Gå til innhold

paranoid schizofreni.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk må slutte å stigmatisere psykisk syke. Det er forskjell fra person til person. Jeg har det selv og har aldri gjort andre noe vondt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er schizofrene sjeldnere voldelige enn snittet. Man hører bare mer om de fordi deres vold ofte er mye grovere.

Skrevet

Vi har en bekjent som har diagnosen paranoid schizofreni. Han går på medisiner, og virker stabil. For 5-6 år siden trodde han at han ble spionert på og at det var en konspirasjon i mot ham (det var før medisinering), men hadde ikke hallusinasjoner. Han har aldri vært voldelig. Han sier selv at han ikke lenger føler seg forfulgt, men slitter litt med angst. Skal vi ta forhåndsregler? Bør man alltid være to når man er sammen med ham?

Jeg er både paranoid og schizofren, men faktisk litt usikker på om de har gitt meg diagnosen "paranoid shizofreni" eller om det er "paranoid personlighetsforstyrrelse" og "schizofreni" jeg har fått. Men i hvert fall, det er like få av de med slike diagnoser som er voldelig som resten av befolkningen. Så generelt sett er det ingen grunn til å frykte noe.

Skrevet

Det viktigste de trenger er en god venn. For et hysteri

Det er som er kjipt da, og jeg snakker av egen erfaring, at denne sykdommen kan få deg til å bli livredd til og med for dine nærmeste venner. Jeg har i 2 år nå vært så redd av mine beste kamerater, at jeg ikke tar imot mat og drikke når jeg er hos han i frykt for at han har forgiftet det. Men medisinene hjelper slik at det går rimelig greit å være sammen med han nå.

• 3 år senere...
Skrevet

Vet jo ikke om noen svarer her nå, ettersom denne tråden er 4 år gammel.. Men verdt et forsøk. Er det noen som har greie på "vanlig" schizofreni her? Tanten til venninnen min ligger nå inne på psykiatrisk. Jeg har møtt henne flere ganger, søt og hyggelig dame, 45 år ca, helt normal og hun hadde en normal virkelighetsoppfatning. Nå for 2 mnd siden ca, skilte hun seg fra sin mann, ettersom hun begynte å snakke med en fyr fra hennes hjemland. For 3 uker siden ca, klikket det for henne. Hun har fortalt hennes niese at hun skal ta med henne til himmelen, men de skal selvfølgelig tilbake igjen. Familien tenkte ikke stort over dette (hun er litt religiøs, men ikke i ekstremt høy grad, om det er av betydning?). Også har det vært en hendelse hvor hun har gråtet og ledd omhverandre, samtidig som hu har fortalt at hun og han mannen fra hjemlandet har barn sammen og at de skal gifte seg (de har møttes en gang tror jeg, men snakker ellers over nettet). Ja, hun har sagt det her mens hun har ledd og gråtet omhverandre som sagt, så begynte hun å spy, så de dro på legevakten. Og nå er hun på psykiatrisk for andre gang. Da venninen min besøkte hun første gangen, hadde hun stirret opp i taket gjennom hele samtalen og sagt "jeg tror jeg drar til himmelen i morgen". Hun ble erklært "friskmeldt" etter første gangen, men hun er jo aldeles ikke frisk. Nå når de var der for et par dager siden har hun lagd grimaser og hevet brynene fniset osv til noen som liksom ikke var der. Hun så ikke på de som besøkte henne, og etterpå forteller hun at hun har fått seg en venn som er med henne i hjertet hennes (Marina). Og det virket som det var denne vennen hu da snakket og fniset med. Hun oppførte seg også veldig barnslig til tider (som en annen personlighet kanskje), og forklarte hvordan hun ikke kunne bruke grønne klær, på en måte som et barn ville sagt. Sippet over fargen av ingen grunn plutselig. Det eneste legene gir henne er antideprissiva og søvnpiller, de har ikke diagnotisert henne ennå, men mener det kanskje kan være shizofreni. Hun har jo ingen diagnose som sier at hun er "depressiv", så litt rart å gi henne det tenker jeg.. Familien er bare litt redd hun ikke forteller legene og psykologene alt, fordi hun ikke vil virke gal. Det er mye hun og har sagt og gjort som hun sier at hun ikke husker. Familien har spurt "ja husker du at du sa det" -nei det har jeg ikke sagt. Svarer hun da. Enten om hun er i fornektelse eller om hun rett og slett ikke husker. Venninnen min sier det har blitt værre, og når hun skal forklare hva tanten har sagt osv, så sier hun "hu har blitt fullstendig gal, hun hsr mista det totalt". Venninnen min som er en av tantens nærmeste, sier at hun har blitt "helt gal", så mener hun det virkelig. Og ja tanten har vært normal heeeele livet, frem til nå. Jeg er så gog venn av hele familien, så jeg vil liksom gjøre alt jeg kan for å hjelpe...

Skrevet

Sliter selv med psykose (ikke det samme som schizofreni, men noe i den duren) og har aldri vært voldelig. Har hatt tanker om at folk vil meg vondt, men da har jeg bare gått inn i meg selv og isolert meg. Så lenge han går til psykolog og er på medisiner, synes jeg dere burde behandle han som alle andre. MEN, om dette er noe dere er virkelig bekymret for, så burde dere så klart spørre psykologen hans, som faktisk vet noe om opplevelsene og tankene hans. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...