Gå til innhold

paranoid schizofreni.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en bekjent som har diagnosen paranoid schizofreni. Han går på medisiner, og virker stabil. For 5-6 år siden trodde han at han ble spionert på og at det var en konspirasjon i mot ham (det var før medisinering), men hadde ikke hallusinasjoner. Han har aldri vært voldelig. Han sier selv at han ikke lenger føler seg forfulgt, men slitter litt med angst. Skal vi ta forhåndsregler? Bør man alltid være to når man er sammen med ham?

Videoannonse
Annonse
Gjest makarona
Skrevet

Jeg tenker dere bør ta akkurat de samme forhåndsreglene som når dere er sammen med en hvilken som helst annen som aldri har utøvd vold.

:filer:

• Liker 9
Skrevet

Vi har en bekjent som har diagnosen paranoid schizofreni. Han går på medisiner, og virker stabil. For 5-6 år siden trodde han at han ble spionert på og at det var en konspirasjon i mot ham (det var før medisinering), men hadde ikke hallusinasjoner. Han har aldri vært voldelig. Han sier selv at han ikke lenger føler seg forfulgt, men slitter litt med angst. Skal vi ta forhåndsregler? Bør man alltid være to når man er sammen med ham?

Tror du noen av de som er inne på KG har noen som helst kompetanse til å uttale seg om en person de ikke aner noe om? Dette er det dummeste innlegget jeg har lest på lenge - spesielt i lys av tidspunktet det kommer på. Hvis dere er oppriktig bekymret så er det vel fagfolk dere bør ta kontakt med og ikke oss her inne? Hvis dere er ute etter svar fra ukompetente folk, så vil jeg svare at dere virker høvelig paranoid selv - og siden jeg ikke er lege kan jeg selvsagt bare bruke den folkelige forståelsen av begrepet.

• Liker 7
Skrevet

Forholdsregler, ikke forhåndsregler.

• Liker 3
Skrevet

Tror du noen av de som er inne på KG har noen som helst kompetanse til å uttale seg om en person de ikke aner noe om? Dette er det dummeste innlegget jeg har lest på lenge - spesielt i lys av tidspunktet det kommer på. Hvis dere er oppriktig bekymret så er det vel fagfolk dere bør ta kontakt med og ikke oss her inne? Hvis dere er ute etter svar fra ukompetente folk, så vil jeg svare at dere virker høvelig paranoid selv - og siden jeg ikke er lege kan jeg selvsagt bare bruke den folkelige forståelsen av begrepet.

Selvsagt kan de ikke uttale seg om ham spesifikt, her er det mange faktorer. Likevel ønsker jeg å høre hva folk mener. Det blir vel mer en sosiologisk undersøkelse. Det trenger ikke alltid å være feil, spesielt siden vi aldri vil få adgang til epikrise.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Det kan vel være folk som er kompetente til å svare på dette her inne? Det er jo folk med alle slags mulige stillinger som leser på KG :klo:

• Liker 3
Skrevet

Dette synes jeg var kun dårlig gjort og skrive!

Denne personen (ts) spør oss andre brukere på et forum hva vi synes, hva vi har opplevd og sånt.

Personlig har jeg ikke erfaring med "slike" personer, men seriøst.

Jeg synes VIRKELIG ts skal få lov til å spørre.

UTEN Å FÅ KJEFT FOR DET! FYSJ!! :nei:

• Liker 2
Skrevet

Dette synes jeg var kun dårlig gjort og skrive!

Denne personen (ts) spør oss andre brukere på et forum hva vi synes, hva vi har opplevd og sånt.

Personlig har jeg ikke erfaring med "slike" personer, men seriøst.

Jeg synes VIRKELIG ts skal få lov til å spørre.

UTEN Å FÅ KJEFT FOR DET! FYSJ!! :nei:

Poenget er vel at spørsmålet er klin unulig å svare på når man ikke vet hvem det gjelder.

Og grunnen til at jeg svarte så krasst var at det tilsynelatende er en del fordommer ute og går når et slikt innlegg kommer dagen etter Norges verste massemorder har vært på ferde. Det betyr ikke at man trenger å være redd personer med en slik diagnose. Slike holdninger irriterer meg på samme måte som når folk lurer på om de må ta "forholdsregler" ovenfor innvandrere etter de har lest i media at en voldtekt eller annet dritt er utført av en med utenlandsk opprinnelse. Paranoid generalisering kan man kanskje kalle det?

Men jeg kunne selvfølgelig skrevet et innlegg slik som Makarona, det var litt vennligere i tonen, men sier mye av det samme. Jeg slenger på en pluss der.

• Liker 3
Skrevet

Forholdsregler, ikke forhåndsregler.

Konstruktivt.

Skrevet

Konstruktivt.

Jeg vet. :sjenert: Men det er så mange som tar feil. Forhåndsregler er ikke et ord.

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste de trenger er en god venn. For et hysteri

• Liker 2
Skrevet

De aller fleste med schizofreni og andre psykiske sykdommer er mer farlige for seg selv enn andre mennesker. Jeg hadde ikke vært redd, spesielt siden det ALDRI har vært tegn til at han har vært voldelig før. Trist at man skal bli redd for mennesker med psykiske sykdommer nå, bare pga. ABB.

• Liker 3
Skrevet

Det var vel neppe terroristen som spratt opp av hatten med denne diagnosen for første gang på kloden. Jeg vil anta at det til enhver tid er minst 200tusen personer med dette problemet, på en planet med sju milliarder mennesker. Hvor mange av dem har du sett bedrive skytetrening på folk de siste ti årene?

Husk bilbelte og kjør edru sier bare jeg...!

• Liker 1
Skrevet

er usiker på om jeg tror på paranoid schizofreni

om den person skule være sykopat i tileg så ja

det først er jeg mer usiker på.

Gjest jente 23
Skrevet

Hehe, nei du trenger ikkeå ta noen forhåndregler! :)

Det er så og si ikke større sjanse for at noen med schizofrenidiagnose skal være voldelige enn resten av befolkningen. De få som evt er det, har gjerne rusproblemer eller personlighetsforstyrrelser i tillegg.

Jeg har selv schizofreni, og har også hatt diverse lignende symptomer som du beskriver, men voldelig? Nei, jeg er snill som et lam, og det er de fleste andre med schizofreni også:)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Mamman min er paranoid schizofren. Tror hele tiden at noen er ute etter henne og vil henne "til livs" + at noen prøver å ta i fra mamma sin mann.

De får jo ikke plutselig for seg at de er alene i verden og at alle er i mot dem eller forfølger dem. Det kommer litt an på graden av sykdommen og om de er i en god eller dårlig periode.

Mamma reagerer ved å trekke seg tilbake og bli mer aggressiv mot oss som er rundt henne. (ikke sånn at hun slår etter, men kun sånn i ord og tonefall) Hun blir helt ute av seg og gråter stadig for "ingenting." - da har noen stemmer snakket til henne eller hun har sett ting i sine hallusinasjoner.

En slik person trenger å vite at de har noen rundt seg som ikke forlater dem selv om de er i en dårlig periode. De trenger at noen er der for dem når de har det vanskelig. De trenger støtte akkurat som alle andre når de har det vanskelig.

Gjest otrivin
Skrevet

Han høres ikke farlig ut. Min tante var schizofren og veldig voldelig, men hun skjønte at vi var familie og gjorde ikke oss noe. :) Hun var kjempesnill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...