Gå til innhold

Å gi en 'geit' eller et 'myggnett'..

Cornelia84

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en geit av min søster til jul for noen år tilbake, og vi lo godt når jeg åpnet pakken. Med "geiten" lå det en t-skjorte med et bilde av en geit på, men den var alt for kort i livet til at den kunne brukes. Syns dette var helt greit, fikk også en liten ting til av henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et ambivalent forhold til slike gaver. På én side er tanken bak ofte veldig god, men på en annen side ønsker jeg selv å velge hvilket veldedig forhold jeg skal støtte. Jeg liker ikke å bli "prakket på" et veldedig formål, slik jeg føler hvis jeg får en slik gave. For noen år siden opplevde jeg at ei venninne av meg gav meg en slik gave, problemet var at jeg ikke støttet organisasjonen eller formålet, og da ble gaven helt feil for min del. Men, jeg takket jo selvfølgelig høflig, men gaven i seg selv føltes helt feil.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns dette er en kjempefin gave og ønsker eg det tilk jul hvert år. Serlvflkgelig er det hyggelig med fysiske ting også, men jeg har alt jeg trenger og mer til. Så da syns jeg det er fint at panger blir brukt på noen som trenger det, og ikke på enda mer skapfyll til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt at giveren er en "sleiping" som ikke liker verken veldedighet eller gaver, og som derfor til nød kan avse noen kroner ved å slå to fluer i én smekk.

Dette er min tanke også. Jeg får igrunnen inntrykk av at giveren ønsker å stille seg i et godt lys på bekostning av mottageren.

Man må gjerne kjøpe slikt men da bør det være til seg selv eller til noen som spesifikt ønsker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal personlig innrømme at jeg aldri kommer til å kjøpe en slik gave til noen. Mest pågrunn av at jeg for noen år siden fikk "ei geit" selv, og ble utrolig skuffet. Besteforeldrene mine er veldig gavmilde, og når det ligger en konvolutt under treet får jeg store forventninger. Det ene året stod det på brevet i konvolutten at de hadde satt inn 10.000 kr på min konto, et par år etter var det billetter til en sydentur for hele familien i en konvolutt. Så da det året etter det nok en gang lå en hvit konvolutt under treet, sparte jeg den helt til slutt siden jeg trodde det var enda et høydepunkt. Men neida, "Du har fått ei geit" stod på lappen inni konvolutten.

Høres kanskje bortskjemt ut nå over at jeg hadde så høye forventninger, og det er ikke det at jeg ikke vil støtte veldedighet. Julen handler om å gi, så hvorfor ikke gi en gave til noen som trenger noe mye mer enn oss? Synes baktanken med hele greia er veldig fin, og kan være noe man gir til voksne, men ikke ei 16 år gammel jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal personlig innrømme at jeg aldri kommer til å kjøpe en slik gave til noen. Mest pågrunn av at jeg for noen år siden fikk "ei geit" selv, og ble utrolig skuffet. Besteforeldrene mine er veldig gavmilde, og når det ligger en konvolutt under treet får jeg store forventninger. Det ene året stod det på brevet i konvolutten at de hadde satt inn 10.000 kr på min konto, et par år etter var det billetter til en sydentur for hele familien i en konvolutt. Så da det året etter det nok en gang lå en hvit konvolutt under treet, sparte jeg den helt til slutt siden jeg trodde det var enda et høydepunkt. Men neida, "Du har fått ei geit" stod på lappen inni konvolutten.

Høres kanskje bortskjemt ut nå over at jeg hadde så høye forventninger, og det er ikke det at jeg ikke vil støtte veldedighet. Julen handler om å gi, så hvorfor ikke gi en gave til noen som trenger noe mye mer enn oss? Synes baktanken med hele greia er veldig fin, og kan være noe man gir til voksne, men ikke ei 16 år gammel jente.

Ja du høres kanskje litt bortskjemt ut, men jeg synes du får frem poenget ditt fint :) skjønner godt at du ble skuffa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gitt dette som tilleggsgaver til nevøer og nieser. Selv liker jeg konseptet godt, og ville blitt glad for å få noe sånt, men jeg vet at det ikke er for alle.

Det første året niesa fikk en slik en, var det derimot litt krise i huset. Fordi tenk om de ga bort eller slaktet grisen hennes! :fnise: Hun ble veldig lei seg, og ville bare at grisen skulle ha det godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad for en sånn gave...hadde likt tanken på at pengene gikk til noen som virkelig trengte det, istedet for et eller annet jeg(mest sannsynlig)ikke trengte :)

Jeg har flere enn en gang åpnet en gave og tenkt; men hva skal jeg med dette da? Da har som regel gavene havnet hos Fretex etter en stund....da går det ihvertfall til en god sak :sjenert:

Endret av bobbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest egentlig folk som blir sure av en slik gave er ganske smålige jeg.. jeg, meg, mitt, meg selv. Og det selv om det ikke står på toppen av min ønskeliste heller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Tanken er god, men faller nok ikkje i god jord hos alle :gjeiper: Eg hadde likt det, OM det gikk til eit formål eg brydde meg om (dyrevern, miljøvern). Men det er bedre å gå for noe slikt, enn noe overfladig "søppel" som blir glemt bakerst i skapet f.eks - ihvertfall til familie man sjelden ser eller har særlig kontakt med.

Eg kommer muligens til å gå for noe slikt til min svigerinne til neste år, da hun bare har kjøpt "tull" til meg de siste årene og eg vil heller gi ein gave til noen andre fra ho, enn å legge masse tanke i ein gave til ho som er så bortskjemt likevel :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg penger til veledighet hele tiden jeg, men får det sjeldent.

Om noen hadde blitt snurt og ment jeg hadde prøvd å kjøpt meg god samvittighet om jeg hadde gitt bort en slik gave, så kjenner de meg ikke godt...

Nå er det sjeldent jeg gir geita men kjøper ofte gaver som feks handlenett, julekuler ol som jeg vet mottaker kan få bruk for.

Det har hendt seg at jeg har slengt med ei geit i tillegg, men da har det ikke gått på "gavebudsjettet" til den personen. Da har jeg brukt av penger jeg uansett hadde kommet til å gi til veledighet men slenger den men pakken slik at mottaker "kan få god samvittighet" eller bli obs på det å bruke penger på andre enn seg selv.

Vi har det så ufattelig bra i Norge og det er så utrolige mange som trenger pengene mer enn at du får en lippgloss som havner i haugen med de 20 andre du har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synest egentlig folk som blir sure av en slik gave er ganske smålige jeg.. jeg, meg, mitt, meg selv. Og det selv om det ikke står på toppen av min ønskeliste heller.

Tror ikke de fleste blir sure, men skuffa tror jeg mange blir. Det er bare det at det virker som en utrolig lite gjennomtenkt gave, og ikke særlig gøy å få om du har lagt mye omtanke i gaven til den andre personen. Man forventer jo å bli satt litt pris på på julaften. Det blir jo strengt tatt ikke noen gave, når giveren selv får bestemme beløp og veldedig formål, mens mottaker får kvitteringen.

Jeg gir jo selv et par tusenlapper til dyrenes velferd hvert år og kunne ha gitt mer til jul om noen jeg kjenner ikke hadde hatt fantasi til å gi noe annet. Men da hadde jeg satt pris på om de hadde spurt meg først og jeg hadde fått valgt veldedig formål selv.

Endret av solkrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...