AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #1 Del Skrevet 6. desember 2011 Er det noe en fødsel kan sammenlignes med i smertegrad? Som å klemme fingeren i en dør, eller brekke et bein? Er det vondt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #2 Del Skrevet 6. desember 2011 Det er VONDT å føde. Men kan ikke sammenlignes med noe. Jeg kan hvertfall ikke sammenligne det med noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Japp Skrevet 6. desember 2011 #3 Del Skrevet 6. desember 2011 Er det noe en fødsel kan sammenlignes med i smertegrad? Som å klemme fingeren i en dør, eller brekke et bein? Er det vondt? Det er en smerte jeg aldri har opplevd før fødsel. Jeg forsøkte å forestille meg hvor vondt det kom til å gjøre, men det stemte ikke med virkeligheten. Det var virkelig skikkelig vondt, men som den klisjeen det er så var det absolutt verdt det! (Nå skal jeg ikke rosemale tilværelsen de første ukene. Jeg slet med å få følelser for den lille babyen, men nå som det har gått litt tid og morsfølelsen har kommet så er det verdt det!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #4 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg har ikke noe å samligne med, men så for nylig et program rundt fødsel å der sa dei, at å presse et barn ut, kan samlignes med å forsøke å presse en grapefrugt ned i halsen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #5 Del Skrevet 6. desember 2011 Føles det ut som om underlivet blir revnet i tillegg til mensensmerter ganger 10? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #6 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg må bare litt.. Det er såklart vondt å føde, men alle takler smerten forskjellig, noen har kjempevondt å tror de skal dø, andre syns det er helt greit, og gjør det gjerne igjen - mens noen igjen nekter å gjøre dette noe mer når de har fått sin førstefødte. Bare forbered deg på smerten, men hvordan smerten arter seg kan du ikke helt forberede deg på - det finnes jo forskjellige smertestillende som kan hjelpe på, men det tar jo ikke alt det heller. Bare tenk på det at noe stort skal ut av noe veldig lite, men det går jo det også - og når du ligger der og presser ut melonen så er det liksom ikke noe vei tilbake, du må presse ut det vonde for at det skal bli bra, og bra det blir det GARANTERT Jeg har selv opplevd et veldig traumatisk keisersnitt hvor jeg ikke fikk bedøvelse som virket - ganske makabert med barnet måtte ut. Jeg har en høy smerteterskel og sa ingenting under keisersnittet, annet enn at jeg kastet opp.. Jeg skal ha et barn til med tiden, det skal også bli et keisersnittbarn, og jeg ser ikke mørkt på det, med tanke på hva som skjedde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 6. desember 2011 #7 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg kjente riene i eggstokkområdet, noe som kan sammenlignes med menssmerter eller luftsmerter (i magen). Bare ganger 1000. Men på den siden der epiduralen funket kjente jeg ingenting, så dersom den hadde funket skikkelig hadde jeg hatt en så og si smertefri åpningsfase. Men altså, ja, det er vondt å føde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Japp Skrevet 6. desember 2011 #8 Del Skrevet 6. desember 2011 Føles det ut som om underlivet blir revnet i tillegg til mensensmerter ganger 10? TS Jeg revnet, 2 grad. Men dette merket jeg ikke noe til. Det var såpass sprengt der likevel så den revningen kjente jeg ikke noe til. Ang menssmerter så kan jeg ikke svare. Noen har veldig menssmerter, andre har ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 6. desember 2011 #9 Del Skrevet 6. desember 2011 Det er vondt, det eneste det muligens kunne ha blitt sammenlignet med er ekstreme menstruasjonssmerter i kraftige tak. Personlig synes jeg at selve utdrivningsfasen er en lettelse, da riene før får meg til å fantasere om å forlate området, så jeg slipper å være med på det hele (..men det går jo ikke.. ) Eneste jeg blir like satt ut av, er da jeg hadde skikkelig betennelse i en tann. ..men på den andre siden er dette "nyttige smerter" som fører frem til noe og det er jo en årsak til at man faktisk holder ut. Jeg vet også om folk som har hatt så lette fødsler at de ikke syntes at det gjorde vondt, men var mest som noen tak i ryggen og et press - og vips var barnet ute! .. må si at jeg misunner dem litt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 6. desember 2011 #10 Del Skrevet 6. desember 2011 Om jeg skal sammenligne riesmertene med noe så syns jeg det kan minne litt om følelsen når man brenner seg. Brennende bånd som strammer hardt rundt magen. Smertene når baby skal ut kan jeg ikke sammenligne med noe, men det føltes iallefall for min del, som om jeg skulle sprenges i to. Noe stort skal liksom ut gjennom et altfor lite hull.. Hadde gjort det igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sauen87 Skrevet 6. desember 2011 #11 Del Skrevet 6. desember 2011 Hvis jeg skal være helt ærlig, er det det vondeste jeg har opplevd noensinne. Den første fødselen var egentlig grei nok selv om det var vondt, men nummer 2 var verre. Den eneste måten jeg kan beskrive smerten på er at det kjentes ut som om noen kjørte en kniv inn i magen og ryggen min, og dro den opp og ned. Trodde seriøst livmoren var i ferd med å revne, kjentes slik ut... Har bare født vaginalt siden nr 2 endte med akutt keisersnitt, men jeg syns ikke selve utdrivingen var noe særlig vondt. Da fikk jeg for en gangs skyld jobbe med riene, og ikke mot dem. Fikk en liten baby da, er nok verre med en stor en =) Det som er greit er at det er over og glemt når babyen er ute, og at det fins smertestillende om det blir for ille. Jeg hadde ikke noe smertestillende (utenom narkose under keisersnittet), men skal jeg ha flere unger blir det nok epidural ja! Hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 6. desember 2011 #12 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg har ikke noe å samligne med, men så for nylig et program rundt fødsel å der sa dei, at å presse et barn ut, kan samlignes med å forsøke å presse en grapefrugt ned i halsen. Virkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 6. desember 2011 #13 Del Skrevet 6. desember 2011 Ja, det er vondt. Men jeg tror ikke jeg kan sammenligne det med noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 6. desember 2011 #14 Del Skrevet 6. desember 2011 nå har ikke jeg født enda, men fikk informasjon om fødselssmerter forrige år på skolen. Da tok jeg anatomi og fysiologi, og læreren, (som har/jobber som lege) sa at han hadde kommet over en studie på emnet. (Vi hadde om reproduksjon på den tiden). Han sa at det var flere kvinner som var blitt spurt om hvordan smerten ved fødsel kunne sammenlignes med annen smerteopplevelse. To av de mest kjennte (liknende smertene) er gallestein og nyrestein. Disse kvinnene skulle rangere hva som var vondest, og resultatet ble forbausende: 1. VONDEST: Gallestein 2. Nyrestein 3. Fødsel. Nå kan ikke jeg tale for disse kvinnene, men resultatet ble slik. Så en kan jo tenke seg at det finnes verre smerter :gjeiper: Jeg skal hvertfal prøve å tenke under de værste riene at jeg kunne hatt det verre,- jeg kunne hatt gallestein.. Hehe, og da får en ikke et så fint sluttprodukt engang.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvikklunsj Skrevet 6. desember 2011 #15 Del Skrevet 6. desember 2011 Gallestein er ikke like vondt nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 6. desember 2011 #16 Del Skrevet 6. desember 2011 Gallestein er ikke like vondt nei! Vi har nok forskjellig opplevelse av gallesten også. Jeg har riktignok ikke "forsøkt" nyresten - så jeg kan ikke rangere det - men gallesten gikk langt utapå fødsel for meg ... selv den hvor pressveene varte i timesvis og ungen ble tatt med vakum. Riktignok var gallestensanfallene mine heftige - og jeg ble hasteoperert - men en fødsel er da i det minste en "positiv" smerte - og når ungen er ute betyr ikke smerten noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 6. desember 2011 #17 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg syns fødselssmertene var jævlige, men de saltvannspaplene jeg fikk som skulle virke som smertelindring, var mye verre. Saltvann ble sprøytet under huden, og smerten skal gjøre at riesmertene lindres. Yea right.. Jeg fikk bare mer smerte, frivillig atpåtil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 6. desember 2011 #18 Del Skrevet 6. desember 2011 1. VONDEST: Gallestein 2. Nyrestein 3. Fødsel. Det har jeg også hørt før. Iallefall det med nyrestein. Min mor har hatt nyrestein, og i følge henne er det vondere enn å føde. Mye pga at med nyrestein er man også redd, man vet gjerne ikke med en gang hva smerten skyldes, og man får ikke pauser. (som man ofte får under fødsel. Men må nevnes at ikke alle får pauser i riene) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. desember 2011 #19 Del Skrevet 6. desember 2011 For meg: Åpningsrier er som veldig sterke menssmerter, som sit i underliv og korsrygg. På det verste også nedover låra. Pressrier: Kjennest som om heile kroppen blir rivi i to. Konklusjon: Vondt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd Molly Skrevet 6. desember 2011 #20 Del Skrevet 6. desember 2011 Mine barn ble født på henholdsvis 3,5 og 3 timer. "Altså fort og gæli". Nummer en var som kraftige menssmerter. Egentlig ikke noe å bråke om. Nr. 2, som alle sier er en mye lettere fødsel enn nr. 1, var ikke spesielt trivelig. Det var adskillig hakk tøffere ja. Men det er smerte du glemmer. Vi er jo skapt til dette. Ikke hør på alle skrekkhistorier. Folk har en tendens til å overdrive. Viktig å tenke positivt. Jeg var oppe og i full vigør dagen etter fødsel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå