challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #41 Del Skrevet 29. november 2011 Enkelt og greit så setter jeg ikke en kroneverdi på familie/venner. Og over til noe annet: Det er rimelig falskt og tragisk å sulte seg for å kjøpe 'fine gaver'. Det minner litt om luksusfellen i det at du tydeligvis bruker mer penger du har for å fremstå som 'bra'. Merk at jeg satt bra i anførselstegn, fordi jeg tror ikke det er sånn at du egentlig er først og fremst opptatt av å gjørde fori du er omtenksom. Virker som det er et status symbol for deg å gi gaver. Det er absolutt ikke pga av status. Det er fordi jeg vil gi noe fint som de ellers ikke tar seg råd til å kjøpe seg selv! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 29. november 2011 #42 Del Skrevet 29. november 2011 Det er ikke alle som viser kjærlighet i penger. Min mamma setter f.eks stor pris på at jeg tar meg fridager og kommer hjem i jula, at jeg er med og lager litt juleknask lille julaften og kanskje en skitur i romjula selv om jeg ikke har så lyst. Det vet jeg betyr SÅ mye mer for henne enn en dyr julegave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #43 Del Skrevet 29. november 2011 De som ønsker å bruke mest mulig må vel veie opp for noe? Vet jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet ett år fordi jeg ikke hadde stilt opp for nevøene mine, da brukte jeg endel på julegaver til den familien. Det finnes ikke noe verre enn de som prøver å kjøpe seg godvilje. Foreldrene mine ga meg en svær sum i bursdagsgave, største jeg noensinne har fått, fordi de visste de hadde opptrått urettferdige i en familiesak og trodde den store gaven ville gjøre meg mer positivt innstilt mot meg. Det hadde motsatte effekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #44 Del Skrevet 29. november 2011 Det er absolutt ikke pga av status. Det er fordi jeg vil gi noe fint som de ellers ikke tar seg råd til å kjøpe seg selv! Men når du i tillegg starter en tråd hvor du antyder at de som gjør det annerledes burde ha dårlig samvittighet virker det jo som om du har et fryktelig stort behov for å hevde deg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #45 Del Skrevet 29. november 2011 Det er ikke alle som viser kjærlighet i penger. Min mamma setter f.eks stor pris på at jeg tar meg fridager og kommer hjem i jula, at jeg er med og lager litt juleknask lille julaften og kanskje en skitur i romjula selv om jeg ikke har så lyst. Det vet jeg betyr SÅ mye mer for henne enn en dyr julegave. Ja som sagt så bryr ikke mamma seg i hele tatt om hun får gave eller ei, ifølge hun selv så trenger hun ingen gave. Men jeg kjøper en fin gave til henne fordi JEG vil! Jeg vil kjøpe noe hun ellers ikke tar seg råd til å kjøpe selv. Mamma setter alltid seg selv bakerst i køen når det kommer til å unne seg ting, derfor fortjener hun det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeaMichele Skrevet 29. november 2011 #46 Del Skrevet 29. november 2011 jeg bruker minst mulig på gaver til familien min, for min del så kunne vi droppa alle gavene. men det kommer ikke på tale sier dem. så da for å holde husfreden kjøper jeg no pjus. men kjæresten bruker jeg mer penger på. ikke for at jeg må, men for at jeg vil. men dårlig samvittighet? nei det finnes ikke her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 29. november 2011 #47 Del Skrevet 29. november 2011 Men det er sånn JEG viser at jeg setter pris på de! Mamma veit jo om min økonomi hun også, og som sagt så forventer hun alldeles ingenting, men jeg vil "gi noe tilbake" for at hun er en super mamma som stiller opp uansett! Det er sånn DU gjør det. JEG viser det resten av året, gjennom ord og handlinger når jeg har anledning. Forøvrig er alle julegavene i år gjennomtenkte og jeg kjenner dem godt nok til å vite at de 100% sikkert blir glade for de (og det er det viktigste, er det ikke?), men jeg har likevel ikke brukt over 200 på en eneste. Mamma: Hun elsker Elizabeth Taylor-parfymen, og har brukt den siden jeg var liten. Nå er den visst ikke lett å få tak i lenger, så jeg bestilte et helt sett med parfyme og body lotion fra England, til rett under 200. Pappa: Har aldri likt noen TV-serier, men er STORbegeistret for Big Bang Theory. Han nevnte det når jeg var hjemme i sommer, så nå skal han få kose seg med en sesong av det på DVD (99 kr) sammen med en stor marsipangris som han har fått av meg hver jul i 15 år. Søster på 15: Hun maste i hele sommer når jeg var hjemme på ferie om at hun "måtte" ha frisørsjampo, for det hadde frisøren sagt. Så jeg bestilte også dette fra England, det blir Redken-sjampo og balsam på henne. ca 170 kr. Lillebror på 10: Har ikke peiling på verdien av penger (ønsker seg speilreflekskamera og flatskjerm-TV til jul...), så han får en tivoliradio som kostet 129kr men som for alt hva han vet kunne vært den originale som koster over 1000 kr Bror: Bestilte en morsom bok fra USA som jeg vet han kommer til å like og gi ham mye underholdning på vei til og fra jobb. 80 kr. Svigersøster: Hårkur fra Joico som visstnok skal være best i test mange år på rad, den kostet rett over hundrelappen på feelunique.com Helt seriøst, familien min driter i hvor mye penger vi bruker på hverandre. Vi bryr oss om hvor glade vi er i hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #48 Del Skrevet 29. november 2011 Men når du i tillegg starter en tråd hvor du antyder at de som gjør det annerledes burde ha dårlig samvittighet virker det jo som om du har et fryktelig stort behov for å hevde deg selv. Jeg har ikke antydet noe som helst, jeg bare sier at JEG SELV ville fått dårlig samvittighet:) Bare lurte på hva dere kjøper i gave, dere som ikke bruker så mye penger på gave! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. november 2011 #49 Del Skrevet 29. november 2011 TS. Er du sikker på at det ikke er du som forsøker å kompensere for noe når du bruker så mye penger på gaver? Du ser hvordan dette med gaver oppfattes forskjellig basert på hvilke verdier man har ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #50 Del Skrevet 29. november 2011 Det er sånn DU gjør det. JEG viser det resten av året, gjennom ord og handlinger når jeg har anledning. Forøvrig er alle julegavene i år gjennomtenkte og jeg kjenner dem godt nok til å vite at de 100% sikkert blir glade for de (og det er det viktigste, er det ikke?), men jeg har likevel ikke brukt over 200 på en eneste. Mamma: Hun elsker Elizabeth Taylor-parfymen, og har brukt den siden jeg var liten. Nå er den visst ikke lett å få tak i lenger, så jeg bestilte et helt sett med parfyme og body lotion fra England, til rett under 200. Pappa: Har aldri likt noen TV-serier, men er STORbegeistret for Big Bang Theory. Han nevnte det når jeg var hjemme i sommer, så nå skal han få kose seg med en sesong av det på DVD (99 kr) sammen med en stor marsipangris som han har fått av meg hver jul i 15 år. Søster på 15: Hun maste i hele sommer når jeg var hjemme på ferie om at hun "måtte" ha frisørsjampo, for det hadde frisøren sagt. Så jeg bestilte også dette fra England, det blir Redken-sjampo og balsam på henne. ca 170 kr. Lillebror på 10: Har ikke peiling på verdien av penger (ønsker seg speilreflekskamera og flatskjerm-TV til jul...), så han får en tivoliradio som kostet 129kr men som for alt hva han vet kunne vært den originale som koster over 1000 kr Bror: Bestilte en morsom bok fra USA som jeg vet han kommer til å like og gi ham mye underholdning på vei til og fra jobb. 80 kr. Svigersøster: Hårkur fra Joico som visstnok skal være best i test mange år på rad, den kostet rett over hundrelappen på feelunique.com Helt seriøst, familien min driter i hvor mye penger vi bruker på hverandre. Vi bryr oss om hvor glade vi er i hverandre. Som sagt så er det ikke beløpet det kommer an på. Jeg vil oppfylle familiens ØNSKER. Så hvis jeg veit at mamma har lyst på ei kaffemaskin feks, men ikke tar seg råd til å kjøpe det så kan jeg kjøpe det i julegave. Selv om hun ikke har sagt at hun ønsker seg det fordi hun mener det er for dyrt:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. november 2011 #51 Del Skrevet 29. november 2011 Ja som sagt så bryr ikke mamma seg i hele tatt om hun får gave eller ei, ifølge hun selv så trenger hun ingen gave. Men jeg kjøper en fin gave til henne fordi JEG vil! Jeg vil kjøpe noe hun ellers ikke tar seg råd til å kjøpe selv. Mamma setter alltid seg selv bakerst i køen når det kommer til å unne seg ting, derfor fortjener hun det! Det kan sikkert være en fin gest å gi en dyr gave til en oppofrende mor, men poenget mitt er at jeg ikke syns man skal ha dårlig samvittighet for å ikke gjøre det. Eller å se ned på andre fordi de velger annerledes. Det er ikke alltid valg av gavepriser henger sammen med økonomi heller. Jeg hadde hatt råd til å gi familie dyre gaver hvis jeg ville, men jeg (og familien) ønsker ikke å være med på gavekjøret som har utviklet seg mange steder. Jeg syns samfunnet har blitt alt for materialistisk som det er om man ikke i tillegg skal føle et press til å gi dyre gaver til andre som allerede har alt. At man bevisst velger det et år eller av spesifikke grunner, blir noe annet, syns jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #52 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) TS. Er du sikker på at det ikke er du som forsøker å kompensere for noe når du bruker så mye penger på gaver? Du ser hvordan dette med gaver oppfattes forskjellig basert på hvilke verdier man har ikke sant? Jeg har ikke noe som helst å kompensere for, jeg kjøper gaver etter ØNSKER og BEHOV. Og jeg er ikke redd for å bruke penger på min egen familie fordi de fortjener det virkelig:) *Jeg finnes ikke materialistisk bare for å nevne det! Jeg bryr meg ikke om hvor mye de gavene jeg får kostet i hele tatt Endret 29. november 2011 av challenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #53 Del Skrevet 29. november 2011 Det kan sikkert være en fin gest å gi en dyr gave til en oppofrende mor, men poenget mitt er at jeg ikke syns man skal ha dårlig samvittighet for å ikke gjøre det. Eller å se ned på andre fordi de velger annerledes. Det er ikke alltid valg av gavepriser henger sammen med økonomi heller. Jeg hadde hatt råd til å gi familie dyre gaver hvis jeg ville, men jeg (og familien) ønsker ikke å være med på gavekjøret som har utviklet seg mange steder. Jeg syns samfunnet har blitt alt for materialistisk som det er om man ikke i tillegg skal føle et press til å gi dyre gaver til andre som allerede har alt. At man bevisst velger det et år eller av spesifikke grunner, blir noe annet, syns jeg. Hvis du lser innlegget så står det at jeg absolutt ikke har noe som helst imot de som ikke kjøper dyre gaver til familien sin, jeg bare lurer på HVA de kjøper liksom:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #54 Del Skrevet 29. november 2011 Du skriver i første innlegget ditt: Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Også påstår du nå at det egentlig ikke har noe å si? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #55 Del Skrevet 29. november 2011 Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Bare siterer direkte i stedet for å bruke sitat i innlegget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #56 Del Skrevet 29. november 2011 Du skriver i første innlegget ditt: Også påstår du nå at det egentlig ikke har noe å si? Hæ? Hva har ikke noe å si? Jeg sier at JEG SELV får dårlig samvittighet, men jeg klandrer da vel ikke de andre om de ikke har det! Bare lurte på om det var flere som følte det slik.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #57 Del Skrevet 29. november 2011 Hæ? Hva har ikke noe å si? Jeg sier at JEG SELV får dårlig samvittighet, men jeg klandrer da vel ikke de andre om de ikke har det! Bare lurte på om det var flere som følte det slik.. Du skriver at du får dårlig samvittighet og lurer på om ikke andre får det, ergo syns du det er feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 29. november 2011 #58 Del Skrevet 29. november 2011 Ja som sagt så bryr ikke mamma seg i hele tatt om hun får gave eller ei, ifølge hun selv så trenger hun ingen gave. Men jeg kjøper en fin gave til henne fordi JEG vil! Jeg vil kjøpe noe hun ellers ikke tar seg råd til å kjøpe selv. Mamma setter alltid seg selv bakerst i køen når det kommer til å unne seg ting, derfor fortjener hun det! Jeg får melde min støtte til TS`s side av saken jeg da Jeg MÅ ikke kjøpe dyre julegaver, men jeg kjøper helst ting jeg vet de ikke hadde tatt seg råd til å kjøpe selv. Hvis mamma f.eks ønsker seg duftlys, så vet jeg jo at hun ofte kjøper dem fra Ikea selv, men at hun aldri i livet hadde tatt seg råd til yankeecandle lys. Og hvis jeg selv ønsker jeg f.eks sminke, så blir jeg mest glad for dyr sminke som jeg ikke har råd til å kjøpe selv, i stedet for mer av HM sminken jeg allerede har. Det viktigste med julegaver er selvfølgelig å gi noe spesielt som passer perfekt til den personen som får gaven. (OG jeg måler ikke kjærlighet i penger, og jeg blir takknemlig og glad for alt jeg får!) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 29. november 2011 #59 Del Skrevet 29. november 2011 Det ligger jo litt i spørsmålet ditt at du synes andre også bør gjøre/tenke som deg. Det blir for eksempel litt rart om jeg sier til deg at "jeg synes ikke du er dust som bryr deg så mye om prislappen på gaver, men føler du deg ikke litt dust?" You see? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #60 Del Skrevet 29. november 2011 Du skriver at du får dårlig samvittighet og lurer på om ikke andre får det, ergo syns du det er feil. Sier ikke at det er feil, jeg bare lurte på om det var flere som følte det på samme måte:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå