Gå til innhold

Hva koster julegavene dine til......


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Samboer: 1500 kr.

Mamma: 600 kr.

Pappa: 600 kr.

Søster: 300 kr.

Tantebarn: 600 kr.

Bestemor: 300 kr

Svigerforeldre: 500 kr.

"Sviger-besteforeldre": 300 kr.

Venninner: 200 kr.

Venninners barn: 100 - 150 kr.

Svoger: 150 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor mye penger bruker du på julegavene til :

Egne barn - har ikke

Svigers - 1000 fra meg og mannen

Mamma - 500

Pappa - 500

Brødre/Søsken - 300-350 til hver

Besteforeldre - har som regel ikke kjøpt noe de siste årene, litt dårlig samvittighet for det. De fikk bryllupsbilde av oss i fjor. Må prøve å finne på noe i år.

Tante/onkel unger - de er de jeg liker best å kjøpe til. Har handla for 200-250 før. Men virka som de andre hadde pratet om 100-150 så blir nok for det i år. Blir jo en del å handle til etter hvert. De to minste kommer jeg nok til å hekle noe til.

Lager du presanger selv, eller gir bort "tjenester" ala klippekort på barnevakt, bilvask o.l? Hekler en del og nå har jeg fått meg symaskin;) men gir som regel alltid for den verdien vi har avtalt da.

Venner - rundt 200 hver til de jeg har avtalt med

Kjæreste - 4-500 i år, grunnet mitt kjøp av symaskin så ble vi enige om det.

Endret av Azure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egne barn: Har ingen, men bruker ein hundrings eller to på noe godt til bikkjene :)

Svigers: Har kun ei svigermor, bruker rundt 3-500 kr.

Svoger/Svigerinne: Bruker 2-400 kr ca på de to vi kjøper til.

Mamma & Pappa: Eg bruker 5-800 kr på fellesgave

Brødre/Søsken: 3-400 kr ca, har 3 søsken.

Besteforeldre: Det blir rundt 5-600 kr.

Tante/onkel unger: Har ingen, men bruker rundt ein hundrings på søskenbarn, onkler og tanter dersom de skulle feire jul med resten av familien.

Lager du presanger selv, eller gir bort "tjenester" ala klippekort på barnevakt, bilvask o.l: Eg kjøper noe, eg gidder ikkje å gi vekk "tjenester" til noen, har meir enn nok med å tenke på meg selv og mitt.

Venner: Eg har ingen venner eg regner som nære nok til at eg gidder å kjøpe noe til.

Kjæreste: Bruker runndt 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 21, så er ikke så mange jeg trenger å kjøpe til av egen lomme.

Mamma: ca. 1000

Pappa: ca. 1000

Brødre/Søsken: en lillebror ca. 2000

Venner: ca. 300 pr stk

Kusine: 1500

øvrig familie: Mamma og pappa betaler og setter navnet mitt på.

Jeg har skikkelig problemer med å begrense meg når jeg skal kjøpe gaver, for jeg synes det er så utrolig hyggelig å gi bort ting, spesielt når jeg vet hvor mye de har ønsket seg det, eller blir glad for det jeg kjøper (har fått høre at jeg har et talent, når det kommer til å kjøpe passende gaver). Så så lenge jeg ikke lever med ett trangt studentbudsjett og har råd til det, syens jeg det er hyggelig å sette litt ekstra pris på de nærme rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg gir til (liten familie):

Mamma: 700

Pappa: 400

Bror: 1500

Venninner: 200, 100, 150, 150 og 400

Studentbudsjett, så har satt en grense på 1000 til mamma. Pappa får ikke mer fordi han ikke ønsker seg noe annet enn snille barn og har absolutt alt, så da blir det alltid en god bok. Han får utrolig mye vin og konfekt av kunder i desember, så jeg ser ingen grunn til å kjøpe det bare for å gi større presang.

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma - 80 kr

Søster - 80 kr

Pappa - 100 kr

Bror - 20 kr

Venninne - 200 kr

HURRA FOR EBAY :D

Hurra for at du ikke er søstra mi!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at du ikke er søstra mi!

Hvorfor det? Er det slik at gaven må koste masse for at du skal bli fornøyd eller? Man finner ting MYYYYE billigere på ebay, enkelte ting koster over ti ganger meir i Norge, så at det er billig betyr ikkje at det er søppel av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er det slik at gaven må koste masse for at du skal bli fornøyd eller? Man finner ting MYYYYE billigere på ebay, enkelte ting koster over ti ganger meir i Norge, så at det er billig betyr ikkje at det er søppel av den grunn.

Det får så være, da hadde jeg kjøpt mer, ikke senket summen. Trenger ikke bruke mye, men det der syns jeg er for lite. At du ikke syns det er helt greit for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er det slik at gaven må koste masse for at du skal bli fornøyd eller? Man finner ting MYYYYE billigere på ebay, enkelte ting koster over ti ganger meir i Norge, så at det er billig betyr ikkje at det er søppel av den grunn.

Jeg er absolutt for å handle både på salg og på Ebay og man finner masse flott hvis man er villig til å lete. Jeg har blant annet fylt opp mammas julestrømpe med ting kjøpt på Ebay til en brøkdel av det det ville kostet i Norge.

Men jeg er likevel av den oppfatning at dersom man har avtalt en pris på gaver (mest vanlig blant venner, men jeg har en ca-pris-avtale med brødrene mine) så holder man seg til den prisen. F.eks. har jeg ca 200 kroner-avtale med venninner. Hvis jeg da finner en ting som vanligvis koster 400 kroner til 200 kroner kjøper jeg ikke noe mer. Hvis jeg finner noe som vanligvis koster 200 kroner til 100 kroner, så kjøper jeg noe mer. Jeg elsker å gi gaver og jo mer jeg kan gi av det venner og familie ønsker seg, desto gladere blir jeg for å glede (totalt egoistisk å glede meg selv gjennom å glede andre, I know).

Det kan føles litt stusslig å finne ut at noen har "spart" 150 kroner på deg fordi de fant det du ønsket deg til 50 kroner når avtalen var 200 kroner. Har jeg satt av 200 kroner til gave, så har jeg satt av 200 kroner til gave.

(Og for å unngå å bli slaktet av alle som gjør det annerledes enn meg, alle de som har annerledes budsjett enn meg, osv., så må jeg vel si at jeg ikke ser ned på de som ikke bruker så mye på julegaver som meg, og at det viktigste er at jeg gleder andre, ikke hvor mye penger jeg bruker på å glede de.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg finner noe som vanligvis koster 200 kroner til 100 kroner, så kjøper jeg noe mer. Jeg elsker å gi gaver og jo mer jeg kan gi av det venner og familie ønsker seg, desto gladere blir jeg for å glede (totalt egoistisk å glede meg selv gjennom å glede andre, I know).

Det kan føles litt stusslig å finne ut at noen har "spart" 150 kroner på deg fordi de fant det du ønsket deg til 50 kroner når avtalen var 200 kroner. Har jeg satt av 200 kroner til gave, så har jeg satt av 200 kroner til gave.

Samme her. Jeg blir veldig glad hvis jeg finner noe på salg som jeg uansett hadde planer om å gi, for da kan jeg gi mer og gaven ser større ut, enda den ikke var dyrere.

Problemet jeg har med billige gaver er ikke prisen, men tanken bak det. Hvis jeg fikk en hjemmelaget gave av noen som ikke er innmari flinke på noe, eller en billiggave (ja, jeg ser fort om en gave er billig, jeg handler jo på ebay selv), så hadde jeg følt at jeg bare var en person på en lang liste de ville krysset av. Jeg hadde følt meg som en byrde, samtidig som jeg ikke hadde følt meg spesielt satt pris på. Ser for meg at de sitter og jubler over at de bare trengte å bruke 50 kr på meg. Da vil jeg heller bare ha et koselig julekort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egne barn: Har ingen (ennå)

Mannen: 1800

Svigers: 400

Mamma: 100 (vanligvis 300, men i år fant jeg noe hun ønsker seg på auksjon, av alle ting)

Brødre/Søsken: 200-250

Besteforeldre: 200

Tante/onkel unger: 200

Lager du presanger selv, eller gir bort "tjenester" ala klippekort på barnevakt, bilvask o.l? - Jeg baker julekaker og lager drops som venner og familie får

Venner: I år er vi litt på budsjett, og venner får derfor en boks med hjemmemekka julekaker

Vi har vanligvis ikke "dårlig råd", selv om vi har mange utgifter i år som gjør at budsjettet begrenser seg litt. Men jeg er samtidig av den oppfatning at alt for mange overdriver julegavejaget. Med litt planlegging og omtanke kan man finne supre julegaver til en relativt billig penge.

For eksempel har vi vært tidlig ute og kjøpt ting over nett fra utlandet. Blant annet kommer svoger til å få en julegave vi VET han kommer til å bli overlykkelig for, og som vil bli hentet frem hver jul. Med frakt kom det riktignok på 350 kroner, men i og med at dette var den perfekte gaven så syntes vi at det var greit.

Til hverandre pleier mannen og jeg å bruke jula som påskudd til å kjøpe de litt dyrere tingene vi ikke tar oss råd til ellers i året. Som regel får mannen en litt dyrere, nyttig ting, samt en liten, unyttig og billig leksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"barn": 7500 kr på hver. Tre barn på 25, 27 og 30 år. Får mye av ting de trenger i oppstartfase som utstyr til hjem osv, også får de evt penger ved siden! Dette er mye, men barna er som sagt voksne og de fikk ikke i nærheten av dette da de var små

Mann: 3000

Svigerdatter: 800

Svigersønn1: 700

Svigersønn2: 1000

Søstre: Ca 300 på to søstre

Svigermor: 1000

Foreldre: 1000

Nieser og nevøer: de fleste er godt voksne nå, så blir evt en liten oppmerksomhet av noe slag. Kanskje 500 på denne posten.

Jeg gir ofte bort ekstra av hjemmelaget sylte,

smultringer og leveierpostei til min søster og gamle foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får så være, da hadde jeg kjøpt mer, ikke senket summen. Trenger ikke bruke mye, men det der syns jeg er for lite. At du ikke syns det er helt greit for meg.

Om man får ein stor, flott og sammensatt gave for f.eks 100-200 kr på ebay, så ser eg ikkje poenget med å kjøpe enda meir kun for å bruke x-antall kroner :sjenert:

Men jeg er likevel av den oppfatning at dersom man har avtalt en pris på gaver (mest vanlig blant venner, men jeg har en ca-pris-avtale med brødrene mine) så holder man seg til den prisen. F.eks. har jeg ca 200 kroner-avtale med venninner. Hvis jeg da finner en ting som vanligvis koster 400 kroner til 200 kroner kjøper jeg ikke noe mer. Hvis jeg finner noe som vanligvis koster 200 kroner til 100 kroner, så kjøper jeg noe mer. Jeg elsker å gi gaver og jo mer jeg kan gi av det venner og familie ønsker seg, desto gladere blir jeg for å glede (totalt egoistisk å glede meg selv gjennom å glede andre, I know).

Joda, det er eg enig i, men de fleste avtaler vel ikkje pris å bruke når de skal kjøpe til familie? Om eg hadde avtalt pris med venner eller familie (men eg kjøper ikkje til venner og eg avtaler ikkje pris med familie), så hadde eg naturligvis brukt den summen som var avtalt selv om gaven blei kjempestor takket være lave priser på ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ser noen var glad de ikke var søstra mi siden jeg kun brutke 80 kr på hennes julegave. Latterlig utsagn. Hvor glad jeg er i storesøsteren min har ingenting med å si på prisen på gaven hun gir meg.

Jeg blir ikke ekstra glad for at hun er min søster om hun kjøper gave til 1000 til meg, eller ønsker at hun ikke var min søster om hun kun bruker 80 kr.

I foresten, det jeg kjøpte til 80 kr på ebay koster godt over 200 i Norge uansett. Er ikke prisen som betyr noe, men tanken bak. Og dette produktet tror jeg hun blir lykkelig for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjæreste: 1000-2000

Mamma & stefar: 400 sammen

Pappa & stemor: gratis, regifter et spill jeg fikk dobbelt opp av i bursdagsgave :fnise:

Svigers: Kjæresten min kjøper for oss begge, ca. 6-700

Venner: 150-200 per stk.

Venners barn: 150 ca.

Besteforeldre: ca. 200 sammen

Søsken: 3-400

Svoger: 200

Fadderbarn: 3-400

Og så kjøper jeg inn noen vinflasker i tilfelle jeg skulle få noen uventede gaver :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...