Gå til innhold

Hestetråden

Anbefalte innlegg

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Vi er flere her som driver med hest, det har jeg sett! Så - hva slags hest har dere? Eller er det bare en drøm enda? Tenkte også en slik tråd var kjekt, så slipper jeg å lage så mange tråder med spørsmålene mine :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest lille pinnsvin
Skrevet (endret)

jeg vil gjerne være med i denne tråden :) har ikke hest selv lenger(eller akkuratt nå) pga jeg ikke har tid/råd. men hadde hester hele oppveksten og savner det veldig...

hadde foresten nordlandshester mor og datter :)

Endret av lille pinnsvin
Skrevet

Jeg er ikke akkurat noen hestejente, og har ridd ganske lite i mitt liv. Men jeg var nabo til Fjordhestsenteret i bygda da jeg var yngre, og pleide å gå ned dit (som oftest uten lov av mamma, som var kjempeallergisk) bare for å hilse på hestene og se på de som red. Mamma reagerte selvsagt på klærne mine hver gang jeg kom hjem, da :fnise:

Men ja, jeg har egentlig vokst opp ganske tett på Fjordingene, og nå som jeg skal bli veterinær er planen å ri litt og få et tettere forhold til hester. Har fått prøve meg litt med stell og sånt, og også behandling av syke/skadde hester, og jeg liker dyra kjempegodt!

Sånn, da blir jeg sikkert den som er mest noob i denne tråden :fnise: Håper det ikke varer lenge :)

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Nordlandshester er fine!

Og Moscato, er du fra Nordfjordeid eller Breim? ;) Har selv fjordhest, elsker den rasen! Min er nesten 150 og langbeint da, så kanskje ikke helt det man forbinder med rasen, men sportsfjordinger er kjekt det også ;)

Skrevet

Vi driver med norlandshest, på et tidspunkt var vi de største nordlands/lyngshestavlerene i Norge :)

Skrevet

Nordlandshester er fine!

Og Moscato, er du fra Nordfjordeid eller Breim? ;) Har selv fjordhest, elsker den rasen! Min er nesten 150 og langbeint da, så kanskje ikke helt det man forbinder med rasen, men sportsfjordinger er kjekt det også ;)

Nordfjordeid;)

Jeg liker også den rasen veldig godt, og gjett om det føles rart å være på hesteklinikken på skolen, der så godt som alle hestene er høøøye travhester! Er jo en helt annen verden :fnise:

Skrevet

Har to fjordhester, en eldre hoppe på 22 år og en vallak på 14 år. :)

Eid begge siden de var føll.

Gjest lille pinnsvin
Skrevet (endret)

Nordfjordeid;)

Jeg liker også den rasen veldig godt, og gjett om det føles rart å være på hesteklinikken på skolen, der så godt som alle hestene er høøøye travhester! Er jo en helt annen verden :fnise:

:ler: det opplevde jeg også! hadde ridd på mine hester i alle år så kom jeg på epona i kr.sand, ridehestene der var jo giganter i forhold :fnise:

Endret av lille pinnsvin
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har holdt på med hest i alle år. Jeg har ingen egen hest nå, men har en welsh cob jeg rir og trener. Her er det kun welsh cob for alle penga og litt til. Dette er den rasen jeg har holdt mest på med de siste årene selv og også eid et par cobber. Blir nok snart en egen cob på meg igjen.

Ellers har jeg hatt min rideskolekarriere, ridd en del dressur på store brune, jobbet på Øvrevoll og også hatt kaldblodsmærr på travbanen med suksess. Avlet et fullblodsavkom også.

Trives med alle hester og hesteraser og har prøvd meg på de fleste grener innen hestesport mm.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

BG: Vet du noe om cob vs welsh mountain? er de liksom litt større utgaver av WM, både i kropp og sinn? Har mye erfaring med welsh mountain, og frister veldig med en welsh cob... men heldigvis har vi ikke ledig plass i stallen! lommeboka mi sa bestemt nei også :fnise:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

BG: Vet du noe om cob vs welsh mountain? er de liksom litt større utgaver av WM, både i kropp og sinn? Har mye erfaring med welsh mountain, og frister veldig med en welsh cob... men heldigvis har vi ikke ledig plass i stallen! lommeboka mi sa bestemt nei også :fnise:

Kan "alt" om welsh :fnise: WM er jo den opprinnelige welshen. Så kom romerene og blandet inn litt araber mm, så hestene ble større og mer brukervennlige for alle ryttere. Så ja de er gjerne en større variant av mountainponnien. Men en cob har MYE power og en enorm arbeidsvilje, så selv om du får deg en cob på 145 cm f.eks så får du alikevel MYE hest. Cobben har ingen øvre grense hva høyde gjelder. Men det holder med en maksa ponni.

Som de sier om welsh cob: Den beste ride- og kjørehesten i verden.

Fordi den er så utrolig alsidig. Jeg kjenner en welsh cob-hingst som starter sprang på internasjonalt nivå sammen med "de store brune" selv om han bare er 153 cm høy. Samt en welsh ponni av cob-type hingst (seksjon C) på 135 cm som starter MA i hesteklasser. Og noen helt sinnsykt rå cobber, som starter internasjonalt i kjøreklasser. Både enbett og opp til firspann. Og selv har jeg ridd over fjellet i dagesvis med en tidligere cob-hopper. Det er liksom ikke en ting de ikke kan gjøre.

Tips: les om welsh her - http://www.welshcob.no/index.html

Vi er en aktiv gjeng, som elsker å dra rundt og vise welshene våre på show og utstillinger og vi har det sabla moro sammen. Samt at vi drar til Wales hvert år og ser på griselekre welsher i sitt eget hjemland. Jeg liker alle seksjonene, som kan deles inn slik:

Welsh Mounatin (sec A) - opp til 122 cm

Welsh Ponni (sec B) - en letter ridetype opp til 137 cm

Welsh ponni av cob type (sec C) - opp til 137 cm

Welsh cob (sec D) - fra 137 cm og oppover.

Small Welsh Partbreed (SWP) - sportsponnitype med en del welshblod

Large Welsh Partbreed (LWP) - ridehest med mye welsh (fullblods x welsh blir ypperlige sportshester)

Jeg kan sikkert lire av meg ennå mer om welshene altså :fnise: Bare å spørre.

Fortiden rir jeg en sec D og en sec C.

• Liker 1
Skrevet

Fortiden eier jeg ikke hest, men har hatt delehest og hatt noen hester på fór. Akkurat nå så går de pengene jeg hadde håpet på stallleie i husleie, så det blir nok ikke før til neste år det blir så jeg får tak i hest. (om sambo tillater det.) Er veldig glad i fjordinger, men har lyst til å gå over til en varmere rase. (Varmblods, hannoveraner eller oldenburger. Kanskje også KWPM. men de er veldig dyre så kanskje ikke.)

Skrevet

Har dessverre ikke hest nå. Rir heller ikke for tiden, men håper å kunne begynne igjen etter hvert. Hadde en ponni i tre år da, blanding av welsh, døl, fjording og varmblodstraver. Da han døde sluttet jeg med hest, men savner det veldig nå. Har lyst på fjording da jeg vil ha en stødig ponni som kan brukes til alt :)

Skrevet

Blir nok snart en egen cob på meg igjen.

Spennende, er det snakk om i nær fremtid? :)

Jeg har drevet med hester i 12 år, og hatt egne hester i ni av dem. Hadde først to kaldblodstravere, men måtte dessverre avlive begge med 1,5 års mellomrom da den ene brakk nakken og den andre brakk benet :( Nå har jeg min nåværende hest i 4,5 år, og satser på at det blir mange flere år :) Han er en blanding døl, trakhener og sadlebred, en ganske morsom blanding, og en meget god brukshest til både bane- og turridning :)

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Green Lady: Oi, festlig mix du hadde!

Belle Gunnes: takk for info! Digger WM, og er litt "avhengig" av at hesten er "masse hest", så en cob høres jo flott ut :)

Skrevet

Har ikke egen hest nå, men har hatt Paint og Quarter tidligere (solgte Quarteren min for ett år siden), og har drevet med westernridning i ca. 10 år. Før det drev jeg med travhester :)

Skrevet

Har ikke egen hest nå, men har hatt Paint og Quarter tidligere (solgte Quarteren min for ett år siden), og har drevet med westernridning i ca. 10 år. Før det drev jeg med travhester :)

Er det mye westeren i Norge? Hører ikke så veldig mye om det.

Skrevet

Jeg er den heldige eier av en Fjordhest på 5 år! Hehe, overraskende nok virker det som det går i norske raser her inne. Morsomt! Lyngshesten er jo bare nydelig den også.

Skrevet

Jeg har ei helt super kaldblodshoppe på 15 år. Beste hesten jeg har vært borti ever. I dag var vi på en skikkelig koselig klatretur i skogen.

Har holdt på med hest helt siden jeg var liten. Gikk også på Hest og hovslager linja på videregående :)

Gjest Badedrakt
Skrevet

Hos pappa (bor hos mamma)har jeg en American paint horse hoppe og en Blandingsponni hoppe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...