AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #21 Del Skrevet 10. desember 2011 gi dem noen gamle brukte klosser du finner på finn.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #22 Del Skrevet 10. desember 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32217061&counterId=6 hadde kjøpt 2 av den hvis jeg var deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #23 Del Skrevet 10. desember 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31522999 som du kan gi noen år. helt til du får unge selv hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #24 Del Skrevet 10. desember 2011 Eh, ja. Mange vennepar av oss ga gave til sønnen vår sin bursdag, uten at vi har noen vane for å gi hverandre gaver til bursdager. Jeg tipper det blir det samme til jul. Jeg er på ingen måte enig i at en gave til sønnen min er en gave til meg, han er et eget, selvstendig menneske. De av "venneneparbarna" som er født før vår, har forresten også fått gaver til fødselsdag og jul uten at jeg noensinne har tenkt at foreldrene deres bør gi oss gaver av den grunn. Den tanken må jeg innrømme at er helt fullstendig fjern for meg, og det har den vært både før og etter jeg fikk barn. Med den logikken må jo søsteren min gi sønnen min fire gaver, siden hun har fire unger som får (minst) hver sin gave av oss. Nå ser jeg på venner som noe annet enn nærmeste familie, men godt mulig du ikke gjør det. Min søster har ikke barn, så da mener du det er helt greit at hun skal bruke masse penger på sine nevøer og nieser men hun selv skal ikke få noe fordi hun ikke har barn? Greit at man avslutter å gi gave den dagen man får barn, men da gjelder det virkelig begge veier. Men stopper ikke å gi gave til den ene, bare fordi den personen ikke har fått barn. Det er helt greit at nieser og nevøer er egne individer, men foreldrene sparer da virkelig mye penger på å få gaver til barna sine, spesielt når de kommer med ønskelister til hva barna behøver. Jeg syns det er frekt å tenke slik, men enkelte mennesker med barn blir så egosetriske at de bare ser barna og glemmer de voksne som er rundt de også. Er glad vår familie har litt mer forstand enn som så. Men for all del, det viktigste er jo tydeligvis at man selv sparer penger 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julie Skrevet 10. desember 2011 #25 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei, TS her. Takk for alle svar! Jeg har tenkt en del på dette og bestemt meg for å ikke gi gave til niesen min. Hvis jeg ser på en gave til niesen min som en indirekte gave til min bror og min svigerinne, synes jeg det blir feil å gi gaver når de så klart har sagt ifra at jeg ikke kommer til å få gave før jeg selv en gang (om 8-10 år) får barn. Og hvis jeg ser på niesen min som et selvstendig individ uten tilknytning til foreldrene, synes jeg det blir riktigst å vente med å gi gave til hun blir gammel nok til å gi gaver tilbake selv. Rart hvor mye styr det kan bli pga. en gaveordning. Er kanskje det beste for oss i familien at vi nå alle kutter ut gaver, for da slipper vi det stresset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #26 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei, TS her. Takk for alle svar! Jeg har tenkt en del på dette og bestemt meg for å ikke gi gave til niesen min. Hvis jeg ser på en gave til niesen min som en indirekte gave til min bror og min svigerinne, synes jeg det blir feil å gi gaver når de så klart har sagt ifra at jeg ikke kommer til å få gave før jeg selv en gang (om 8-10 år) får barn. Og hvis jeg ser på niesen min som et selvstendig individ uten tilknytning til foreldrene, synes jeg det blir riktigst å vente med å gi gave til hun blir gammel nok til å gi gaver tilbake selv. Rart hvor mye styr det kan bli pga. en gaveordning. Er kanskje det beste for oss i familien at vi nå alle kutter ut gaver, for da slipper vi det stresset. Jeg er helt enig i at du har rett til å være skuffet, og jeg syns det er dårlig gjort av din bror og svigerinne, men vil du virkelig la det gå utover niesen din? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #27 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg er helt enig i at du har rett til å være skuffet, og jeg syns det er dårlig gjort av din bror og svigerinne, men vil du virkelig la det gå utover niesen din? Småunger svømmer i gaver uansett, hun merker ikke om hun ikke får noe fra TS. Derimot kan man jo håpe at den gjerrige broren og svigerinnen gjør det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenPenelope Skrevet 10. desember 2011 #28 Del Skrevet 10. desember 2011 Det er forskjell på Enimot og Marmot. Ja, det er det jammen! Beklager! Skjønte ikke hvorfor hun siterte seg selv... kanskje jeg trenger briller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2011 #29 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei! Jeg er 25 år og student. Har litt lite med penger til gaver i år. I forrige snakket jeg med broren min og svigerinna mi og spurte om det var greit for dem at jeg kun kjøper gaver til niesen min i år. Jeg vil heller gi henne 1 eller 2 fine gaver enn å gi ting til broren min svigerinnen min som blir lagt i et skap. De syntes det var en god ide, for de har alt de trenger, mens niesen min mangler litt leker og klær. På slutten av samtalen sa de at de var veldig glad for at jeg hadde tatt opp dette fordi da slapp de å kjøpe gave til meg i år, og at de skulle begynne å gi gaver til mine barn når de en gang eventuelt kommer. Er det lov å være litt trist for dette? Eller er jeg for nærtagende? Dette var jo direkte frekt. Du skal gi, men ikke de? For noen slue folk. Boikott hele gaven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2011 #30 Del Skrevet 10. desember 2011 Småunger svømmer i gaver uansett, hun merker ikke om hun ikke får noe fra TS. Derimot kan man jo håpe at den gjerrige broren og svigerinnen gjør det. Signerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crow Skrevet 10. desember 2011 #31 Del Skrevet 10. desember 2011 Jøss, dette var en av mine familiemedlemmer opp av dage. H*n dro en "nå slutter vi med julegaver til de voksne" for noen år tilbake, men ville trolig bli bra muggen om det ikke dukket opp gaver til egne barn. H*n er ikke vond å be når det kommer til ønskelister til de små håpefulle. Dette mennesket ser det nok som helt naturlig, da jeg får beskjed om at jeg som er barnløs har så god råd hver gang jeg stikker innom (jepp, alle veit at du blir steinrik av å jobbe ufrivilig deltid i helsevesenet) Det blir jo fort en del penger i gaver, men det kunne ikke ramle dette mennesket inn å gi så mye som en sjokoladeplate tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #32 Del Skrevet 10. desember 2011 Det syntes jeg helt klart, du er din del av familien mens barna tilhører deg. At foreldre bare får en bitteliten gave eller ingen gave mens barna får må man forvente! Når jeg gir gave til barna gir jo jeg til dem! Syntes det var litt trist at de tenkte slik, du gir jo faktisk dem en gave! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 10. desember 2011 #33 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg syns det hadde vært naturlig om du fikk en gave fra din niese jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #34 Del Skrevet 10. desember 2011 Fordi en gave til niesen er en indirect gave til bror, som QueenPenelope skriver. Tar du virkelig i mot gaver til ditt barn uten å gi noe tilbake selv? Enkelte mister totalt gangsynet når de blir foreldre... Nuff said. Det er jeg utrolig uenig i. Jeg får fremdeles gave til jul av tanten min, selv om jeg er over 40. Søsteren min får ikke gave av samme tante, men barna hennes får. Grunnen til at jeg fremdeles får gave, er at jeg ikke har barn. Med andre ord: Så lenge man ikke har barn selv, blir man fremdeles regnet som et barn. Evt det er s¨å synd på en at en må få gave til jul av alle slektninger på linje med alle barna i familien. Jeg synes det er litt slitsomt, faktisk, og hadde sterkt foretrukket å slippe slike sympatigaver, eller hva det skal forestille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #35 Del Skrevet 10. desember 2011 Det er jeg utrolig uenig i. Jeg får fremdeles gave til jul av tanten min, selv om jeg er over 40. Søsteren min får ikke gave av samme tante, men barna hennes får. Grunnen til at jeg fremdeles får gave, er at jeg ikke har barn. Med andre ord: Så lenge man ikke har barn selv, blir man fremdeles regnet som et barn. Evt det er s¨å synd på en at en må få gave til jul av alle slektninger på linje med alle barna i familien. Jeg synes det er litt slitsomt, faktisk, og hadde sterkt foretrukket å slippe slike sympatigaver, eller hva det skal forestille. Da tolker vi det ulikt. Jeg tolker det som: Familien Olsen får gave, men der er det unger i huset, så da fokuserer jeg på dem siden "julen er barnas høytid" (noe jeg forresten er uenig i). Familien Pedersen inkluderer ingen barn, så der får voksne gavene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 10. desember 2011 #36 Del Skrevet 10. desember 2011 Ah... En får ikke gave fra voksne, en gir ikke gave til voksne, og straffer barna fordi en blir fornærmet. Jeg elsker den helnorske og tradisjonsrike egoismen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #37 Del Skrevet 10. desember 2011 Ah... En får ikke gave fra voksne, en gir ikke gave til voksne, og straffer barna fordi en blir fornærmet. Jeg elsker den helnorske og tradisjonsrike egoismen... Ja, muligheten er virkelig stor for at barnet i det hele tatt merker at han får en gave mindre eller en billigere gave. Ah, jeg elsker de som tror jula er til kun for barn. PS: Egoisme er et trekk ved mennesket, ikke det norske mennesket. Med mindre man er norsk forelder da, og ser barnet som en forlengelse av seg selv og at barnet derfor er den eneste som fortjener noe. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #38 Del Skrevet 10. desember 2011 Da tolker vi det ulikt. Jeg tolker det som: Familien Olsen får gave, men der er det unger i huset, så da fokuserer jeg på dem siden "julen er barnas høytid" (noe jeg forresten er uenig i). Familien Pedersen inkluderer ingen barn, så der får voksne gavene. Hvis man skal dra det der ut i det ekstreme, kan man få noen morsomme varianter, da - husker det var en tråd her for et par år siden (?) der det var en eldre barnløs og ugift onkel i en familie som krevde gave av sine gamle foreldre pålydende samme beløp som de gav søsteren, samt alle hennes barn og barnebarn. Hos oss er det sånn at den nevnte tanten og flere med henne for flere år siden har tatt til orde for at vi slutter å gi gave til de voksne. Hvilket er helt ok for meg, det ender ofte med å bli litt tilfeldige ting som ingen har bruk for uansett. Men så har altså dette blitt gjort om på når det gjelder akkurat meg, fordi jeg er barnløs. Da "tør" ingen å la være å gi meg noe. Skjønner ikke greia jeg, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 10. desember 2011 #39 Del Skrevet 10. desember 2011 Ja, muligheten er virkelig stor for at barnet i det hele tatt merker at han får en gave mindre eller en billigere gave. Ah, jeg elsker de som tror jula er til kun for barn. PS: Egoisme er et trekk ved mennesket, ikke det norske mennesket. Med mindre man er norsk forelder da, og ser barnet som en forlengelse av seg selv og at barnet derfor er den eneste som fortjener noe. Det er få som er mer navlebeskuende, egoistiske og overfladiske en nordmenn... for all del, ikke prøv å gjøre noe et barn kan bli glad for. Det ville jo virkelig vært ille... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #40 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei! Jeg er 25 år og student. Har litt lite med penger til gaver i år. I forrige snakket jeg med broren min og svigerinna mi og spurte om det var greit for dem at jeg kun kjøper gaver til niesen min i år. Jeg vil heller gi henne 1 eller 2 fine gaver enn å gi ting til broren min svigerinnen min som blir lagt i et skap. De syntes det var en god ide, for de har alt de trenger, mens niesen min mangler litt leker og klær. På slutten av samtalen sa de at de var veldig glad for at jeg hadde tatt opp dette fordi da slapp de å kjøpe gave til meg i år, og at de skulle begynne å gi gaver til mine barn når de en gang eventuelt kommer. Er det lov å være litt trist for dette? Eller er jeg for nærtagende? Hvorfor skal det ikke gå andre veien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå