AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #101 Del Skrevet 29. november 2011 Det er forresten latterlig å sulte før jul, bare for å kjøpe gaver. Da kjøper du gaver over evne. Det er heller ikke det julen handler om. Julen handler om å ta vare på hverandre, også seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 29. november 2011 #102 Del Skrevet 29. november 2011 Poenget er vel egentlig at mottager ikke skal bli fylt av bekymring over konsekvensen gavens verdi vil ha for giver.... Dermed er det lett å kjøpe dyre ting som mottager har bruk for, og i hemmelighet ønsker seg, når mottager vet at giver har "ryddig økonomi" enn når mottager vet at de ikke er så mye spillerom i økonomien. En gave skal jo gi glede, ikke bekymringer. Og der er foreldre i en spesiell kategori siden de alltid vil ha barnas situasjon mer i fokus enn de vil ha gaven i fokus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 29. november 2011 #103 Del Skrevet 29. november 2011 Unnskyld meg, men hva er det jeg har sagt galt?? Du har ganske så sterke meninger i hovedinnlegget og viser at du egentlig ser litt ned på folk som ikke har samme perspektivet som deg. Utover i tråden later du som om du ikke mente det du tydelig mente i HI, og justerer deg da du merker at du blir motsatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #104 Del Skrevet 29. november 2011 Det er forresten latterlig å sulte før jul, bare for å kjøpe gaver. Da kjøper du gaver over evne. Det er heller ikke det julen handler om. Julen handler om å ta vare på hverandre, også seg selv. HVer sin prioritering:) Jeg liker å gi fine gaver, da må jeg vel få lov til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 29. november 2011 #105 Del Skrevet 29. november 2011 vil det da si at jeg i forfjor satte meget pris på mine foreldre, og viste dem at jeg var veldig glad i dem, fordi jeg kjøpte en gave til over 2000 kr? Og at jeg i fjor ikke satte fullt så pris på dem, og var ikke fullt så glad i dem, for da fikk de gave til 400 kr? Det var en rar tankgang syntes jeg.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #106 Del Skrevet 29. november 2011 Du har ganske så sterke meninger i hovedinnlegget og viser at du egentlig ser litt ned på folk som ikke har samme perspektivet som deg. Utover i tråden later du som om du ikke mente det du tydelig mente i HI, og justerer deg da du merker at du blir motsatt. Da beklager jeg at jeg kansje ordla meg litt feil, men jeg har da skrevet flere ganger her at eg IKKE ser ned på folk! Det er da vitterlig opp til hver enkelt hvordan de bruker penger på julegaver. Mitt spørsmål var bare om det var flere som hadde det på samme måte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #107 Del Skrevet 29. november 2011 Men nå har ikke jeg så mange å kjøpe gaver til heller da:) Bruker vel tilsammen rundt 4000på gaver. Og da må jeg legge av litt penger måneden før for å få råd til det. Men da skjønner du kanskje hvorfor noen velger å kjøpe litt billigere gaver? Det blir for dyrt når man har mange å kjøpe til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #108 Del Skrevet 29. november 2011 vil det da si at jeg i forfjor satte meget pris på mine foreldre, og viste dem at jeg var veldig glad i dem, fordi jeg kjøpte en gave til over 2000 kr? Og at jeg i fjor ikke satte fullt så pris på dem, og var ikke fullt så glad i dem, for da fikk de gave til 400 kr? Det var en rar tankgang syntes jeg.. Som sagt så er det jo opp til hver enkelt hva og hvor mye man gir i julegave. Sa bare at jeg liker å gi noe som jeg veit de ikke kommer til å kjøpe seg selv, så da vil jeg gi de det i gave. Visste ikke at det var så himla negativt?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #109 Del Skrevet 29. november 2011 Men da skjønner du kanskje hvorfor noen velger å kjøpe litt billigere gaver? Det blir for dyrt når man har mange å kjøpe til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. november 2011 #110 Del Skrevet 29. november 2011 Ehm.. Hva er det ikke har svart på? Har jo svart på hvert bifige innlegg her jo snart:O Bare fordi du svarte på innlegget betyr ikke at du svarte på spørsmålet. Var blant annet ei som spurte om du skjønte hvorfor folk oppfatter deg som nedlatende. Det svarte du ikke på, du bare fortsatte å forsvare deg selv. Det er flere innlegg her hvor du unngår å svare direkte på spørsmålene som du ikke liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #111 Del Skrevet 29. november 2011 Bare fordi du svarte på innlegget betyr ikke at du svarte på spørsmålet. Var blant annet ei som spurte om du skjønte hvorfor folk oppfatter deg som nedlatende. Det svarte du ikke på, du bare fortsatte å forsvare deg selv. Det er flere innlegg her hvor du unngår å svare direkte på spørsmålene som du ikke liker. Som feks? For å svare på dette med nedlatende da, så føler jeg ikke det nei. Da er det som jeg skrev her nå nettopp at jeg kansje har ordlagt meg litt feil i startinnlegget. Men jeg har skrevet flere ganger at jeg mener ikke å være nedlatende, ser absolutt ikke ned på noen. Jeg ba om synspunkter, og om det var flere som hadde samme problemstilling som meg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. november 2011 #112 Del Skrevet 29. november 2011 Men nå har ikke jeg så mange å kjøpe gaver til heller da:) Bruker vel tilsammen rundt 4000på gaver. Og da må jeg legge av litt penger måneden før for å få råd til det. Da bruker jeg mer på gaver enn deg og jeg kjøper mange gaver til under 200kr,men jeg får heller dårlig samvittighet om jeg må velge bort gave til f.eks en tante selv om jeg sjeldent ser henne fordi jeg ikke har råd til det enn at jeg bruker for lite penger på hver enkelt. Jeg må liksom kjøpe gaver til alle søskenbarn, tanter og onkler osv. Ellers så får jeg dårlig samvittighet:( 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayah Skrevet 29. november 2011 #113 Del Skrevet 29. november 2011 Det hadde vært helt uaktuellt for meg å kjøpt en gave til mamma for 200kr liksom, hun er mer verdt enn som så. For meg så er det liksom på en måte å vise hvor mye jeg setter pris på familien min. Selv så er jeg ikke den som har urimelige høye ønsker heller, jeg kommer fra en familie hvor det er lite penger inn i bildet så har aldri fått gaver av kjempehøy verdi liksom. Men jeg føler at jeg skylder familien min såpass at jeg vil kjøpe det de har lyst på. Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Og hvordan klarer dere å finne "skikkelige" julegaver til så lite penger? Får de ønskene sine oppfyllt? *Skrivefeil:) Jeg er heltidsstudent og lommeboka bugner ikke akkurat av penger... Mamma og pappa derimot, er i en fase av livet hvor lånene er nedbetalt og har en stabil, økonomisk situasjon. Hvis de vil ha noe, så kjøper de seg det. Det hadde vært idioti, i både mine og mine foreldres øyne hvis jeg skulle sulta meg i én måned for å kjøpe noe de de uten problemer kan kjøpe selv. Både de og jeg skjønner at verdien på gaven ikke trenger å samsvare med hvor glade vi er i hverandre og hvor mye vi setter pris på hverandre. Jeg synes faktisk det er synd på deg hvis du tror at du må kjøpe dyre gaver til foreldrene dine for å vise hvor mye du setter pris på dem. Jeg har null dårlig samvittighet for at jeg kan finne på å kjøpe en fin tesil og en deilig te i løsvekt til mamma til jul, fordi jeg vet at mamma elsker te og det hadde vært teit å kjøpe te til 500 kr bare for å vise "at jeg setter pris på ho". Det vet ho meget godt at jeg gjør uansett. På den annen side, når jeg begynner å tjene penger blir nok gavene litt dyrere, men jeg kommer aldri til å kjøpe dyre gaver bare fordi jo høyere prisen er, jo mer setter jeg pris på personen. Idiotisk tankegang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #114 Del Skrevet 29. november 2011 Da bruker jeg mer på gaver enn deg og jeg kjøper mange gaver til under 200kr,men jeg får heller dårlig samvittighet om jeg må velge bort gave til f.eks en tante selv om jeg sjeldent ser henne fordi jeg ikke har råd til det enn at jeg bruker for lite penger på hver enkelt. Jeg må liksom kjøpe gaver til alle søskenbarn, tanter og onkler osv. Ellers så får jeg dårlig samvittighet:( Har man en stor familie så er det vel mer forståelig at man ikke kan bruke så mye penger på hver enkelt. Men nå har jeg nesten ikke familie, så da velger jeg å kjøpe dyre gaver til de få jeg har å kjøpe gave til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #115 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg er heltidsstudent og lommeboka bugner ikke akkurat av penger... Mamma og pappa derimot, er i en fase av livet hvor lånene er nedbetalt og har en stabil, økonomisk situasjon. Hvis de vil ha noe, så kjøper de seg det. Det hadde vært idioti, i både mine og mine foreldres øyne hvis jeg skulle sulta meg i én måned for å kjøpe noe de de uten problemer kan kjøpe selv. Både de og jeg skjønner at verdien på gaven ikke trenger å samsvare med hvor glade vi er i hverandre og hvor mye vi setter pris på hverandre. Jeg synes faktisk det er synd på deg hvis du tror at du må kjøpe dyre gaver til foreldrene dine for å vise hvor mye du setter pris på dem. Jeg har null dårlig samvittighet for at jeg kan finne på å kjøpe en fin tesil og en deilig te i løsvekt til mamma til jul, fordi jeg vet at mamma elsker te og det hadde vært teit å kjøpe te til 500 kr bare for å vise "at jeg setter pris på ho". Det vet ho meget godt at jeg gjør uansett. På den annen side, når jeg begynner å tjene penger blir nok gavene litt dyrere, men jeg kommer aldri til å kjøpe dyre gaver bare fordi jo høyere prisen er, jo mer setter jeg pris på personen. Idiotisk tankegang. Men mamma'n min har ikke noe penger å rutte med, så da benytter jeg sjansen til å kjøpe noe til henne som hun ikke hadde tatt seg råd til å kjøpe seg selv:) Hvis hun hadde hatt "alt", så hadde hun jo ikke hatt behov for å få sånne ting i gave ikke sant?! Men når hun selv ikke har råd til det synes jeg det er en fin gest å gi henne det, for det fortjener hun! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 29. november 2011 #116 Del Skrevet 29. november 2011 Men okeida, TS. Du liker å kjøpe dyre gaver, punktum. Helt greit, det er ingen som synes det er teit å kjøpe dyre julegaver. Det er holdningen din vi stiller spørsmålstegn til, ikke handlingen. Det vanlige her inne er tydeligvis ikke det, så svaret på spørsmålet ditt er nei, vi får ikke dårlig samvittighet, og ja, du tilhører minoriteten hvis du får dårlig samvittighet. Folk er forskjellige, og godt er det, for jeg er glad jeg ikke må sulte for å vise mamma at jeg er glad i henne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #117 Del Skrevet 29. november 2011 Men okeida, TS. Du liker å kjøpe dyre gaver, punktum. Helt greit, det er ingen som synes det er teit å kjøpe dyre julegaver. Det er holdningen din vi stiller spørsmålstegn til, ikke handlingen. Det vanlige her inne er tydeligvis ikke det, så svaret på spørsmålet ditt er nei, vi får ikke dårlig samvittighet, og ja, du tilhører minoriteten hvis du får dårlig samvittighet. Folk er forskjellige, og godt er det, for jeg er glad jeg ikke må sulte for å vise mamma at jeg er glad i henne Jaja, men nå er det nå sånn jeg er da så får jeg være alene om det:) Bare kall meg sær eller hva f dere vil, men sånn er det nå bare! Har jeg selv lyst til å handle over evne så la meg nå gjøre det da, det er jo bedre at jeg strammer inn på maten enn at jeg handler julegaver på kredittkort vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. november 2011 #118 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg reagerer heller ikke på at du har lyst å sette pris på dine foreldre med å kjøpe litt dyre julegaver til dem. Synes det er flott - og forståelig - at du gjør det. Som andre har nevnt er det mer noe av holdningen jeg reagerer på. Når du sier ting som "ville ikke kjøpt en gave til 200 kroner, liksom", og "da hadde i hvertfall jeg fått dårlig samvittighet", så skal du ikke overtolke mye før man ser at du impliserer det å kjøpe en gave til noen hundrelapper som noe negativt. DET reagerer jeg på, det synes jeg blir et helt misforstått fokus på hva en julegave er. Ikke at DU velger å kjøpe en litt dyr gave, men din holdning til hva en "gave på 200 kroner, liksom" vil si. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #119 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg reagerer heller ikke på at du har lyst å sette pris på dine foreldre med å kjøpe litt dyre julegaver til dem. Synes det er flott - og forståelig - at du gjør det. Som andre har nevnt er det mer noe av holdningen jeg reagerer på. Når du sier ting som "ville ikke kjøpt en gave til 200 kroner, liksom", og "da hadde i hvertfall jeg fått dårlig samvittighet", så skal du ikke overtolke mye før man ser at du impliserer det å kjøpe en gave til noen hundrelapper som noe negativt. DET reagerer jeg på, det synes jeg blir et helt misforstått fokus på hva en julegave er. Ikke at DU velger å kjøpe en litt dyr gave, men din holdning til hva en "gave på 200 kroner, liksom" vil si. Joda, ser den! Har ikke noe å si for meg om noen kjøper julegave til 200kr, kjempefint om de får til det! Men jeg selv hadde ikke gjort det:) Føler det hadde blitt feil mot mamma som gir meg dyre gaver så får hun 200 tilbake liksom.. Men hadde mamma vært steinrik så hadde det jo ikke vært det samme. For da veit jeg at hun hadde hatt råd til en dyr gave, noe som hun egentlig ikke har.. Men for henne så er det barna som kommer først.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #120 Del Skrevet 29. november 2011 Joda, ser den! Har ikke noe å si for meg om noen kjøper julegave til 200kr, kjempefint om de får til det! Men jeg selv hadde ikke gjort det:) Føler det hadde blitt feil mot mamma som gir meg dyre gaver så får hun 200 tilbake liksom.. Men hadde mamma vært steinrik så hadde det jo ikke vært det samme. For da veit jeg at hun hadde hatt råd til en dyr gave, noe som hun egentlig ikke har.. Men for henne så er det barna som kommer først.. Er vel nesten ikke rart at ho kjøper gaver til deg ho strengt tatt ikke har økonomi til, når ho vet hvor opptatt du er av prisen på gavene... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå