Gå til innhold

Barna eller foreldrenes jul?


Miki

Anbefalte innlegg

Personer som tidligere har fått flere hundre kroner i julegave som har nå to barn forventer å få like mye.

Blir det da feil at jeg legger deres forventninger til side og konsentrerer meg om de to små barna på 2 mnd og 4 år?

Kjøpt gave til 99kr til foreldrene (en fin pyntegjenstand) og lurer på om jeg skal bry meg om hvor fornærma de blir når jeg ikke har kjøpt noe "mer"?

Ungen på 2 mnd får mest sannsynlig ullklær eller sangbok (verdi 2-300kr) og jenta på 4 år får en bok til 399kr og kanskje en pyjamas til 199kr.

Veldig glad i disse barna, men vil gi noe nyttig isteden for leker, leker og atter leker (som de har alt av).

Jeg tror barna har mest glede av julen. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det kommer litt an på din relasjon til foreldrene, er det venner? søsken? søskenbarn?

Broren til kjæresten min. Vi er nære ja, og kjøper gavene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bruke ca 600 på fireåringen, ville jeg valgt å gi for 300-400 der og kanskje gått opp litt i pris til foreldrene. Jeg forstår ikke hvorfor barna er de som skal få mange gaver, og foreldrene lite? Det er større sjamgse for at barna får mange gaver, mens foreldrene får lite. Ville derfor valgt å redusere litt til barna, for man kan få mye fint for mindre, og heller kjøpt noe litt dyrere til foreldrene.

Det er tross alt søsknene til din kjæreste, og jeg regner med at han ahr noe hans kulel ha sagt også. Hva gir du til dine egne søsken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har barn, så kan jeg gjette meg til hvordan jeg vil føle når jeg får barn.

Jeg vil heller at mine barn skal få leker, klær, nyttige og morsomme gaver, enn at jeg får det, som er voksen og kan kjøpe ting jeg trenger selv. Selvsagt vil jeg bli litt sår om mannen min og foreldrene mine skulle ignorere meg, men mine søsken har sagt det at de setter mer pris på gaver til sine barn enn seg selv. Så da har det blitt sånn.

Jeg har fått gaver på 1500kr fra min bror, min søster med to barn har fått gaver til 200kr (en film eller noe slikt), mens barna hennes har fått gaver på nesten 1000kr hver av ham. Det er ikke noe jeg er sår for (at familien hennes "får" mer) og hun er ikke sår fordi jeg får mer enn henne personlig...

Men mitt beste tips: Sjekk med dem. Er ikke verre enn å si at du lurer på om det er greit å kjøpe litt ekstra til barna deres og kanskje slanke litt inn på gaven til de voksne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie slutter de voksne å få noe etter de selv har fått barn. Vet at det er ganske vanlig blandt mine venner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og hver jul sitter ungene med berg av gaver, ofte sånn at de ikke orker å pakke opp alle en gang. Hos oss får både barn og voksne gaver, ingen overdådige presanger men likevel fine ting. Hvorfor skal absolutt alt være på ungenes premisser? Jeg gleder meg enormt til jul jeg, og jeg er en voksen dame på over 30! :fnise:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er snille folk altså, men mens vi har kjøpt gaver til flere hundre kroner til dem har ikke vi fått noe som helst. Kun kjæresten min har fått en 10 plast deksel til iphone til en verdi av 70 kr fordi broren hans ikke fikk solgt dem.

De skylder også penger og spør stadig vekk om å få låne penger, så jeg vet ikke om det er verdt å gi dem noe mer.

Til mine brødre (det er tre av dem) kjøper jeg noe iphone greier til lillebroren min, cd + noe annet til den eldste. Han i midten er gift, så jeg vet ikke om jeg skal vi gave til dem sammen eller en hver ennå.

For meg er det tanken som teller. Jeg ønsker selv ikke noe spesielt, så jeg blir glad for alt. Jeg gir for all del ikke dritt i julegave til folk altså! Det er veldig fine gaver, selv om noe er litt billigere enn det andre så tenker jeg veldig mye på hva jeg skal gi til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hver jul sitter ungene med berg av gaver, ofte sånn at de ikke orker å pakke opp alle en gang. Hos oss får både barn og voksne gaver, ingen overdådige presanger men likevel fine ting. Hvorfor skal absolutt alt være på ungenes premisser? Jeg gleder meg enormt til jul jeg, og jeg er en voksen dame på over 30! :fnise:

Joda, foreldrene gleder seg nok, men de kan ikke forvente å få hver sin gave til 1000kr + pr. stk. da.

I tillegg blir de misfornøyd om de får noe som kan hinte til noe. F.eks kjæresten til broren tar såpe i gave som et hint at hun lukter vondt.

Vi slet lenge med å finne noe som kunne passe fordi de er så spesielle, men gaven vi fant er fin, det er bare prisen som er lav. Den er pent pakket inn også da jeg elsker å pakke inn gaver og pynte dem med bånd og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke får gave av de, ville jeg kanskje valgt vekk gave til de også. Om det bare er kjæresten din som får gave, ville jeg sagt at han fikks tå for gaven selv. Selvfølgelig skal en glede andre med å gi, men når enkelte mennesker forlanger dyre gaver, og gir ikke selv eller gir billige ting tilbake, da hadde ikke jeg hatt problemer med å hoppet over gaver til de voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, foreldrene gleder seg nok, men de kan ikke forvente å få hver sin gave til 1000kr + pr. stk. da.

I tillegg blir de misfornøyd om de får noe som kan hinte til noe. F.eks kjæresten til broren tar såpe i gave som et hint at hun lukter vondt.

Vi slet lenge med å finne noe som kunne passe fordi de er så spesielle, men gaven vi fant er fin, det er bare prisen som er lav. Den er pent pakket inn også da jeg elsker å pakke inn gaver og pynte dem med bånd og sånn :)

Nå har du jo forklart bakgrunnen slik at omstendighetene blir litt annerledes enn "det er bare barn som fortjener julegaver" :)

I ditt tilfelle kunne jeg nok ha begrenset voksengaven til en marsipangris og kun konsentrert meg om ungene ja. Men jeg hadde nok ikke gitt to så store gaver til den ene ungen, en bok til 400kr er da mer enn nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo forklart bakgrunnen slik at omstendighetene blir litt annerledes enn "det er bare barn som fortjener julegaver" :)

I ditt tilfelle kunne jeg nok ha begrenset voksengaven til en marsipangris og kun konsentrert meg om ungene ja. Men jeg hadde nok ikke gitt to så store gaver til den ene ungen, en bok til 400kr er da mer enn nok?

Sikkert nok, men jeg er så glad i denne jenta og hun blir så glad når jeg kommer på besøk. Jeg fant to gaver og klarte ikke bestemme meg, så da blir det to gaver til henne. Det er ikke så mange flere i familien på hans side, og vi har spart opp til en gave med ganske høy verdi til henne, så det går greit.

Til lillebroren hennes blir gaven litt mindre da han ikke forstår julen ennå, men hun kommer til å få mindre og mindre, så dette blir uansett det siste året hun får noe så stort.

Gavene til ungene står, så det jeg lurte på var om det var litt dumt med så lite til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ikke får noe tilbake så synes jeg en liten fin oppmerksomhet til foreldrene er mer enn nok. Ser også at barna får fine gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fr21_5ffdsa

Personer som tidligere har fått flere hundre kroner i julegave som har nå to barn forventer å få like mye.

Blir det da feil at jeg legger deres forventninger til side og konsentrerer meg om de to små barna på 2 mnd og 4 år?

Kjøpt gave til 99kr til foreldrene (en fin pyntegjenstand) og lurer på om jeg skal bry meg om hvor fornærma de blir når jeg ikke har kjøpt noe "mer"?

Ungen på 2 mnd får mest sannsynlig ullklær eller sangbok (verdi 2-300kr) og jenta på 4 år får en bok til 399kr og kanskje en pyjamas til 199kr.

Veldig glad i disse barna, men vil gi noe nyttig isteden for leker, leker og atter leker (som de har alt av).

Jeg tror barna har mest glede av julen. Hva tenker dere?

Jeg tror også barna har mest glede av julen. Selv om det er gøy for voksne å få presanger også (som oftest), så burde de i alle fall ikke si noe negativt på hvilken gave de får. De skal være heldige for at de får noe som helst. Det er ikke alle voksne/barn som får noe av andre til jul selv om "disse andre" er veldig glad i dem. (Grunnet økonomi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen du kan bruke litt mindre på de små, og heller kjøpe litt mer til de store også. Jeg synes ikke det er riktig at de voksne må gi opp å få fine julegaver, bare fordi de har barn. Når familiemedlemmer får barn, blir julen dyrere. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen du kan bruke litt mindre på de små, og heller kjøpe litt mer til de store også. Jeg synes ikke det er riktig at de voksne må gi opp å få fine julegaver, bare fordi de har barn. Når familiemedlemmer får barn, blir julen dyrere. Sånn er det.

Gaven vi gir til foreldrene er fin og stor, men den koster 100kr. Min bror og hans kone får det samme og de har ikke barn ennå. Jeg synes det jeg valgte var fint, jeg :sjenert:

Julen trenger ikke bli dyrere om en får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...