Gjest strykebrett Skrevet 30. november 2011 #21 Skrevet 30. november 2011 Som å lese om meg selv det her. Jeg kommer jo meg opp om morran, og er alltid presis til jobb, men det er nesten vondt. Og samme hvor lite jeg har sovet så er jeg alltid lys våken igjen på kvelden.
Sequax Skrevet 30. november 2011 #22 Skrevet 30. november 2011 Jeg sover best fra ca. kl. 04-10. De timene er gull!
Gjest Gaby Skrevet 30. november 2011 #23 Skrevet 30. november 2011 Jeg sover best fra ca. kl. 04-10. De timene er gull! Ja!! Hvis jeg har fri over lang tid, og bare lar døgrytmen styre seg selv, ender det med at jeg legger meg i 03-04tia og sover til ca 13-14. Forstå det den som kan Legen min sier at jeg har forsinket søvnfasesyndrom. Men han ville ikke gi meg medisin mot det, fordi den ikke var helt godkjent i Norge enda, eller noe sånt. Så han ville at jeg skulle prøve å bare innføre a-menneskerutiner i stedet. Jeg bare...... Mhm, jada.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2011 #24 Skrevet 30. november 2011 Jeg er godt ute i alfabetet selv, og har endt opp som nattevakt. Ikke pokker om jeg har planer om å slite meg selv ut bare for at jeg skal være "normal". 2
hemulen Skrevet 30. november 2011 #25 Skrevet 30. november 2011 Jeg løste det ved å bli student Men det var grusomt da jeg måtte opp kl 5 for å jobbe... Holdt nesten på å ta knekken på meg. Du med forsinket søvnfasesyndrom: Det er sikkert melatonin han ville gi deg. Jeg tar det og det funker finfint! Ikke er det avhengighetsskapende heller. Får kjøpt det i utlandet. Eller bytt fastlege. Det er søvnhormon i pilleform. Og et antioksidant som trenger gjennom blod-hjernebarrieren. Ikke noe å bekymre seg for m.a.o., men det er ikke gode nok studier på at det virker.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #27 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er hardbarka B-menneske, og alltid vært det. Blir kvalm om morgenen, fly forbanna, og fungerer ikke normalt. MEN så prøvde jeg en slik pulsklokke, som måler på pulsen din når du sover tungt og når du sover lett. Du stiller inn et tidspunkt (f.eks 6-7) der det er ok at du kan stå opp. Om du sover lett (over en viss grad) ringer den når du sover lett, fordi det da er enklere å våkne når det ringer. Om du ikke sover lett ringer den bare i siste sekund av tiden du har stilt inn. Ellers finnes det vekkeklokker som løper bortover gulvet og gjemmer seg før den ringer, slik at du må opp og lete fås på coolstuff.no
Bana Skrevet 1. desember 2011 #28 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er hardbarka B-menneske, og alltid vært det. Blir kvalm om morgenen, fly forbanna, og fungerer ikke normalt. MEN så prøvde jeg en slik pulsklokke, som måler på pulsen din når du sover tungt og når du sover lett. Du stiller inn et tidspunkt (f.eks 6-7) der det er ok at du kan stå opp. Om du sover lett (over en viss grad) ringer den når du sover lett, fordi det da er enklere å våkne når det ringer. Om du ikke sover lett ringer den bare i siste sekund av tiden du har stilt inn. Ellers finnes det vekkeklokker som løper bortover gulvet og gjemmer seg før den ringer, slik at du må opp og lete fås på coolstuff.no lol det siste der med en alarmklokka som gjemmer seg høres utrolig bra ut lol! selv fungerer ikke alarmen min på meg lenger..merker ikke den kaklende hanen i det hele tatt =( og her sitter jeg kl halv tre på natta og ser min andre bollywood film
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #29 Skrevet 1. desember 2011 jeg som er a-menneske lenger oppe. han står opp halv-ni - ni og starter dagen med en dusj. Mårragretten er han uansett når han vokner. Men de gangene han sover lenge, som vil si 9-13 timer så er han tilnærmet fyllesyk i formen. Så for hans del, som er b-c menneske, så fant han ut at han i åresvis rett og slett hadde sovet FOR lenge/mye/mange timer. Men B-mennesker sover jo ikke nødvendigvis mer enn A-mennesker. Faktisk sover de jo ofte mindre til hverdags fordi de sovner sent og må stå opp like tidlig som alle andre, inkludert A-menneskene. Og nei, dagen utnyttes ikke bedre bare fordi man står opp tidlig. For det første vil et ekte B-menneske tulle bort mye tid til kaffedrikking og stirring i veggen for å våkne på morrakvisten, før de overhodet får begynt å gjøre noe fornuftig. For det andre får B-mennesker gjort en masse mens A-menneskene dupper foran Dagsrevyen, og tar da lett igjen det tapte fra den uvirksomme morrakvisten. Og hvem har bestemt at det er bedre å utnytte tiden på morran enn på kvelden? Det er jo tross alt antall timer med arbeidsinnsats som teller, ikke når på døgnet man jobber. Med elektrisk lys trenger vi heller ikke stå opp og legge oss med sola sånn som de gjorde før i tida. Så lenge man greier å tilpasse seg sånn høvelig trenger det slett ikke være feil å være B-menneske. Noen er i den kategorien, og sånn er det bare. A-mennesker må gjerne sprudle seg forderva om morran, så kan jeg og mine likemenn heller sprudle på kveldstid når batteriene til A-menneskene er tomme. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #30 Skrevet 1. desember 2011 Ellers finnes det vekkeklokker som løper bortover gulvet og gjemmer seg før den ringer, slik at du må opp og lete fås på coolstuff.no Huff, den kan jo ta drepen på et B-menneske Man er da nok gretten og trøtt om morran om ikke man skal bli irritert av et sånt prosjekt hver morgen... Jeg ser for meg høyt blodtrykk, stygge gloser og fare for mord på nærmeste uskyldige etter noen måneder med dette i hus.
Gjest Heloise Skrevet 1. desember 2011 #31 Skrevet 1. desember 2011 Har det akkurat som deg TS, bortsett fra at jeg ikke drikker kaffe Jeg jobber 7-15 og må derfor opp 05:00. Det er bare en av 4 forskjellige tider jeg må på jobb, men også den aller værste. Får aldri sove FØR 24:00, jeg legger meg senest da, men sove får jeg ikke før nærmere i 2-tida. Og da er det jammen meg deilig å ha 4 7'er vakter på rad ja! Max. 3 timer søvn hver natt. Problemet er at jeg alltid kvikner til kl 24:00, da begynner kroppen min å fungere. Fra kl. 05 når jeg står opp til rundt kl 21 er jeg helt ubrukelig. Sover i lunchpausen på jobb og sover en time når jeg kommer hjem (noe jeg begynte med nylig). Det er det eneste som gjør at jeg greier meg igjennom en dagvaktsdag.
Ego Skrevet 1. desember 2011 #32 Skrevet 1. desember 2011 Ellers finnes det vekkeklokker som løper bortover gulvet og gjemmer seg før den ringer, slik at du må opp og lete fås på coolstuff.no Om jeg husker rett finnes det også en slags puslespillvekkeklokke som du må sette sammen før du kan skru den av!! Når det gjelder melatonin som enkelte nevnte her: er det ikke det circadin-tablettene inneholder?? Ellers helt enig i det som sies, at B-mennesker ikke nødvendigvis sover mer enn a-mennesker. For min egen del har jeg jo også sett at søvnbehovet varierer veldig avhengig av om jeg følger en naturlig rytme eller påtvinger meg selv en 'normal' rytme. Om jeg må opp tidlig nytter det ikke om jeg har sovet seks eller tolv timer, trøtt og kvalm er jeg uansett. Om jeg legger meg når jeg faktisk er trøtt så trenger jeg ikke alarm, våkner uthvilt etter 7-8 timer uansett. OG - jeg er utrolig lei av å høre at jeg visstnok 'kaster bort' dagen, bare fordi jeg helst sover når det er dagslys. Hva med alle dem som kaster bort natten?? :gjeiper:
Mynona Skrevet 1. desember 2011 #33 Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor må du opp så tidlig Heloise?? 2 timer før?
Gjest Gaby Skrevet 1. desember 2011 #34 Skrevet 1. desember 2011 OG - jeg er utrolig lei av å høre at jeg visstnok 'kaster bort' dagen, bare fordi jeg helst sover når det er dagslys. Hva med alle dem som kaster bort natten?? :gjeiper: 1
Gjest Katee Skrevet 1. desember 2011 #35 Skrevet 1. desember 2011 OG - jeg er utrolig lei av å høre at jeg visstnok 'kaster bort' dagen, bare fordi jeg helst sover når det er dagslys. Hva med alle dem som kaster bort natten?? :gjeiper: Amen!
Mynona Skrevet 1. desember 2011 #36 Skrevet 1. desember 2011 Jeg var hos søvnpsykolog når jeg var liten sovna visst ikke før etter midnatt da heller. Psykologen mente jeg var redd for å sove Hadde visst ikke hørt om B mennesker han.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå