Gå til innhold

fitte for et stygt ord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller er fitte det styggeste ordet som finnes? I hvertfall et av dem. Jeg takler rett og slett ikke ordet.

Damer er et sexsymbol for mange og det beste hetrofile menn vet, så hvorfor gir man da damers viktigste og sikkert beste kroppsdel (i hvertfall for menn vil jeg tro) et så stygt ord?

Betegnelsen kan også ha sitt opphav fra norrønt fitje, for bergsprekk, revne i fjell.

Andre tilsvarende betegnelser nedtegnet av kulturhistorikere på 1800-tallet, blant annet i Bø i Telemark, er fitta, komta, bessa, kuse, kusa, tusinstrengfela og toblaboka. Det danske ordet for samme er fisse. Denne skrivemåten viser større likhet med det latinske fissur som i medisinsk sjargong betyr sprekk, spjære.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fitte

Høres egentlig ikke så lekkert ut at jeg har ei "spjære" mellom beina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Et underliv skal ikke brukes som skjellsord heller, synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det stygge ord? Ord blir gjort stygge gjennom måten de blir brukt på.

Myten skal ha det til at ordet "fuck" opprinnelig var en forkortelse for en domsbegrunnelse som ble brukt i engelsktalende land for flere hundre år siden:

Folk som ble satt i gapestokken, fikk en plakat der det stod hva de hadde gjort. En av de tingene man kunne havne i gapestokken for, var laus seksualitet. De kalte det "unlawful carnal knowledge". Så FUCK står for "For Unlawful Carnal Knowledge".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er et søtt ord jeg :) Bedre enn glufse hvertfall. DET er stygt det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ordets opprinnelige betydning (eller en av tolkningene) er veldig fin: ordet kommer sannsynligvis fra det norrøne fidje eller fit, som betyr "eng ved vann". ("Fitte" i ordboka)

Det er måten ordet brukes i det moderne språk jeg har problemer med, og jeg synes det er veldig trist at ord for kjønnsorganer brukes som skjellsord.

Endret av Litia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ingen problemer med å bruke fitte som et skjellsord. Ei heller med å spørre en kompis om han har fått seg fitte i det siste. For ordens skyld legger jeg alltid til "jævla" både foran fitte og kødd.

Forresten, hva er den kvinnelige varianten av nordlendingenes "hestkuk". Hestfitte, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre mitt mest brukte skjellsord for tiden.. Klarer bare ikke å la det være, det er det første ordet som kommer ut av munnen min når jeg må banne:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hva er den kvinnelige varianten av nordlendingenes "hestkuk". Hestfitte, kanskje.

Fette eller fett*ord*, f.eks fettlørve. Fetteschtøgg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitte i seg selv er ikke det styggeste synes jeg , det blir verre når man setter et beskrivende ord foran, for eksempel slafsefitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Offensive Pie

Finnes det stygge ord? Ord blir gjort stygge gjennom måten de blir brukt på.

Myten skal ha det til at ordet "fuck" opprinnelig var en forkortelse for en domsbegrunnelse som ble brukt i engelsktalende land for flere hundre år siden:

Folk som ble satt i gapestokken, fikk en plakat der det stod hva de hadde gjort. En av de tingene man kunne havne i gapestokken for, var laus seksualitet. De kalte det "unlawful carnal knowledge". Så FUCK står for "For Unlawful Carnal Knowledge".

En annen mye om samme ord sier at man måtte ha kongens tillatelse for å drive med den slags. Så, for å unngå å bli avbrutt av Onkel Politi, hengte man ut en plakat der det sto "Fornication Under Consent of the King", eller FUCK. Samme myten snakker forøvrig om adelsmenns rett på laverestående kvinners første natt, a la Braveheart :opplyser:

Ellers synes jeg fitte er et fantastisk ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...