Gå til innhold

Hvilken julebok kan anbefales til en jente på 5 år?


Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne leie noen koselige julebøker som jeg kan lese for datteren min i førjulstiden.

Har du et tips til koselige julebøker som kan passe til en jente på 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre tantebarn som jeg har lest Michael Ende's Trylledrikken for når de var 5 og 6 år gamle. De elsket den. Handlet om dramatikk, magi og eventyr på nyttårsaften og kapitlene er delt inn i tidspunkt frem til midnatt... Utgaven jeg har, har litt sort-hvitt tegninger og i stedet for kapittelnummer er det bilde av en urskive.

Boken er skrevet på flere plan, så der er vitser og poeng som får tante Tirkes til å glise og går rett over hodet på barna uten at de merker at de går glipp av noe. Fantasifull og fin.

Den er anbefalt for alderen 6-9 dog, så spørs jo litt på 5-åringen, vil jeg tro... Men er en fantastisk "julehistorie" for meg og mine. Vi skal lese den igjen i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre tantebarn som jeg har lest Michael Ende's Trylledrikken for når de var 5 og 6 år gamle. De elsket den. Handlet om dramatikk, magi og eventyr på nyttårsaften og kapitlene er delt inn i tidspunkt frem til midnatt... Utgaven jeg har, har litt sort-hvitt tegninger og i stedet for kapittelnummer er det bilde av en urskive.

Boken er skrevet på flere plan, så der er vitser og poeng som får tante Tirkes til å glise og går rett over hodet på barna uten at de merker at de går glipp av noe. Fantasifull og fin.

Den er anbefalt for alderen 6-9 dog, så spørs jo litt på 5-åringen, vil jeg tro... Men er en fantastisk "julehistorie" for meg og mine. Vi skal lese den igjen i romjula.

:overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket:

Jeg tror du nettopp ga meg svaret på noe jeg har lurt på i over ti år. Da jeg gikk på barneskolen fikk vi nemlig se et teaterstykke jeg husker var så kult (mørkt rom, grønn røyk, det ble ikke mye bedre i en traust gymsal!) og har lurt så lenge på hva var. Det må ha vært dette.

Takk!! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekker Andersen og julenissen. Teskjekjerringas jul. Julenissen skal jo også ha gaver. Gubben og Katten og nissemaskinen. Så er det ei Astrid Lindgren "tjukkbok" med utsnitt fra hennes forfatterskap med julekapitler om Marikken, Emil, Barna i Bakkebygrenda osv. Koselige bøker alle sammen!! De 4 førstnevnte er mange bilder i. Særlig bøkene med Gubben og Katten har fantastiske illustrasjoner som man stadig oppdager nye ting ved.

God førjulstid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var favorittjuleboka mi gjennom hele barndomme, ungdomstiden og er det fortsatt :rodmer:

Støtter også forslaget om Astrid Lindgren, hun har mange koselige julefortelling om kjente og kjære karakterer. Du kan kanskje supplere med dvden Astrid Lindgrens jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine elsket den Lindgren-boka hvor Lotta fikser juletre til familien. :)

Og så finnes Julekveldsvisa illustrert, veldig fin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket: :overrasket:

Jeg tror du nettopp ga meg svaret på noe jeg har lurt på i over ti år. Da jeg gikk på barneskolen fikk vi nemlig se et teaterstykke jeg husker var så kult (mørkt rom, grønn røyk, det ble ikke mye bedre i en traust gymsal!) og har lurt så lenge på hva var. Det må ha vært dette.

Takk!! :strix:

Det høres ut som Trylledrikken. Hovedkarakteren har giftgrønt som favorittfarge. Og hans tante Tyrannja har svovelgult som sin favorittfarge. :) Seriøst som jeg digger den boka. Er forresten samme forfatter som står bak boka (og filmen) Den Uendelige Historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul i stallen, Se, Marikken, det snør, Jovisst kan Lotta all ting. (den med juletreet) -

Astrid Lindgren

Nissen - Victor Rydberg: Her på svensk, hele boken - den er så nydelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...