Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen på parkett og laminat?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Parkett er ekte tregulv mens laminat er etterligning av parkett - i et slags plastmateriale mener jeg...Det er omtrent vedlikeholdsfritt i forhold til ekte tregulv som ikke tåler like mye søl og som må slipes ned med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett er 'ekte vare', laminat er berre juks. Men parketten må lakkast, og får lett riper og hakk, i mots. til laminat, som er mykje meir haldbart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og så er det tykkelsen da. Parkett er som oftest 14 mm tykk, mens laminat er under 7 mm tykk. Har noe med mulighet for sliping å gjøre.

Parkett får annerledes farge av solen (blekere/gulere) mens laminat ikke lar seg påvirke under noen omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett får man i forskjellige tykkelser.

Laminat er en fordel om man ikke kan ha gulv som bygger mye.

Jeg tror ikke at det er bare pga sliping, men fordi det er begrenset hvor tynne skiver man kan dele treverket opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parkett er tre, laminat er plast/spon eller hva det nå er. Parkett kan slipes og fikses og varer i mange mange år. laminat blir ødelagt dersom du lar en våt fille ligge på det for eksempel. På den annen side har laminat en overflate som visstnok tåler mye mer enn parkett og derfor ser finere ut lengre. Mens parkett kan slipes ned (med mindre den er den aller billigste typen) og lakkeres om og du får et nytt gulv, dette kan ofte gjøres flere ganger.

laminat er kaldt, parkett er mye varmere.

laminat er hardt, parkett er mye mykere

Laminat er billig, parkett er mye dyrere.

Laminat bråker også mye mer enn parkett - tenker på blokker og denslags.

Dersom det har noe betydning for deg er parkett det som gir verdi i huset eller leiligheten, laminat blir vel å regne mer på linje med gulvbelegg, eller kanskje et sted i mellom. Det er altså parkett som er det flotte gulvet, laminat er et billigalternativ og en etterligning.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde laminat før, når har jeg parkett, anbefales på det sterkeste. Jeg har en kirksebærparkett, har hund og katt og nå etter noen år er den like fin. God og varm og herlig å gå barbeint på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eikeparkett er forresten temmelig robust ettersom eik er et hardt treslag. Søster/svoger fikk lagt dette for et par år siden, Eik Rustikk tro jeg den het, og prisen var helt overkommelig i forhold til laminat faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat er billig, parkett er mye dyrere.

Feil!

Laminat får man i mange forskjellige prisklasser. Vi har laminat på kjøkkenet, denne laminaten koster 300 kr kvm. Den er satt inn med bivoks i alle skjøter for at den ikke skal trekke vann, og har et mykt belegg på baksiden som gjør at det ikke bråker. Laminaten vår har ikke trykk som skal se ut som tre. Laminat er altså ikke bare laminat, det finnes mange forskjellige kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil!

Laminat får man i mange forskjellige prisklasser. Vi har laminat på kjøkkenet, denne laminaten koster 300 kr kvm. Den er satt inn med bivoks i alle skjøter for at den ikke skal trekke vann, og har et mykt belegg på baksiden som gjør at det ikke bråker. Laminaten vår har ikke trykk som skal se ut som tre. Laminat er altså ik

'

Ha ha - Feil!!!! Om der er dyre laminater betyr ikke det at laminat ikke er billigere enn parkett- Der er svindyre parketter da. Dette ble litt morsomt for meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten var spørsmålet hva som var forskjell på parkett og laminat - tar det da som en selvfølge at spørsmålet handler om parkett og laminat som ligner på parkett ettersom det tydelig kommer frem fra innlegget at det er dette som er valget og dette hun lurer på.

Laminat er forøvrig et uttrykk som brukes på mange ting, ikke bare gulver som ligner parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses. Det var ikke meningen å være uforskammet altså, - jeg ville bare påpeke at det finnes mange forskjellige kvaliteter også når det gjelder laminat.

Vi har akkurat kjøpt nytt gulv til kjøkken og stue, og har i den anledning innhentet masse info om forskjellige typer gulv og deres fordeler /ulemper. Vi valgte laminat til kjøkkenet og parkett til stuen. Prismessig kom disse ut ganske likt, men ble valgt til sitt bruk ut i fra egenskaper. Når det gjelder bråk f.eks er det ganske stor forskjell på den laminaten vi kjøpte og på endel annen laminat vi så på. Poenget mitt er at laminat ikke nødvendigvis er billig og bråker. Laminaten vi valgte er også testet i vann; den skal kunne tåle å ligge i vann i flere timer uten at vannet trekker inn og ødelegger, så å si at laminat ikke tåler vann er heller ikke helt riktig.

Men det er jo kjekt at du morer deg, Atmi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at laminaten ikke nødvendigvis er billigere enn parkett.

Vi har også kjøpt en ganske dyr laminat i 2. etasje. Vi kunne fått parkett til samme prisen, men valgte laminat fordi den ikke krever så mye vedlikehold.Feier fort over med en fuktig klut og gulvet er rent og pent. Den har ru overflate og er derfor ikke glatt. Synes heller ikke at den er kald.

Laminat fungerer helt fint i enkelte rom. Skulle gjerne buttet ut parketten på kjøkkenet og i gangen med laminat. Mye lettere å vedlikeholde og tåler mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøsses. Det var ikke meningen å være uforskammet altså, - jeg ville bare påpeke at det finnes mange forskjellige kvaliteter også når det gjelder laminat.

Vi har akkurat kjøpt nytt gulv til kjøkken og stue, og har i den anledning innhentet masse info om forskjellige typer gulv og deres fordeler /ulemper. Vi valgte laminat til kjøkkenet og parkett til stuen. Prismessig kom disse ut ganske likt, men ble valgt til sitt bruk ut i fra egenskaper. Når det gjelder bråk f.eks er det ganske stor forskjell på den laminaten vi kjøpte og på endel annen laminat vi så på.  Poenget mitt er at laminat ikke nødvendigvis er billig og bråker. Laminaten vi valgte er også testet i vann; den skal kunne tåle å ligge i vann i flere timer uten at vannet trekker inn og ødelegger, så å si at laminat ikke tåler vann er heller ikke helt riktig.

Men det er jo kjekt at du morer deg, Atmi :wink:

Tusen takk for nyttig info, Mie! Vi har planer om å legge nytt gulv, evt parkett/laminat. Har vært så usikre, så jeg syns dette var til god hjelp, jeg.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å være litt obs på at laminat er en del kaldere å gå på enn parkett, så det er nok ikke så lurt å legge laminat på kjellergulv og sånt.

Har hatt en del laminat av ulik kvalitet de stedene jeg har bodd, men jeg kommer nok aldri til å legge det igjen, pga at det er så hardt og kaldt å gå på, pluss at det ser jo litt sånn billig ut.. :-?

Vi driver og bygger hus nå og hadde egentlig tenkt på laminat i kjeller med vannbåren varme og på soverom i 2 etg, men har funnet ut at vi legger furugulv istedenfor.

Mye mer varig, ser bedre ut, pluss at man har mange forskjellige muligheter som å beise det, lakke, olje, male osv.

Dessuten ser egentlig gulvet bare bedre ut jo eldre det blir, furu er ganske mykt, så det blir en del hakk og merker i det, men det er egentlig bare sjarmerende med litt patina på furugulv.. :D

Tror ikke vi kommer til å angre på det.. :D

De eneste tilfellene jeg ville vurdert å bruke laminat er hvis jeg skulle ha en rask og billig løsning i en bolig jeg visste jeg ikke kom til å bo i i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mie - grunnen til at jeg ler er vel egentlig at jeg noen ganger syns det er litt greit å svare på spørsmålet i stede for å prøve gi motsvar til andre svar. Mitt svar var helt riktig, nei, det var ikke feil., og å komme med at der finnes dyre laminat sorter og billige parkettsorter. Jeg regner med at de aller fleste vet om forskjellen mellom kvaliteter. Men saken er nå likevel at laminat faktisk er et alternativ til parkett. Mulig der finnes en spesiell type laminat som er vidunderlig og annerledes, men det er ikke noe riktig utgangspunkt å ha dersom man vil handle gulv. Det blir som å si at gulvbelegg ikke er billigere enn parkett fordi jeg vet om et skikkelig dyrt ett.

Men men.

Har nemlig nettopp lagt nye gulv selv jeg, både laminat og parkett. Og jeg har også undersøkt litt.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...