Gå til innhold

Sykemeldt student

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei. Jeg er student på siste året ved universitet (Siste eksamen i slutten av mai) er gravid med termin28. Juni :o .

I tillegg til studiene har jeg en deltidsjobb (50% stilling) som innebærer mye tung løfting. Jeg har ingen problemer foreløpig,men hva om jeg må bli sykemeldt mot slutten av svangerskapet? Vil jeg fortsatt kunne studere og ta eksamen? Har ikke råd til å si opp,heller.Dessuten er jeg jo avhengig av jobben for å få betalt under permisjon. Noen som aner noe om reglene for dette.Skulle så gjerne bli ferdig med studier før fødselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare pass på at du ikke får omgjort studielånet til stipend ved sykdom dersom du får sykepenger når du er sykemeldt. Jeg hadde en liten bijobb og fikk sykepenger. Ikke noe problem å studere, men da jeg var sykemeldt fra studiene og jobben i mer enn 3 mnd fikk jeg ikke noe igjen av Lånekassa fordi jeg hadde hatt en sykepengeinntekt på en tusenlapp eller to i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest x4tretoen

Sykepengerett opparbeider du deg på bakgrunn av pensjonsgivende inntekt som overstiger 1/2 grunnbeløp (ca 28000) på årsbasis.

Har du jobbet mer en to uker og har mer en 1/2 G i årslønn så har du sykepengerett fra folketrygden etter 16. dag. De 16 første dagene plikter arbeidsgiver å betale sykepenger.

Du får info om dette på trygdekontoert eller på trygdeetaten.no

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt utgangspunkt som deg.

Jeg ble sykemeldt og hadde rett på sykepenger, og fikk dermed dette.

Har du jobbet i et halvt år har du også rett på permisjonspenger. Jeg begynte på permisjonen 3 mnd før termin slik at jeg fikk roet med ned og fikk konsentrert meg mer om eksamen - vanskelig nok når fødselen nærmer seg uten at en har en tung jobb i tillegg. Kan absolutt anbefales å ta permisjon før eksamen slik at du får det pusterommet du trenger. Da gjelder permisjonen for jobben og ikke studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...