AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #81 Del Skrevet 29. november 2011 Men herregud det er jo ikke så ille da! Det var hypotetisk. Altså selv om jeg ikke egentlig har råd til det, så tar jeg meg råd til det. Det er jo bare jul en gang i året:) La meg gjette: Du har aldri hatt virkelig dårlig råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 29. november 2011 #82 Del Skrevet 29. november 2011 Nei men kjære vene, jeg bare lurer på om det er flere som føler det på samme måte som meg!! Er det greit? Det er helt greit Jeg bare påpeker at det kanskje er måten du ordlegger deg på som gjør at de fleste stusser, siden det virker som om du ikke skjønner det helt. Hadde ikke du tenkt det samme hvis jeg hadde stilt deg det spørsmålet jeg skrev i mitt forrige innlegg? Familien gir jo faen i hva gavene koster, det er hva jeg føler for å gi det er snakk om, ikke deres takknemlighet! Okei, bare for å analysere litt videre (beklager hvis jeg overanalyserer nå, dette blir litt på herk og det er jeg klar over, hehe) så virker du veldig opptatt av DEG og hva DU føler og hvor mye penger DU bruker og hvor fornøyd det gjør DEG. Du sier til og med rett ut at de gir faen i prisen og at det ikke er deres takknemlighet som er viktigst (?) men hvordan det får deg til å føle deg... Er det dét gaven handler om da, hvordan den får deg til å føle deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #83 Del Skrevet 29. november 2011 Om moren min har 3 ting på ønskelisten, og de koster 50, 200 og 1000 kr så kjøper jeg ikke den til 1000 kr bare fordi den er dyrest. Jeg kjøper den jeg vet hun har mest lyst på/behov for. Et år er det kanskje den til 50, et annet den til 1000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #84 Del Skrevet 29. november 2011 Nå er det jo heller ikke snakk om ekstremt dyre ting da. Snakk om en tusenlapp liksom:) Tusen spenn er mye penger. Det er faktisk matbudsjettet mitt for to uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #85 Del Skrevet 29. november 2011 La meg gjette: Du har aldri hatt virkelig dårlig råd? Jo jeg har ikke mye å rutte med i måneden nei:/ Men det er snakk om mine prioriteringer, og nå om dagen er det julegaver:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #86 Del Skrevet 29. november 2011 Om moren min har 3 ting på ønskelisten, og de koster 50, 200 og 1000 kr så kjøper jeg ikke den til 1000 kr bare fordi den er dyrest. Jeg kjøper den jeg vet hun har mest lyst på/behov for. Et år er det kanskje den til 50, et annet den til 1000. Men jeg kjøper den som er dyrest fordi jeg veit at hun ikke kommer til å kjøpe den selv:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. november 2011 #87 Del Skrevet 29. november 2011 Nå er det jo heller ikke snakk om ekstremt dyre ting da. Snakk om en tusenlapp liksom:) Selvfølgelig har folk forskjellige ønsker og det er jo det jeg sier, jeg prøver å oppfylle disse ønskene så godt det er mulig. Det er ikke sånn at hvis mamma trenger en ny bil så kjøper jeg det.. Dere vrir litt på ting jeg sier her! FOR SISTE GANG; Jeg ser IKKE ned på folk som ikke kjøper dyre gaver. Jeg stilte et enkelt spørsmål om det vare flere som fikk dårlig samvittighet, sånn som jeg gjør:) Ferdig med det! Hvorfor har du behov for å vite det? Jeg ser liksom ikke et poeng i denne tråden og da er det ikke rart folk lurer på om du ser ned på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #88 Del Skrevet 29. november 2011 Det er helt greit Jeg bare påpeker at det kanskje er måten du ordlegger deg på som gjør at de fleste stusser, siden det virker som om du ikke skjønner det helt. Hadde ikke du tenkt det samme hvis jeg hadde stilt deg det spørsmålet jeg skrev i mitt forrige innlegg? Okei, bare for å analysere litt videre (beklager hvis jeg overanalyserer nå, dette blir litt på herk og det er jeg klar over, hehe) så virker du veldig opptatt av DEG og hva DU føler og hvor mye penger DU bruker og hvor fornøyd det gjør DEG. Du sier til og med rett ut at de gir faen i prisen og at det ikke er deres takknemlighet som er viktigst (?) men hvordan det får deg til å føle deg... Er det dét gaven handler om da, hvordan den får deg til å føle deg? Nå tror jeg du misforstod meg litt. Jeg sier at familien min ikke bryr seg om hva de får i julegave, eller hva den koster. Men jeg vil gi de noe de har bruk for, som de ikke unner seg selv. Og det setter jo de pris på selv om de absolutt ikke forventer det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #89 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Hvorfor har du behov for å vite det? Jeg ser liksom ikke et poeng i denne tråden og da er det ikke rart folk lurer på om du ser ned på dem. Trodde dette var et forum der man kunne spørre om ting man lurte på jeg!? Er det ikke lov til å lure på om det er flere folk i samme situasjon? *Og om du ikke ser poenget i tråden hvorfor gidder du å svare da? Endret 29. november 2011 av challenger 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente 26 Skrevet 29. november 2011 #90 Del Skrevet 29. november 2011 Dette er jo en bra og dyr gave da:) Ville kalt det der en "billig" julegave nei.. Ja men det hjemmelaga legger jeg heller med i gaven, det er jo noe i tillegg. For det koster jo "ingenting". Mine malerier selges for mellom 1600kr og 3000kr, så når jeg velger å male et maleri som gave. Så er ikke det en gave som ikke koster noe nei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #91 Del Skrevet 29. november 2011 Nå er det jo heller ikke snakk om ekstremt dyre ting da. Snakk om en tusenlapp liksom:) Selvfølgelig har folk forskjellige ønsker og det er jo det jeg sier, jeg prøver å oppfylle disse ønskene så godt det er mulig. Det er ikke sånn at hvis mamma trenger en ny bil så kjøper jeg det.. Dere vrir litt på ting jeg sier her! FOR SISTE GANG; Jeg ser IKKE ned på folk som ikke kjøper dyre gaver. Jeg stilte et enkelt spørsmål om det vare flere som fikk dårlig samvittighet, sånn som jeg gjør:) Ferdig med det! Hvis familien min skulle ha fått gaver for 1000 kr så hadde jeg måtte ut med minimum 12000 kr, det er alt for mye i julegaver for meg ihvertfall. Så jeg synes det er dyrt, men det er meg. Du må for all del bruke så mye penger du vil på julegaver, men jeg skjønner ikke helt at du får dårlig samvittighet av å bruke litt mindre penger når du egentlig ikke har råd til så dyre gaver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #92 Del Skrevet 29. november 2011 Mine malerier selges for mellom 1600kr og 3000kr, så når jeg velger å male et maleri som gave. Så er ikke det en gave som ikke koster noe nei. Men et sånt maleri er jo noe helt annet enn pepperkaker liksom:p Jeg synes du lager en kjempefin gave:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #93 Del Skrevet 29. november 2011 Hvis familien min skulle ha fått gaver for 1000 kr så hadde jeg måtte ut med minimum 12000 kr, det er alt for mye i julegaver for meg ihvertfall. Så jeg synes det er dyrt, men det er meg. Du må for all del bruke så mye penger du vil på julegaver, men jeg skjønner ikke helt at du får dårlig samvittighet av å bruke litt mindre penger når du egentlig ikke har råd til så dyre gaver. Men nå har ikke jeg så mange å kjøpe gaver til heller da:) Bruker vel tilsammen rundt 4000på gaver. Og da må jeg legge av litt penger måneden før for å få råd til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. november 2011 #94 Del Skrevet 29. november 2011 Trodde dette var et forum der man kunne spørre om ting man lurte på jeg!? Er det ikke lov til å lure på om det er flere folk i samme situasjon? *Og om du ikke ser poenget i tråden hvorfor gidder du å svare da? Ja, men det burde jo gå begge veier synes jeg ellers er det ikke mye til diskusjon. Er flere som har spurt deg om ting og kommet med gode poenger og så har du bare ignorert dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. november 2011 #95 Del Skrevet 29. november 2011 I vår familie har vi det sånn at vi kjøper dyre ting vi trenger selv, og har vi ikke lyst til å bruke penger på det, så trenger vi det heller ikke. Så lite materialistiske er vi Ingen av oss er spesielt opptatt av gaver, og vi har store nok problemer med å finne noe å ønske oss alle sammen Jeg stemmer hvert år for å la være å kjøpe gaver i det hele tatt, men det har ikke blitt vedtatt enda tiltross for like mye klaging hvert år. Så dårlig samvittighet, nei, det har jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #96 Del Skrevet 29. november 2011 Ja, men det burde jo gå begge veier synes jeg ellers er det ikke mye til diskusjon. Er flere som har spurt deg om ting og kommet med gode poenger og så har du bare ignorert dem. Ehm.. Hva er det ikke har svart på? Har jo svart på hvert bifige innlegg her jo snart:O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 29. november 2011 #97 Del Skrevet 29. november 2011 Nå tror jeg du misforstod meg litt. Jeg sier at familien min ikke bryr seg om hva de får i julegave, eller hva den koster. Men jeg vil gi de noe de har bruk for, som de ikke unner seg selv. Og det setter jo de pris på selv om de absolutt ikke forventer det! Ja, men da er jeg glad jeg misforstod deg Jeg skjønner tankegangen din, for jeg er egentlig delvis lik selv, dvs jeg ser verdien i å få ting man ikke ville brukt penger på til seg selv. Men for min del gjelder dette også gjerne billige ting, jeg synes for eksempel det er storstas å få duftlys, pysjamaser, fin konfekt og andre "koseting" som man gjerne ikke er så flink til å kjøpe til seg selv i hverdagen. Dette er jo ting som ikke koster 1000 kr, så jeg mener at det ikke er noen automatisk sammenheng i at noe må være dyrt før man lar være å kjøpe det til seg selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #98 Del Skrevet 29. november 2011 Dårlig samvittighet? Nei, julen handler om god mat og godt samvær med familie. Presanger var nok mye mer i fokus da vi hadde barn, nå er barna voksne. Vi gir ikke mye til familien, ca 200-300 pr pers. Unntaket er egne voksne barn, foreldre gir mer sine egne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #99 Del Skrevet 29. november 2011 Dårlig samvittighet? Nei, julen handler om god mat og godt samvær med familie. Presanger var nok mye mer i fokus da vi hadde barn, nå er barna voksne. Vi gir ikke mye til familien, ca 200-300 pr pers. Unntaket er egne voksne barn, foreldre gir mer sine egne. Jeg vil jo gjerne gjengjelde det jeg har fått/får av mamma. Hun kjøper jo alltid en dyr julegave til oss barna hun også, og da føler jeg hun fortjener det samme tilbake:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #100 Del Skrevet 29. november 2011 Ser det er mange her som ikke bruker noe mye penger på gaver til familie. Hva er det dere kjøper da egentlig? Selv har jeg veldig lite med penger, men skikkelige julegaver til familien prioriterer jeg veldig høyt(da sulter jeg meg heller den måneden enn at de ikke skal få en bra gave). Det hadde vært helt uaktuellt for meg å kjøpt en gave til mamma for 200kr liksom, hun er mer verdt enn som så. For meg så er det liksom på en måte å vise hvor mye jeg setter pris på familien min. Selv så er jeg ikke den som har urimelige høye ønsker heller, jeg kommer fra en familie hvor det er lite penger inn i bildet så har aldri fått gaver av kjempehøy verdi liksom. Men jeg føler at jeg skylder familien min såpass at jeg vil kjøpe det de har lyst på. Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Og hvordan klarer dere å finne "skikkelige" julegaver til så lite penger? Får de ønskene sine oppfyllt? *Skrivefeil:) Hos oss går det andre veien. Jeg har en mor og en bror pluss hans kone som alltid gir for dyre gaver. Min mor bruker mer enn hun burde og syns hun lever over evne, mens broderen tjener et skittlass med penger. Jeg og mannen har helt greie jobber,to unger, og tjener helt vanlige lønninger. Vi syns det er usmakelig at de bruker så mye penger på julepresanger. For oss er det ikke det julen handler om. Jeg blir superglad for strikkelabber, at familien kan være sammen i jula, at vi har god mat og drikke som vi kan kose oss med. Materialisme har jeg ikke så veldig mye til overs for. Jeg syns det skal være "barnas jul", og finner mye glede i de små som viser fryd over juletre, pynting, gaver, osv. Når man gir gaver skal det være med omtanke og personlig. Syns det ikke er så fint å få dyre gave som man bare kjøper fordi man skal ha jobben gjort.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå