Gå til innhold

Aftenpostens innsyn i rapporten om ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

den 243 sider lange rapporten, som Aftenposten har fått innsyn i, og som konkluderer med at Anders Behring Breivik er utilregnelig, og lider av paranoid schizofreni, beskrives siktedes første møte med fengselslegen fem dager etter angrepene.

Behring Breivik håndhilser. Gir blikkontakt. Han snakker sammenhengende og velformulert. Han uttrykker overraskelse over hvor godt han behandles, og sier han trener og holder seg i form.

På spørsmål om han hører stemmer i hodet, svarer han nei. Han sier han ikke er trist eller deprimert og virker fornærmet over spørsmålet om han har vurdert selvmord. Han sier derimot at han føler seg svært vel.

Les mer her: Rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ddet er useriøst av påtalemyndighetene å lekke rapporten til utvalgte aviser. hvorfor kun Schibsted avisene får tilgang kan man jo lure på...

Enten bør rapporten hemmeligholdes, eller så bør den offentliggjøres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig empatisvikt er jeg enig i.

Utilregnelig er jeg uenig i.

Hva du er enig eller uenig i er egentlig revnende likegyldig, da jeg tviler sterkt på at du har tilbragt 36 timer med Breivik OG at du er utdannet psykiater.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ddet er useriøst av påtalemyndighetene å lekke rapporten til utvalgte aviser. hvorfor kun Schibsted avisene får tilgang kan man jo lure på...

Enten bør rapporten hemmeligholdes, eller så bør den offentliggjøres.

Nå er det vel ikke bare påtalemyndigheten som har tilgang til rapporten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ddet er useriøst av påtalemyndighetene å lekke rapporten til utvalgte aviser. hvorfor kun Schibsted avisene får tilgang kan man jo lure på...

Enten bør rapporten hemmeligholdes, eller så bør den offentliggjøres.

Jeg kjenner ikke helt til rettsprosedyrer, men det er å anta at en god del i politi og påtalemakt får tilgang på rapporten, komisjonen som skal evaluere den, dommere, forsvarere og bistandsadvokater. Det kan også tenkes at stabsmedarbeider til alle de forutnevnet vil kunne erverve seg elgitin eller ilegitim tilgang til materialet.

Hvor lekasjene kommer fra er derfor noe man ikke skal være fult så bombastisk med å konkludere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alvorlig empatisvikt er jeg enig i.

Utilregnelig er jeg uenig i.

Du må ikke glemme at du ikke har lov til å ha noen mening om dette, med mindre du var en av de 2 psykiaterne som har intervjuet Breivik.

:ironi:

Edit, jeg glemte ironi flagget.

Endret av mousepad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette er jeg enda mer sikker på at den konklusjonen som disse to psykiaterne har kommet frem til er feil.

Det er en kjent sak at det gjøres feil i diagnostiseringen i psykiatrien, og når det er kun to psykiatere som skal gi sin vurdering av ABB, sier det seg selv at det er for lite. Man trenger flere uavhengige vurderinger.

Ut fra det Aftenposten skriver virker ikke det å illustrere en person som lider av paranoid schizofreni.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at du ikke har lov til å ha noen mening om dette, med mindre du ikke var en av de 2 psykiaterne som har intervjuet Breivik.

Grunnløs synsing pleier å være nytteløs. Hva er poenget med å synse om ting man ikke har det fjerneste grunnlag å uttale seg om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spørsmål om han hører stemmer i hodet, svarer han nei. Han sier han ikke er trist eller deprimert og virker fornærmet over spørsmålet om han har vurdert selvmord. Han sier derimot at han føler seg svært vel.

Breivik ønsker selv å fremstå som tilregnelig. Han sier også han har lest psykologi, og det er ikke så mye man skal ha fordypet seg i dette for å forstå hvilke spørsmål man åpenbart skal svare nei på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens syk jeg også men etter å ha lest det som Aftenposten skriver fra rapporten synes jeg ikke Breiviks måte å forklare sine tanker og meninger på å virker helt hinsides. :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal vel rapporten vurderes av flere, skulle den ikke det ?

7 psykologer ved rettsmedisinsk institutt. De gjennomgår den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke helt til rettsprosedyrer, men det er å anta at en god del i politi og påtalemakt får tilgang på rapporten, komisjonen som skal evaluere den, dommere, forsvarere og bistandsadvokater. Det kan også tenkes at stabsmedarbeider til alle de forutnevnet vil kunne erverve seg elgitin eller ilegitim tilgang til materialet.

Hvor lekasjene kommer fra er derfor noe man ikke skal være fult så bombastisk med å konkludere om.

Her bommer du. Poenget er at rapporten er delt ut til enkelte aviser mens andre aviser nektes innsyn.

Skal man lekke rapporten bør den enten lekkes til alle medier, ellers så bør den reellt hemmeligholdes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest z0roaster

Noe av det første de to oppnevnte sakkyndige som vurderer ham gjør da de begynte i august, er å lese «kompendiet» (manifestet), som Behring Breivik kaller det.

De reagerer på hans grandiose selvfremstilling: ønsket om å frelse Europa fra multikulturalisme og islamsk overtakelse. De reagerer også på Behring Breiviks paranoide følelse av å være i krig. De undret seg umiddelbart, skriver de, over kompendiets «åpenbare, banale, og tildels infantile fremstillingsmåte».

Man ser en temmelig klar mangel på forståelse av Breiviks idéer gjennom alt som var sitert i Aftenposten - og spesielt avsnittet sitert over. Det er jo ikke det minste rart, for sakkyndige selv sier jo at de kun har gått i overflaten på akkurat det: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ser-bort-fra-tiltaltes-politiske-budskap-og-ststed-6711095.html . I stedet patologiseres unormal adferd, ekstreme meninger og eksentriske personlighetstrekk - hvilket er hva psykologi alltid har handlet om helt siden Freud begynte å rable om penismisunnelse og liknende absurditeter for over 100 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnløs synsing pleier å være nytteløs. Hva er poenget med å synse om ting man ikke har det fjerneste grunnlag å uttale seg om?

Nei, hadde alle fulgt den teorien kunne vi jo lagt ned alle debattforum. Nå vet heller ikke du hva slags erfaringsgrunnlag folk har, vil tro det varierer veldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser en temmelig klar mangel på forståelse av Breiviks idéer gjennom alt som var sitert i Aftenposten - og spesielt avsnittet sitert over. Det er jo ikke det minste rart, for sakkyndige selv sier jo at de kun har gått i overflaten på akkurat det: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ser-bort-fra-tiltaltes-politiske-budskap-og-ststed-6711095.html . I stedet patologiseres unormal adferd, ekstreme meninger og eksentriske personlighetstrekk - hvilket er hva psykologi alltid har handlet om helt siden Freud begynte å rable om penismisunnelse og liknende absurditeter for over 100 år siden.

Trenger man å forstå ideene hans for å se symptomene på sykdom? Nei, det tror jeg faktisk ikke. Det som kommer frem, blant annet ekstreme fobier, ekstrem paranoia, ansiktsmaske foran moren, osv. tyder alt på en psykisk syk person.

Ideologien hans er bare en tilfeldig del av det hele. Det er ikke ideologien som har trigget sykdommen. Det er sykdommen som har brukt ideologien som "transportmiddel", men det kunne like gjerne vært en annen sak han var totalt oppslukt i.

Anbefaler folk å lese intervjuet i Dagbladet med en som har samme diagnose. Der ser man virkelig hvordan Breivik passer inn i denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man å forstå ideene hans for å se symptomene på sykdom? Nei, det tror jeg faktisk ikke. Det som kommer frem, blant annet ekstreme fobier, ekstrem paranoia, ansiktsmaske foran moren, osv. tyder alt på en psykisk syk person.

Ideologien hans er bare en tilfeldig del av det hele. Det er ikke ideologien som har trigget sykdommen. Det er sykdommen som har brukt ideologien som "transportmiddel", men det kunne like gjerne vært en annen sak han var totalt oppslukt i.

Anbefaler folk å lese intervjuet i Dagbladet med en som har samme diagnose. Der ser man virkelig hvordan Breivik passer inn i denne diagnosen.

Mye tyder på at gutten er syk, psykotisk eller har personlighetsforstyrrelser, men det som står i rapporten er i følge en svensk professor ikke symptomer på akkurat schizofren paranoia. Det kan godt være noe annet, som f.eks inneholder litt Narsissisme.

Poenget med det ideologiske her er at idéene hans er "normale" i ekstremistmiljøet, og det har ikke psykiaterene fått med seg. De trodde disse idéene var en del av sykdommen.

Han har visstnok lignende forstyrrelse som det vanlige terrorister har.

Sånn sett så hadde "terrorist" vært en bedre diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at gutten er syk, psykotisk eller har personlighetsforstyrrelser, men det som står i rapporten er i følge en svensk professor ikke symptomer på akkurat schizofren paranoia. Det kan godt være noe annet, som f.eks inneholder litt Narsissisme.

Poenget med det ideologiske her er at idéene hans er "normale" i ekstremistmiljøet, og det har ikke psykiaterene fått med seg. De trodde disse idéene var en del av sykdommen.

Han har visstnok lignende forstyrrelse som det vanlige terrorister har.

Sånn sett så hadde "terrorist" vært en bedre diagnose.

En tilfeldig svensk professor som ikke har hatt samtaler med Breivik og ikke har satt seg inn i saken har lite han skulle ha sagt. Vi får heller vente på vurderingen av rapporten. Frem til da får vi forholde oss til rapporten, og det faktum at Breivik viser tydelige tegn som stemmer overens med andre som har samme diagnose.

Og nok en gang: Det er ikke ideene hans som er spørsmålet. Fikk du ikke med deg at de ikke vurderte manifestet hans? At de utelot den delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...