Gå til innhold

52 barnevernsbarn utsatt for grove overgrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør man ha tillit til barnevernet?

http://www.adressa.no/nyheter/deglemtebarna/article1738925.ece

Leste i en annen avis, om samme saken, at rundt 80% av slike saker henlegges, disse 52 sakene er saker hvor det har falt dom, mørketallene er med andre store og det er mange, mange flere barn enn disse 52 som etter all sannsynlighet har blitt mishandlet i de familene barnevernet har plassert dem i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan tenke meg at fosterforeldre som trenger et leketøy eller to, åpner armene sine for å ta imot fosterbarn.

Lurer på hvor barnevernet finner disse fosterforeldrene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnevernet jobbet annerledes, ville ikke dette skjedd!

I Canada går barnevernet inn i hjemmet og ordner opp i familien og tar tak i kjernen til problemet, alle får hjelp, slik at de slipper å fjerne barnet og gjøre ting værre enn det er. Det er på en måte som i nanny - sos barnevakten, eller hva det heter.

Om situasjonen er for ille, så må de ta bort barnet, men de prøver å unngå det så godt det går. På denne måte får de flere trygge og glade barn.

Jeg syns det skulle vært veldig strenge krav til å jobbe innen barnevernet, og de burde ha strenge krav når det gjelder fosterforeldre. Syns de virker veldig sløve når det gjelder å godkjenne fosterforeldre - mener, hvorfor i alle dager godkjenner barnevernet fosterforeldre som allerede har på rullebladet at de har misbrukt ???

Jeg vet barnvernet sliter med å finne skikkelige fosterforeldre, og derfor har de nesten bare avskummet å velge mellom...

Mange av fosterforeldrene gjør det bare fordi de vil ha pengene. Har hørt noen historier fra bekjente om hvor fælt de hadde det i fosterhjem. De fikk lite å spise, de ble misbrukt eller forsøkt voldtatt. Når de fortalte det til barnevernet ble de ikke trodd ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min ble satt bort i fosterhjem fra hun var 2 år og ble både misbrukt og mishandlet av fosterfaren og fosterbror i 12 år uten at bv gjorde noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ta norsk barnevern seriøst. De sløser bort penger og gjør absolutt ingenting nyttig! Er det noen i det hele tatt som er fornøyd med dem? :tristbla:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ta norsk barnevern seriøst. De sløser bort penger og gjør absolutt ingenting nyttig! Er det noen i det hele tatt som er fornøyd med dem? :tristbla:

NEI!

Søsteren min kom på en barnepsykiatrisk instutisjon. Hun hadde det greit der, heeelt til de ville sette henne i fosterhjem. Da var hun 15, og jeg ble livredd. Jeg nektet barnevernet det og jeg argumenterte og maste og ga meg ikke! Til slutt fikk hun komme hjem da hun var 16 - heldigvis - så hun slapp fosterhjem.

Å bli satt i fosterhjem er det samme som å bli misbrukt, voldtatt, mishandlet ... jeg vet om bare TO jenter som hadde det bra i fosterhjem! Så det er noen fosterforeldre som er fantastiske - med de er i fåtall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var nettopp på NRK også og der sa de at disse barna normalt sett skal ha oppnevnt en tilsynsfører de skal treffe med jevne mellomrom som skal holde øye med hvordan det går med barnet, men i 40% av tilfellene, så hadde visst ikke barnevernsbarnet hatt kontakt med en sånn tilsynsfører så hyppig som de skulle, så da er det jo ingen som passer på disse da :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Bør man ha tillit til barnevernet?

Man burde kunne ha tillit til barnevernet iallefall, og i mange tilfeller så har man ikke noe annet valg enn å ha tillit til BV heller.

Artikkelserien/kampanjen til adressa.no illustrerer at det finnes mye som ikke er godt nok. Det går ikke an å forsvare at barn er utsatt for overgrep under barnevernets omsorg.

Det beste hadde vært om slike medieoppslag førte til en forbedring av barnevernet som helhet. Jeg tror helt sikkert mye burde vært bedre, og at det finnes både dårlige folk og dårlige rutiner.

Når det er sagt, så tror jeg også det finnes mye bra, og at det er mange flinke mennesker i barnevernet, både ansatte og fosterforeldre. Disse hører vi sjelden om i media.

Det samme gjelder i saker der foreldre kritiserer barnevernet i det offentlige, i disse tilfellene har BV oftest ikke anledning til å imøtegå kritikken. Jeg mener altså at mediefokus ikke alltid belyser barnevernets arbeid på en god nok måte.

Det skumle med oppslag som dette, er hvis det skremmer folk vekk fra å kontakte barnevernet hvis de tror det er nødvendig. Det faktum at BV som helhet har mange feil og mangler, veier ikke opp for behovet vi har for et barnevern.

Omsorgssvikt er alvorlig, og jeg stoler nok på BV til å kontakte de om jeg tror et barn ikke har det bra. Alternativet kan i mange tilfeller være verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg under barnevernet fram til rundt 2005. Ble mishandlet i mange år. I ettertid har jeg hørt at det ble ringt inn bekymringsmeldinger, men det ble ikke gjort noe mer med dem. Føler meg litt bitter for at ingen forsøkte å gjøre noe mer aktivt. Stoler ikke på barnevernet, de sviktet i alle fall meg.

Til sist har det nok mye med kapasitet å gjøre også. Det finnes mange flinke fosterforeldre, men de får veldig dårlig oppfølging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnevernet jobbet annerledes, ville ikke dette skjedd!

I Canada går barnevernet inn i hjemmet og ordner opp i familien og tar tak i kjernen til problemet, alle får hjelp, slik at de slipper å fjerne barnet og gjøre ting værre enn det er. Det er på en måte som i nanny - sos barnevakten, eller hva det heter.

Om situasjonen er for ille, så må de ta bort barnet, men de prøver å unngå det så godt det går. På denne måte får de flere trygge og glade barn.

Jeg syns det skulle vært veldig strenge krav til å jobbe innen barnevernet, og de burde ha strenge krav når det gjelder fosterforeldre. Syns de virker veldig sløve når det gjelder å godkjenne fosterforeldre - mener, hvorfor i alle dager godkjenner barnevernet fosterforeldre som allerede har på rullebladet at de har misbrukt ???

Jeg vet barnvernet sliter med å finne skikkelige fosterforeldre, og derfor har de nesten bare avskummet å velge mellom...

Mange av fosterforeldrene gjør det bare fordi de vil ha pengene. Har hørt noen historier fra bekjente om hvor fælt de hadde det i fosterhjem. De fikk lite å spise, de ble misbrukt eller forsøkt voldtatt. Når de fortalte det til barnevernet ble de ikke trodd ...

Så hva skal kravene være? At de sier de ikke har tenkt å begå overgrep? At de tar avstand fra overgrep? At de har mye penger? At de sier de har mye omsorg og kjærlighet å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mann

Er sjeleglad for at jeg løy til barnevernet om hvordan det stod til hjemme hos oss.

Jeg vil mye heller få juling av min egen mor og far enn å bli voldtatt av fremmede pedoer i fosterhjem.

Det var en lang stund jeg trodde jeg hadde prioritert feil som unge da jeg valgte å si at alt var ok og at ingen slo oss hjemme,- men nå skjønner jeg at det beste som kunne skjedd var å bli der jeg var både for meg og søsknene.

Fred i sjelen tross alt.

Jeg hater det som har skjedd med de andre sterkt og inderlig.Og jeg hater det som kommer til å skje med dem i framtiden, og har lite til overs for de syltynne unnskyldningene til Audun Lysbakken på NRK.Inbiller han seg at han har noe snev av troverdighet?Tror han ikke vi skjønner alle sammen at ingenting skal bli forandret?

Hvordan kan barnefjernet påstå at de beskytter unger når de plasserer den hjemme hos folk som beviselig er dømt for sexovergrep?

Er det ikke heller sånn at den etaten der bare er opptatt med å beskytte seg selv og sine egne jobber?

Vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en mann

Man burde kunne ha tillit til barnevernet iallefall, og i mange tilfeller så har man ikke noe annet valg enn å ha tillit til BV heller.

Det er det dummeste utsagnet jeg tror jeg har hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mann

Jeg kan tenke meg at fosterforeldre som trenger et leketøy eller to, åpner armene sine for å ta imot fosterbarn.

Lurer på hvor barnevernet finner disse fosterforeldrene?

På dynga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Det er det dummeste utsagnet jeg tror jeg har hørt.

Det er du i din fulle rett til å mene. Kan jeg spørre hvorfor du mener det er dumt?

Hva mener du er det "smarte" alternativet til å ha tillit til barnevernet når man mistenker at et barn blir utsatt for omsorgssvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest en mann

Det er du i din fulle rett til å mene. Kan jeg spørre hvorfor du mener det er dumt?

Hva mener du er det "smarte" alternativet til å ha tillit til barnevernet når man mistenker at et barn blir utsatt for omsorgssvikt?

Vel, det smarteste jeg kunne ha gjort var tydeligvis det jeg gjorde: Ljuge så det rant og redde meg selv fra noe mer kontakt med dem.

Foreldrene kom på det lure trikset å shippe meg til slekt i utlandet. Case closed.

Barnefjernet skal, bør og må man helt tydelig holde seg langt unna,for er det noe de IKKE gjør, så er det å verne barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Vel, det smarteste jeg kunne ha gjort var tydeligvis det jeg gjorde: Ljuge så det rant og redde meg selv fra noe mer kontakt med dem.

Foreldrene kom på det lure trikset å shippe meg til slekt i utlandet. Case closed.

Barnefjernet skal, bør og må man helt tydelig holde seg langt unna,for er det noe de IKKE gjør, så er det å verne barn.

Som jeg poengterer i det første innlegget mitt, så mener også jeg at BV trenger å forbedres på mange områder. Å plassere barn hos mennesker som er dømt for seksuelle overgrep er direkte forkastelig.

Vil du at barnevernet skal fjernes i sin helhet? Hvilket alternativ ser du for deg i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mann

Som jeg poengterer i det første innlegget mitt, så mener også jeg at BV trenger å forbedres på mange områder. Å plassere barn hos mennesker som er dømt for seksuelle overgrep er direkte forkastelig.

Vil du at barnevernet skal fjernes i sin helhet? Hvilket alternativ ser du for deg i såfall?

Jeg har personlig ingen positive erfaringer med den etaten i eget liv det hele tatt, og føler ingen grunner for å ha tillit til dem.

At du velger å være naiv får være opp til deg.

At en person som skal "ta vare på deg og følge deg opp" KANSKJE dukker opp fire ganger per år HVIS du er så heldig at loven blir fulgt, er ikke til hjelp for noe barn.

Bare det at de putter unger med allergi hjemmehos folk med katter sier sitt. At pedoer blri godkjent diskvalifiserer hele barnevernet. Det har de slv sørget ettertrykkelig for.

Nå er det jo ikke lenger noe problem å skjønne hvorfor de har "taushetsplikt". Jo mindre de er forpliktet til å være åpen om når de blir konfrontert, jo mer greier de å feie under teppet om hvilken type "jobb" de gjør.

Er vel mange i den etaten der som har plassert unger hos overgripere som bør straffes som direkte medskyldig i overgrepene. :kjefte:

For det er de.

Kom ikke og prek til meg om hvor flink de tross alt er og hvor mye "kjærlighet de har for barn". Pedoer og mishandlere har "kjærlighet for barna" de også. :glare:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mann

Mange av fosterforeldrene gjør det bare fordi de vil ha pengene. Har hørt noen historier fra bekjente om hvor fælt de hadde det i fosterhjem. De fikk lite å spise, de ble misbrukt eller forsøkt voldtatt. Når de fortalte det til barnevernet ble de ikke trodd ...

Fordi det passet ikke for barnevernet at ungen hadde et problem når det var under barnevernet... :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...