Gå til innhold

Når man ikke får respons på julekortene man sender.........

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk er så forskjellige når det gjelder julekort, men jeg synes at du med god samvittighet kan la være å sende til bestevenninnen din. Jeg vet om mange som feks ikke sender kort til de som de støter på i det daglige, mens andre sender til alle man har på facebook. Ser jo ut til at det er vanligst at folk begynner å lage julekort når de har fått barn, mens andre lar være å sende ut kort i sympati med feks ufrivillig barnløse. Som student langt hjemmefra setter jeg pris på å se hvordan mine yngre slektninger forandrer seg fra år til år, men for meg meg blir det litt rart å få kort fra noen man bor i samme by med (med mindre det blir brukt som feks til og fra kort på en gave). Jeg synes ikke du kan kreve et kort tilbake, men et takk, dét synes jeg du burde få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Jeg synes det er rart at man ikke har blitt lært opp til å takke for ting man får.

Det er en tradisjon ja, men nå var det generelt jeg skrev. Det er vanlig folkeskikk og takke visst man får noe, sånn er det bare. Så ja, visst du mener at du ikke trenger å takke for ting, så ER ikke det god folkeskikk. Du burde ta deg sammen og faktisk sette pris på at folk tenker på deg. Og faktisk takke folk som gjør det.

Jeg er lært opp til å takke for ting, men jeg er ikke lært opp til å takke for brevpost, postkort, korte, masseutsendte meldinger, og det er nettopp det det meste av julekort jeg har fått er. På lik linje med julekort per mail, sms og andre medier.

Og vet du, jeg har overhode ingen grunn til å "ta meg sammen" når det gjelder min folkeskikk, for den er mer en god nok slik den er.

At du faktisk blir grinete fordi du ikke får noe tilbake når du GIR noe, er derimot noe du kanskje burde ta deg sammen på. Man gir ikke ting for å få noe tilbake, man gir ting fordi man ønsker å glede dem. Gir du ikke av giverglede, så la det heller være.

Nå koster det faktisk penger å sende ett kort, i motsettning til facebook.

aaah, så det ER ikke tanken som er viktigst, det er pengene!! Da betyr jo sms-meldinger, facebook-julekort og mailjulekort akkurat like mye da, for de har jo også tenkt på deg.

Og jeg vil si med en gang, at dersom jeg hadde fått ett hjemmelaget julekort som jeg så vedkommende hadde lagt ned både tid og hjerte i, så hadde jeg SELVSAGT takket!! Det ville nemlig vært en liten gave, mens ett masseprodusert julekort Redd Barna har sendt ut masse av, der noen har skrevet "god jul og godt nyttår" på baksiden og sendt, anser jeg ikke som noen gave nei. Like lite som jeg anser en jule-sms som en gave.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah, så det ER ikke tanken som er viktigst, det er pengene!! Da betyr jo sms-meldinger, facebook-julekort og mailjulekort akkurat like mye da, for de har jo også tenkt på deg.

Og jeg vil si med en gang, at dersom jeg hadde fått ett hjemmelaget julekort som jeg så vedkommende hadde lagt ned både tid og hjerte i, så hadde jeg SELVSAGT takket!! Det ville nemlig vært en liten gave, mens ett masseprodusert julekort Redd Barna har sendt ut masse av, der noen har skrevet "god jul og godt nyttår" på baksiden og sendt, anser jeg ikke som noen gave nei. Like lite som jeg anser en jule-sms som en gave.

Du motsier jo deg selv. Du påstår at det er tanken som teller,men da er ikke et masseprodusert kort godt nok? :lete:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om julekort så er det slike hjemmelagende kort jeg snakker om og når jeg sier at folk mangler folkeskikk dersom de ikke takker så er det fordi at er helt naturlig for meg å takke for noe slikt. Jeg forventer ikke at folk sender kort tilbake eller ringer og takker, men nevner at det var hyggelig og takker når man snakker sammen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte faktisk ut tre hjemmelaget kort for en ukes tid siden(som jeg har brukt mye tid på) enda ikke hørt noe. Veldig spent på om noen takker :lete:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du motsier jo deg selv. Du påstår at det er tanken som teller,men da er ikke et masseprodusert kort godt nok? :lete:

Jeg motsier ikke meg selv, jeg sier at jeg takker når jeg får en gave og ikke når jeg får brevpost. Jeg sier at ett hjemmelaget kort vedkommende har laget spesielt til meg, med sjel og hjerte, er mer gave en kort, og jeg takker alltid for gaver.

Du kan søke med stearinlyset ditt så mye du orker, det var ikke vanskeligere en som så, og det skrev jeg faktisk også.

Når jeg snakker om julekort så er det slike hjemmelagende kort jeg snakker om og når jeg sier at folk mangler folkeskikk dersom de ikke takker så er det fordi at er helt naturlig for meg å takke for noe slikt. Jeg forventer ikke at folk sender kort tilbake eller ringer og takker, men nevner at det var hyggelig og takker når man snakker sammen ellers.

Ok, kort som er hjemmelaget og lagt sjel og hjerte i, ja, det ville jeg takket for. Men det er faktisk ikke SÅ mange som gjør det, jeg har fått få. Stort sett er det enten masseprodusert A4brev skrevet ut på rødt papir, eller Redd Barna-kort med enkelt "god jul" på. For meg er det brevpost, ikke gaver.

en som scrapper for eksempel, og faktisk legger masse flid ned i kortene og tilpasser dem hver enkelt, det er gaver som ikke bare kastes etter jula er over. Blir noe annet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, kort som er hjemmelaget og lagt sjel og hjerte i, ja, det ville jeg takket for. Men det er faktisk ikke SÅ mange som gjør det, jeg har fått få. Stort sett er det enten masseprodusert A4brev skrevet ut på rødt papir, eller Redd Barna-kort med enkelt "god jul" på. For meg er det brevpost, ikke gaver.

en som scrapper for eksempel, og faktisk legger masse flid ned i kortene og tilpasser dem hver enkelt, det er gaver som ikke bare kastes etter jula er over. Blir noe annet ja.

Hva mener du med hjemmelaget, slik at kortet blir godt nok for deg? :gave:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting Bachata

Jeg synes ikke du fortjener julekort med den holdningen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte faktisk ut tre hjemmelaget kort for en ukes tid siden(som jeg har brukt mye tid på) enda ikke hørt noe. Veldig spent på om noen takker :lete:

Håper du får respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg motsier ikke meg selv, jeg sier at jeg takker når jeg får en gave og ikke når jeg får brevpost. Jeg sier at ett hjemmelaget kort vedkommende har laget spesielt til meg, med sjel og hjerte, er mer gave en kort, og jeg takker alltid for gaver.

Du kan søke med stearinlyset ditt så mye du orker, det var ikke vanskeligere en som så, og det skrev jeg faktisk også.

Så visst noen skriver et brev til deg, la oss si 6 sider. Du takker ikke fordi det er brevpost?

Ja, jeg vet jeg kverulerer nå, men det er "hjemmelaget", men du takker jo ikke for brevpost skriver du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med hjemmelaget, slik at kortet blir godt nok for deg? :gave:

hjemmelaget trodde jeg lå litt i ordet jeg: laget hjemme.

Men vil du kverulere så skal du gjerne få fortsette, men finn ordboka, så finner du ut hva hjemmelaget er.

Og en annen ting Bachata

Jeg synes ikke du fortjener julekort med den holdningen din.

jammen jeg har jo aldri bedt om julekort heller, jeg blir ikke lei meg om jeg ikke får det!!! Hva er så vanskelig med å forstå, ikke alle anser julekort som en juletradisjon, aksepter det da!

Jeg har andre måter å ta vare på mine vennskap på og vise dem at jeg bryr meg om dem.

Så visst noen skriver et brev til deg, la oss si 6 sider. Du takker ikke fordi det er brevpost?

Ja, jeg vet jeg kverulerer nå, men det er "hjemmelaget", men du takker jo ikke for brevpost skriver du.

Hvis noen skriver ett brev til meg på 6 sider, så svarer jeg for på brevet. Jeg leser det ikke og sier tusen takk.

Men nå skal den uforskammede Bachata, siden jeg nå har lært at man er både det ene og det andre om man ikke er noe julekort-fan, gå å legge seg. Etter å ha laget ett hjemmelaget bursdagskort, som jeg lager fordi JEG liker å lage det. Om bursdagsbarnet takker for bare gaven og ikke kortet, så går det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men for meg er det naturlig å takke for både postkort og julekort, rett og slett fordi personen har tatt seg bryet med å tenke på meg, og sende meg et kort. Jeg har sluttet å sende julekort fordi folk nærmest tar det som en selvfølge at jeg skal bruke tid og penger på kort, men ikke en gang gidder å vise omtanke tilbake. Det samme gjelder gaver. Så ja jeg synes det er litt frekt å ikke takke for kort, eller sende en sms eller sende et kort tilbake, men det er nå bare meg :sjenert:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Det blir latterlig å sammenligne et selvskrevet/selvlaget julekort med frimerke med facebook. At du ikke ser den, er enda rarere enn det forrige du skrev.

Så det er EGENTLIG ikke tanken som teller, men at det er ett fysisk postkort?

Man kan jo skrive fine lange mail på facebook og fine beskjeder på sms, og legge ved en liten bilde collage om man ønsker det.

Så dette er altså mindreverdig ett postkort fordi du betaler for kortet?

Jeg skjønner ikke....?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hjemmelaget trodde jeg lå litt i ordet jeg: laget hjemme.

Men vil du kverulere så skal du gjerne få fortsette, men finn ordboka, så finner du ut hva hjemmelaget er.

Ingen ordbok kan fortelle meg hva du synes er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra å få julekort, da får jeg dårlig samvittighet fordi jeg sikkert har glemt å sende til den jeg fikk fra ....... Ulogisk ? Jada .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra å få julekort, da får jeg dårlig samvittighet fordi jeg sikkert har glemt å sende til den jeg fikk fra ....... Ulogisk ? Jada .

Det er ihvertfall bra du innrømmer det selv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen ordbok kan fortelle meg hva du synes er godt nok.

Men det er jo du som trekker inn "godt nok for meg", jeg har ikke nevnt det med ett ord. Jeg har nevnt hjemmelaget, ett ord du tydeligvis ikke skjønner hva jeg mener med.

for meg er altså hjemmelaget laget hjemme, av personens om sender det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo du som trekker inn "godt nok for meg", jeg har ikke nevnt det med ett ord. Jeg har nevnt hjemmelaget, ett ord du tydeligvis ikke skjønner hva jeg mener med.

for meg er altså hjemmelaget laget hjemme, av personens om sender det.

Du har ikke skrevet det ordrett nei, men du skriver at et massepodusert kort ikke er noe å takke for, selvom det opprinnelig burde vært tanken som teller, at noen husker på deg. Men for all del, ikke takk du visst du ikke mener at de som ikke er hjemmelagde ikke er gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke skrevet det ordrett nei, men du skriver at et massepodusert kort ikke er noe å takke for, selvom det opprinnelig burde vært tanken som teller, at noen husker på deg. Men for all del, ikke takk du visst du ikke mener at de som ikke er hjemmelagde ikke er gode nok.

Jeg har ikke skrevet ikke-ordrett engang at noe må være "bra nok for meg".

jeg har sagt jeg takker for gaver, ikke for kort. Masseproduserte kort med "god jul og godt nyttår" på kan jeg fint stå over å få, julekort er ikke en tradisjon JEG har eller ønsker å begynne med fordi andre mener jeg bør være høflig.

Og nei, jeg takker ikke for masseproduserte julekort, det har jeg da sagt fra første innlegg, hva er poenget med "men ikke takk duh.." det er jo det jeg har sagt hele tiden.

Jeg har også sagt at jeg ikke verken forventer meg eller ønsker meg julekort. Julekort betyr ikke noe for meg.

Kjære, skulle tro du var en av mine nære, som tok deg personlig nær av at jeg ikke takket deg for Redd Barna kortet du sendte i fjor der du hadde kjapt skriblet ned god jul og sendt i posten.

Men det er du ikke skjønner du, så det går ikke utover deg at jeg ikke takker, jeg får heller ikke mange og det er helt sikkert som en konsekvens av at jeg ikke deltar i den tradisjonen selv.

Man må få velge å ikke henge seg på andres tradisjoner.

Må bare legge til: dette med at "det er tanken som teller", det er da egentlig dere som bruker mot meg, ikke omvendt. Dere mener jeg bør takke fordi noen tenker på meg.

Jeg sier at jeg gir uten å forvente at noen takker meg for det, at jeg mener givergleden bør være det som får folk til å gi, ikke trangen til takk.

Endret av Bachata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet ikke-ordrett engang at noe må være "bra nok for meg".

jeg har sagt jeg takker for gaver, ikke for kort. Masseproduserte kort med "god jul og godt nyttår" på kan jeg fint stå over å få, julekort er ikke en tradisjon JEG har eller ønsker å begynne med fordi andre mener jeg bør være høflig.

Og nei, jeg takker ikke for masseproduserte julekort, det har jeg da sagt fra første innlegg, hva er poenget med "men ikke takk duh.." det er jo det jeg har sagt hele tiden.

Jeg har også sagt at jeg ikke verken forventer meg eller ønsker meg julekort. Julekort betyr ikke noe for meg.

Kjære, skulle tro du var en av mine nære, som tok deg personlig nær av at jeg ikke takket deg for Redd Barna kortet du sendte i fjor der du hadde kjapt skriblet ned god jul og sendt i posten.

Men det er du ikke skjønner du, så det går ikke utover deg at jeg ikke takker, jeg får heller ikke mange og det er helt sikkert som en konsekvens av at jeg ikke deltar i den tradisjonen selv.

Man må få velge å ikke henge seg på andres tradisjoner.

Må bare legge til: dette med at "det er tanken som teller", det er da egentlig dere som bruker mot meg, ikke omvendt. Dere mener jeg bør takke fordi noen tenker på meg.

Jeg sier at jeg gir uten å forvente at noen takker meg for det, at jeg mener givergleden bør være det som får folk til å gi, ikke trangen til takk.

Griet. Jeg er litt lei av diskusjonen oss i mellom nå.

Forresten så er mine julekort laget og skrevet med tanke på hvem som skal få det. Pynt, juledikt osv osv. Men jeg hadde ikke blitt skuffet visst jeg fikk et redd-barna-kort.

Og jeg forventer ikke takk, men jeg synes det er vanlig høflighet å si takk når man får noe. Man skriver ikke takkekort for et julekort, men ta en telefon, snakk med vedkommende om andre ting enn kortet, og gjerne si takk/så koselig etc for kortet i samtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...