uten tvil spart de 20 000,- dere har igjen hvis dere ikke kjøper den dyre sofaen. En buffer er mer viktig enn en dyr sofa.

nei det er det der samvittigheten slår inn. vi har ingen buffer da om vi kjøper den sofaen, så det er derfor vi sitter og bare vurderer det enda...tenk om liksom..

vi er så godt som dagsventende med barn og har fått råd av begge våre foreldre om at en så dyr sofa er å ta en tjangs med et barn i hus som du aldri vet hva vil finne på og gjøre med sofaen med gulping, tissing, grising med mat, "fargelegging" av sofa og slik..

vi har også 2 små hunder som er vandt med og få komme oppi sofaen og kose under teppet :)

så fornuften sier til meg at det er smartest da og kjøpe en billigere sofa slik at den heller kan byttes ut om noen år om noe skulle skje med den.

mens min mann ønsker en sofa som ikke bare er fin og se på men som også er veldig behagelig og sitte i med tanke på sittetimer i løpet av noen år :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke hunder ligge i en dyr sofa?

Hunder og katter sliter veldig mye på møbler. De er ofte litt skitne, de klorer og de røyter.

Hadde jeg vært deg, TS, så hadde jeg nok sett meg om etter en litt billigere sofa som er behagelig. Det er vanskelig å finne gode sofaer for tiden, men jeg fant faktisk lykken med en 9tusenkroners sofa fra ikea selv om jeg i utgangspunktet kan bruke så mye penger jeg vil.

Jeg synes i alle fall det er mest fornuftig å bruke litt mindre nå, spare litt penger, og heller kjøpe en dyrere sofa når økonomien deres har blitt litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kan ikke hunder ligge i en dyr sofa?

Spiller du dum?

Klart hunder kan ligge i en dyr sofa, men det fører til utrolig mye slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde kjøpt den billige sofaen og spart de 20 000 kronene. Det er mye bra man kan få for de pengene! Jeg tenker også at en litt billigere sofa ikke trenger å være så mye dårligere, for ofte betaler man mye for merket og at det er produsert i Norge (dyrere arbeidskraft).

Selv kjøpte samboeren og jeg oss en brukt Karlstad fra IKEA til 700 kr på finn.no. Den er nyvasket, god å sitte i og ser ny ut. Den burde vare en del år den også :)

EDIT: Grammatikkfeil!

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det frister å fleske til med dyr sofa, men på det du skriver virker det som om dere er ganske presset økonomisk, blant annet har dere forbrukslån dere skal nedbetale. For meg høres det ikke ut som om dere er i en situasjon dere dere har råd til dyr sofa. Greit at dere har penger til å cashe ut en dyr sofa her og nå, men det høres ut som dere ikke har mye buffer eller mye å rutte med, og da kan dere fort komme i en situasjon med nye forbrukslån igjen.

Og en helt annen ting: Det er ikke tvil om at Ekornes sofaer med stressless-funksjon er behagelige og varige, men er du virkelig sikker på at du skal kjøpe sofa for resten av livet nå? Å kjøpe en rimeligere sofa behøver ikke bety at du skal kjøpe noe "billig skrap" som blir stygt etter tre uker, og det kan jo hende at smaken din forandrer seg om noen år, og du fortsatt sitter der med den veldig dyre og varige Ekornesen din...

Mitt råd: Finn en rimeligere (ikke nødvendigvis noe billig dritt) sofa og spar resten av pengene til buffer slik at dere har neste gang det ville vært aktuelt å ta opp forbrukslån.

Og - tillykke med en herlig god slump "ekstra" penger! Kos dere med å få betalt ned ting og med å finne en fin sofa!

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hunder og katter sliter veldig mye på møbler. De er ofte litt skitne, de klorer og de røyter.

Hadde jeg vært deg, TS, så hadde jeg nok sett meg om etter en litt billigere sofa som er behagelig. Det er vanskelig å finne gode sofaer for tiden, men jeg fant faktisk lykken med en 9tusenkroners sofa fra ikea selv om jeg i utgangspunktet kan bruke så mye penger jeg vil.

Jeg synes i alle fall det er mest fornuftig å bruke litt mindre nå, spare litt penger, og heller kjøpe en dyrere sofa når økonomien deres har blitt litt bedre.

Hår er ikke noe problem å få bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Spiller du dum?

Klart hunder kan ligge i en dyr sofa, men det fører til utrolig mye slitasje.

Ikke de jeg har besøkt som har hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...