Gjest Regza Skrevet 8. desember 2011 #21 Del Skrevet 8. desember 2011 Fysj, så mange uoppdragne drittunger det var i denne tråden. Selvfølgelig takker man! Håper dere finner en Skikk- og bruk-bok under juletreet! Hvorfor? Aldri møtt noen som takker for postkort, om det er feriekort eller julekort. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2011 #22 Del Skrevet 8. desember 2011 Hvorfor? Aldri møtt noen som takker for postkort, om det er feriekort eller julekort. Jeg er vant til at man takker for kort. Både feriekort og julekort. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. desember 2011 #23 Del Skrevet 8. desember 2011 Det har aldri falt meg inn å takke for julekort, det høres sært ut. Gaver derimot takker jeg alltid for. Imidlertid sender jeg alltid kort tilbake til de som sender til meg, hvis de ikke allerede har fått kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 8. desember 2011 #24 Del Skrevet 8. desember 2011 sender ikke julekort og vil ikke ha det heller :gjeiper: tror ikke jeg har fått det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 8. desember 2011 #25 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg blir faktisk både fornærmet og snurt. Jeg takker ALLTID visst jeg får noe, jeg synes det er vanlig folkeskikk. Det som irriterer meg mest er min såkalte bestevenninne. Jeg har sendt julekort til henne og familien i 7 år.. Og ikke fått et eneste tilbake. Kanskje hun har sagt takk 3 ganger, og ikke et eneste kort tilbake. Visst jeg ikke får kort i år, da gidder jeg ikke sende til neste år. PUNKTUM. Hva mener dere? Hva jeg mener? Jeg mener at du er utrolig barnslig. Hvorfor er det bare venninnen din som skal bli ekskludert? Du kan jo ikke mene at hun er no særlig venninne hvis du skal slutte å sende kort til henne når hun faktisk takker ca halvparten av gangene du har sendt julekort. Hvis det er så innmari viktig at de du sender til svarer slutter du å sende til alle de som ikke takker/sender kort tilbake. Det ble litt rotete, sorry... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #26 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg sender julekort fordi jeg ønsker å glede andre, og sender fortsatt til flere som ikke sender tilbake. Men jeg skal innrømme at jeg syns det hadde vært kosleig å fått en bekreftelse på at de syns det er koselig, eller et lite takk, en gang eller to? Jeg syns det er utrolig koselig å få og sende julekort jeg, det er så mye mer personlig enn å bare skrive en tekstmelding eller å lime et bilde på facebook. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 9. desember 2011 #27 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg sender julekort. Hvert år. Noen sender tilbake og. Koselig det. Ikke så farlig om de takker for julekortet de har fått av meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #28 Del Skrevet 9. desember 2011 Huff, jeg har aldri takket for julekort jeg har fått i posten! Aldri hørt om at det er vanlig. Når mener dere man skal sende kort tilbake og takke, da? I romjula, som et slags forsinket julekort (eller skynde seg å rekke det før jul, slik at det skal se ut som man selv også hele tiden planla å sende julekort til vedkommende...) Selv har jeg aldri sendt julekort, men de to siste årene har vi begynt med det. Pga at vi har fått barn, og da lager vi julekort med bilde av henne og sender til familie og nære venner. Har aldri falt meg inn å vente på en "takk" fra noen av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 9. desember 2011 #29 Del Skrevet 9. desember 2011 Takker aldri, har heller aldri fått (eller forventet!) takk for våre julekort. Absolutt ikke vanlig i min familie og omgangskrets. Jeg kommenterer gjerne julekortet, f.eks. hvor fint bildet var, så koselig kort eller noe slikt om jeg husker det neste gang jeg møter de jeg har fått kort av, men har på ingen måte dårlig samvittighet om jeg glemmer det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 9. desember 2011 #30 Del Skrevet 9. desember 2011 Familien min får alltid et sånt langt julekort fra noen venner som skriver om alt det de har gjort i løpet av året, som alltid er et høydepunkt fordi de finner på så utrolig mye rart! Dét er det naturlig å takke for eller ringe tilbake og kommentere, fordi det rett og slett er så utrolig bra. Men alle disse som bare sender et bilde med "god jul", nei det er det ikke naturlig å takke for i min bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nay Skrevet 9. desember 2011 #31 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg må innrømme at jeg ikke takker for julekort, bortsett fra hvis jeg treffer vedkommende rett etterpå... Men jeg sender jo alltid julekort til de jeg får fra. Har vel alltid tenkt at det er tradisjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #32 Del Skrevet 9. desember 2011 Helt enig med mange her om at det ikke er naturlig å takke for julekort. Jeg sender for første gang ut i år, men forventer absolutt ikke takk tilbake for at jeg "tvinger" bilder av meg og familien min på familie og venner :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 9. desember 2011 #33 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg blir faktisk både fornærmet og snurt. Jeg takker ALLTID visst jeg får noe, jeg synes det er vanlig folkeskikk. Det som irriterer meg mest er min såkalte bestevenninne. Jeg har sendt julekort til henne og familien i 7 år.. Og ikke fått et eneste tilbake. Kanskje hun har sagt takk 3 ganger, og ikke et eneste kort tilbake. Visst jeg ikke får kort i år, da gidder jeg ikke sende til neste år. PUNKTUM. Hva mener dere? Jeg har aldri sendt julekort, jeg har aldri forventet å FÅ julekort, og jeg har ikke noe spesielt forhold til julekort. Jeg har heller aldri takket for verken julekort, feriekort eller andre brev, det har rett og slett aldri vært vanlig. Jeg har ofte fått julekort med alle barn, barnebarn etc til ei tante, jeg får det, jeg leser det uhorvelig tettskrevne kortet, og jeg snakker alltid med henne om hva de forskjellige barnebarna har jgort, så store de har blitt etc neste gang jeg prater med henne. Men jeg TAKKER ikke for det, ikke for å være uhøflig, men rett og slett fordi jeg aldri har lært at man skal takke for kort og brev. Jeg sender heller ikke tilbake, rett og slett fordi JEG aldri har hatt noen tradisjon for å skrive og sende julekort. JEG synes ikke det er koselig å sitte å skrive det å sende det ut, for meg er det ingen hyggelig tradisjon, så hvorfor skal jeg måtte gjøre det til andre bare fordi DE synes det er koselig å gjøre det? Noen har helt sikkert sluttet å sende til meg også oppigjennom, og det er også helt greit. Å takke for julekort, vel. Jeg slutter bare å sende til de som ikke takker, jeg, og bruker ikke mer energi på det. Undrer meg mer over foreldre (ja, det er deres ansvar) som ikke oppfordrer barn til å sende en takk til de som de får julegave fra. Det var helt vanlig da jeg var liten, sendte en takk, gjerne med en liten tegning. Jeg hadde syntes det var koselig å få, jeg gir gaver til ganske mange barn. Det er noe HELT annet å ikke takke for gaver!! Kort og gaver er forskjellig, slik jeg er oppdratt ihvertfall. Julekort kan ofte være ett gratiskort med teksten "God jul og godt nyttår!" og intet mer, for meg betyr det ingenting i forhold til noen som har gått ut og kjøpt en gave til meg. Jeg er vant til at man takker for kort. Både feriekort og julekort. Jeg er ikke vant til det, vi har gjerne kunnet snakke om kortet, hvor vedkommende har vært, så store barna har blitt etc, men ikke takket for kortet alene. Jeg syns det er utrolig koselig å få og sende julekort jeg, det er så mye mer personlig enn å bare skrive en tekstmelding eller å lime et bilde på facebook. Ikke sant, DU synes det er utrolig koselig, DU liker tradisjonen julekort Men er det ikke lov for andre å ikke ha noe forhold til det? MÅ alle rundt deg like det samme som deg, ellers blir du sur på dem og vil ikke være hyggelig mot dem mer? Jeg stiller meg litt kritisk til dette med å forvente å få dette og hint tilbake når man liksom er hyggelig og gjør noe en selv synes er koselig. Har dere tenkt over at andre kanskje ikke legger så mye i det? Selv gir jeg ikke gaver FOR å få takk eller for å få noe tilbake, jeg gir det fordi jeg ønsker å gi det. Har gitt jule og bursdagsgave i mange år nå til farmor, som jeg ikke får noe tilbake fra, fordi hun ikke gir til barnebarna lenger, bare oldebarn. Det er ikke alltid jeg får noe takk heller, men jeg slutter ikke å gi likevel. Hvorfor? fordi jeg gir fordi JEG har lyst å GI til henne. At jeg ikke får noe tilbake er faktisk helt greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helenehøi Skrevet 9. desember 2011 #34 Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Hvis det er et standard julekort fra fotoknudsen med bilde av dere og teksten "God jul og godt nytt år" skjønner jeg at man ikke takker. Jeg hadde nok sendt en sms og takket for et hyggelig kort, som for å si fra at det er mottatt og at det var en hyggelig gest uansett. På de julekortene hvor folk enten har "scrapbooket" eller skrevet lange tekster om hva de har gjort i løpet av året, hvor det tydelig er brukt mye tid, syns jeg det er en selvfølge at man i det minste sender en sms og roser det/takker. Hvis noen bruker jo mye tid og penger på dette er det jo en liten gave, og det er jo hyggelig å vise at man setter pris på det (selvom man ikke bryr seg også). Å sende en sms tar to minutter og er helt gratis, så hvorfor ikke bare gjøre det. Avsenderen av julekortet blir sikkert glad for å få en respons, selvom de ikke er laget for å få det. Verken jeg eller venninnene mine har noen tradisjon på å skrive julekort til hverandre, men jeg har alltid pleid å sende til gamle tanter og besteforeldre. Noe jeg vet de blir veldig glade for Jeg pleier derimot å lage kort til å feste på gaven, med bilder og tekst. Disse bruker jeg mye tid på, og hvis de som pakket opp gaven bare slang det fra seg uten å vie det noe som helst oppmerksomhet hadde jeg nok blitt skuffet. Edit: Sende sms er kanskje ikke helt gratis, men koster noen øre, Det er gratis her for tiden da jeg har fri bruk Endret 9. desember 2011 av helenehøi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UnderCover Skrevet 9. desember 2011 #35 Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Jeg er enig med mange her, og jeg er også enig med en AB som skrev at enkelte her mangler folkeskikk. JEG takker ALLTID for det jeg får, enten det er julekort, feriekort, gaver, fine ord, hva som helst, fordi jeg synes det er kjempekoselig at andre tenker på meg og inkluderer meg. Jeg har forståelse for at folk er forskjellig. Men jeg synes det er litt rart at de fleste i tråden ikke synes det er på sin plass og takke. Endret 9. desember 2011 av UnderCover 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 9. desember 2011 #36 Del Skrevet 9. desember 2011 Det er vel helt naturlig å takke for julekort?? Man kommenterer jo ihvertfall på en eller annen måte at man har mottatt kortet. For meg gjelder det både feriekort og julekort, og jeg hadde blitt skuffet hvis dem jeg sendte kort til ikke sa noe. Trodde dette var vanlig folkeskikk jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 9. desember 2011 #37 Del Skrevet 9. desember 2011 Hvor ble det av: "Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad" ? Smålig å forvente kort tilbake og takk, men selvfølgelig hyggelig og naturlig at det får en kommentar om det passer slik. Eks. "Så fint kort du hadde laget i år, koselig!" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 9. desember 2011 #38 Del Skrevet 9. desember 2011 Møter jeg på folk som har sendt meg julekort sier jeg takk. Jeg sender derimot ikke takkekort eller julekort tilbake. Hvorfor? Julekort er ikke en del av min tradisjon, jeg finner det verken søtt, koslig eller nødvendig. jeg ønsker vennene mine god jul personlig eller tar en telefon om det er noen jeg skjeldent møter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 9. desember 2011 #39 Del Skrevet 9. desember 2011 jeg synes det høres rart ut at folk forventer et takk, og blir fornærmet om de ikke får det. i min familie har aldri det å sende ut julekort vært noe tema engang, men vi har jo fått noen fra andre likevel. Vet egentlig ikke om foreldrene mine har takket for de, men tror da ikke det. det virker liksom så unaturlig å ringe og takke for et julekort... noe annet blir selvsagt om du sier det mens du møter vedkommende, men å ringe til noen som bor på andre siden av landet, for å si "takk for julekortet!" fremstår ihvertfall for meg som litt sært.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 9. desember 2011 #40 Del Skrevet 9. desember 2011 Hvor ble det av: "Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad" ? Smålig å forvente kort tilbake og takk, men selvfølgelig hyggelig og naturlig at det får en kommentar om det passer slik. Eks. "Så fint kort du hadde laget i år, koselig!" ikke sant? Jeg tenker også sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå