Gå til innhold

Nå ble det ENDA vanskeligere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dette pratet om 10% rente i dagens marked? Det er jo helt hinsides. Bind renta i 10 år på nåværende nivå så er du trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er dette pratet om 10% rente i dagens marked? Det er jo helt hinsides. Bind renta i 10 år på nåværende nivå så er du trygg.

Ting kan snu seg raskt, på 10 år skjer det veldig mye. Sånn som det ser ut nå er ikke rentenivået det skumle, men heller inntektsbortfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men poeget er at ingen er så dumme at de kommer til å få 10% i renter på lån, og da snakker jeg om de som kjøper nå, og en god del år fremover, de vil ALDRI oppleve 10%. Jeg fikk lån Mai, men kommer aldri til å få 10%, det er ikke sånn at renten øker til 10% over natten, det tar lang tid, og man vil få advarsler i LAAAANG TID i forveien. Og hva gjør man hvis det er snakk om at renten kommer til å gå opp over et par måneder med et par prosent, istedenfor slik som nå, hvor det har gått i sneglefart? Jo, man binder renten. Det er kun de som er så uheldige å komme inn i boligmarkedet når/hvis det blir så høyt som får dette problemet, det vil aldri skje med nåværende lånetakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he-he... anonym bruker i innlegg nr. 43 får poeng for naivitet.

Jeg er ikke den AB du svarte.

Hva mener du egentlig er feil med det AB sa? Det stemmer - renten går ikke opp til 10% over natten. De som ikke klarer en renteøkning kan fritt binde renten før "farlige" rentemøter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den eneste måten å få ned boligprisene på er å gjøre utlån vanskeligere. Lånefesten er over, det er sunt å ha egenkapital når en kjøper bolig. Det blir da en sur periode der mange vil slite med å komme inn på boligmarkedet, dessverre. Dette er prisen man dessverre må betale for et sunnere og mer stabilt boligmarked.

Og så må det frigis tomter og bygges flere både boliger for salg og for leie slik at markedet blir mer mettet. Da vil prisene gå ned etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste måten å få ned boligprisene på er å gjøre utlån vanskeligere. Lånefesten er over, det er sunt å ha egenkapital når en kjøper bolig. Det blir da en sur periode der mange vil slite med å komme inn på boligmarkedet, dessverre. Dette er prisen man dessverre må betale for et sunnere og mer stabilt boligmarked.

Og så må det frigis tomter og bygges flere både boliger for salg og for leie slik at markedet blir mer mettet. Da vil prisene gå ned etterhvert.

Nei. Boligprisene i Norge er høye pga mange faktorer, primært lav utbygning, få steder som er godkjente for boligbygning, få som vil bo utenfor byene - dårlig offentlig transport, høye skatter og avgifter på å bygge, lav lånerente, ekstreme skattefordeler for boligeiere, økt innvandring, økt urbanisering, økte inntekter og ikke minst en generell oppfatning blant nordmenn at Norge er et annerledesland hvor boligprisene ikke kan falle.

Det er mulig å endre på alt dette (ikke at vi nødvendigvis burde - men det er mulig), å gjøre utlån vanskeligere er ikke på langt nær den eneste måten å få ned boligprisene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi konkluderer med at alle singel leier seg en minihybel til 3-4000 i mnd, og sparer som bare det i 10-20 år.

Da vil de klare å spare opp noen millioner, og kan kjøpe seg en bolig når de er 30-40 år :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei. Boligprisene i Norge er høye pga mange faktorer, primært lav utbygning, få steder som er godkjente for boligbygning, få som vil bo utenfor byene - dårlig offentlig transport, høye skatter og avgifter på å bygge, lav lånerente, ekstreme skattefordeler for boligeiere, økt innvandring, økt urbanisering, økte inntekter og ikke minst en generell oppfatning blant nordmenn at Norge er et annerledesland hvor boligprisene ikke kan falle.

Det er mulig å endre på alt dette (ikke at vi nødvendigvis burde - men det er mulig), å gjøre utlån vanskeligere er ikke på langt nær den eneste måten å få ned boligprisene...

Jeg har vel aldri sagt at det jeg nevnte er den eneste faktoren og at det er det eneste virkemiddelet. Men det er et av flere. Det er totalt unaturlig at alle og enhver skal kunne låne 100 % av kjøpesummen og når bankene ikke klarer verken å holde utlånsrammene til et forsvarlig nivå i forhold til inntekten til kjøperne eller kreve en viss form for egenkapital så MÅ noen andre fortelle bankene at dette ikke går.

Slik jeg ser det har bankene sviktet sin rådgiverrolle i svært mange år - noe de har vært nødt til for å beholde kunder. Det er på høy tid at det blir like spilleregler slik at man stopper prisveksten på bolig.

Det er ikke bare i de store byene det er for høye boligpriser - det gjelder også nabokommuner. Der er det dessverre slik at billige boliger for 1. gangs etablerere ikke eksisterer overhodet ofte - der er det kun rekkehus og eneboliger. Ofte er DISSE billigere enn i byen, men det hjeper overhodet ikke når en ikke har mer enn 1 million til boligkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Da tror jeg vi konkluderer med at alle singel leier seg en minihybel til 3-4000 i mnd, og sparer som bare det i 10-20 år.

Da vil de klare å spare opp noen millioner, og kan kjøpe seg en bolig når de er 30-40 år :fnise:

DA kan du jo begynne med å fortelle hvor man skal bo i 10-20 år som ikke er kollektiv til 3-4000/mnd. Slike boliger vokser ikke på trær i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri sagt at det jeg nevnte er den eneste faktoren og at det er det eneste virkemiddelet.

Ikke?

Du skrev jo klart og tydelig:

Den eneste måten å få ned boligprisene på er å gjøre utlån vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier ikke at du MÅ og bankene SKAL gjøre SLIK bang bang bang!

Det er åpent for å bruke menneskelig skjønn.

I fjor søkte jeg banken min om lån til kjøp av bolig, som eneste låntager.

Hadde nettopp begynt i ny jobb og banken jobbet ut fra daværende grunnlønn.

Kom vel opp 4,5 ganger inntekten, så svaret burde være nei, men siden jeg kunne vise til en stor spareevne og hadde lagt frem saken som jeg gjorde var det ikke noe problem.

Går du i banken med tomme lommer er banken skeptisk til å låne ut til deg.

Har du derimot oppsparte midler - både BSU og sparekonto, ja da stiller saken seg annerledes.

Inntekten har forbedret seg betraktelig så jeg prioriterer nedbetaling av huslånet.

Vil heller ha lite lån den dagen det kommer barn inn i bildet enn å ha råd til alt jeg har lyst på i dag.

Endret av BamseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm ... Pinlig ... Jeg mener ikke det da. Jeg mener at det er en av flere måter.

Ok, ja da er vi enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA kan du jo begynne med å fortelle hvor man skal bo i 10-20 år som ikke er kollektiv til 3-4000/mnd. Slike boliger vokser ikke på trær i Bergen.

Jeg har flere venner som bor i Bergen, og leier til 3-4000 i mnd i sentrum eller nært sentrum. De bor i leilgheter for 3 personer.

Selv bor jeg i Oslo, og her kan du få en leilighet for 3 personer til 4000 per person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er man singel, uten barn eller lignende så er det helt kurrant å bo i kollektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

er man singel, uten barn eller lignende så er det helt kurrant å bo i kollektiv.

I 10-20 år? Dette tror jeg er for langt perspektiv for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har flere venner som bor i Bergen, og leier til 3-4000 i mnd i sentrum eller nært sentrum. De bor i leilgheter for 3 personer.

Selv bor jeg i Oslo, og her kan du få en leilighet for 3 personer til 4000 per person.

Jeg spesifiserte ikke kollektiv. Vi snakker her ikke om en tidsramme på 3-5 år men 10-20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spesifiserte ikke kollektiv. Vi snakker her ikke om en tidsramme på 3-5 år men 10-20 år.

En av hovedgrunnene til at folk ikke bor i kollektiv i mange år, er jo at de klarer å spare eller får en økning i inntekt, slik at de kan leie egen leilighet og etter hvert kjøpe sin egen bolig.

Det er de færreste som ikke har råd til å betale mer enn 3-4000 kr/mnd resten av livet. Det finnes ordninger for de aller fattigste, vi andre må spare og/eller bytte til en bedre betalt jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En av hovedgrunnene til at folk ikke bor i kollektiv i mange år, er jo at de klarer å spare eller får en økning i inntekt, slik at de kan leie egen leilighet og etter hvert kjøpe sin egen bolig.

Det er de færreste som ikke har råd til å betale mer enn 3-4000 kr/mnd resten av livet. Det finnes ordninger for de aller fattigste, vi andre må spare og/eller bytte til en bedre betalt jobb.

Det det var snakk om var å bo en plass i 10-20 år som kostet 3-4000/mnd. I Bergen er det slik at det kun er kollektiv man får til denne prisen (evt. dele kjøkken og/eller bad med andre). Jeg har kun påpekt at de aller aller fleste av oss ikke ser for seg at det er noen god ordning å bo 10-20 år i kollektiv for å spare til egen bolig. Det er rett og slett et hårreisende konsept.

Hele budskapet mitt er at boligmarkedet - både leiemarkedet og kjøpemarkedet - er sinnsvakt og uegnet til unge etablerere. Det må derfor bygges flere hensiktsmessige boliger - både beregnet for utleie og for unge etablerere. Får man krav om egenkapital for alle, tar bort muligheten for kausjonering i hodet og rævva så får man også bort kunstig høye priser i boligmarkedet. Da slipper par å stjele boligene til unge etablerere fordi parene ikke har råd til annet. Da kan familier kjøpe de boligene som er beregnet for familier og ikke stjele boligene beregnet for par. Da kan familier med noe bedre råd kjøpe seg hus fordi det da er innen rekkevidde igjen.

Hele boligmarkedet er skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...