Gå til innhold

SØVNPROBLEMER

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har slitt med søvnproblemer i mange år og de er verst, logisk nok, når jeg stresser. Har 3 ganske krevende eksamener om kort tid, har barn og et hus å holde orden på, jeg trener (løper). Jeg er så sliten, men får sjeldent sove skikkelig. Ligger våken i mange timer og når jeg endelig virker til å sovne, så er det typisk at ungen våkner og hyler.

I snitt får jeg ca 3 timer søvn dersom jeg skal gjøre noe neste dag som skole eller jobb. De dagene jeg har "fri" (studiedager) sover jeg på. Dette er utrolig frustrerende, siden jeg da ikke får gjort det jeg skulle.

Vært hos lege og fikk 7,5 mg Imovane. De hjalp første gangene, men nå hjelper ikke de en gang.

Dette ødelegger faktisk en del av livsgleden min. Er så slitsomt.

Noen flere som meg? Noen tips? BLIR GAAAAAL. Trenger energi og søvn slik at jeg slipper å bl a klikke på min kjære for små filleting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd tung styrketrening? Det får meg til å sove som et lam.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Mulig jeg har lest for mye på freak, men er det noe jeg ville holdt meg unna, så er det jammen meg Imovane. Min erfaring med sovetabletter generelt er dessuten at man blir innmari trøtt dagen etterpå. Men det er jo meg da.

Kan anbefale deg å ta en titt på den store søvnproblem-tråden fra freakforum. De fleste tips er vel allerede nevnt der.

Skrevet

Sliter også med å få sove av og til. Før slet jeg skikkelig, tok Stilnoct 10mg omtrent hver kveld i flere år.

Jeg har innsett det siste året at det hele dreier seg om en ubevisst angst, som slår ut når jeg skal sove. Jeg sliter av og til med angst på dagtid også, men ikke noe alvorlig og ødeleggende.

Det er ikke alltid noen logikk i når jeg får søvnproblemer; natten før eksamen kan jeg for eksempel sove som en stein, men etter en lang og slitsom dag med både jobb og skole kan jeg plutselig gå søvnløs en hel natt. Det skyldes stress hos meg og, men det arter seg på en særdeles uforutsigbar måte.

Når du legger deg og prøver å sove, får du økt puls, stikkende hodepine mellom frontallappene (like bak panna) og øyne som ruller rundt selv når du lukker øyelokkene, samt en nummen følelse i hele kroppen? Vel - da har du sannsynligvis også angst-insomnia, slik som meg.

Mitt råd til deg? Prøv så godt du kan å holde deg unna sovepillene. Dette er MYE enklere sagt en gjort, og når du er på time nr 60 uten søvn så føler man ikke at man har noe valg. Spør legen din om å kun få resepter på 10 og 10 piller av gangen. Det kan hjelpe å gå til psykolog for å få analysert problemet, hvis du ikke forstår fullt ut selv hvorfor du ikke får sove. Trening har aldri hjulpet meg for å få sove der og da, men man blir jo generelt mer lykkelig og avslappet av å trene, så det har heller ingen negativ effekt :)

Og for all del - unngå for mye alkohol! Du sovner lettere mens du er full, men våkner så fort alkoholrusen går ut, med en dundrende hodepine på kjøpet!

For meg så er det eneste som hjelper å ha alt planlagt flere dager frem i tid, samt ha alt unnagjort i god tid. For eksempel, ikke utsett oppgaveskriving og eksamenslesing til siste liten. Stabilitet og rutiner hjelper på søvnen.

Bare si fra om du trenger å prate med noen som virkelig har erfaring :) Så kan jeg PM'e deg!

Håper du får sove i natt! :klemmer:

Skrevet

Meditasjon og fysisk aktivitet funker bra for meg.

Skrevet

Her må jeg visst følge med

Skrevet

Du har tydeligvis stressproblemer, og jeg er overbevisst om at du vet svaret selv: Stress ned. Det er den vanskelige biten. Kutt ut noen hobbyer, få andre til å passe barna dine litt oftere, og kutt ut internett et par dager i uken. Det er en god start, men jeg skal på ingen måte si at det er enkelt.

Når du er i gang kan du prøve Circadin. Dette er ikke vaneskapende og fungerer for vel halvparten av de som tar middelet. Jeg er sjøl i den alderen, har hus, barn, bil, båt, eksamen og alt det som stresser med. Det jeg beskriver her hjalp for meg! Men du må ikke tro at en stressende hverdag og personlighet kan løses av piller alene.

Lykke til!

Skrevet

Du må prioritere deg selv framfor hus og hjem, la mannen overta. Ellers står du i fare for å bli utbrendt.

Skrevet

Jeg sliter også med søvnproblember pga tøffe påkjenninger som jeg har vært gjennom. Har hatt resept på både Imovane og Stilnoct fra legen, men ønsket å kutte ned på bruken av disse.

Fikk anbefalt Peacefull mind av en venninne og disse fungerer faktisk veldig bra. Tar 1-2 tabletter en stund før leggetid og jeg sovner ganske raskt. Dette er naturprodukt som du får kjøpt både på apotek og helsekosten.

Koster ganske mye, men jeg synes de er verdt prisen.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Du burde heller prøve Valium, eller noe i den gata. Fungerer mye bedre som sovemedisin. Stilnoct får man skikkelig hangover av, og Imovane blir man tørr i kjeften av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...