Gå til innhold

Får ikke gave fordi jeg ikke har barn


Gjest Julie

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten fikk jeg gave av tante og ga tilbake (før jeg kunne handle selv så kjøpte jo foreldrene mine for meg). Barn synes også det er gøy å gi bort gaver!!! Det burde broren til ts tenke på... Kjipt for ungene å få gave, men ikke å gi tilbake?

Evt, kanskje han har tenkt å kjøpe gave fra ungene sine? I såfall vil det være ganske flaut for ts hvis ts ikke kjøper gave til dem.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har lov å være trist. Jeg tenker at når du kjøper til deres datter, så kjøper du på en måte til de-om du skjønner? Klønete forklart, men...

Synes godt de kan kjøpe til deg, folk har så mye rart for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite P.S. Virker som endel som har barn (generelt, ikke nødvendigvis i denne tråden)ser på andre voksne som ikke har barn som"verdiløse". Og derfor oppstår sånne snåle situasjoner som"vi kan inkludere deg med gaver når du blir sånn som oss", for jeg tenker også at gave til barn er indirekte gave til foreldre.

Synes imidlertid ikke st du skal la din brors smålighet gå utover niesen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja. Mange vennepar av oss ga gave til sønnen vår sin bursdag, uten at vi har noen vane for å gi hverandre gaver til bursdager. Jeg tipper det blir det samme til jul. Jeg er på ingen måte enig i at en gave til sønnen min er en gave til meg, han er et eget, selvstendig menneske.

De av "venneneparbarna" som er født før vår, har forresten også fått gaver til fødselsdag og jul uten at jeg noensinne har tenkt at foreldrene deres bør gi oss gaver av den grunn. Den tanken må jeg innrømme at er helt fullstendig fjern for meg, og det har den vært både før og etter jeg fikk barn.

Med den logikken må jo søsteren min gi sønnen min fire gaver, siden hun har fire unger som får (minst) hver sin gave av oss.

Dette er i min mening ikke sammenlignbart i det hele tatt. I de fleste familier er ikke venner og søsken det samme vel :klo:

Skjønner godt at du blir litt såret over dette TS, men om du kutter ut gave til din niese pga dette syns jeg du legger deg på samme nivå som broren din... Jeg ville i allefall gitt henne en liten gave, det er ikke hennes feil at faren lider av merkelig logikk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg på venner som noe annet enn nærmeste familie, men godt mulig du ikke gjør det. Min søster har ikke barn, så da mener du det er helt greit at hun skal bruke masse penger på sine nevøer og nieser men hun selv skal ikke få noe fordi hun ikke har barn?

Ja, det mener jeg faktisk. Som jeg har sagt før; jeg gjorde det med mine tanteunger før jeg fikk eget barn, og det ser jeg virkelig ikke problemet med. Men jeg får en veldig flau smak i munnen av at voksne mennesker kan sitte på forum og sutre om julegaver på denne måten.

Dette er i min mening ikke sammenlignbart i det hele tatt. I de fleste familier er ikke venner og søsken det samme vel :klo:

Nei, kanskje ikke, jeg vet ikke hva som er normalt. Sønnen min har et mye nærere forhold til det ene venneparet vårt enn han har til sine tanter og onkler, til tross for at hans tanter og onkler på ingen måte er lite interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som utgangspunktet til halvparten+ i tråden her er at man gir ikke gaver for å glede, men for å få tilbake!

mvh.

Barnløs slendrian som har gått inn for at "nå dropper vi gaver til de voksne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, feirer du jul sammen med slekten din? Isåfall skulle man tro det ble pinlig for dem om du skulle sitte der uten å få en eneste gave. For hvis man ikke engang får gaver fra søsken, hvem får man av da? Høres utrolig smålig ut med mindre man har ekstremt dårlig råd. Og man kan jo kjøpe en liten symbolsk ting uansett, eller lage noe. Nå har jeg verken tantebarn eller egne barn, men jeg ville kjøpt til både søsken og deres barn om de fikk, akkurat som jeg ville kjøpt gave til et barnløst søsken. Nå har jeg grei økonomi da, men jeg ville helt klart funnet på noe uansett.

I vår familie har "gammeltantene" gjort det sånn at de gir til tantebarna sine helt til disse får egne barn, deretter gir de bare til grandtantebarna. Det blir veldig mange gaver å gi for disse tantene om de skulle gitt mer og mer jo større familien ble. De er minstepensjonister de fleste av dem. Men tror ikke det ville falt noen av mine kusiner inn å droppe gaver til de snille gammeltantene fordi de "bare" får gaver til barna sine!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på hva slags holdninger disse barna får til materielle goder. Da jeg var for liten så fikk jeg bli med ut på handletur og finne gaver til tantene mine som ble betalt med lommepenger. Eller så hadde vi juleverksted der jeg lagde noe til dem. Men hva slags holdninger gir det barna hvis de skal få masse pakker fra folk uten å gi noe tilbake?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det slår meg hvor idiotisk alt dette gavestyret har blitt. Syns det hadde vært bedre om jula handla kun om å være med familien og kanskje bake litt til hverandre eller sånne små ting...sende kort osv. Alt dette gavepresset og hysteriet gir bare dårlige vibber og forventninger. Jeg har egentlig bare sagt i fra jeg at jeg ikke vil ha noen gaver for jeg kommer ikke til å dele ut i hytt og pine selv, jeg vil bare være sammen med nærmeste familie og delta i fks matlaging, ta med kaker etc, og hvis noen har lyst til å gi meg noe så kan det likesågodt være et kort. Forsåvidt er jeg ikke kristen heller så jeg er ikke sånn at jeg egentlig feirer det med mindre jeg blir bedt noe sted.

Den gangen folk får en mer lykkelig jul er da vi slutter med dette idiotiske gavepresset, og fokuserer heller på å delta felles i en feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette var sikkelig sært og egoistisk! "Gi gave til ungen vår" Herregud...

Er de virkelig så gjerrige at de ikke kunne gitt deg en liten billig ting og skrevet fra "navnet til tantebarnet" på til fra lappen? En liten blomst? De virket litt sære.

Ville blitt lei meg om min søster eller bror hadde gjort det mot meg.

Jeg syns du gjør det rette ts! Det virker som tantebarnet ditt er lite, siden det ikke er snakk om at hun kanskje kjøper noe selv, og da merker hun mest sannsynlig ikke at hun ikke får noe fra deg med mindre foreldrene sier det. Gi henne heller noe fint til bursdagen hennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 25 år og student. Har litt lite med penger til gaver i år. I forrige snakket jeg med broren min og svigerinna mi og spurte om det var greit for dem at jeg kun kjøper gaver til niesen min i år. Jeg vil heller gi henne 1 eller 2 fine gaver enn å gi ting til broren min svigerinnen min som blir lagt i et skap. De syntes det var en god ide, for de har alt de trenger, mens niesen min mangler litt leker og klær.

På slutten av samtalen sa de at de var veldig glad for at jeg hadde tatt opp dette fordi da slapp de å kjøpe gave til meg i år, og at de skulle begynne å gi gaver til mine barn når de en gang eventuelt kommer. Er det lov å være litt trist for dette? Eller er jeg for nærtagende?

Ja, da hadde jeg heller ikke gitt til niesen. Ærlig talt. De bruker 0 kroner på deg, så da bruker du 0 kroner på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Ja , det er lov å bli skuffet !!! Før min svigerinne fikk barn , ga jeg julegaver til henne , jeg fikk barn først , hun gav til dem. I dag har vi begge barn , og gir gave til barna. Syntes det er litt smålig av din bror å ikke gi gave , du bruker tid og penger på hans familie , han kunne fint gitt noe tilbake! Min mening.....

Og 34 andres. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hva sier foreldrene deres til dette?

Hadde dette vært min sønn hadde han fått så busta føyk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VindiVerdi

Slik jeg ser det er julegaver et symbol på å sette pris på sin familie. Du gir gave for å glede og formidle at du er glad i vedkommende. Derfor får alle i min familie sin egen gave.

Om min søster skulle fått et barn, så ville ikke hennes gave falle bort i favør for hennes unge. Jeg synes det blir for dumt å sitte å krangle om at det er kjipt fordi personen er student og trenger ting, når det hele egentlig handler om å bli satt pris på!

Du skulle fått en gave uavhengig om du har barn eller ikke, uavhengig om du er student og blakk eller ikke.

Jeg synes det er sjofelt gjort av din bror. Han setter nok pris på deg, det er jeg sikkert på at du vet også, MEN det er jo fint å bli påminnet det av og til, ikke sant? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår slekt (mamma og hennes søsken) kuttet de voksne ut gaver til barna og kjøpte heller til hverandre. Siden barn får så utrolig mange gaver og de voksne så få. Det synes jeg var så fint, og ville foreslått det samme om vi var flere søsken.

Toåringen til min bror får så mye gaver at hun må pakke opp over flere dager, og hun som blir superfornøyd om hun får et par nye sokker...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I vår slekt (mamma og hennes søsken) kuttet de voksne ut gaver til barna og kjøpte heller til hverandre. Siden barn får så utrolig mange gaver og de voksne så få. Det synes jeg var så fint, og ville foreslått det samme om vi var flere søsken.

Toåringen til min bror får så mye gaver at hun må pakke opp over flere dager, og hun som blir superfornøyd om hun får et par nye sokker...

Herlig! Vet om mange småbarnsforeldre som ville klikket i vinkel om podene ikke skulle fått noe fra alle, mens barna antagelig ikke ville merket forskjell. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg forstår skuffelsen - gir man gaver fordi man får noe tilbake, eller gir man gaver fordi man vil gi en gave? Altså - for min del virker det merkelig å droppe å gi en gave til noen som har sagt at "ok, jeg har litt lite penger i år, tror ikke jeg har så mye å rutte med, så jeg får nok ikke kjøpt noe til deg".

Hvis jeg hadde tenkt å gi noen en gave fordi jeg vil glede vedkommende, gjør jeg det uavhengig om jeg får gave tilbake eller ikke..

Om jeg hadde blitt litt skuffet å ikke få en gave tilbake, da i tilfeller der jeg hadde blitt advart først (som i TS sitt tilfelle)? Ja. Men ikke fordi jeg ikke får noe, men fordi det hadde betydd at jeg visstnok ikke var like viktig til den personen som den personen er til meg. Og det kan jo føles litt kjipt.

Og jeg virkelig liker å få gaver altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...