challenger Skrevet 29. november 2011 #1 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Ser det er mange her som ikke bruker noe mye penger på gaver til familie. Hva er det dere kjøper da egentlig? Selv har jeg veldig lite med penger, men skikkelige julegaver til familien prioriterer jeg veldig høyt(da sulter jeg meg heller den måneden enn at de ikke skal få en bra gave). Det hadde vært helt uaktuellt for meg å kjøpt en gave til mamma for 200kr liksom, hun er mer verdt enn som så. For meg så er det liksom på en måte å vise hvor mye jeg setter pris på familien min. Selv så er jeg ikke den som har urimelige høye ønsker heller, jeg kommer fra en familie hvor det er lite penger inn i bildet så har aldri fått gaver av kjempehøy verdi liksom. Men jeg føler at jeg skylder familien min såpass at jeg vil kjøpe det de har lyst på. Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Og hvordan klarer dere å finne "skikkelige" julegaver til så lite penger? Får de ønskene sine oppfyllt? *Skrivefeil:) Endret 29. november 2011 av challenger 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hannee Skrevet 29. november 2011 #2 Del Skrevet 29. november 2011 Det var foreldrene mine som satte en max-grense på 200 kroner da jeg var liten. Og slik har det forblitt etter deres ønske. Jeg gir dem litt gaver og opplevelser ellers da. De er slike personer som får dårlig samvittighet og ikke klarer å kose seg med gaven hvis de vet at den er dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente 26 Skrevet 29. november 2011 #3 Del Skrevet 29. november 2011 Ser det er mange her som ikke bruker noe mye penger på gaver til familie. Hva er det dere kjøper da egentlig? Selv har jeg veldig lite med penger, men skikkelige julegaver til familien prioriterer jeg veldig høyt(da sulter jeg meg heller den måneden enn at de ikke skal få en bra gave). Det hadde vært helt uaktuellt for meg å kjøpt en gave til mamma for 200kr liksom, hun er mer verdt enn som så. For meg så er det liksom på en måte å vise hvor mye jeg setter pris på familien min. Selv så er jeg ikke den som har urimelige høye ønsker heller, jeg kommer fra en familie hvor det er lite penger inn i bildet så har aldri fått gaver av kjempehøy verdi liksom. Men jeg føler at jeg skylder familien min såpass at jeg vil kjøpe det de har lyst på. Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Og hvordan klarer dere å finne "skikkelige" julegaver til så lite penger? Får de ønskene sine oppfyllt? *Skrivefeil:) Jeg lager malerier som jeg gir bort. Disse bruker jeg masse tid og energi på. Man må ikke bruke en masse penger for å vise at man bryr seg eller for å gi gaver av høy verdi for at mottakeren skal føle seg satt pris på. Men det er min mening. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fireflies Skrevet 29. november 2011 #4 Del Skrevet 29. november 2011 Det er jo ikke prisen det kommer ann på, men gaven. En gave til 200kr kan vel være like fin, praktisk eller ønsket som en gave til 1000kr 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 29. november 2011 #5 Del Skrevet 29. november 2011 Selv har jeg aldri brukt masse penger på julegaver til familien. Mamma og pappa vet at jeg har dårlig råd (er tross alt student), og de har alltid sagt at det ikke er nødvendig å bruke masse penger på gaver til dem. De er voksne i full jobb og har god råd, så jeg får ikke dårlig samvittighet av å ikke bruke så mye penger på gave til de. Når det er sagt, det er jo ikke slik at de får dårlige gaver heller! Jeg kjøper ting de har ønska seg (de gir ofte ønsker som ikke er så alt for dyre, nettop for at de ikke vil at jeg skal bruke masse penger på gaver til de), og jeg spleiser ofte med brødrene mine for å få en litt ordentlig gave. Det er også mange fine billige gaver, hvis man legger litt tid og tanke bak det. Jeg syns det er MYE bedre å gi en gave som er personlig, enn å bruke mye penger på noe. Et år ga jeg f.eks. et fotografi som jeg hadde tatt og redigert selv, og kjøpte en fin (men billig) ramme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 29. november 2011 Det er jo ikke prisen det kommer ann på, men gaven. En gave til 200kr kan vel være like fin, praktisk eller ønsket som en gave til 1000kr For meg så blir det ikke det. Hadde aldri kjøpt en julegave til mamma for "bare" 200kr. Da hadde jeg fått dårlig samvittighet, men mamma selv forventer absolutt ingenting. Hun blir kjempeglad for alt hun får, og jeg har flere ganger fått hørt at " oi, har du kjøpt SÅ dyr gave". Men det er sånn jeg viser at jeg setter pris på mamma'n min liksom:p 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #7 Del Skrevet 29. november 2011 Nei, jeg har ikke dårlig sammvittighet for at jeg vil kjøpe mat til meg og mine barn istedenfor å kjøpe dyre gaver til venner og familie. Men jeg kjøper ikke noe "dritt". Ikke leverer vi ønskelister heller, noen ganger spør jeg andre ganger kjøper jeg noe jeg tror de liker. Jeg liker å gi bort gaver så jeg er nøye på hva jeg kjøper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 29. november 2011 #8 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg kombinerer gjerne noe jeg har laget selv, sammen med noe passende fra butikken. Så kjøper jeg gjerne ting hele året, slik at jeg får ting på salg eller noe. Må nesten gjøre det sånn når jeg har 1000kr til mat i måneden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 29. november 2011 Men hva er det dere kjøper til 200kr da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 29. november 2011 #10 Del Skrevet 29. november 2011 Gir vel for rundt 500 til mamma og pappa tilsammen. I år skal jeg og broren min spleise, sånn at de får seg et kamera på deling (de har ikke digitalkamera). Ellers går det jo an å lage noe hjemmelaget (maleri, konfekt..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saltvann Skrevet 29. november 2011 #11 Del Skrevet 29. november 2011 Hvor mye handler du for? Du kan prøve å unngå å handle i desember, for da går ofte prisene opp. Prøv å finn noe på salg! Du trenger ikke å vise dem at du bryr deg ved å gi gaver. De vil nok bli glad uansett hva de får 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 29. november 2011 Gir vel for rundt 500 til mamma og pappa tilsammen. I år skal jeg og broren min spleise, sånn at de får seg et kamera på deling (de har ikke digitalkamera). Ellers går det jo an å lage noe hjemmelaget (maleri, konfekt..) Dette er jo en bra og dyr gave da:) Ville kalt det der en "billig" julegave nei.. Ja men det hjemmelaga legger jeg heller med i gaven, det er jo noe i tillegg. For det koster jo "ingenting". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hannee Skrevet 29. november 2011 #13 Del Skrevet 29. november 2011 Bøker, cd'er, smykker, klær, vesker, klokker, bilder, album, skjønnhetsprodukter som sminke og badeartikler, dvd'er. Jeg finner ofte billige ting på nettet. Kan f.eks. få opptil 5-6 bøker for 200 kroner til sammen. Det billigste jeg finner er smykker på ebay. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #14 Del Skrevet 29. november 2011 "Mer verdt enn 200kr" sier du. Et menneske har ingen verdi i penger, ser man bort fra menneskehandel. Det blir latterlig å tenke at verdien på gaven sier hvor glad man er i et menneske. Snakk om materialistisk samfunn! Jeg handler gaver etter økonomi, i år får mamma en gave til 500, ifjor fikk hun bare et kort. Alle i min familie vet jeg er glad i dem uansett, og de handler også etter økonomi. Det viktigste er å ha en trivelig jul sammen uansett hva som er under treet. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 29. november 2011 Hvor mye handler du for? Du kan prøve å unngå å handle i desember, for da går ofte prisene opp. Prøv å finn noe på salg! Du trenger ikke å vise dem at du bryr deg ved å gi gaver. De vil nok bli glad uansett hva de får Mamma får gave til rundt 1000lappen. Mormor 4-500, brødre ca 400. Og kjæreste ca 1500. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Susanne Skrevet 29. november 2011 #16 Del Skrevet 29. november 2011 Ser det er mange her som ikke bruker noe mye penger på gaver til familie. Hva er det dere kjøper da egentlig? Selv har jeg veldig lite med penger, men skikkelige julegaver til familien prioriterer jeg veldig høyt(da sulter jeg meg heller den måneden enn at de ikke skal få en bra gave). Det hadde vært helt uaktuellt for meg å kjøpt en gave til mamma for 200kr liksom, hun er mer verdt enn som så. For meg så er det liksom på en måte å vise hvor mye jeg setter pris på familien min. Selv så er jeg ikke den som har urimelige høye ønsker heller, jeg kommer fra en familie hvor det er lite penger inn i bildet så har aldri fått gaver av kjempehøy verdi liksom. Men jeg føler at jeg skylder familien min såpass at jeg vil kjøpe det de har lyst på. Har ikke noe i mot dere som ikke bruker mye penger på julegaver, men bare lurer om dere ikke får dårlig samvittighet av det? For selv hadde jeg aldri ville brukt så lite penger på gaver, da hadde samvittigheten min vært på bånn. Og hvordan klarer dere å finne "skikkelige" julegaver til så lite penger? Får de ønskene sine oppfyllt? *Skrivefeil:) Hva legger du i begrepet skikkelige julegaver da? En gave som er dyr kan være like crappy som en billig gave. For meg så handler det ihvertfall ikke om verdien, men tanken og arbeidet bak. Fikk en super gave av søsters ifjor som var et bokssett med tre fantasybøker som jeg hadde lett lenge etter, men som var vanskelig å få tak i. Settet kostet under 200kr, men jeg ble kjempeglad for det. Og søstera mi viste at hun kjenner meg og hadde hørt på meg når jeg fortalte om mine interesser. Sånn liker jeg å planlegge mine julegaver også. Jeg viser at jeg bryr meg om mine nærmeste ved å legge merke til ønsker og interesser som de har og de blir som regel veldig fornøyde selv om ikke gaven var så dyr. Jeg handler også mye på nett og finner derfor kule og fine ting som ikke er så dyre, men som er vanskelig å få tak på i Norge. Det sier også seg selv at det ofte er billigere å handle på nett fra utlandet fordi det er veldig dyrt i Norge, men det betyr ikke at tingene er noe dårligere av den grunn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 29. november 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 29. november 2011 "Mer verdt enn 200kr" sier du. Et menneske har ingen verdi i penger, ser man bort fra menneskehandel. Det blir latterlig å tenke at verdien på gaven sier hvor glad man er i et menneske. Snakk om materialistisk samfunn! Jeg handler gaver etter økonomi, i år får mamma en gave til 500, ifjor fikk hun bare et kort. Alle i min familie vet jeg er glad i dem uansett, og de handler også etter økonomi. Det viktigste er å ha en trivelig jul sammen uansett hva som er under treet. Men det er sånn JEG viser at jeg setter pris på de! Mamma veit jo om min økonomi hun også, og som sagt så forventer hun alldeles ingenting, men jeg vil "gi noe tilbake" for at hun er en super mamma som stiller opp uansett! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 29. november 2011 #18 Del Skrevet 29. november 2011 Feks, pappa ønsket seg veldig cognac glass. Og da lette jeg rundt etter hvor det var billigst og fant noen fine til 179kr pakken. Mamma vet jeg ønsker seg nye sofaputer, men det er ekstremt dyrt så da sydde jeg et par selv og la til noe pynt jeg fant på kremmerhuset som passer til. Søstra mi er utrolig glad i krimbøker, så da kjøpte jeg et par bøker på salg til 30kr stk. Typen min ønsket seg spill og forskjellige sesonger av forskjellige tv-serier. Siden jeg er VIP-medlem på Homeenter, så fikk jeg det han ønsket seg til en billig penge. Ellers har nille hatt veldig mye pent det siste halvåret, så har hamstret inn litt der til forskjellige deler av familien. Bestevenninna mi ønsket seg filmer og fotspa. Så jeg kjøpte en billigfilm til 20 kr i Sverige - fordi vi hele tiden dro til Sverige og kjøpte dårlige billigfilmer da hun bodde her - og så fant jeg en selvspa-pakke på apoteket til en grei sum. Osv osv, det gjelder bare å være oppfinnsom også hjelper det å ikke ha så kravstor familie Vi er alle like fattige, så det gjør liksom ingenting - her er det tanken som teller! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AloeVera Skrevet 29. november 2011 #19 Del Skrevet 29. november 2011 Mamma får biosilk som jeg brukte 80 kr på. Det samme får min søster. Pappa får en Hodejegerne på blue ray som jeg betalte 100 kr for. Min lillebror får 2 stk iphone deksel som jeg til sammen betalte 20 kr for. Jeg elsker familien min over alt på jord, men viser ikke dette med julegaver. Familien min vet at jeg er student og lever på stipend og lån og har full forståelse for at gavene ikke koster all verden. Siden jeg har handlet gaver på ebay og cdon der jeg hadde rabatt så synes jeg at jeg har fått mye for pengene Jeg vet at familien min blir strålende fornøyd med gavene jeg gir dem, det er ikke prisen jeg har betalt som viser ikke min kjærlighet til dem på noen måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hannee Skrevet 29. november 2011 #20 Del Skrevet 29. november 2011 Og jeg gir like mye til mine foreldre som søsken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå