Gå til innhold

Prosjekt Røykeslutt!

Gjest Kevlarsjäl

Anbefalte innlegg

Gjest Daenerys

Godt nyttår! :)

Og jeg kjenner meg veldig igjen med behov for alenetid, vi hadde to "fri"-dager i jula, og da var vi sammen. Imorgen tenker jeg å bli hjemme og slappe av mens kjæresten er på jobb, ytterst nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

På tide med noen mål, oppsumering og tanker av hvordan progresjonen min har vært i 2012.

Januar 2012:

Vekt: 58 kilo

Midje, tynnest: 68 cm

Mage over navel: 86 cm

Januar 2013:

Vekt: 54 kilo

Midje, tynnest: 62 cm

Mage over navel: 81 cm

Generelle tanker:

-jeg glemte "prosjekt jogge 60 minutter", det lengste jeg kom var ca 40 minutter sammenhengende jogg. Konkluderer med at langdistansejogging ikke er noe for meg, jeg får mer energi av å jogge kortere økter. Lange økter gjør at jeg trenger mye restutisjon, og da har jeg en tendens til å falle inn i treningsfri periode.

-Røykslutt har vært uproblematisk siden ca mai-juni

-Å gi meg selv ukes-måneds-og-årsbelønning for røykeslutt fungerte ekstremt bra

-Har trent ganske variert

-Har fortsatt problemer med å komme igang igjen med trening etter sykdom og ferier. Har fortsatt treningsfrie perioder på over 1 mnd, men i slike perioder går jeg lange turer og gjør andre fysiske ting i løpet av dagen.

-Jeg gikk over til vegansk kosthold gradvis og relativt ubevisst i løpet av 2012

-Ble mindre oppblåst jo mer veganerkost jeg spiste

Jeg vet egentlig ikke hvor mye av vektnedgang som er min fortjeneste. Jeg har trent aktivt i hele 2012, med unntak av i sommer hvor jeg hadde ca 1 mnd treningsfri pga ferie, og nå i vinter har jeg hatt ca 1 mnd treningsfri pga ferie og nedprioriteringer. Har rett og slett vært litt lat.

Jeg vet at den ekte vektnedgangen kom da jeg begynte på antibiotika, fordi jeg fikk alvorlig akne. Antibiotikaen gjør meg kvalm, og for å unngå kvalmen må jeg spise større posjoner enn før. Allikevel har jeg gått ned i vekt nesten uten å gjøre noe for det. Jeg tror det har flere årsaker, blandt annet at jeg har gått over til vegansk kosthold, og at jeg er mer hverdagsaktiv enn før.

Mål for 2013:

-Fortsette som røykfri

-Fortsette som veganer

-Ingen lange treningsfrie perioder! Maks treningsfri periode bør være 3 uker, evt mer ved langvarig sykdom

-Enda sunnere magemål, ønsker å være mellom 75 og 80 cm?

-Fortsette med korte joggeturer på ca 20-30 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Har vært på treningssenteret i dag!

FLINK PIKE!

Ble 30 minutter på tredemølla.

Nå må jeg vaske leiligheten. Har veldig lite lyst, men er veldig lenge siden jeg har gjort det, så må bare gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Så utrolig flink du er! Inspirasjon!!!

Takk! :nigo:

Og apropos inspirasjon...

ÅÅÅ jeg må bare nevne det!

I dag på treningssenteret trente jeg ved siden av en jente med (mild/moderat) CP! Herregud, jeg ble så utrolig rørt og imponert!

Hun hadde sterke muskelrykninger, og problemer med å åpne/knytte hendene, og det ekstremt konsentrerte/forvridde ansiktet som CP-rammede har. Jeg fikk så utrolig stor respekt for henne! Hun trente faktisk lengre enn meg også. Så da jeg gikk ga jeg henne et digert smil, og så gikk jeg inn i garderoben og gråt fordi jeg ble så rørt.

DET er imponerende!

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Det høres veldig imponerende ut ja, jeg blir også imponert over eldre mennesker på treningssenteret :) Bra jobba av dem!

Fint med konkrete mål, kanskje jeg skal lage min egen liste. Du er kjempeflink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

WHEE!

Etter måneder og måneder med antibiotika og syrekrem begynner jeg endelig å få overtaket på aknen! :D :D

Det begynte å bedre seg for en måned siden, så fikk jeg tilbakefall, og nå, etter at tilbakefallet er eh.. trukket seg tilbake, er huden min nesten helt bra. Det eneste er små flekker som er i mørkere hudtone enn resten, ser mer ut som litt for røde fregner.

Føles FANTASTISK!

Feirer med en helt sminkefri uke som starter i morgen. Jeg vil for det første NYTE å kunne gå på butikken uten foundation, og for det andre vil jeg ikke risikere et evt nytt tilbakefall pga sminka. Jeg kan jo forvente at jeg får flere tilbakefall, men det virker som det bare blir bedre og bedre. :)

I morra planlegger jeg tidligtrening på senteret. Nå har jeg skrevet det her i dagboka, så da skal jeg jaggu gjennomføre det også. Har vært flink med snooze-knappen i det siste, men nå er det nok! Snooze er ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Treningssenter gjennomført, men det ble faktisk bare 15 minutter på sykkelen. Og gåtur frem og tilbake. Følte meg fin da jeg dro hjemmefra, men ble svimmel og desoritentert på sykkelen.

Husj! :/

Gjemmer meg under dyna igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Her må jeg følge med! Mine tre prosjekter for 2013 er treningsrutiner, røykeslutt og hudforbedring! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Oj! Her må jeg følge med! Mine tre prosjekter for 2013 er treningsrutiner, røykeslutt og hudforbedring! :fnise:

Haha, så herlig :) Hvis du har en bok skal jeg følge deg i den, høres ut som vi kan lære av hverandre!

-

Siden treninga gikk så skeis i dag, bestemte jeg meg for å gjøre kjedelig husarbeid samtidig som jeg går inn et par for trange høyhelte sko. Ser ut som en dust her jeg står og folder klær og soper gulv i diger haremsbukse og høyhelte sko! :fnise: Jeg har unngått disse kjedelige husarbeidssyslene en stund, så ting har forfalt kraftig her. Der det var system er det nå totalt kaos. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så herlig :) Hvis du har en bok skal jeg følge deg i den, høres ut som vi kan lære av hverandre!

-

Siden treninga gikk så skeis i dag, bestemte jeg meg for å gjøre kjedelig husarbeid samtidig som jeg går inn et par for trange høyhelte sko. Ser ut som en dust her jeg står og folder klær og soper gulv i diger haremsbukse og høyhelte sko! :fnise: Jeg har unngått disse kjedelige husarbeidssyslene en stund, så ting har forfalt kraftig her. Der det var system er det nå totalt kaos. Huff!

Kanskje jeg skal få meg en dagbok ja. Skal tenke på det. Hvor lenge har du vært røykfri nå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Kanskje jeg skal få meg en dagbok ja. Skal tenke på det. Hvor lenge har du vært røykfri nå? :D

Ett år og 1 måned! YAY! Føler ikke behov for røyk lengre, selv ikke i sånne typiske festsammenhenger når alle andre røyker. Er bare deilig å være røykfri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Havltime spinning i dag. Kjedelige saker, spesielt siden jeg forsov meg litt, og kom litt for sent på senteret. Det jævla januarrushet gjør meg gal, var sykt mange mennesker der, og alle bar skikkelig preg av nyttårsforsetter :P

Men jeg fikk værtfall trena litt, så skal ikke klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett år og 1 måned! YAY! Føler ikke behov for røyk lengre, selv ikke i sånne typiske festsammenhenger når alle andre røyker. Er bare deilig å være røykfri!

Gratulerer!!! Hva var taktikken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Gratulerer!!! Hva var taktikken? :)

Enorm motivasjon og nikotintyggis :) Jeg slutta tvert med røyken, men brukte ganske lang tid med nikotintyggis, ca 2 mnd. Det er en fordel å venne seg av med vanen (selve røykebevegelsene og situasjonene man røyker) før man venner seg av med nikotin.

Når jeg slutta med nikotintyggisen begynte jeg først å dele tyggisene i 2, og så i 3 og 4, sånn at jeg fikk mindre og mindre doser. Etterhvert bytta jeg ut annenhver nikotintyggis med vanlig tyggis. Og når jeg var helt avvent, passet jeg bare på å ha med meg nikotintyggis i veska til enhver tid, slik at jeg ikke skulle falle for fristelsen de gangene jeg plutselig fikk røyksug.

Dessuten lånte jeg en venninnes e-cigarett, og kjøpte min egen e-juice uten nikotin. På den måten kunne jeg ta meg en røyk innimellom, uten å få i meg nikotin, tjære osv. Det funka veldig bra de gangene jeg virkelig savnet å røyke. For jeg mener fortsatt at en utepils i sola er bedre med en røyk, og at ingenting er bedre enn å røyke og høre på høy musikk mens man ligger på sofaen og ser i taket, eller at jeg MÅ ha en sigg før muntlig eksamen. Sånn er det bare. Noen situasjoner er faktisk best med røyk! Men i de situasjonene tar jeg altså en e-cig i steden. Hvis du ikke har hørt om dem, google litt rundt! Det er smarte saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Demotivert dag. Våkna av mareritt og hadde forsovet meg.

Har planer om å svømme i kveld, har kjøpt badedrakt nemlig! Men akkurat nå har jeg ikke lyst. Men skal se om jeg får tvingt meg selv ut døra i fire-femtida. Skal bare lage litt vegetarsushi først.. nomnomnom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kevlarsjäl

Og det ble både vegetarsushi og svømming!

Sushien ble stygg, men god. Jeg visste ikke at man skal rulle sushien fra bunnen og oppover. Jeg rulla fra toppen og nedover, hehe.

Og svømminga ble konge. Jeg har jo kjøpt en badedrakt for å unngå de sleske mennenes lengtende blikk, og det fungerte perfekt. Ingen kikka på meg, og jeg fikk være i fred. Ble 10 runder i strekk, så fort jeg kunne. Og så en stund i badstua, før jeg dro hjem igjen.

Fornøyd med dagen, så nå skal jeg spise fruktsalat og være sunn. Har egentlig sitti og sett på matblogger i en time, på jakt etter en slags sunn-rask-dessert, men ingenting kan måle seg med fruktsalat på sunn-og-rask-skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorm motivasjon og nikotintyggis :) Jeg slutta tvert med røyken, men brukte ganske lang tid med nikotintyggis, ca 2 mnd. Det er en fordel å venne seg av med vanen (selve røykebevegelsene og situasjonene man røyker) før man venner seg av med nikotin.

Når jeg slutta med nikotintyggisen begynte jeg først å dele tyggisene i 2, og så i 3 og 4, sånn at jeg fikk mindre og mindre doser. Etterhvert bytta jeg ut annenhver nikotintyggis med vanlig tyggis. Og når jeg var helt avvent, passet jeg bare på å ha med meg nikotintyggis i veska til enhver tid, slik at jeg ikke skulle falle for fristelsen de gangene jeg plutselig fikk røyksug.

Dessuten lånte jeg en venninnes e-cigarett, og kjøpte min egen e-juice uten nikotin. På den måten kunne jeg ta meg en røyk innimellom, uten å få i meg nikotin, tjære osv. Det funka veldig bra de gangene jeg virkelig savnet å røyke. For jeg mener fortsatt at en utepils i sola er bedre med en røyk, og at ingenting er bedre enn å røyke og høre på høy musikk mens man ligger på sofaen og ser i taket, eller at jeg MÅ ha en sigg før muntlig eksamen. Sånn er det bare. Noen situasjoner er faktisk best med røyk! Men i de situasjonene tar jeg altså en e-cig i steden. Hvis du ikke har hørt om dem, google litt rundt! Det er smarte saker.

Åh, takk for detaljert forklaring! Men "enorm motivasjon", hvor kom denne fra? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Åh, takk for detaljert forklaring! Men "enorm motivasjon", hvor kom denne fra? :sjenert:

Jeg leste en del om hvor skadelig røyking er. Du vet, litt mer enn bare "røyking fører til aldring av huden". Jeg leste i dybden. Dessuten fant jeg denne fantastiske og lettleselige artikkelen på listverse, og jeg lærte at diverse tobakksprodusenter tidligere har testa produktene sine på dyr, og at de også driver med dette nå.. Og så begynte jeg å tenke på hvordan tobakksprodusenter grovt utnytter mennesker i u-land, med ekstremt lav lønn og ekstremt høy sjangse for å utvikle kreft fordi de ikke bruker hansker når de plukker tobakk.. Det er forferdelig! Jeg har også sett mange av mine bekjente miste sine foreldre til røykerelatert kreft og kols, og jeg håper at jeg aldri skal være en sånn påkjenning for noen av mine venner og familie.. Tenk så vondt det må være å miste mamman sin til en sykdom hun kunne unngått hvis hun ikke røykte.

Ble vist detaljert dette også, men jeg har ingenting imot å svare på spørsmålene dine :) Hvor lenge har du røykt, forresten? Kom igang og skriv dagbok, jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en del om hvor skadelig røyking er. Du vet, litt mer enn bare "røyking fører til aldring av huden". Jeg leste i dybden. Dessuten fant jeg denne fantastiske og lettleselige artikkelen på listverse, og jeg lærte at diverse tobakksprodusenter tidligere har testa produktene sine på dyr, og at de også driver med dette nå.. Og så begynte jeg å tenke på hvordan tobakksprodusenter grovt utnytter mennesker i u-land, med ekstremt lav lønn og ekstremt høy sjangse for å utvikle kreft fordi de ikke bruker hansker når de plukker tobakk.. Det er forferdelig! Jeg har også sett mange av mine bekjente miste sine foreldre til røykerelatert kreft og kols, og jeg håper at jeg aldri skal være en sånn påkjenning for noen av mine venner og familie.. Tenk så vondt det må være å miste mamman sin til en sykdom hun kunne unngått hvis hun ikke røykte.

Ble vist detaljert dette også, men jeg har ingenting imot å svare på spørsmålene dine :) Hvor lenge har du røykt, forresten? Kom igang og skriv dagbok, jente!

Tja. Elleve år. Har trappet ned voldsomt siden 2.januar. Fra en pakke til et par om dagen! (Men det kan sikkert fort bli en pakke en kveld jeg skal drikke alkohol...)

Men jeg finner liksom ikke motivasjonen til å bli 100% ikkerøyker. Jeg vil liksom helgardere meg med litt av hver verden. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...