Gå til innhold

Venninne har skyhøye forventinger til gave fra meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1

Jeg hadde ei sånn "venninne" i mange år.

Hun får en del mindre penger en meg i mnd, hun bor fortsatt hjemme hos foreldrene sine (i en alder av snart 22) og hun minnet meg alltid på at jeg hadde mer penger enn henne og at det var synd på henne.

Jeg syntes jo selvfølgelig synd på henne og spanderte pizza, kjøpte ofte røyk til henne, ba henne hjem til meg på middag, ba henne med på fester, og jeg var alltid den som måtte betale drikkevarene hennes.

Jeg har kjøpt klær til henne fordi hun lurte på om hun kunne låne 500 kr av meg (hun har spurt om å låne mer penger enn dette også) sånn at hun kan kjøpe det plagget. Pengene har jeg aldri sett noe av.

Jeg kjøpte vinterjakke til henne for to år siden, fordi hun ikke hadde penger og hun fikk ikke penger av foreldrene til å kjøpe seg en jakke.

Sminke har jeg også kjøpt til henne.

jeg har aldri sett noe til pengene, hun har aldri kjøpt noe tilbake, aldri spandert noe.

Men klart jeg syntes jo synd på henne, så jeg tenkte at det skulle bare mangle at jeg hjelper henne.

Men så etter langt om lenge fant jeg ut av at hun faktisk får penger, mer enn hun selv sa. Det var bare det at istedenfor å bruke pengene fornuftig som å kjøpe en vinterjakke, bukser, topper, sminke osv, så brukte hun de pengene på hasj og gutter.

Så mitt råd er, dump denne "venninna" før hun har "tatt" alt du eier og har!

Det er ikke bare i enkelte forhold folk er golddiggere, "venninner" kan faktisk også være det!

Endret av Madelene1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OMG!!! Er det mulig?!

Vet ikke hva jeg hadde sagt jeg, hadde nok blitt så sjokkert! Jeg bruker 200-300 kr på julegave til venninnen min, og dette gjorde jeg da jeg var student, da jeg bodde hjemme og jobbet 100% og nå som jeg bor sammen med kjæresten min. Hvor mye penger jeg har på konto er irrelevant, hadde aldri gitt en dyrere gave fordi jeg hadde hatt mye penger på konto! Latterlig venninne, rett og slett!

Kjøp en fin gave til en pris DU velger deg, og drit i hva hun sier. Gave til venninne for flere tusen kroner er latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei sånn "venninne" i mange år.

Hun får en del mindre penger en meg i mnd, hun bor fortsatt hjemme hos foreldrene sine (i en alder av snart 22) og hun minnet meg alltid på at jeg hadde mer penger enn henne og at det var synd på henne.

Jeg syntes jo selvfølgelig synd på henne og spanderte pizza, kjøpte ofte røyk til henne, ba henne hjem til meg på middag, ba henne med på fester, og jeg var alltid den som måtte betale drikkevarene hennes.

Jeg har kjøpt klær til henne fordi hun lurte på om hun kunne låne 500 kr av meg (hun har spurt om å låne mer penger enn dette også) sånn at hun kan kjøpe det plagget. Pengene har jeg aldri sett noe av.

Jeg kjøpte vinterjakke til henne for to år siden, fordi hun ikke hadde penger og hun fikk ikke penger av foreldrene til å kjøpe seg en jakke.

Sminke har jeg også kjøpt til henne.

jeg har aldri sett noe til pengene, hun har aldri kjøpt noe tilbake, aldri spandert noe.

Men klart jeg syntes jo synd på henne, så jeg tenkte at det skulle bare mangle at jeg hjelper henne.

Men så etter langt om lenge fant jeg ut av at hun faktisk får penger, mer enn hun selv sa. Det var bare det at istedenfor å bruke pengene fornuftig som å kjøpe en vinterjakke, bukser, topper, sminke osv, så brukte hun de pengene på hasj og gutter.

Så mitt råd er, dump denne "venninna" før hun har "tatt" alt du eier og har!

Det er ikke bare i enkelte forhold folk er golddiggere, "venninner" kan faktisk også være det!

Det var utrolig fint gjort og tenkt av deg, at du skulle og ville hjelpe noen som var i en dårligere situasjon enn deg. Bare så synd at du ble utnyttet, veldig leit å høre når du gjorde så mye for en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikkje brukt meir enn først tenkt ihvertfall, eg trur faktisk eg hadde brukt mindre peng og ikkje gadd å tenke like mye igjennom hva eg kjøpte til ho og heller kjøpt ein fin gave til dattera hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, bra jeg ikke er den som overragerer! TS.

Hva tror du at du gjør da?

Konfronterer henne, gir en billig gave/ingen gave, eller bøyer deg og kjøper dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne trenger ikke kjøpe julegaver til hverandre. Kjøp noe for å glede datteren. Da kan moren glede seg (les bør glede seg) over dattere. Ikke la noen bestemme over deg og fortelle deg hva du skal gjøre. Kjøp til datteren, det er omtenksomt og snillt av deg. Og dersom du er redd for å miste vennskapet....ikke særlig å ha et slikt vennskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 26

Hva er egentlig problemet? Skjønner meg ikke på folk som lar seg overkjøre av andre bare fordi de er redde for å miste vennskapet. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke nølt med å fortelle denne kjerringa hvor frekk den kommentaren var og hadde hun blitt sur da, så hadde hun bare fått være sur.

Hadde vennskapet gått på dunken for en slik bagatell, da er det ikke noe godt vennskap i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Er det mulig å være så frekk og mangle så totalt sosiale antenner? Hadde jeg vært deg hadde jeg donert en sum penger til et godt formål i hennes navn og sagt at "se, jeg gjorde som du sa og la en del penger i gave til dere! Faktisk penger som kommer andre til gode også! God jul!"

haha, kjempebra :) takk for tipset. dette skal jeg også bruke :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Vær påpasselig. Tenker meg at hun 'venninnen' fort kan begynne å forvente å få masse påspandert i andre situasjoner. Ut på restaurant= du betaler siden du har mer penger= På kino = du betaler siden du har mer penger. På kafe= 'Jammen, kan du ikke spandere en kaffe siden du har så god råd?'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har alltid jobbet mye, når andre tar fri, stiller jeg opp og jobber. Mens andre har helgefri, jobber jeg ofte helg, osv. Det, pluss at jeg er veldig lite shoppingglad, har jo resultert i at jeg har en liten slump på kontoen. Ei venninne av meg fikk med seg dette nå da, hunhar lagt litt sammen, og har funnet ut at jeg må være rimelig rik da. Hun selv er student og har stipned og lån inn i mnd, + litt fra familie. Så til sammen 7000kr kanskje. Hun er heldig med leilighet, for den bor hun gratis i, dermed har hun lagt av mye av disse pengene til sløsing, selv om hun ofte har spurt meg om sparetips og råd, og som regel overhører det når jeg forteller dem.

Nå til saken, hun sa rett ut i dag "du som har så mye penger, jeg regner med og går utifra at du kan legge litt penger i gave til meg og datteren min i år!".

Jeg sa "jeg skal finne noe fint, så klart, men jeg har jo også mine budsjett å holde meg til."

Hun skakket på hodet og sa ganske nedlatende "duu, er du gjerrig??".

Dette kom litt ut av det blå for meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det, for jeg vil jo beholde vennskapet også!

Jeg hadde kjøpt gave kun til dattra hennes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare si at du bruker å ha fast avtale med venninner om å bruke 200kr (eller hvilken sum du nå vil sette) på hverandre og at du ikke kommer til å forskjellsbehandle. I tillegg kan du, om penger en annen gang blir tema, si at du "har bundet opp" pengene dine. Altså at du har satt de på konto som gir deg bra rente om du lar de stå i så og så mange år. Jeg syns venninna di er bra frekk, men jeg er litt feig og drar heller en hvit løgn enn å lage en sak ut av det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid jobbet mye, når andre tar fri, stiller jeg opp og jobber. Mens andre har helgefri, jobber jeg ofte helg, osv. Det, pluss at jeg er veldig lite shoppingglad, har jo resultert i at jeg har en liten slump på kontoen. Ei venninne av meg fikk med seg dette nå da, hunhar lagt litt sammen, og har funnet ut at jeg må være rimelig rik da. Hun selv er student og har stipned og lån inn i mnd, + litt fra familie. Så til sammen 7000kr kanskje. Hun er heldig med leilighet, for den bor hun gratis i, dermed har hun lagt av mye av disse pengene til sløsing, selv om hun ofte har spurt meg om sparetips og råd, og som regel overhører det når jeg forteller dem.

Nå til saken, hun sa rett ut i dag "du som har så mye penger, jeg regner med og går utifra at du kan legge litt penger i gave til meg og datteren min i år!".

Jeg sa "jeg skal finne noe fint, så klart, men jeg har jo også mine budsjett å holde meg til."

Hun skakket på hodet og sa ganske nedlatende "duu, er du gjerrig??".

Dette kom litt ut av det blå for meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det, for jeg vil jo beholde vennskapet også!

Hadde det vært min venninne, hadde jeg ikke gitt henne gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du jo si at du ønsker deg en like fin gave fra henne.

Skal ikke være sånn at du bruker flere tusen mens hun bare kommer med noe fra Nille for eksempel.

Ville nok ikke brydd meg om kommentaren hennes og om jeg ville beholde vennskapet med henne så hadde jeg nok holdt meg innenfor det budsjettet jeg hadde tenkt å holde meg innenfor.

Folk er så utakknemlige noen ganger.Er ikke fornøyd hvis det ikke er en skikkelig dyr gave.Blir litt oppgitt over at det forventes at man skal bruke enorme summer på gaver..

Endret av Nenya82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å kjøpe en barnefilm og en marsipangris? Den gaven får jo dattera glede av, og venninna som kan se den med henne? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du kjøpe gave til noen tusen til hene og datteren? Bare fordi du har mye penger på konto er ikke det synonymt med at du skal bruke masse penger!

Du avtaler pris med henne, og om hun slår hånda av deg pga dette, så er hun ikke noe til venninne!

:kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt noe fint til henne og datteren, selv om hun var litt frekk, det kostet til sammen 200kr, men var på salg, så egentlig verdt nesten 500. Håper jo hun blir glad.. Selv om jeg ser poenget deres, med slik oppførsel burde hun nesten ikke fått gaver til hun lærte seg å sette pris på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...