challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #61 Del Skrevet 29. november 2011 Det ligger jo litt i spørsmålet ditt at du synes andre også bør gjøre/tenke som deg. Det blir for eksempel litt rart om jeg sier til deg at "jeg synes ikke du er dust som bryr deg så mye om prislappen på gaver, men føler du deg ikke litt dust?" You see? Nei men kjære vene, jeg bare lurer på om det er flere som føler det på samme måte som meg!! Er det greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 29. november 2011 #62 Del Skrevet 29. november 2011 Familie og venner der man må vise hvor glad man er i en person med prisen på en gave er ikke mye å samle på. En ekte venn eller familie skjønner vel at man er like glad i dem om gaven koster 200 eller 1000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #63 Del Skrevet 29. november 2011 Familie og venner der man må vise hvor glad man er i en person med prisen på en gave er ikke mye å samle på. En ekte venn eller familie skjønner vel at man er like glad i dem om gaven koster 200 eller 1000 Ja men om du leser innleggene mine så ser du at det er ikke det det går på. Det er det at jeg vil unne de i familien en fin gave, noe som de ellers ikke ville tatt seg råd til å kjøpe selv:) Familien gir jo faen i hva gavene koster, det er hva jeg føler for å gi det er snakk om, ikke deres takknemlighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 29. november 2011 #64 Del Skrevet 29. november 2011 jeg tenker at folk som bevis bruker minst mulig penger på gaver, selv om de har grei råd, kanskje er litt egoistiske. Men det er ikke nødvendigvis noe galt i å bruke lite penger på en gave. Men jeg tenker sånn at jeg bruker ganske lang til på hver enkelt gave (på å finne ut hva jeg skal gi), og da gir jeg det jeg mener passer best for hver enkelt jeg skal gi til, (nesten) uavhengig av pris. har selvfølgelig ikke råd til å bruke 10 000 på hver gave, men prisen er ikke så fryktelig viktig, verken om den er lav eller høy. Finner jeg en ting jeg mener passer perfekt til den jeg skal gi det til, så gjør det ikke noe om den kanskje er litt dyrere enn det jeg hadde tenkt. Og om jeg finner en ting som er absolutt perfekt, og som er mye billigere enn det som kanskje er normalt, så er det ikke sånn at jeg desperat prøver å finne en til gave - bare for at gaven skal koste mest mulig. Det er tanken som teller og det gjelder både om gaven koster lite eller mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HopelessFear Skrevet 29. november 2011 #65 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg har brukt omtrent 550 på alle gavene i år. 11 gaver. Så gjennomsnittet er på rundt 50 kr. Jeg har likevel kjøpt noe som jeg vet at de ønsker seg. Det betyr ikke at jeg bryr meg lite om dem, tvert imot. Men jeg har ikke lyst til å sulte, bare fordi de skal ha dyre, ubrukelige gaver. Endret 29. november 2011 av HopelessFear 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 29. november 2011 #66 Del Skrevet 29. november 2011 Man handler jo gaver etter evne. Har man lite pga man er student, så er det jo opplagt at gavene koster mindre enn gavene fra en med toppskatt. Mamma og resten av familien blir glade uansett hva de får. Som regel kjøper jeg noe fint til under 200,- og baker noen julekaker og pakker det pent inn. Slår aldri feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. november 2011 #67 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg har ikke noe som helst å kompensere for, jeg kjøper gaver etter ØNSKER og BEHOV. Og jeg er ikke redd for å bruke penger på min egen familie fordi de fortjener det virkelig:) *Jeg finnes ikke materialistisk bare for å nevne det! Jeg bryr meg ikke om hvor mye de gavene jeg får kostet i hele tatt Men har familien din bare dyre ønsker og behov da? Eller velger du ut de dyreste ønskene og behovene de har selv og så kjøper gave? Tror du ikke de hadde blitt like glad for en billigere gave enda de også ønsket seg det? Jeg ser også at du presiserer flere ganger at du gir dyre gaver fordi du vil det? Og hvis du hadde gitt en gave til 200kr da hadde du fått dårlig samvittighet. Så da gir du vel egentlig kun gave for din egen del fordi du føler behov for det og ikke fordi du tror at familien din hadde satt mer pris på en gave til 1000kr enn en til 200kr? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 29. november 2011 #68 Del Skrevet 29. november 2011 Du forsvarer deg som fotballfrue, TS. Ergo - jeg klarer ikke å ta deg seriøst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #69 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg har ikke antydet noe som helst, jeg bare sier at JEG SELV ville fått dårlig samvittighet:) Bare lurte på hva dere kjøper i gave, dere som ikke bruker så mye penger på gave! Og nettopp det, at du selv ville fått dårlig samvittighet hvis du ikke sulter deg i en måned, for å kjøpe julegaver sier meg at det handler mest om statusen av dyre og fine gaver. Altså du gjør det for å fremstå som du har bedre råd enn du har. Og igjen så går det tilbake til at du mener jo mer penger vi bruker på gaven desto mer liker vi personen vi gir gaven til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 29. november 2011 #70 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg er sikker på at familien min heller vil ha en gave til 200,- enn en til 2 000, som jeg har sultet for å få råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #71 Del Skrevet 29. november 2011 I min familie så er vi såpass glad i hverandre at vi setter noen prislapp på det Har man god råd en jul så kanskje man smeller til med noe ekstra fint. Men det som teller er det at vi endelig møtes og er sammen og koser oss Det er verdt mer enn en hva en gave kostet. Og det er jo tanken som teller. Er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #72 Del Skrevet 29. november 2011 Men har familien din bare dyre ønsker og behov da? Eller velger du ut de dyreste ønskene og behovene de har selv og så kjøper gave? Tror du ikke de hadde blitt like glad for en billigere gave enda de også ønsket seg det? Jeg ser også at du presiserer flere ganger at du gir dyre gaver fordi du vil det? Og hvis du hadde gitt en gave til 200kr da hadde du fått dårlig samvittighet. Så da gir du vel egentlig kun gave for din egen del fordi du føler behov for det og ikke fordi du tror at familien din hadde satt mer pris på en gave til 1000kr enn en til 200kr? Som sagt så kjøper jeg en gave jeg de ikke ville ha tatt seg råd til selv, altså noe de egentlig har lyst på men ikke kommer til å kjøpe seg selv! Sånn som at jeg feks veit at mamma har lyst på ei kaffemaskin, men hun kommer aldri til å ta seg råd til å kjøpe det selv. Derfor er det en kjempefin gave for det er noe jeg veit hun har behov for og har lyst på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #73 Del Skrevet 29. november 2011 I min familie så er vi såpass glad i hverandre at vi setter IKKE noen prislapp på det Har man god råd en jul så kanskje man smeller til med noe ekstra fint. Men det som teller er det at vi endelig møtes og er sammen og koser oss Det er verdt mer enn en hva en gave kostet. Og det er jo tanken som teller. Er det ikke? Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #74 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg har ikke noe som helst å kompensere for, jeg kjøper gaver etter ØNSKER og BEHOV. Og jeg er ikke redd for å bruke penger på min egen familie fordi de fortjener det virkelig:) *Jeg finnes ikke materialistisk bare for å nevne det! Jeg bryr meg ikke om hvor mye de gavene jeg får kostet i hele tatt Når du sulter deg i en måned for å få råd til dyyyre julegaver, så er du materialistisk så det holder 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #75 Del Skrevet 29. november 2011 Du forsvarer deg som fotballfrue, TS. Ergo - jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Unnskyld meg, men hva er det jeg har sagt galt?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #76 Del Skrevet 29. november 2011 Når du sulter deg i en måned for å få råd til dyyyre julegaver, så er du materialistisk så det holder Men herregud det er jo ikke så ille da! Det var hypotetisk. Altså selv om jeg ikke egentlig har råd til det, så tar jeg meg råd til det. Det er jo bare jul en gang i året:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 29. november 2011 #77 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg bruker "mye" men det er bare fordi jeg er så sykt usikker på gaver Jeg vil gi ca. like mye (antall) til hver i familien, så blir mange ekstra gaver. Som f.eks i fjor ville mamma ha en reiseguidebok om Thailand. Den eneste gode på norsk jeg fant kostet rundt 400-500 kr, så kjøpte den. Derfor kjøpte jeg tre gensere (han digger varme hettegensere) til pappa. Men da fikk jeg igjen dårlig samvittighet fordi pappa fikk tre ting, mens mamma fikk bare en kjedelig bok - selv om prisen ble ca. lik, så kjøpte med et par varme sokker til mamma. Jeg ville gjerne klart å bruke lite penger, men er altfor dårlig til å planlegge. Gir alltid noe som de ønsker seg da om ikke annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente 26 Skrevet 29. november 2011 #78 Del Skrevet 29. november 2011 Som sagt så kjøper jeg en gave jeg de ikke ville ha tatt seg råd til selv, altså noe de egentlig har lyst på men ikke kommer til å kjøpe seg selv! Sånn som at jeg feks veit at mamma har lyst på ei kaffemaskin, men hun kommer aldri til å ta seg råd til å kjøpe det selv. Derfor er det en kjempefin gave for det er noe jeg veit hun har behov for og har lyst på Og det er helt greit. Det er ditt valg og din rett. Ingen som skal fortelle deg hva du skal gjøre med dine penger. Men du skjønner vel det at ikke alle ønsker seg ekstremt dyre ting? Og jeg regner med at du er en rimelig oppegående person og da selv greier å reflektere deg frem til at det finnes mennesker med øsnker og behov som kan dekkes med gaver til 200kr. Og at du derfor ikke trenger å spørre om folk får dårlig samvittighet av den grunn. Da dette spørsmålet heller blir oppfattet som at du ser ned på folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #79 Del Skrevet 29. november 2011 Og det er helt greit. Det er ditt valg og din rett. Ingen som skal fortelle deg hva du skal gjøre med dine penger. Men du skjønner vel det at ikke alle ønsker seg ekstremt dyre ting? Og jeg regner med at du er en rimelig oppegående person og da selv greier å reflektere deg frem til at det finnes mennesker med øsnker og behov som kan dekkes med gaver til 200kr. Og at du derfor ikke trenger å spørre om folk får dårlig samvittighet av den grunn. Da dette spørsmålet heller blir oppfattet som at du ser ned på folk. Nå er det jo heller ikke snakk om ekstremt dyre ting da. Snakk om en tusenlapp liksom:) Selvfølgelig har folk forskjellige ønsker og det er jo det jeg sier, jeg prøver å oppfylle disse ønskene så godt det er mulig. Det er ikke sånn at hvis mamma trenger en ny bil så kjøper jeg det.. Dere vrir litt på ting jeg sier her! FOR SISTE GANG; Jeg ser IKKE ned på folk som ikke kjøper dyre gaver. Jeg stilte et enkelt spørsmål om det vare flere som fikk dårlig samvittighet, sånn som jeg gjør:) Ferdig med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 29. november 2011 #80 Del Skrevet 29. november 2011 Ja men om du leser innleggene mine så ser du at det er ikke det det går på. Det er det at jeg vil unne de i familien en fin gave, noe som de ellers ikke ville tatt seg råd til å kjøpe selv:) Familien gir jo faen i hva gavene koster, det er hva jeg føler for å gi det er snakk om, ikke deres takknemlighet! Ja, jeg har lest innleggene dine og når skriver i ditt første innlegg. Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Og fortsetter: Og hvordan klarer dere å finne "skikkelige" julegaver til så lite penger? Får de ønskene sine oppfyllt? Hadde aldri kjøpt en julegave til mamma for "bare" 200kr. Om hjemmelagde julegaver: Ja men det hjemmelaga legger jeg heller med i gaven, det er jo noe i tillegg. For det koster jo "ingenting". 1 Ja, jeg stusser over et slikt forhold til gaver som jeg får inntrykk av at du har. Ønskene i familien min er vel at vi stiller opp for hverandre når det trengs så for å svare på det du spør om i det første innlegget ditt: Nei jeg får ikke dårlig samvittighet. Ja, jeg syntes ikke det er det store problemet å finne fine billige ting. Handler mye på salg, julehandelen min ble gjort unna i oktober da det var en storsalg på flere gode butikker. Vennene mine får ikke gaver. Jeg inviterer de som står meg nærmest til en stor julefrokost. Noen andre skal jeg ha her på juleverksted der jeg kjøper alle ingrediensene og alle får med seg godis hjem. Om de får ønskene sine oppfylt. Om søsteren min ønsker seg digitalkamera, ja da får hun ikke det av meg og har jeg dårlig samvittighet for det- NEI:-)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå