Gjest Hannee Skrevet 1. desember 2011 #21 Skrevet 1. desember 2011 Fy søren! Det er jo helt uthørt. Finnes det noen instanser man kan ringe til for å klage, eller for å få informasjon? Uansett, når det er slikt så hadde jeg faktisk foreslått en diagnose du tror du har, siden det tar så lang tid uansett.
Gjest EryMax Skrevet 1. desember 2011 #22 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Du har jo disse her da pasientombudet Jeg er også ganske sur på helsevesenet, har en sårinfeksjon med beinsmerte de ikke finner ut av. Endret 1. desember 2011 av EryMax
rastløs_89 Skrevet 1. desember 2011 #23 Skrevet 1. desember 2011 Er i nøyaktig samme situasjon som deg, TS, og slenger meg på den utblåsningen. Jeg er også student, langvarig syk, og står i helsekø. Hadde man bare hatt råd til privat behandling... *drømme*
altflyter Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #24 Skrevet 1. desember 2011 Er i nøyaktig samme situasjon som deg, TS, og slenger meg på den utblåsningen. Jeg er også student, langvarig syk, og står i helsekø. Hadde man bare hatt råd til privat behandling... *drømme* ja... Tenkte det samme... Sjekket litt med private klinikker... Fant ut at EN time ville koste meg omtrent det samme som jeg får i stipend hver måned....
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2011 #25 Skrevet 2. desember 2011 Jeg hadde samme symptomer som deg TS. Fikk diagnosen fibromyalgi i sommer.
altflyter Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #26 Skrevet 2. desember 2011 Jeg hadde samme symptomer som deg TS. Fikk diagnosen fibromyalgi i sommer. Hvordan fikk du diagnosen? Måtte du igjennom mange tester? Hva sjekket de i så fall? Tok det lang tid?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #27 Skrevet 2. desember 2011 Å få diagnose på sykdommer som har slike vage symptom vil ta tid. Det kan være alt fra lavt stoffskifte via søvnforstyrrelser med påfølgende tilleggsplager til ME eller fibromyalgi. Min erfaring med helsevesenet er at allmennlegetjenesten fungerer godt, mens spesialhelsetjenesten er underbemannet så det holder. Selv har jeg nå gått delvis sykemeldt i 4 måneder i påvente av at en nevrolog skal gi meg en diagnose som jeg har alle symptomer på (har jeg ikke den sykdommen er det et under). Men har fått mast meg til time i midten av måneden, så endelig er utredningen i gang. Lykke til!
Mari*Nade Skrevet 2. desember 2011 #28 Skrevet 2. desember 2011 Har det på akkurat samme måte TS!!! så om det er noen trøst vet jeg akkurat hvordan du har det (klarer meg som regel med 16timer søvn jeg da).. Kom akkurat fra nav i dag etter møte med veileder, og jeg har ikke krav på ei eneste krone!! Det er jo forjævlig rett og slett!! Studiene har jeg gitt opp og det går mot slutten på sykestipendet, what to do??? Legen NEKTER å sende meg til spesialist eller utredning, har ingen flere legebytter igjen i år, og de andre 9 (!) legene jeg har vært hos hjelper meg heller ikke.. Så vi får vel bite tennene sammen og håpe at vi vinner i lotto slik at vi kan finne oss private leger.. Vi kan da umulig være de eneste her i landet som er uten jobb og sykemeldte?? Kan ikke gjøre annet enn å sende deg en klem!
Georgia Skrevet 2. desember 2011 #29 Skrevet 2. desember 2011 Høres ut som en vanskelig situasjon... Du har rett på sykemeldning mens du er under utredning, og har også rett på sykestipend fra lånekassen. Avbryter du studiet nå, uten eksamen vil du fortsatt få omgjort lånet til stipend dette semesteret fordi det ble avbrutt grunnet sykdom. Legen kan (og skal?) sette en foreløping dignose mens du venter på videre utredning. Denne "diagnosen" skal si noe om funksjonsnivå osv. og kan f. eks være utmattelse, smerter e.l. Studenter som må avbryte studier har først krav på sykestipend i 20 uker og AAP med minstesats etter dette. Du har krav på AAP mens du er under utredning, venter på diagnose. Det er kun funksjonsnivå som bestemmer om du har krav på det. Håper dette hjalp litt, var gjennom samme mølla i 2007 og vet det tungt og vanskelig! 1
Mamma1 Skrevet 2. desember 2011 #30 Skrevet 2. desember 2011 Det høres veldig ut som ME. Min søster har fått diagnosen etter bare noen få legebesøk. Først hos fastlege, så nevrolog og så tilbake til fastlegen. Fibromyalgi har min mor og det kan minne om det også. Bortsett fra at hun ikke er så trøtt og sliten som min søster. Syns ikke det høres ut som MS, da skulle du merket muskelsvakhet til nå.
Dragonfly84 Skrevet 3. desember 2011 #31 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Jeg spurte på NAV og fikk beskjed om at jeg ikke hadde rett på det før til høsten neste år, fordi jeg regnes som student fram til da, selv om jeg ikke har stipend lenger:S Spurte du på ditt lokale kontor eller på nav sentralt? Du kan nemlig oppleve å få like mange forskjellige svar som folkene du spør... Jeg fikk først høre at jeg ikke hadde krav på noe, og så at det var lånekassa som skulle gi meg sykestipend (som betyr at jeg får litt mindre lån, ikke at jeg får penger utbetalt), så sa de at jeg måtte gå på sosialen, så at jeg kunne søke på aap, så at jeg ikke fikk aap, så hadde jeg plutselig fått fire måneders aap innbetalt på konto, og SÅ fikk jeg brev om innvilget aap. Så flytta jeg og fikk nytt nav-kontor, som faktisk virker... Uansett, poenget mitt er: Det at en person i nav-systemet forteller deg at du ikke har rett på penger behøver ikke bety at du ikke har det... Du burde ha rett på sykestipend fra lånekassa de første 20 ukene, og etter det burde du ha rett på aap. Les her: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+11-5+Nedsatt+arbeidsevne.232189.cms I følge 11/5 første ledd kan studenter, til og med de som ikke skal tilbake til studiene, ha rett på aap: Personer som i løpet av et utdanningsløp har behov for en periode med aktiv behandling og som skal gjenoppta det påbegynte studiet etter endt behandling, kan ha krav på arbeidsavklaringspenger. Studiesituasjonen vil for disse personene måtte sidestilles med inntektsgivende arbeid og det presiseres at det ikke skal gjøres en vurdering av personens mulighet til å kunne ta ethvert arbeid. For denne gruppen vil det kun være aktuelt med aktiv behandling som tiltak, ikke andre arbeidsrettede tiltak. Det vises i denne sammenheng til forskrift om arbeidsavklaringspenger § 11a der det fremgår at studenter er sikret livsoppholdsytelse i form av arbeidsavklaringspenger under aktiv behandling i denne perioden. Personer som grunnet sykdom, skade eller lyte faller ut av et utdanningsløp og som ikke kan/skal gjenoppta det påbegynte studiet, vil måtte vurderes i forhold til mulighetene for å kunne skaffe seg ethvert arbeid. Det vil si at det i forhold til disse ikke skal gjøres en isolert vurdering i forhold til studiesituasjonen og hvorfor personen falt ut av studiet. Fokuset må være arbeidsevnen og en vurdering av personens muligheter for å få ethvert inntektsgivende arbeid til tross for sine helsemessige begrensninger. Både aktiv behandling og arbeidsrettede tiltak vil kunne være aktuelt for denne gruppen, forutsatt at vilkårene i §§ 11-5 jf. 11-6 er oppfylt. Nav mener du skal søke lånekassa om sykestipend de første 20 ukene, se her, under "studenter": http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+11-13+Arbeidsavklaringspenger.232388.cms Etter det har gått 20 uker har du altså rett på AAP, i følge 11-13, 11-5 og 11-6. I tillegg har du rett på rentefritak fra lånekassa for hele perioden du mottar AAP. Her kan du søke om AAP, og hvis du har søkt og fått avslag kan du klage her, og så kan du legge ved kopi av de avsnittene i loven som gir deg rett. Endret 3. desember 2011 av Dragonfly84
Gjest Rumi Skrevet 16. januar 2013 #32 Skrevet 16. januar 2013 Ja helsenorge er dritt. har holdt på å dø pga de ville ikke gi meg medisinene jeg trengte. nå har jeg infeksjon i en tå. ser ikke ut til at de vil gi meg riktige medisiner nå heller. må vel amputere da. men pytt, er det så farlig da? vi JENTER spesielt, må jo tåle en støyt her i nord.. det er slik jeg føler det. Aarg!
altflyter Skrevet 16. januar 2013 Forfatter #33 Skrevet 16. januar 2013 Hey! Denne tråden hadde jeg glemt. Det ordnet seg til slutt. Jeg fikk aap etter å ha kranglet med nav i fem måneder... Plagene mine viste seg å være relatert til psyken Ts 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå