Gå til innhold

Når man ikke får respons på julekortene man sender.........


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Griet. Jeg er litt lei av diskusjonen oss i mellom nå.

Forresten så er mine julekort laget og skrevet med tanke på hvem som skal få det. Pynt, juledikt osv osv. Men jeg hadde ikke blitt skuffet visst jeg fikk et redd-barna-kort.

Og jeg forventer ikke takk, men jeg synes det er vanlig høflighet å si takk når man får noe. Man skriver ikke takkekort for et julekort, men ta en telefon, snakk med vedkommende om andre ting enn kortet, og gjerne si takk/så koselig etc for kortet i samtalen.

og det tror du du er alene om? :ler:

vel, jeg blir heller ikke skuffet om jeg får redd barna-kort, fordi julekort ikke er en tradisjon som betyr stort for meg.

Men TS forventer takk, det er jo greia i hele tråden.

Jeg ringer ingen for å si takk for ett julekort, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg takker kanskje med å sende et julekort selv til personen, men har aldri tatt opp telefonen eller sendt sms eller melding på epost eller fb for å takke for et julekort. Har aldri vært vant til det, og de som ønsker å sende julekort gjør det fortsatt og de som ikke ønsker å gjøre det sender ikke.

Jeg sender to julekort hver år, og forventer ikke at de skal takk for kortene. Tenker da på en jeg kjenner som skriver over 100 kort, om den personen skulle forventet takk fra alle. De fleste får personen julekort tilbake fra, men ikke alle. Men denne personens ender julekort, fordi personen har lyst til det ikek fordi personen forventer å få noe i retur.

Gaver har jeg alltid takket for, og det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker selvfølgelig, det er jo bare normalt folkeskikk å takke når man får noe av noen. Men sende tilbake? Nei. Jeg sender ikke julekort, så jeg har ikke tenkt å lage kanskje et eller to julekort, ens ærend for at de som har sendt meg skal få et tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke takk når jeg sender julekort, og jeg forventer ikke å få kort tilbake.

Jeg sender kort til noen få hvert år, og jeg tror jeg får tilbake fra de fleste, men jeg teller ikke, jeg setter pris på de som husker meg og regner med at det er en grunn til at noen ikke gjør det.

Jules-sms derimot er noe faenskap jeg godt kunne klart meg uten fordi jeg føler jeg blir helt nødt til å svare, noe jeg ikke alltid har like lyst til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekort er vel en tradisjon som er på vei ut. Selv sender jeg ingen, og forventer derfor ikke å få noen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender aldri julekort selv, men får 2-3 stk hvert år. Og når jeg får dem, så blir jeg veldig glad og ringer alltid for å takke og snakke litt. Synes julekort er kjempetrivelig, og kommer nok til å sende noen når jeg får unger som kan være avbildet på kortet.

Synes det er litt rart å ikke takke for julekort. Man får da julekort av folk man kjenner, og de snakker man jo med innimellom? Dere får gjøre som dere vil, men jeg tror nok at de som sender hadde satt pris på litt oppmerksomhet tilbake :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror IKKE julekort er på vei ut. I allefall ikke alle typer. Spesielt på grunn av småbarnsforeldre, som lager kort med barna på. Alle kjøpesenter har jo en fotokrok der barna kan fotograferes for tiden.

Jeg har sjelden sendt julekort før, men nå som jeg har fått barn, har det blitt en fast del av juleforberedelsene.

Men hva med de upersonlige julebrevene, ser folk skryter av hva de selv og familien har opplevd siste året, og kopierer det ut og sender det ut til fjern og nær, enten i post eller per epost? Hadde ikke gjort meg noenting om denne skikken hadde dødd ut...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker kun for julekort med bilder av barn. Syns det er hyggelig å se hvordan de vokser fra år til år og kommenterer som regel alltid til foreldrene at det var fine bilder. Kort uten bilder ser jeg ikke poenget med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker kun for julekort med bilder av barn. Syns det er hyggelig å se hvordan de vokser fra år til år og kommenterer som regel alltid til foreldrene at det var fine bilder. Kort uten bilder ser jeg ikke poenget med....

Og jeg som sender vanlige gammeldagse kort til alle foreldre som har sendt meg bilder av barna sine gjennom flere år. Jeg må takke dem, da, men vanlige kort fra barnløse meg er altså poengløst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror IKKE julekort er på vei ut. I allefall ikke alle typer. Spesielt på grunn av småbarnsforeldre, som lager kort med barna på. Alle kjøpesenter har jo en fotokrok der barna kan fotograferes for tiden.

Jeg har sjelden sendt julekort før, men nå som jeg har fått barn, har det blitt en fast del av juleforberedelsene.

Men hva med de upersonlige julebrevene, ser folk skryter av hva de selv og familien har opplevd siste året, og kopierer det ut og sender det ut til fjern og nær, enten i post eller per epost? Hadde ikke gjort meg noenting om denne skikken hadde dødd ut...

Jeg kunne ikke vært mer enig. Et år fikk vi et julebrev på to tette skrevne sider. Mannen hadde skrevet et avsnitt om komplikasjoner i forbindelse med konas underlivoperasjon. WTF?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sener julekort, mest fordi jeg syns det er koselig, og litt for morro skyld. Det er mest med familie, og de syns selvsagt det er koselig, men jeg vet at jeg ikke får tilbake, det er mest fordi de er gamle og ensomme og syns det er koselig med kort i posten.

Sender også til venninner, må inrømme at jeg i starten ikke tenkte over at de skulle takke eller sende tilbake, men må så jeg ble skuffet da de ikke en gang nevnte det når vi møttes like etter jul.

Merker STOR forskjell på folk, noen sier "var koselig med kort" når vi treffes, eller skriver en melding "fikk kort idag, koselig", andre sier ingenting, de gidder jeg ikke sende til lenger, rett og slett. Et år lagde jeg og ex'en min kort ( ja litt fritidsproblemer) og sendte til hans familie og venner også, var mange som ikke takket eller sa noe, var ganske skuffende, til slutt spurte jeg faktisk noen venner av oss "fikk dere kortet eller???!"

Det er også skuffende med de som ikke takker for en personlig julegave, noe du har funnet som du vet at den personen liker veldig godt, det er ofte de samme som ikke takker for julekort. Også har man de som kommer med en vin til deg når du har invitert til middag og de som tar med seg vinen de ikke drakk opp når de drar igjen, ofte de samme ja...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns julekort er skikkelig stress :tristbla: Jeg sender kort, og små gaver, til perifere venner jeg aldri ser, fordi de sender til meg og jeg ikke vil være frekk. Hvis noen jeg ikke tenkte på å sende til sender til meg, så skynder jeg meg enten å sende noe tilbake, eller så takker jeg i det minste for kort (og evnt gave).

Verst er det med et par jeg bodde hos et par uker på ferie for 7-8 år siden. De syns det er SÅ koselig å sende forseggjorte gaver, masse godteri jeg ikke liker, masse småting og alltid en stor, tung fruktkake ingen i familien min liker. Jeg kan jo ikke si til dem at jeg vil de skal slutte å sende ting? :tristbla: Men i år orker jeg ikke sende noe tilbake, så da sender jeg bare et kort. Er det frekt? Jeg har jo nesten aldri noe med disse folkene å gjøre mer. Et par mail i året, mest av høflighet. Men de var utrolig hyggelige da jeg var der på ferie, og jeg fikk bo der gratis. Noen aspekter med jula er bare stress :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare spørre: hva slags motiv har du på kortene dine? Jeg får årlig julekort med bilde at x-antall barn og med tekst ala "Vi ønsker deg og dine en riktig god jul"- jaha, men hvem er dere? Sier seg selv at dette er perifere bekjente/slektninger - men jeg aner jo ikke hvem de er ungene til. Ergo kan jeg ikke takke noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tekst ala "Vi ønsker deg og dine en riktig god jul"- jaha, men hvem er dere?

Skriver de ingenting bakpå? :klo: Er vel normalt å skrive noe sånt som "Julehilsen fra familien Martinsen" bak? Ellers blir det hvert fall veldig upersonlig, hvis de folka sender ut prikk like kort til alle uten noe håndskrevet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan takke i noen sammenhenger - andre ikke.

Det er opplagt at julekort = skrytekort for alle med barn.

De ønsker å prakke på omverdenen barna deres så ofte de kan. Alle skal liksom synes de er så søte og fantastiske.

Er ikke alle som gidder å henge opp bilder av andre folks barn - selv ikke i form av julekort.

Man kan være sikker på at flesteparten som har fått barn PLUTSELIG begynte å sende julekort...så KOOOOOSELIG.......hmmm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker kun for julekort med bilder av barn. Syns det er hyggelig å se hvordan de vokser fra år til år og kommenterer som regel alltid til foreldrene at det var fine bilder. Kort uten bilder ser jeg ikke poenget med....

Jøss, det var nå litt hjerterått.

Så barnløse er altså ingen vits å "kaste bort tid på", med andre ord...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som sender vanlige gammeldagse kort til alle foreldre som har sendt meg bilder av barna sine gjennom flere år. Jeg må takke dem, da, men vanlige kort fra barnløse meg er altså poengløst?

Jøss, det var nå litt hjerterått.

Så barnløse er altså ingen vits å "kaste bort tid på", med andre ord...?

Om dere leste hva jeg skrev så ser jeg ikke helt poenget med kort uten bilder, og det er vel ikke spesielt normalt at voksne uten barn lager kort med bilder av seg selv? Derfor jeg skrev "kort med bilder av barn". Hadde forøvrig spart på kort med bilde av voksne eller dyr jeg kjenner. Jeg får, pga. mange forskjellige verv en stor haug med julekort fra forskjellige mennesker og foreninger hver år - alle uten bilder går rett i papirsøpla. Har ikke plass eller interesse av 20 kort som alle inneholder de samme frasene.

Er forøvrig ufrivillig barnløs selv, så dette handler ikke om at barnløse ikke er verdt å bruke tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at nå for tiden sender man bare julekort om man har barn. Lager det så nettet og sender til de man ønsker. Det er jo koselig å få det altså. Får egentlig bare av tantebarn. Slike masseproduserte. Hadde jeg derimot fått et hjemmelaget eller ett julekort fra tenner så hadde jeg selvfølgelig takket veldig og sendt tilbake. Men jeg kommer ikke til å lage masseproduserte julekort av meg og mannen og sende rundt:P forresten når jeg får et julekort i handa så takker jeg jo alltid for det;)

Jeg kommer nok til å lage julekort når vi får barn, syntes det er koselig det. Men de med kun bilde og et god jul er jo litt skrytekort med lite baktanke etter min mening. MEn for all del, det er jo koselig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...