Gå til innhold

Slør i kirken!

Amelie

Anbefalte innlegg

Har "plutselig" en problemstilling jeg aldri trodde jeg skulle få, fordi jeg aldri trodde jeg skulle bruke slør. Men så viser det seg at det passer perfekt med slør til den kjolen jeg skal ha + at jeg ikke så så dum ut med det som jeg hadde trodd!

Uansett, mitt spørsmål er: hvordan er det vanlig å bære sløret? Foran ansiktet før vi sier "ja"? Hengende bakover gjennom hele vielsen? Hva gjør dere?

Sløret er langt, helt enkelt, med "diamanter" strødd utover. Vi gifter oss i en vanlig kirke, altså ikke katolsk.

Hva mener dere?

Amelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns at slør foran ansiktet bare passer på amerikanske purunge bruder. I Norgen er det absolutt ikke vanlig å bære sløret foran ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer om jeg skal ha det foran ansiktet, men det blir ikke under selve vielsen! Bare mens pappa og jeg går opp, så kommer sambo ned trappen og tar meg i mot og legger sløret bakover..Bare tanker jeg har, vet ikke ennå! Synes kanskje det er litt amerikansk... Hadde egentlig ikke tenkt å ta av meg sløret, men frisøren mener jeg ikke burde ha slør fordi da synes jo ikke frisyren min! Men slør skal jeg ha og jeg tror jeg kommer til å ta det av etter middagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløret er langt, helt enkelt, med "diamanter" strødd utover. Vi gifter oss i en vanlig kirke, altså ikke katolsk.

Jeg hadde akkurat samme type slør forresten... :blunke:

Jeg hadde sløret bak hele tiden. Vurderte aldri å ha det foran ansiktet heller, for jeg synes ikke det er noe fint...

Forøvrig hadde jeg på sløret ele kvelden, fordi jeg synes det var så koselig p ha det på. Hadde opprinnelig planlegt å ta det av etter middagen, men det var ikke noe problem å ha det på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer om jeg skal ha det foran ansiktet' date=' men det blir ikke under selve vielsen! Bare mens pappa og jeg går opp, så kommer sambo ned trappen og tar meg i mot og legger sløret bakover..Bare tanker jeg har, vet ikke ennå! Synes kanskje det er litt amerikansk... [/quote']

Det er akkurat det jeg også vurderer. Synes også det blir litt amerikansk å ha det foran ansiktet, men synes jo det er litt romantisk likevel. En av ulempene med å ha det foran er at du skjuler ansiktet på vei opp til alteret. Som en venninne av meg sa - en dag som den hvor du kommer til å stråle og være så utrolig vakker er det jo litt synd og delvis skjule det bak et slør. Så...vet ikke helt jeg. Tror jeg kommer til å sy sløret slik at jeg kan ha det foran, og så kan jeg vente med å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tex: er enig med deg i at det er noe veldig amerikansk og uskyldig ved å ha sløret foran ansiktet. Føler meg rampete nok som bruker hvit kjole (hvis du skjønner hva jeg mener :sjarmor: )!

Var ikke så ivrig på å ha sløret foran ansiktet selv heller, men ble litt usikker da damen i brudesalongen insisterte på det... Kan jo ha noe med at jeg kjøpte kjolen i Frankrike (les: katolsk) og at det er mye vanligere der.

Har tenkt å ta av sløret etter vielsen og fotografering, føler at kjolen blir mindre "høytidelig" da, og at jeg kan slappe litt mer av. Men samtidig så kan det jo hende det er litt stas å ha det under middagen... Den ene dagen jeg bruker slør, er det jo hyggelig å nettopp bruke det!

Hvor fikk du forresten tak i ditt slør, Augustbrud? Så vidt jeg kunne se, ligner det ganske mye på det jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener.....

Selv tenker jeg som så at når Norges kommende konge kan gifte seg med en alenemor og sistnevnte kan ha hvit kjole og slør i kirken, så kan jaggumeg hvemsomhelst ha hvit kjole og slør i kirken..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

ja ikke sant?

Det er jo ofte sånn at vi tenker huff vi har jo barn og/eller er jo samboere, huff jeg er jo ikke akkurat jomfru.... kan jo ikke ditt og kan jo ikke datt.....

Folk må da få gjøre som dem vil, og her har jo ting absolutt blitt gjort før.....

Märtha hadde jo heller ikke slør foran ansiktet, ikke var hun akkurat purung og amerikansk, men vi må jo gå utifra at hun var jomfru ( :hoho: )

Så hvis du har lyst kan du jo forsøke. Men jeg syns det passer best på amerikanske småjenter.

-selvom det hadde vært deilig å ha det å gjemme seg bak. Har funnet ut at barna mine skal få være mine skjold.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha lant slør med diamanter!!!!Skal ha mitt bak hele tiden, og ikke ta det av under middagen. Frisyren min er laget til sløret og ikke omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex: -selvom det hadde vært deilig å ha det å gjemme seg bak. Har funnet ut at barna mine skal få være mine skjold....

Det er det jeg tenker på..Jeg kommer vel til å være oppløst i tårer, så lettrørt som jeg er og da tenkte jeg sløret var fint å skjule seg bak!!

Har sett på et med diamanter og det var sååå fint og det var til å ha foran også! Men det er jo ennå en stund til, så jeg tror ikke jeg bestemmer meg for noe ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du forresten tak i ditt slør' date=' Augustbrud? Så vidt jeg kunne se, ligner det ganske mye på det jeg skal ha.[/quote']

Jeg kjøpte mitt slør i en brudebutikk i Drammen, Brudespesialisten. Hvis jeg ikke husker helt feil, var det av merke Joyce Jackson... Tror jeg....

Det var iallfall langt med diamanter og hvite perler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal mest sannsynlig ha "Mette-Marit" slør, og det skal henge bak på hodet.. Skal ikke ha noe foran ansiktet. Syntes det er penest at sløret henger bak... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at å ha sløret foran ansiktet er amerikansk! Synes jeg har sett mange norske som har gjort det. Fra gammelt av skal bruden også skjule seg bak sløret så ikke onde krefter skal ta henne. Når hun så er gift, kan hun ta sløret vekk fra ansiktet fordi hun da har mannen til å beskytte seg.

Jeg hadde sløret foran ansiktet da jeg kom inn i kirket og under seremonien fram til presten erklærte oss for rette ektefolk. Da løftet mannen min det opp og la det bakover og gav meg en liten nuss..

Jeg hadde det også på under middagen, men tok det av etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis man skal ha slører forann ansiktet til man er gift må man jo sitte hele "gudstjenesten" med det forran ansiktet. Salmene og alt.. Blir ikke det litt snodig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men vis man skal ha slører forann ansiktet til man er gift må man jo sitte hele "gudstjenesten" med det forran ansiktet. Salmene og alt.. Blir ikke det litt snodig?

Nei, jeg synes ikke det var snodig. Nå husker jeg ikke nøyaktig når jeg tok sløret bakover (det er ikke så lett å få med seg alt!). Tror det var etter ekteskapsinngåelsen, og den var veldig tidlig i seremonien. Begge salmene og en solosang, skriftlesing, forbøn og velsigning var etter det.

Det kan også ha vært etter forbønnen, men jeg tror ikke det. Uansett, det er jo ikke akkurat et tykt skjerf heller, så det er jo ikke noe vanskelig å se gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men fra og med mai kommer ekteskapsinngåelsen mye senere i seremonien...

jeg kunne ikke tenke meg å ha noe foran ansiktet, men det er vel ikke feil å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema dette, men jeg har lagt merke til at mange av dere sier at dere skal ta av dere sløret etter middagen. Hvorfor det? Noen spesiell grunn? Er det sånn at det er vanlig? Har aldri sett det noen gang og jeg har vært i ganske mange bryllup...

Bare nysgjerrig på hvorfor. :)

Og når det gjelder slør foran ansiktet eller ikke. Det skal ikke jeg ha. Liker tanken på at alle skal se hvor lykkelig jeg (antageligvis) er når jeg kommer gående mot han som skal bli mannen min. I tillegg blir det litt for amerikansk/engelsk for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlover tok av sløret etter fotografen. Syntes det var en så knall ide at jeg stjal den. Vil slippe å passe på det hele kvelden i tilegg til kjolen + at jeg personlig synes det blir litt mindre "stivt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...